Oranjegekte

Hagenaars

Re: Oranjegekte

Bericht door Hagenaars »

Joannah schreef:Wat mij enigszins verwondert, is het feit dat we zo verbaasd zijn over de vijandige reakties n.a.v. wat deze dominee zei.
Kunnen we ons dan echt niet voorstellen, dat de gemiddelde voetbalfan, die nauwelijks spiritueel is ontwikkeld en zich totaal van geen kwaad bewust is, van streek raakt, doordat hij een potje voetbal ineens met een eeuwige hel bestraft hoort worden?
Waar ik me over verwonder is dat Telegraaf-figuren een artikel schrijven (met de 'nodige' aandikkerijen en accenten) over uitspraken die een dominee doet in een antwoord op een vraag van een lezer op een Reformatorische website.

De Telegraaf heeft daar helemaal niets over te vertellen. Het is iets tussen de dominee en de vraagsteller.
Bovendien kan de Telegraaf verwachten hoe christenen zullen denken over het WK. Dit is gewoon haat zaaien.
caprice

Bericht door caprice »

Mara schreef:Ik zou ervoor willen pleiten om achter ds Kempeneers te gaan staan. Openlijk.
Het is toch niet enkel ZIJN mening ?
Inderdaad, maar ik dacht in dit geval al achter hem te staan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik vind de meningen op telegraaf.nl (ik heb alleen de eerste twintig oid gelezen) nog redelijk genuanceerd. Of er moet een enorme RF/RW-lobby begonnen zijn...
Mara

Bericht door Mara »

Hagenaars schreef:
Joannah schreef:Wat mij enigszins verwondert, is het feit dat we zo verbaasd zijn over de vijandige reakties n.a.v. wat deze dominee zei.
Kunnen we ons dan echt niet voorstellen, dat de gemiddelde voetbalfan, die nauwelijks spiritueel is ontwikkeld en zich totaal van geen kwaad bewust is, van streek raakt, doordat hij een potje voetbal ineens met een eeuwige hel bestraft hoort worden?
Waar ik me over verwonder is dat Telegraaf-figuren een artikel schrijven (met de 'nodige' aandikkerijen en accenten) over uitspraken die een dominee doet in een antwoord op een vraag van een lezer op een Reformatorische website.

De Telegraaf heeft daar helemaal niets over te vertellen. Het is iets tussen de dominee en de vraagsteller.
Bovendien kan de Telegraaf verwachten hoe christenen zullen denken over het WK. Dit is gewoon haat zaaien.
Tja, dat is het nadeel van internet !
IEDEREEN kan het zien en lezen en het nodige vuil over spuiten.
Geen stijl heb ik niet eens op gekeken, daar heb ik helemaal geen behoefte aan.
Let wel: die gasten komen dit najaar op tv, powned is van hen !!! Massaal negeren dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

De Telegraaf heeft het niet aangedikt. Het artikel bestaat vrijwel geheel uit citaten. Wel laten ze gedeelten weg, waarin ds het goede voor de mensheid wenst.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Joannah

Bericht door Joannah »

Hagenaars schreef:

de telegraaf kijkt alleen naar wat verkoopt, alles wordt gesensationaliseerd.of het nu misbruikende priesters, helpredikende dominees of een overlevende van een vliegramp is, die nog nauwelijks kunnen praten,maakt niet uit, als het maar verkoopt.Diepgang is deze krant vreemd.trek het je niet te veel aan.We zullen nog veel meer en erger moeten gaan verdragen, ben ik bang.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
refo

Bericht door refo »

Lezenswaardig en vooral nuchter stuk van dr H vd Belt in het RD.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Lezenswaardig en vooral nuchter stuk van dr H vd Belt in het RD.
Wij hebben momenteel geen abonnement op het RD.
Wat zijn de grote lijnen van het stuk dan ?
Hoorde wel van een vriendin dat ds Meeuwse heeft opgeroepen (in de Saambinder ?) dat alle predikanten morgenochtend een preek zouden moeten houden over de voetbalgekte.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Mara schreef:
refo schreef:Lezenswaardig en vooral nuchter stuk van dr H vd Belt in het RD.
Wij hebben momenteel geen abonnement op het RD.
Hoorde wel van een vriendin dat ds Meeuwse heeft opgeroepen (in de Saambinder ?) dat alle predikanten morgenochtend een preek zouden moeten houden over de voetbalgekte.
Daar zit ik nou bepaald niet op te wachten, een preek over de voetbalgekte.
De inhoud van Paulus' prediking was Jezus Christus.
Joannah

Bericht door Joannah »

ik verwacht van een dominee meer dat ie toeleeft en ons voorbereidt naar een ander "W K".
Iemand die gewoon naar het wk kijkt ( en geen deel is van de dwaze massa, maar op afstand achter de TV of PC )omdat ie van een potje voetbal houdt, houdt daardoor niet meer van genot dan van God.
Iemand die er totaal heidens helemaal in op gaat, met de hele bups de kroeg in duikt na het spel enz enz is een ander verhaal.
Beetje hetzelfde verhaal als het meisje wat wel een verplicht rokje aan heeft, maar waardoor de helft van haar mannelijke klasgenoten in extase raken.
Uiterlijke godsdienst of waar geloof?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

--- Knip: Gefeliciteerd, u een heeft een WK-bannetje van 3 dagen gewonnen ---
refo

Bericht door refo »

Er staat in de Stentor van vandaag een ingezonden reactie van ds. Kempeneers.

Er is veel ophef ontstaan over mijn zogenaamde oproep om te bidden voor het verlies van Oranje. Ik heb verslaggever Roel Kleine gezegd dat ik helemaal geen letterlijke oproep aan mijn geloofsgenoten heb gedaan om te bidden voor het verlies van Oranje.
Niettemin blijf ik wel bij mijn mening dat het WK voetbal iets is, wat om verschillende redenen de morele perken te buiten gaat. De hype die heel Nederland plat legt, de exorbitante bedragen die er in omgaan en dat ook nog eens in een land waar zo verschrikkelijk veel armoede is, enzovoorts.
Belangrijker voor mij is wat de Bijbel zegt over dit gebeuren. Wie de Bijbel eerlijk leest, kan tot geen andere conclusie komen dan dat het WK voetbal en de Bijbel niet met elkaar in overeenstemming te brengen zijn. Maar dat is toch geen nieuws? Iedereen weet toch dat reformatorische christenen zo denken? En natuurlijk trekt het ons ook aan. En natuurlijk zijn er die er wel naar kijken.
Maar het is mijn taak als predikant om daar de vinger bij te leggen. Die roeping heb ik. Net zoals de profeten en de apostelen uit de Bijbel dat hebben gedaan. Met die boodschap word je echter nooit met gejuich ontvangen, toen niet en nu niet. Maar ik geloof heilig in de goede boodschap van de Bijbel. Daarin heb ik vrede voor mijn hart gevonden en ik schaam mij niet voor die boodschap. En ik gun het ook aan andere mensen, dat ze door het bloed van Christus verlost worden van de zonde.
Maar er wordt wel om een keus gevraagd. Jezus zegt: niemand kan twee heren dienen. Dat is wel een strijd, want we blijven allemaal mensen. Maar die goede strijd kent wel een goed einde.
Wat mij persoonlijk erg raakt, zijn de vele hatelijke reacties die ik gekregen heb. En waarom? Wij leven toch in een vrij land? Ik heb deze boodschap niet eens op de markt verkondigd. Ik gaf een antwoord op een reformatorisch internetforum. Het was preken voor eigen parochie, zoals dat heet. Ik heb niemand willen veroordelen, ik voel mij ook niet beter dan andere mensen, want christenen zijn niet beter. Ik heb alleen geprobeerd een Bijbels antwoord te geven op een vraag die mij werd gesteld.
Drs. M.A. Kempeneers, Chr. Ger. predikant, Elburg
--------------
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb diep respect voor ds Kempeneers !
De brenger van de kwade boodschap, wordt altijd een kopje kleiner gemaakt. (letterlijk of figuurlijk)
Laten we bidden om bewaring van deze moedige man.
De HEERE ziet dit alles aan.
Ik hoop dat ze in de cgk Elburg morgen van een ongestoorde kerkgang kunnen genieten, maar ik vrees het ergste !
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef: Wij hebben momenteel geen abonnement op het RD.
Nou dat is pas "zonde" van de preektijd...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
jvdg

Bericht door jvdg »

Orchidee schreef:
Mara schreef: Wij hebben momenteel geen abonnement op het RD.
Nou dat is pas "zonde" van de preektijd...
't Is maar hoe de predikant het inkleedt.
Maar ik ben er ook geen voorstander van hoor, hoewel een "afgewogen" waarschuwing wel op z'n plaats is (kan zijn).
Als het Evangelie op z'n rijkst vanaf de preekstoel klinkt, de geheel enige verlossing door Christus voor ellendige zondaren, dan is zelfs een waarschuwing niet meer nodig.
Dan is 'geen dwang' meer nodig om ons af te houden van de "gekte".
Gesloten