Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

vlinder

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door vlinder »

MvB schreef:Over het 4e gebod: de zondag is niet hetzelfde als de sabbath, dus gelden de regels voor de sabbath niet voor de zondag.
Hij zal vast wel de waarde van onze zondag hebben benadrukt? Of hoef jij volgende week niet meer naar de kerk en is het allemaal prima zoals God heeft bedoeld: een werkweek van 24/7?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:'s-morgens: ter voorbereiding op het Heilig Avondmaal: Jesaja 35:6b: want in de woestijn zullen wateren uitbarsten en beken in de wildernis.
's-middags: Johannes 11:25-27: de geschiedenis over Lazarus van de hand van wijlen Ds.A.Hoogerland werd vervolgd(de preek begon met dat het vanmorgen voorbereiding op het Heilig Avondmaal was geweest, toevallig?)
's-avonds: Zondag 52 vr.127: De bede: Leid ons niet in verzoeking, maar verlos van de boze.
Ik denk dat de kerkenraad het schema zo heeft gekozen dat deze preek juist zondag gelezen zou worden.
Je kan dat makkelijk nagaan, als je weet op welke zondag de voorbereiding is. Dan moet je de
serie bijbellezingen op het juiste moment starten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

wij hebben weer een bijzondere zondag achter de rug
Met veel verwondering en blijdschap in de kerk gezeten

vooral de catechismuspreek over Zondag 12 (Christus, de Gezalfde) is erg de moeite waard om na te luisteren!!
Kerkomroep; Overberg CGK
27-06-2010 NM Ds. P. den Butter , 1 Joh.2:18-29 HC Z12 (1)
henriët

Bericht door henriët »

Een preek over Zacheria 3, heel indringend.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ander

Bericht door Ander »

Ik heb weer eens meegeschreven, ik zal jullie trakteren op een samenvatting :)

Luk 6:10
De genezing van de man met de dorre hand
1. een dorre hand als teken van machteloosheid
2. een uitgestrekte hand als teken van geloof

Een verdorde rechterhand:eigenlijk staat er: steeds verder verdorrend. Beeld van de mens: onbekwaam tot enig goed en geneigd tot het kwade. Juist de wedergeborenen voelen zich machteloos en krachteloos om te doen waartoe ze geschapen zijn.
Maar: Jezus was in het midden.
Jezus spreekt niet tegen de hand van de man, zoals tegen de wind, golven of de vijgenboom. Jezus spreekt tot de mens. Jezus voreg die man iets onmogelijks te doen. het klinkt hard maar vergeet niet wie het zegt. Het is de eis van de Redder, niet van de Rechter. Het is niet een bevel van de wet, maar van het Evangelie. het bevel van de Verlosser, de Messias. Wat zegt het Evangelie? Het zegt tegen doven: hoor. Tegen blinden: Zie. Tot machteloe zondaren: bekeert u en gelooft het Evangelie. De man volgt het bevel op. Hoe kan dit? Door de kracht die hij van God ontving. Door een geschenk uit de Hemel: het geloof. Het ware geloof openbaart zich in vertrouwen. Hij hoorde in de onmogelijke eis een belofte. De belofte van genezing. We zien hier de allesoverwinnende kracht van het geloof. Dei man zag niet op zijn hand maar op Jezus. In de weg van het ware geloof zijn er onmogelijkheden: de hemelhoge schuld, de verdorvenheid van het bestaan, de onmacht om te geloven. het geloof kent deze moeilijkheden. Het geloof ziet op God die het beloofd heeft. Het ziet op de Evangelieboodschap. het hoort geen uiterlijke Evangelieprediking maar de stem van Jezus: komt herwaarts tot Mij... Het is volbracht...
God doet ze zien op de gewilligheid en de algenoegzaamheid en de volheid van Christus. Ze horen de stem van de Zaligmaker: de Meester is daar en Hij roept u. Wat zegt de zondaar? Maar, nochtans, hoewel. Hoewel ik God beledigd heb, hoewel ik voor God niet kan bestaan, ik zie het Bloed van Christus dat betere dingen spreekt dan Abel. De verslagen zondaar zegt: Maar de Heere zal uitkomst geven. Het brengt tot het uitsteken van een dorre hand. Gods kind gaat doen wat hij dacht nooit te kunnen. Hoe kan ik ooit Christus omhelzen? Dan wordt het: Mijn Christus, mijn Heiland. Op de sabbat komt de Heere tot u met de boodschap: Laat u met God verzoenen. Het Evangelie wordt nog gepredikt. God eist van ons ook iets onmogelijks. Bekeert u. Hij brengt het als een eis. Bekeert u en gelooft het Evangelie. U zegt: ik kan me niet bekeren. Wist Jezus niet dat de mens dat niet kan? En toch de eis: Bekeert u. Strek uw hand uit. Waarom? Om ons aan onze machteloosheid te ontdekken. maar zegt u: dat weet ik toch allang? Maar hoe bent u aan die kennis gekomen? Door na te praten? Of als de bloedvloeiende vrouw?
De Heere weet iets veel beters: Hij plaatst ons voor de eis: bekeert u. Waarom? Om ons in de nood te brengen. Er blijft een echt machteloos mens over, die God alleen maar zonde en schuld en machteloosheid kan laten zien. Dat is het Evangeliegeheim. Dat is de weg naar genezing. Jezus onze verlorenheid en machteloosheid laten zien. En dan geneest Jezus. Alleen maar door de blik op de koperen slang kon Israël genezen worden. Daarom: strek uw hand uit...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ander schreef:Ik heb weer eens meegeschreven, ik zal jullie trakteren op een samenvatting :)

Luk 6:10
De genezing van de man met de dorre hand
1. een dorre hand als teken van machteloosheid
2. een uitgestrekte hand als teken van geloof

Een verdorde rechterhand:eigenlijk staat er: steeds verder verdorrend. Beeld van de mens: onbekwaam tot enig goed en geneigd tot het kwade. Juist de wedergeborenen voelen zich machteloos en krachteloos om te doen waartoe ze geschapen zijn.
Maar: Jezus was in het midden.
Jezus spreekt niet tegen de hand van de man, zoals tegen de wind, golven of de vijgenboom. Jezus spreekt tot de mens. Jezus voreg die man iets onmogelijks te doen. het klinkt hard maar vergeet niet wie het zegt. Het is de eis van de Redder, niet van de Rechter. Het is niet een bevel van de wet, maar van het Evangelie. het bevel van de Verlosser, de Messias. Wat zegt het Evangelie? Het zegt tegen doven: hoor. Tegen blinden: Zie. Tot machteloe zondaren: bekeert u en gelooft het Evangelie. De man volgt het bevel op. Hoe kan dit? Door de kracht die hij van God ontving. Door een geschenk uit de Hemel: het geloof. Het ware geloof openbaart zich in vertrouwen. Hij hoorde in de onmogelijke eis een belofte. De belofte van genezing. We zien hier de allesoverwinnende kracht van het geloof. Dei man zag niet op zijn hand maar op Jezus. In de weg van het ware geloof zijn er onmogelijkheden: de hemelhoge schuld, de verdorvenheid van het bestaan, de onmacht om te geloven. het geloof kent deze moeilijkheden. Het geloof ziet op God die het beloofd heeft. Het ziet op de Evangelieboodschap. het hoort geen uiterlijke Evangelieprediking maar de stem van Jezus: komt herwaarts tot Mij... Het is volbracht...
God doet ze zien op de gewilligheid en de algenoegzaamheid en de volheid van Christus. Ze horen de stem van de Zaligmaker: de Meester is daar en Hij roept u. Wat zegt de zondaar? Maar, nochtans, hoewel. Hoewel ik God beledigd heb, hoewel ik voor God niet kan bestaan, ik zie het Bloed van Christus dat betere dingen spreekt dan Abel. De verslagen zondaar zegt: Maar de Heere zal uitkomst geven. Het brengt tot het uitsteken van een dorre hand. Gods kind gaat doen wat hij dacht nooit te kunnen. Hoe kan ik ooit Christus omhelzen? Dan wordt het: Mijn Christus, mijn Heiland. Op de sabbat komt de Heere tot u met de boodschap: Laat u met God verzoenen. Het Evangelie wordt nog gepredikt. God eist van ons ook iets onmogelijks. Bekeert u. Hij brengt het als een eis. Bekeert u en gelooft het Evangelie. U zegt: ik kan me niet bekeren. Wist Jezus niet dat de mens dat niet kan? En toch de eis: Bekeert u. Strek uw hand uit. Waarom? Om ons aan onze machteloosheid te ontdekken. maar zegt u: dat weet ik toch allang? Maar hoe bent u aan die kennis gekomen? Door na te praten? Of als de bloedvloeiende vrouw?
De Heere weet iets veel beters: Hij plaatst ons voor de eis: bekeert u. Waarom? Om ons in de nood te brengen. Er blijft een echt machteloos mens over, die God alleen maar zonde en schuld en machteloosheid kan laten zien. Dat is het Evangeliegeheim. Dat is de weg naar genezing. Jezus onze verlorenheid en machteloosheid laten zien. En dan geneest Jezus. Alleen maar door de blik op de koperen slang kon Israël genezen worden. Daarom: strek uw hand uit...
Dank je wel! Mooie, indringende preek.
Heb je 'm digitaal?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Het stenigen van Stefanus.
Moest meteen aan ds Kempeneers denken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Rijssen

Bericht door Rijssen »

De preek ging zondag morgen over Amos 2 en 3.
Een oordeelspreek dus, over de oranjegekte.
De ouderling las het bijbelgedeelte, en had het over de brullende leeuw.

Kon een glimlach niet onderdrukken :humhihi , volgens mij had de DS daar niet bij stilgestaan.
Jongere

Bericht door Jongere »

's ochtends: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

's middags: Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Rijssen schreef:De preek ging zondag morgen over Amos 2 en 3.
Een oordeelspreek dus, over de oranjegekte.
De ouderling las het bijbelgedeelte, en had het over de brullende leeuw.

Kon een glimlach niet onderdrukken :humhihi , volgens mij had de DS daar niet bij stilgestaan.
:humhihi :humhihi
Hier beneden is het niet.
huisman

Bericht door huisman »

's ochtends Handelingen 16: 16-18
16 ¶ En het geschiedde, als wij tot het gebed heengingen, dat een zekere dienstmaagd, hebbende een waarzeggenden geest, ons ontmoette, welke haar heren groot gewin toebracht met waarzeggen.
17 Dezelve volgde Paulus en ons achterna, en riep, zeggende: Deze mensen zijn dienstknechten Gods des Allerhoogsten, die ons den weg der zaligheid verkondigen.
18 En dit deed zij vele dagen lang. Maar Paulus, daarover ontevreden zijnde , keerde zich om, en zeide tot den geest: Ik gebied u in den Naam van Jezus Christus, dat gij van haar uitgaat. En hij ging uit ter zelfder ure.
's middags HC Zondag 12 over het priesterlijke ambt van Christus
en tot onzen enigen Hogepriester , die ons met de enige offerande zijns lichaams verlost heeft , en voor ons met zijn voorbidding steeds tussen treedt bij den Vader ;
en van de christen
en mijzelf tot een levend dankoffer Hem offere
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Het stenigen van Stefanus.
Dat lijkt me wat te ver gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Mara schreef:Het stenigen van Stefanus.
Dat lijkt me wat te ver gaan.

:haha
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

's Morgens over Jesaja 41 en 's avonds over het gebed (uit de HC).
Het was een bijzonder goede zondag met vermaning, bemoediging en vertroosting
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
henriët

Bericht door henriët »

Schemerlichtje schreef:'s Morgens over Jesaja 41 en 's avonds over het gebed (uit de HC).
Het was een bijzonder goede zondag met vermaning, bemoediging en vertroosting
Mooi en fijn,
Wat een genade als de Heere zo Zijn voedsel uit wil delen!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie