Praatverbod in delen van trein

vlinder

Re: Praatverbod in delen van trein

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
albion schreef:Ik lees hier alleen maar dat een ieder voor zichzelf bezig is, maar zijn er geen gesprekken meer met elkaar in de coupés?
Wat ik weet van vroeger is als ik samen met mijn moeder in de trein zat, zij altijd wel contact had met de mensen om haar heen.
Zelf ben ik geen prater :) maar voor iemand die graag praat als ze mensen ziet kan ik het me best voorstellen dat het moeilijk
is om je mond te houden wanneer je zo'n uurtje of anderhalf bij elkaar in de coupé zit. En dat vind ik toch socialer dan het
luisteren naar een i-pod of naar een eenzijdig gesprek via het mobieltje.
Daar heb je een punt ! Hetzelfde geldt voor wachtkamers. Meestal kan ik het wel aanvoelen, die wil een praatje, die niet.
Of mensen beginnen tegen mij, ik zeg altijd wat terug. Vriendelijkheid kost niks.
Maar volgens de etiquette (we hebben spel, heel leerzaam) mag het NIET :huhu
De ander is misschien niet geinteresseerd in jouw gebabbel.
Je mag wel knikken en evt goedemorgen/middag wensen, meer niet.
Beroepsmatig maak ik met veel onbekende mensen een praatje en dat vind ik geen probleem. Maar men moet van mij niet verwachten dat ik zit te wachten over het gewauwel over een ziek huisdier e.d. In de kerk vind ik dat weer anders. Dan ken je mensen niet altijd, maar dan doe ik het met een doel.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:
Mara schreef:
albion schreef:Ik lees hier alleen maar dat een ieder voor zichzelf bezig is, maar zijn er geen gesprekken meer met elkaar in de coupés?
Wat ik weet van vroeger is als ik samen met mijn moeder in de trein zat, zij altijd wel contact had met de mensen om haar heen.
Zelf ben ik geen prater :) maar voor iemand die graag praat als ze mensen ziet kan ik het me best voorstellen dat het moeilijk
is om je mond te houden wanneer je zo'n uurtje of anderhalf bij elkaar in de coupé zit. En dat vind ik toch socialer dan het
Daar heb je een punt ! Hetzelfde geldt voor wachtkamers. Meestal kan ik het wel aanvoelen, die wil een praatje, die niet.
Of mensen beginnen tegen mij, ik zeg altijd wat terug. Vriendelijkheid kost niks.
Beroepsmatig maak ik met veel onbekende mensen een praatje en dat vind ik geen probleem. Maar men moet van mij niet verwachten dat ik zit te wachten over het gewauwel over een ziek huisdier e.d. In de kerk vind ik dat weer anders. Dan ken je mensen niet altijd, maar dan doe ik het met een doel.
Ach, als die persoon met zijn gewauwel over een ziek huisdier daarmee zijn ei kwijt is en daarmee een goed gevoel krijgt, waarom zou ik dat dan uit de weg gaan??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik reis dagelijke met de trein.
Soms ook zakelijk en het schijnt dat ik dan 1e klas mag reizen.
Ik doe dat nooit want ik vind het heerlijk om naar andere mensen te kijken en te luisteren.

Alleen die herrie die soms uit de oren schijnt te komen vind ik wel ergerlijk.
Of als ze warm eten mee hebben in de trein (bakken patat en zo), vind ik vreselijk.

Maar vooral soms de verhalen die je hoort.

En een gesprek met iemand, soms wel soms niet. Je merkt snel genoeg of iemand wil praten.
Meestal ben ik gewoon met de E-reader aan het lezen, maar ja, soms kom ik geen pagina verder.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
vlinder

Bericht door vlinder »

JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:
Mara schreef:
Ach, als die persoon met zijn gewauwel over een ziek huisdier daarmee zijn ei kwijt is en daarmee een goed gevoel krijgt, waarom zou ik dat dan uit de weg gaan??
Ten eerste hou ik niet van huisdieren. Ten tweede ben ik als ik uit mijn werk kom moe en wil ik mijn hoofd leegmaken. Thuis wacht veel werk en een studie. Mensen kunnen toch ook wel eens hun mond houden, of in ieder geval niet tegen mij praten?

En soms zijn de verhalen vermakelijk. Pas zaten twee pubermeisjes zich voor te stellen wat erger zou zijn: blind of doof. Daar geniet ik ook van. Maar dat asociale harde praten, de muziek uit de I-pots en mensen die tegen me gaan praten terwijl ik daar niet de behoefte toe voel vind ik ergerlijk.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Josephus

Bericht door Josephus »

Soms wel, maar een zakelijke treinreis waarbij je toevallig met andere mensen in een coupe zit is voor mij iets anders dan een groepsuitje. Ik besteed die tijd liever aan het voorbereiden/nabetrachten van werk of het luisteren naar muziek dan wel het lezen van een goed boek.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
albion

Bericht door albion »

Josephus schreef:
Soms wel, maar een zakelijke treinreis waarbij je toevallig met andere mensen in een coupe zit is voor mij iets anders dan een groepsuitje. Ik besteed die tijd liever aan het voorbereiden/nabetrachten van werk of het luisteren naar muziek dan wel het lezen van een goed boek.

Niks mis mee, maar ik had het niet over een groepsuitje, maar gewoon een gesprek 'krijgen' met iemand die je helemaal niet kent. (moet je kunnen, ik kan dat niet maar
er zijn mensen die daar helemaal geen probleem van maken). Net zoiets als in de lift staan. Stilte alom, niemand die wat zegt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere

Bericht door Jongere »

Het is een mooie gelegenheid iets van het evangelie te vertellen aan mensen die je wellicht nooit meer ziet. toch?
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

tukkertje schreef:In het diepste geheim werkt de NS aan een totaal andere inrichting van oude dubbeldekstreinen. Zo komen er beneden meer staanplaatsen door banken dwars in het rijtuig te plaatsen. En in grote delen van de trein mag straks niet langer worden gepraat of getelefoneerd.
Fluisteren en naar muziek luisteren mag slechts als medereizigers er geen last van hebben.
De treinen worden ingedeeld in verschillende zones. De zone 'werken en rust' op de bovenverdieping en de zone voor 'ontmoeten en gezelligheid' beneden.

Deskundigen hebben hun twijfels bij het concept. De treinen zijn in de spits zo vol, dat reizigers waarschijnlijk geen keus hebben een geschikte zone te zoeken. Ze mogen van geluk spreken als ze een zitplaats bemachtigen. De grote vraag is ook hoe de NS dit gaat handhaven. En wat te doen met kinderen die in dubbeldekkers liefst bovenin zitten?

Uit vertrouwelijke stukken blijkt dat reizigers volgens de NS meer stille plaatsen in de trein willen

Hoe willen ze dit gaan handhaven. Krijg je een boete dan als je praat? Vind het beperking van je vrijheid.
Ik kan mij wel ergeren aan medereizigers die hun Ipot op de hoogste volumeknop hebben aanstaan. Ik krijg er weleens hoofdpijn van, dus zo zie je maar weer dat harde muziek (en meestal ook niet de prettigste muziek...) van medereizigers ten koste kan gaan van andermans gezondheid. Wat mij betreft komt er een sanctie voor mensen die met hun Ipot geluidsoverlast veroorzaken in het openbaar vervoer.

Goed dat de NS aparte indelingen wil maken in de trein voor de herriemakers, luidruchtige kletsmajoors en mensen die in rust willen reizen. Denk alleen dat het weinig zin heeft tijdens de spits en juist dan reizen toch de meeste mensen.
Plaats reactie