Oranjegekte

Zita
Moderator

Re: Oranjegekte

Bericht door Zita »

huisman schreef:
Zita schreef:
huisman schreef:Mara schreef
Gevallen voor volk en vaderland. Ja dat gold in de 2e wereldoorlog, maar daar ? In die immense zandbak.
Gold dat in 1944 voor die soldaat van 19 uit Texas of die sergeant van 34 met een gezin uit Kansas, die vochten om Europa uit de macht van de nazi's te halen zo als wij in Afghanistan de bevolking een menswaardig bestaan willen geven zonder de verschrikkingen van de Taliban.
Vergeet ook niet dat na 11 september bleek dat alle terroristen werden opgeleid in Afghanistan beschermd en van wapens voorzien door de Taliban dus indirect vechten wij voor volk en vaderland :garde
Misschien zou juist die enorme tragiek van oorlog je ervan moeten weerhouden het te zien als amusement.
Het is mijn werk, wij als militairen zien oorlog zeker niet als amusement. Ik denk dat militairen meer anti-oorlog zijn dan burgers alleen soms is het onvermijdelijk en de overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. Wat meer steun en gebed voor de militairen in o.a. Afghanistan zou beter zijn dan te klagen over de verschrikkingen , daar weten ze echt wel van.
O, sorry, ja, je hebt gelijk. Ik doelde meer op die open dag. Om daar met kinders en al een gezellig dagje uit van te maken, kijkend naar dat oorlogstuig dat helaas nodig is om ons en anderen te beschermen, dat vind ik wat moeizaam. Niet het leger an sich.
jvdg

Bericht door jvdg »

Wat een gezeur toch allemaal over die open dagen.
Nederland heeft zich als NATO-lid verplicht bepaalde vredesmissies en ondersteuningsmissies uit te voeren.
Daartoe hebben we veel geïnvesteerd in materieel wat daartoe dienstig is.
Is het dan zo raar als onze krijgsmachtonderdelen willen laten zien wat Defensie met dat geld hebben gedaan, als een soort verantwoording aan de belastingbetaler.

En geloof me, als je militair bent, wat ook een echt beroep is (tegenwoordig), dan heb je ook een zekere mate van beroepstrots, net zoals bij vele andere beroepen geldt.

Ik zou zeggen, ga een kijkje nemen op zulke dagen, om te zien tot welke prestaties onze krijgsmachtonderdelen en mensen in staat zijn.
Vredesmissies tbv van onze naasten en bescherming van ons land in nood.
We leven toch allang niet meer in de tijd van het "gebroken geweertje"?

Natuurlijk is het hebben van een krijgsmacht een noodzakelijk kwaad.
Maar ik leg de nadruk op: noodzaak (voor anderen en onszelf).

Daarom, nogmaals, niet zeuren, maar ga je er eerst eens in verdiepen alvorens "gevoelsmatige" oordelen te vellen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

jvdg schreef: Daarom, nogmaals, niet zeuren, maar ga je er eerst eens in verdiepen alvorens "gevoelsmatige" oordelen te vellen.
:garde
Prettig dat ik ook mijn mening mag hebben.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zita schreef:
jvdg schreef: Daarom, nogmaals, niet zeuren, maar ga je er eerst eens in verdiepen alvorens "gevoelsmatige" oordelen te vellen.
Toepasselijk poppetje ook. :fouet
jvdg

Bericht door jvdg »

Zita schreef:
:)

Ik respecteer (uiteraard) jouw mening ten volle.
Maar ik wilde ook de andere kant van de medaille laten zien.

(maar dat is mijn mening, die mede gestoeld is op mijn dienstplicht die ik in KLu heb vervuld)
huisman

Bericht door huisman »

jvdg schreef:
Zita schreef:
:)

Ik respecteer (uiteraard) jouw mening ten volle.
Maar ik wilde ook de andere kant van de medaille laten zien.

(maar dat is mijn mening, die mede gestoeld is op mijn dienstplicht die ik in KLu heb vervuld)
Dit is wat Jezus zei tegen de Romeinse militairen van Zijn tijd:
14 En hem vraagden ook de krijgslieden , zeggende: En wij, wat zullen wij doen? En hij zeide tot hen: Doet niemand overlast, en ontvreemdt niemand het zijne met bedrog, en laat u vergenoegen met uw bezoldigingen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Hoe kwamen we nu van oranjegekte in de oorlog terecht :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Mara schreef:Hoe kwamen we nu van oranjegekte in de oorlog terecht :quoi
Dat het bewonderingsvol kijken naar gevechtsvliegtuigen hetzelfde doel dient als het kijken naar voetbal.
jvdg

Bericht door jvdg »

Marie-Henriëtte schreef:
Mara schreef:Hoe kwamen we nu van oranjegekte in de oorlog terecht :quoi
Dat het bewonderingsvol kijken naar gevechtsvliegtuigen hetzelfde doel dient als het kijken naar voetbal.
En dat nu, vind ik, zoals mijn betoog was, een onzinnige vergelijking.
Mara

Bericht door Mara »

Nee, dat vind ik ook niet !
Ik houd niet van die vliegtuigen, maar de oranjegekte neemt toch heel andere vormen aan !
De echte oranjefan aanbidt zowat het 11tal.
Van zo'n vliegtuig houd je (of niet) toch ?
Of je vindt het gewoon om naar te kijken, zoiets.
Die gekte rondom het voetbal is verslavend en wordt naarmate ze verder komen, steeds erger.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Mara schreef:Nee, dat vind ik ook niet !
Ik houd niet van die vliegtuigen, maar de oranjegekte neemt toch heel andere vormen aan !
Die gekte rondom het voetbal is verslavend en wordt naarmate ze verder komen, steeds erger.
Heb je absoluut gelijk in. Maar naar zo'n open dag gaan is natuurlijk ook wel buitengewoon. Zeker als ouders hun kinderen ook meenemen.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 22 jun 2010, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Zou ik dus nooit doen.
Houd sowieso niet van open dagen, veel te druk.
jvdg

Bericht door jvdg »

Mara schreef:Nee, dat vind ik ook niet !
Precies, die gekte en verslaving tref je (hoogstzelden) niet aan bij de geïnteresseerden in onze krijgsmacht (in dit geval de luchtmacht).
Ofwel interesse tegenover gekte zonder waarde.
Het zijn geen gelijkwaardige grootheden om het zomaar eens te zeggen.

Overigens veroordeel ik niemand die de wedsrijden volgt obv sportiviteit.
Maar is sportiviteit nog wel te vinden in WK-wedstrijden?
Is het "grote geld" geen drijfveer voor de spelers en de commercie?
Josephus

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:Overigens veroordeel ik niemand die de wedsrijden volgt obv sportiviteit.
Maar is sportiviteit nog wel te vinden in WK-wedstrijden?
Is het "grote geld" geen drijfveer voor de spelers en de commercie?
Gelukkig is sportiviteit zeker nog wel aanwezig tijdens voetbalwedstrijden, ook op het WK.
Maar je stipt ook terecht een pijnpunt aan. Het grote geld heeft naar mijn mening per saldo geen positieve invloed op het spel en de houding van de spelers.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Het WK is van een heel andere orde als de open dagen. Er zijn redenen genoeg genoemd om deze verdwazende voetbalcultus af te wijzen. Ik las pas ergens : Bal en Baäl is maar één letter verschil. Natuurlijk is dit vergezocht, maar misschien moeten we er toch maar eens aan denken als we al de aandacht rondom de bal bezien. Ook hoorde ik een advies om bij het woord WK aan de WederKomst te denken. Dat plaatst alles in het juiste perspectief. Want dat is mijn grote vraag : Als Jezus vanmiddag of bv morgenavond terugkomt (zien we daar nog naar uit ? ) is er dan nog lust om het WK te volgen ?

En dat Hij (zeer) binnenkort terugkomt is zeker !
Gesloten