Zondagsrust in Europa

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Zondagsrust in Europa

Bericht door jvdg »

Vandaag ontving ik onderstaande mail:
Beste mensen,

Op 1 december 2009 is het nieuwe EU-verdrag van Lissabon van kracht geworden. In dit verdrag is ook opgenomen dat er door burgers van de EU een z.g. “burgerinitiatief” genomen kan worden wat de Europese Commissie verplicht het onderwerp van dit initiatief op de agenda te plaatsen.

Voor zo’n burgerinitiatief zijn ten minste 1.000.000 (1 miljoen) stemmen nodig die bovendien uit een representatief aantal lidstaten moeten komen.

In Duitsland is door Dhr. Martin Kastler het initiatief genomen om het 1e burgerinitiatief in Europa te organiseren met als motto (vrij vertaald) “Op zondag zijn papa en mama er voor ons”.

Doel van de aktie is om het onderwerp zondagsrust in geheel Europa op de agenda en als wet aangenomen te krijgen.

Bij deze de oproep om deze aktie te ondersteunen met uw deelname op http://www.free-sunday.eu

Helaas in deze site er alleen nog maar in het Duits, maar er is voldoende uit op te maken.

Ondersteun dit initiatief, ga naar http://www.free-sunday.eu en vul daar uw naam en emailadres in.

Stuur deze mail door naar uw contacten en familie en publiceer het bericht in uw media (kerkbode, plaatselijke krant, twitter, msn etc. etc.)

Bijvoorbaat onze dank,

Hartelijke groet,
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsrust in Europa

Bericht door Tiberius »

Het zal nog wel even duren voor ze aan de 1 miljoen zitten: ze hebben nu 348 fans.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondagsrust in Europa

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:Het zal nog wel even duren voor ze aan de 1 miljoen zitten: ze hebben nu 348 fans.
Alle begin is moeilijk.
Sneeuwbaleffect?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondagsrust in Europa

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:Het zal nog wel even duren voor ze aan de 1 miljoen zitten: ze hebben nu 348 fans.
Inmiddels 5865.
't Schiet niet echt op nee.
nederlander
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jun 2010, 16:44

Re: Zondagsrust in Europa

Bericht door nederlander »

als we er met ons allen achterstaan en onze stem laten horen,moet het te doen zijn
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Zondagsrust in Europa

Bericht door Eppo Gremdaat »

Papa en Mama moeten er natuurlijk niet alleen op zondag zijn voor de kids, maar ELKE DAG.
Maar zondagsrust in Europa, betekent dat dan: alle winkels dicht, alle kroegen dicht, alle musea dicht, etc., etc.,
en alleen de kerken open. (Zal een saaie boel worden, trouwens).
Ik geloof dat er nergens zo`n strikte zondagsviering is dan in Nederland. Al eens in het buitenland geweest, met vacantie bijvoorbeeld in een hotel met vol pension? Je moet toch eten (en drinken).
We kunnen als christenen niet onze wil aan anderen opleggen, hoe graag we dat zouden willen. Wereldwijd zitten we in een 24uurs-economie.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Zondagsrust in Europa

Bericht door Zita »

Tijdens de afgelopen campagne zag ik een VVD-tas: shoppen is ook zondagsrust'.
Hoe flauw kun je zijn, dacht ik. En hoe naief.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondagsrust in Europa

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:
Tiberius schreef:Het zal nog wel even duren voor ze aan de 1 miljoen zitten: ze hebben nu 348 fans.
Inmiddels 5865.
't Schiet niet echt op nee.
Nu, bijna 4 maanden verder, nog slechts ruim 16.000 handtekeningen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Zondagsrust in Europa

Bericht door Joannah »

Eppo Gremdaat schreef:Papa en Mama moeten er natuurlijk niet alleen op zondag zijn voor de kids, maar ELKE DAG.
Maar zondagsrust in Europa, betekent dat dan: alle winkels dicht, alle kroegen dicht, alle musea dicht, etc., etc.,
en alleen de kerken open. (Zal een saaie boel worden, trouwens).
Ik geloof dat er nergens zo`n strikte zondagsviering is dan in Nederland. Al eens in het buitenland geweest, met vacantie bijvoorbeeld in een hotel met vol pension? Je moet toch eten (en drinken).
We kunnen als christenen niet onze wil aan anderen opleggen, hoe graag we dat zouden willen. Wereldwijd zitten we in een 24uurs-economie.
Mammon heet dat. Geld is de enig overgebleven religie , daar moet en zal alles en iedereen voor wijken en/of buigen.
Vandaar ook dat het teken van het beest te maken heeft met kopen en verkopen.
Rom 14:5 en Ko 2:16, maar ook Gal 4:10 zeggen meer over de sabbat (over de zondag word echter niets gezegd in deze verzen).
Kol2:20:
Indien Gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust in Europa

Bericht door Mara »

Goed dat we daar op gewezen worden ! Ik ga zeker plaatsen.
Ik denk dat er stilaan zelfs door niet-christenen op zondagsrust wordt gewezen.
Mensen in de binnensteden balen ervan als de winkels elke zondag open zouden gaan.
Ik ben bang we naar een 24uurs economie gaan.
Als je bij AH werkt, is het al moeilijk. Hier is een AH ELKE zondag van 4-8 open.
Waarvoor ? Om hap-snel-klaar voedsel (zakjes gesneden sla, geschilde aard.) te kopen.
Wat een onzin ! Als je in 6 dagen je boodschappen niet bij elkaar kunt krijgen, wat doe je dan. De meeste supermarkten zijn van 8-8 (soms zelfs 9uur) open.
Mensen willen het NU.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Zondagsrust in Europa

Bericht door oesterschelpje »

Wij wisten ook hier niet van! Ik ga ook zeker plaatsen!
Het is al moeilijk om een vakantiebaantje te vinden in deze regio.
Men verwacht dat je op zondag ook achter de kassa duikt, de horecadiensten meedraait enz.
Doe je dat niet, dan zijn er vele wachtenden achter je, die daar wel gretig gebruik van willen maken en geen bezwaren hebben.
Ik ben ook erg bang dat we straks gedwongen worden om in een 24-uurs economie mee te draaien.
Ruimte voor christelijk gedachtengoed is er nauwelijks meer, en als ik zo mijn oren te luisteren leg in onze refogezindte ben ik bang dat we dat gevaar onderschatten!
Plaats reactie