Praatverbod in delen van trein
Praatverbod in delen van trein
In het diepste geheim werkt de NS aan een totaal andere inrichting van oude dubbeldekstreinen. Zo komen er beneden meer staanplaatsen door banken dwars in het rijtuig te plaatsen. En in grote delen van de trein mag straks niet langer worden gepraat of getelefoneerd.
Fluisteren en naar muziek luisteren mag slechts als medereizigers er geen last van hebben.
De treinen worden ingedeeld in verschillende zones. De zone 'werken en rust' op de bovenverdieping en de zone voor 'ontmoeten en gezelligheid' beneden.
Deskundigen hebben hun twijfels bij het concept. De treinen zijn in de spits zo vol, dat reizigers waarschijnlijk geen keus hebben een geschikte zone te zoeken. Ze mogen van geluk spreken als ze een zitplaats bemachtigen. De grote vraag is ook hoe de NS dit gaat handhaven. En wat te doen met kinderen die in dubbeldekkers liefst bovenin zitten?
Uit vertrouwelijke stukken blijkt dat reizigers volgens de NS meer stille plaatsen in de trein willen
Hoe willen ze dit gaan handhaven. Krijg je een boete dan als je praat? Vind het beperking van je vrijheid.
Fluisteren en naar muziek luisteren mag slechts als medereizigers er geen last van hebben.
De treinen worden ingedeeld in verschillende zones. De zone 'werken en rust' op de bovenverdieping en de zone voor 'ontmoeten en gezelligheid' beneden.
Deskundigen hebben hun twijfels bij het concept. De treinen zijn in de spits zo vol, dat reizigers waarschijnlijk geen keus hebben een geschikte zone te zoeken. Ze mogen van geluk spreken als ze een zitplaats bemachtigen. De grote vraag is ook hoe de NS dit gaat handhaven. En wat te doen met kinderen die in dubbeldekkers liefst bovenin zitten?
Uit vertrouwelijke stukken blijkt dat reizigers volgens de NS meer stille plaatsen in de trein willen
Hoe willen ze dit gaan handhaven. Krijg je een boete dan als je praat? Vind het beperking van je vrijheid.
Re: Praatverbod in delen van trein
Hendrik Verwoerd is terug, maar nu in de trein. ha ha.... het blijft zo zielig, die nederlandse hokjesgeest en drang om alles maar in te delen.tukkertje schreef:In het diepste geheim werkt de NS aan een totaal andere inrichting van oude dubbeldekstreinen. Zo komen er beneden meer staanplaatsen door banken dwars in het rijtuig te plaatsen. En in grote delen van de trein mag straks niet langer worden gepraat of getelefoneerd.
angstaanjagend, bijna.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Vervelen ze zich bij de NS ofzo

Zijn de grootste klagers hier regelmatige treinreizigers?
Hendrik Verwoerd nog wel, en dat allemaal omdat de NS een service wil leveren aan hun reizigers, vooral aan de mensen die willen werken in de trein. Handhaving is inderdaad lastig en zou niet snel werken in volle treinen, maar dat doet verder weinig af van het idee.
Ik ken de ergernis een klein beetje van toen ik een treinreisje Utrecht-Groningen moest maken en om rustig door te kunnen werken maar een eerste klas kaartje had geregeld. Het is dan frustrerend als je in een coupe komt te zitten van hard pratende en lachende mensen. Die mensen mogen daar gewoon zitten, praten en lachen natuurlijk, maar op dat moment had ik liever gehad dat ze ergens anders zaten. Als er met dit soort acties frustraties voorkomen kunnen worden is dat toch alleen maar prettig?
Hendrik Verwoerd nog wel, en dat allemaal omdat de NS een service wil leveren aan hun reizigers, vooral aan de mensen die willen werken in de trein. Handhaving is inderdaad lastig en zou niet snel werken in volle treinen, maar dat doet verder weinig af van het idee.
Ik ken de ergernis een klein beetje van toen ik een treinreisje Utrecht-Groningen moest maken en om rustig door te kunnen werken maar een eerste klas kaartje had geregeld. Het is dan frustrerend als je in een coupe komt te zitten van hard pratende en lachende mensen. Die mensen mogen daar gewoon zitten, praten en lachen natuurlijk, maar op dat moment had ik liever gehad dat ze ergens anders zaten. Als er met dit soort acties frustraties voorkomen kunnen worden is dat toch alleen maar prettig?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ben het met je eens, Parsifal.
Maar lawaaierige mensen kom je ook in stiltecoupés tegen (en niet alleen in de spits). Ik kan er best tegen als iemand even een telefoontje pleegt, maar een luidruchtige afvaardiging van de Bond van Plattelandsvrouwen gaat me net te ver. Hoewel de betreffende dames wel voor rede vatbaar bleken te zijn.
Maar lawaaierige mensen kom je ook in stiltecoupés tegen (en niet alleen in de spits). Ik kan er best tegen als iemand even een telefoontje pleegt, maar een luidruchtige afvaardiging van de Bond van Plattelandsvrouwen gaat me net te ver. Hoewel de betreffende dames wel voor rede vatbaar bleken te zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ik hoorde het op het nieuws en vind het een prima idee.
De grap is, ik vervoer mezelf per auto, dus is het stil op commando
Maar ik moet er niet aan denken om met bellende mensen, en pubers met te harde Ipods in 1 coupe te zitten.
De grap is, ik vervoer mezelf per auto, dus is het stil op commando

Maar ik moet er niet aan denken om met bellende mensen, en pubers met te harde Ipods in 1 coupe te zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Stiltecoupés hebben alleen nut als er sancties staan op overtreding. Tot zolang ben je overgeleverd aan de goedwillendheid c.q. lompheid van je medereizigers.
Memento moppert er ook wel eens over. Moet soms meer dan 4 uur per dag in de trein zitten en dat 5 dagen per week. Een kind vind hij niet zo storend, maar wel die moeder: "Nee, Lotte, je moet hier wel stil zijn hoor. Niet zo hard praten", en dat met een stemvolume waarvan je denkt: mens hou je mond. Ik irriteer me ook snel aan dat harde gebel en die rappende I-pots. Doe mij maar lekker stilte en val een ander niet lastig met je gewauwel over dat je schoonmoeder dik is en op dieet is met zooooooon goed dieet. Teveel informatie denk ik dan.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
EN zelfs al zouden er sancties zijn, wie gaat ze uitvoeren? COnducteurs knippen kaartjes en mogen verder alleen de spoorwegpolitie bellen om de eventuele overtreder op te wachten, of ze krijgen een klap of erger. Een vriend van me was conducteur, en werd gespuugd, en zelfs met messen bedreigd en herhaaldelijk beschimpt en beledigd, maar hij mag niets doen.Afgewezen schreef:Stiltecoupés hebben alleen nut als er sancties staan op overtreding. Tot zolang ben je overgeleverd aan de goedwillendheid c.q. lompheid van je medereizigers.
reizen met de trein in 2de klas op de route AMS-RTM als je een vlucht moet halen vanaf Schiphol in het weekend? dat wel eens meegemaakt?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ik lees hier alleen maar dat een ieder voor zichzelf bezig is, maar zijn er geen gesprekken meer met elkaar in de coupés?
Wat ik weet van vroeger is als ik samen met mijn moeder in de trein zat, zij altijd wel contact had met de mensen om haar heen.
Zelf ben ik geen prater
maar voor iemand die graag praat als ze mensen ziet kan ik het me best voorstellen dat het moeilijk
is om je mond te houden wanneer je zo'n uurtje of anderhalf bij elkaar in de coupé zit. En dat vind ik toch socialer dan het
luisteren naar een i-pod of naar een eenzijdig gesprek via het mobieltje.
Wat ik weet van vroeger is als ik samen met mijn moeder in de trein zat, zij altijd wel contact had met de mensen om haar heen.
Zelf ben ik geen prater

is om je mond te houden wanneer je zo'n uurtje of anderhalf bij elkaar in de coupé zit. En dat vind ik toch socialer dan het
Laatst gewijzigd door albion op 01 jul 2010, 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
..
Natuurlijk heeft het gesprek in de trein ook wel wat, maar daar zijn ook nog coupes voor. Het punt is dat als je vier of vijf dagen per week redelijke treinreizen maakt, je misschien ook regelmatig wilt werken in de trein, dan zijn stiltecoupes een uitkomst.albion schreef:Ik lees hier alleen maar dat een ieder voor zichzelf bezig is, maar zijn er geen gesprekken meer met elkaar in de coupés?
Zelf ben ik geen pratermaar voor iemand die graag praat als ze mensen ziet kan ik het me best voorstellen dat het moeilijk
Soms is het trouwens wel leuk om mensen te horen bellen in de trein. Vorig jaar toen de mexicaanse griep net voor wat angst begon te zorgen, zat ik bij een meisje in de trein, die door de telefoon zat te vertellen dat ze in de krant las dat er in de Spaanse vakantieoorden ook behoorlijk wat verspreiding was geweest. Ze vroeg zich of of haar hoofd- en spierpijn met haar recente vakantie naar de Spaanse kust te maken kon hebben. Dit alles werd opgeleukt met wat kuchen en snotteren.
De blikken en reacties van andere mensen in de coupe waren vermakelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Praten doe ik alleen met wie ik dat wil, en dat is toevallig geen wildvreemd iemand die ik toevallig ontmoet in de trein.
Tuurlijk, beleefdheid is wat anders, maar een gesprek met iedereen heb ik echt geen zin in.
Tuurlijk, beleefdheid is wat anders, maar een gesprek met iedereen heb ik echt geen zin in.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vlinder schreef:Praten doe ik alleen met wie ik dat wil, en dat is toevallig geen wildvreemd iemand die ik toevallig ontmoet in de trein.
zoveel monniken zoveel kappen.....

Daar heb je een punt ! Hetzelfde geldt voor wachtkamers. Meestal kan ik het wel aanvoelen, die wil een praatje, die niet.albion schreef:Ik lees hier alleen maar dat een ieder voor zichzelf bezig is, maar zijn er geen gesprekken meer met elkaar in de coupés?
Zelf ben ik geen pratermaar voor iemand die graag praat als ze mensen ziet kan ik het me best voorstellen dat het moeilijk
Of mensen beginnen tegen mij, ik zeg altijd wat terug. Vriendelijkheid kost niks.
Maar volgens de etiquette (we hebben spel, heel leerzaam) mag het NIET

De ander is misschien niet geinteresseerd in jouw gebabbel.
Je mag wel knikken en evt goedemorgen/middag wensen, meer niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon