Oranjegekte
Re: Oranjegekte
Heeft iemand al eens een definitie van het begrip 'afgoderij' gegeven?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
In het AD van gisteren gelezen: LIEFDE VOOR ORANJE IS RELIGIEUS.
Uitspraak van Ruud Stokvis, oud-international wedstrijdroeier en nu als socioloog verbonden aan de univ. van A'dam.
quote: vanaf dit moment is het erop of eronder. Je zult zien dat het vanaf nu het dagelijks leven gaat overnemen. unquote
Hij noemt het geen gekte, maar enthousiasme.
Uitspraak van Ruud Stokvis, oud-international wedstrijdroeier en nu als socioloog verbonden aan de univ. van A'dam.
quote: vanaf dit moment is het erop of eronder. Je zult zien dat het vanaf nu het dagelijks leven gaat overnemen. unquote
Hij noemt het geen gekte, maar enthousiasme.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ik kom r niet door met t kliksafe filter.. mailtje naar kliksafe is verstuurdKislev schreef:Collega wees mij erop dat in de uitzending gisteravond van RTL Boulevard een dominee aan het woord was. Net even via de site gekeken; is dominee Kempeneers.
Ik heb verder niet de uitzending bekeken.

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Nou, ik geef je weinig kans dat Kliksafe zo'n baggerprogramma als RTL Boulevard door de filter gaat laten komen..henriët schreef:ik kom r niet door met t kliksafe filter.. mailtje naar kliksafe is verstuurdKislev schreef:Collega wees mij erop dat in de uitzending gisteravond van RTL Boulevard een dominee aan het woord was. Net even via de site gekeken; is dominee Kempeneers.

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Wij hebben geen kliksafe, dus ik heb het even opgezocht.
Het was een kort fragment, heel helder.
Alleen die voice over
Het was een kort fragment, heel helder.
Alleen die voice over

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
http://www.telegraph.co.uk/sport/footba ... -team.htmlKislev schreef:Collega wees mij erop dat in de uitzending gisteravond van RTL Boulevard een dominee aan het woord was. Net even via de site gekeken; is dominee Kempeneers.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
oh.., nu ja, die bagger hoef ik ook niet, alleen dat stukje..Josephus schreef:Nou, ik geef je weinig kans dat Kliksafe zo'n baggerprogramma als RTL Boulevard door de filter gaat laten komen..henriët schreef:ik kom r niet door met t kliksafe filter.. mailtje naar kliksafe is verstuurdKislev schreef:Collega wees mij erop dat in de uitzending gisteravond van RTL Boulevard een dominee aan het woord was. Net even via de site gekeken; is dominee Kempeneers.

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
bedankt! Mooi stuk!Mister schreef:Staat in het RD, dan mag het niet van het RD, slechts 50 woorden...BJD schreef:Kan iemand dat stuk van ds van der Belt plaatsen?![]()
Linkje: http://www.refdag.nl/nieuws/sport_mag_c ... n_1_487339
Zojuist mn eigen tip bekeken. Kort maar eenvoudig uiteen gezet.
Maar.... men snapt het gewoon niet (meer). Erg verontrustend! En wat betreft die voice over; dan heb je als commentator heeeel wat te verantwoorden!
Maar.... men snapt het gewoon niet (meer). Erg verontrustend! En wat betreft die voice over; dan heb je als commentator heeeel wat te verantwoorden!
Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet.refo schreef:Heeft iemand al eens een definitie van het begrip 'afgoderij' gegeven?
Draai het woord eens om...refo schreef:Heeft iemand al eens een definitie van het begrip 'afgoderij' gegeven?
Alles wat ons van God af houd...is afgoderij...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nee, dat is niet juist. Dat is op een Farizeïsche wijze het gebod 'erger' maken, onder het mom van het 'geestelijker' maken.Orchidee schreef:Draai het woord eens om...refo schreef:Heeft iemand al eens een definitie van het begrip 'afgoderij' gegeven?
HC:vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet.
--------------
Precies!refo schreef:Nee, dat is niet juist. Dat is op een Farizeïsche wijze het gebod 'erger' maken, onder het mom van het 'geestelijker' maken.Orchidee schreef:Draai het woord eens om...refo schreef:Heeft iemand al eens een definitie van het begrip 'afgoderij' gegeven?
HC:vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet.
Vreemd dat je dan de voetbalgekte nog steeds niet als afgoderij ziet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vreemder is de gedachtenkronkel die je moet maken om voetballen als afgoderij te zien. Daar gaat het hier om. Er lopen twee discussies door elkaar. De één gaat over voetbalgekte. De ander over of je een potje voetbal leuk mag vinden en of dat 'zonde' is. Dat laatste zal wel bevestigend beantwoord moeten worden. Dat zijn zelfs onze allerheiligste verrichtingen. Niet om alles goed te praten (ik hoor de schampere reacties alweer), maar om aan te geven dat niets zonder zonde is. We leven op deze aarde en we mogen alles genieten. De één dankt God omdat hij de hele avond Brakel mocht bestuderen. De ander omdat hij zo gezellig met het gezin op vakantie was. Weer een ander omdat ze zo vredig met het gezin een pot voetbal hebben gekeken. Weer een ander dankt omdat de sportdag op school zo goed verlopen is. Een ander in de pinkstergemeente omdat hij zijn preek voor zondag al af heeft. Een ander als predikant dat hij beroepen heeft ontvangen.
En allemaal moeten ze belijden zondaar te zijn. En vergeving nodig hebben.
Van mij mag je geheelonthouder zijn wat betreft voetballen, maar ga dat een ander niet opdringen met verdraaiing van bijbelteksten. Dat verweet de Heere Jezus de farizeeërs ook. Die maakten de wet zwaarder dan nodig.
Sommigen hier houden niet van voetbal. Ik ook niet. Ik vind wielrennen of tennis veel interessanter. Maar het gaat niet aan om die afkeer dan aan te grijpen om te zeggen: voetbal=voetbalgekte=afgodendienst, dus ik ga je als afgodendienaar bestrijden als je er iets goeds over zegt. Dat is oneerlijk en zelfs onbijbels. Het is géén afgoderij, omdat niemand zijn vertrouwen zet op de voetballers voor zijn eeuwige zaligheid. Om het wk te winnen zijn ze wel nodig natuurlijk, maar verder niet. En dat kan wel eens overdreven worden. Maar dat komt dan vaak weer omdat men zich thuis voorbereid met een kratje bier.
Donderdag tot en met zaterdag heb ik cursussen van 9:00 - 20:30 uur. De organisatie had over het hoofd gezien dat de kans bestond dat NL op 2-7 moest voetballen. Dus? De sessies van 16:30 tot 17:30 op die dag vervallen en worden verplaatst naar 20:45 tot 21:45. Daar kwamen een hoop protesten op. Jaja, je gelooft het niet, maar heel veel mensen houden niet van voetbal. Dus is de groep in tweeën en kan/mag ik toch een cursus volgen. Jammer, want NED-BRA lijkt me een interessant potje. En als je er dan toch zit....
Misschien zie ik de strafschoppen nog....
En allemaal moeten ze belijden zondaar te zijn. En vergeving nodig hebben.
Van mij mag je geheelonthouder zijn wat betreft voetballen, maar ga dat een ander niet opdringen met verdraaiing van bijbelteksten. Dat verweet de Heere Jezus de farizeeërs ook. Die maakten de wet zwaarder dan nodig.
Sommigen hier houden niet van voetbal. Ik ook niet. Ik vind wielrennen of tennis veel interessanter. Maar het gaat niet aan om die afkeer dan aan te grijpen om te zeggen: voetbal=voetbalgekte=afgodendienst, dus ik ga je als afgodendienaar bestrijden als je er iets goeds over zegt. Dat is oneerlijk en zelfs onbijbels. Het is géén afgoderij, omdat niemand zijn vertrouwen zet op de voetballers voor zijn eeuwige zaligheid. Om het wk te winnen zijn ze wel nodig natuurlijk, maar verder niet. En dat kan wel eens overdreven worden. Maar dat komt dan vaak weer omdat men zich thuis voorbereid met een kratje bier.
Donderdag tot en met zaterdag heb ik cursussen van 9:00 - 20:30 uur. De organisatie had over het hoofd gezien dat de kans bestond dat NL op 2-7 moest voetballen. Dus? De sessies van 16:30 tot 17:30 op die dag vervallen en worden verplaatst naar 20:45 tot 21:45. Daar kwamen een hoop protesten op. Jaja, je gelooft het niet, maar heel veel mensen houden niet van voetbal. Dus is de groep in tweeën en kan/mag ik toch een cursus volgen. Jammer, want NED-BRA lijkt me een interessant potje. En als je er dan toch zit....
Misschien zie ik de strafschoppen nog....
--------------
Verdraaiing van Bijbelteksten?! Sinds wanneer is de catechismus Bijbel?
En de Bijbel zegt niets specifieks over voetbal, omdat het er toen nog niet was. Maar als je nu de volgende tekst eens leest:
17 Weest mede mijn navolgers, broeders, en merkt op degenen, die alzo wandelen, gelijk gij ons tot een voorbeeld hebt.
18 Want velen wandelen anders; van dewelken ik u dikmaals gezegd heb, en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden des kruises van Christus zijn;
19 Welker einde is het verderf, welker God is de buik, en welker heerlijkheid is in hun schande, dewelken aardse dingen bedenken.
20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Met de kanttekeningen:
78) Welker einde
Dat is, die eindelijk van God met de eeuwige verdoemenis zullen gestraft worden, Openb. 19:20,21. Zie ook Filipp. 1:28.
79) God is de buik,
Dat is, die in plaats van God te dienen en Zijne eer te verbreiden, anders niets zoeken dan een lekker en gemakkelijk leven te leiden, en hunnen buik, alsof die hun God was, te dienen.
80) heerlijkheid
Dat is, eer, die zij bij de mensen zoeken en waarop zij roemen.
81) is in hun schande,
Dat is, zoeken hunne eer in hetgeen hun schandelijk is, dat is zal hun gedijen tot tijdelijke en eeuwige schande. Of, tot hunne schande.
82) aardse dingen
Dat is, tijdelijke wellust en gemak.
83) bedenken.
Of, bevroeden; dat is, met de zinnen en het verstand naar trachten.
84) onze wandel
Of, burgerschap, dat is, burgerlijke verkering en wijze van leven der rechte Christenen. Zie Filipp. 1:27.
85) is in de hemelen,
Dat is, zodanig, dat zij altijd trachten niet naar aardse dingen, maar naar hemelse, en naar de heerlijkheid, die in de hemelen is weggelegd. Zie Col. 3:1,2.
De Bijbel is scherp hè, vind je niet? Een potje voetbal kijken is niet vrijblijvend. En dat heeft niets met farizeeïsme te maken.
Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar6 naar den wil van God, den tijd, die overig is in het vlees, te leven. Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen; Waarin zij zich vreemd houden, als gij niet medeloopt tot dezelfde uitgieting der overdadigheid, en u lasteren; Dewelke zullen rekenschap geven Dengene, Die bereid staat om te oordelen de levenden en de doden.
Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
En de Bijbel zegt niets specifieks over voetbal, omdat het er toen nog niet was. Maar als je nu de volgende tekst eens leest:
17 Weest mede mijn navolgers, broeders, en merkt op degenen, die alzo wandelen, gelijk gij ons tot een voorbeeld hebt.
18 Want velen wandelen anders; van dewelken ik u dikmaals gezegd heb, en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden des kruises van Christus zijn;
19 Welker einde is het verderf, welker God is de buik, en welker heerlijkheid is in hun schande, dewelken aardse dingen bedenken.
20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Met de kanttekeningen:
78) Welker einde
Dat is, die eindelijk van God met de eeuwige verdoemenis zullen gestraft worden, Openb. 19:20,21. Zie ook Filipp. 1:28.
79) God is de buik,
Dat is, die in plaats van God te dienen en Zijne eer te verbreiden, anders niets zoeken dan een lekker en gemakkelijk leven te leiden, en hunnen buik, alsof die hun God was, te dienen.
80) heerlijkheid
Dat is, eer, die zij bij de mensen zoeken en waarop zij roemen.
81) is in hun schande,
Dat is, zoeken hunne eer in hetgeen hun schandelijk is, dat is zal hun gedijen tot tijdelijke en eeuwige schande. Of, tot hunne schande.
82) aardse dingen
Dat is, tijdelijke wellust en gemak.
83) bedenken.
Of, bevroeden; dat is, met de zinnen en het verstand naar trachten.
84) onze wandel
Of, burgerschap, dat is, burgerlijke verkering en wijze van leven der rechte Christenen. Zie Filipp. 1:27.
85) is in de hemelen,
Dat is, zodanig, dat zij altijd trachten niet naar aardse dingen, maar naar hemelse, en naar de heerlijkheid, die in de hemelen is weggelegd. Zie Col. 3:1,2.
De Bijbel is scherp hè, vind je niet? Een potje voetbal kijken is niet vrijblijvend. En dat heeft niets met farizeeïsme te maken.
Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar6 naar den wil van God, den tijd, die overig is in het vlees, te leven. Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen; Waarin zij zich vreemd houden, als gij niet medeloopt tot dezelfde uitgieting der overdadigheid, en u lasteren; Dewelke zullen rekenschap geven Dengene, Die bereid staat om te oordelen de levenden en de doden.
Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 30 jun 2010, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.