Oranjegekte

Zita
Moderator

Re: Oranjegekte

Bericht door Zita »

Ander schreef:Ik was iets te laat met eindigen in mijn klas. Andere klassen waren op de gang. Ik kon me bijna niet verstaanbaar maken i.v.m. het gebrul op de gang dat Nederland met 2-0 voorstond op dat moment. :ouin
Refoschool...
mijn leerlingen werden gesmst door ouders. :bobo Hallo zeg, we zitten nog altijd op school, en de ouders weten maar al te goed dat hun kinderen les hebben en dan niet met de mobiel in de weer mogen.
Maar ach, ik had er ook eentje en die zat met een scheef hoofd alsmaar met zijn oor op zijn hand te leunen. En dan maar denken dat ik dat draadje niet zag dat in zijn mouw zat. Meneer ging inclusief zijn verborgen radiogeval het lokaal uit. En het kost hem drie uur, hoorde ik. Uit wraak riep hij voor hij het lokaal verliet nog even alle statistieken rond, van balbezit tot score tot schoten tegen doel en schoten over doel enzovoorts.
En ik had toch wel wat zieken aan het einde van de middag :hum
jvdg

Bericht door jvdg »

helma schreef:
Terri schreef:
helma schreef:komt net mijn dochtertje (6) thuis van school: Mam, de vlag uit! Ons land heeft gewonnen; Hup Holland Hup!

ze is nu erg boos....
:humhihi :humhihi ik vind dit ondanks alle gekte wel humor. Zo heerlijk kinderlijk.
wij hebben er hier ook hartelijk om gelachen; ze liep echt al met de vlaggestok te zeulen naar de voordeur :haha
en ze snapte het echt niet; het is toch óns land?
:haha
Gewéééldig!

Dat is geen sportverdwazing, da's gewoon (h-)eerlijjk.

Voor beide dochters: big hug
Lassie

Bericht door Lassie »

Schitterend ja... kzie het ook helemaal voor me. :haha
caprice

Bericht door caprice »

Het is niet anders dan het najagen van een ZEEPBEL.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
helma

Bericht door helma »

refo schreef:
Je wordt wel hoorndol van die vuvuzela's.
wij worden iedere morgen wakker van de haan van de overburen.
Deze week slaapt onze zoon voor 't eerst weer thuis en de eerste dag had ons buurjongetje Rick een vrije dag :jongle
Zoon: ik werd niet wakker van een haan, maar wel van een soort olifant .....

Afbeelding
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Mooi artikel van ds. M. Karens in de Kerkbode van Werkendam
Ik vind dit helemaal geen mooi artikel. Ik vind het eerder buitengewoon ongenuanceerd en een ds. onwaardig.
Net alsof je meteen knielt voor koning voetbal als je voetbal kijkt.
Zeg dan ook dat je knielt voor koning auto als je een nieuwe in plaats van een tweede hands auto koopt, dat je knielt voor koning kleding als je nieuwe in plaats van tweede hands kleren koopt, dat je knielt voor koning begeerte als je (meestal als vrouw) wat doet aan je ogen zodat je de wallen niet ziet, etc.
Wat een onzin.
Neemt niet weg dat veel mensen inderdaad Koning voetbal dienen. Dat de Naam des Heeren ontheiligd wordt. Dat er alcoholmisbruik is. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die voetbal kijkt meteen ter helle aan het reizen is.
Hier ben ik het wel mee eens :) Vooropgesteld wil ik zeggen dat ik persoonlijk niet zo veel heb met al die volwassen maloten met hun gekke oranje uitdossing. Maar dat neemt niet weg dat ik het voetbalspel als zodanig niet als zondig zou willen duiden. Tenzij je je hart erop zet, als ware het een god voor je. Maar dat geldt, zoals Fjodor ook zegt, voor zo veel dingen meer. Ik geloof ook dat het uiteindelijk niet de roeping is van een christen om zo veel mogelijk aan wereldmijding te doen, in de hoop dat we daarmee de zonden buiten de deur kunnen houden, maar meer om juist in de wereld aanwezig te zijn en te laten zien dat je ook op een christen-waardige manier van de dingen kan genieten.
parsifal

Bericht door parsifal »

Over gekte gesproken:

http://www.ad.nl/ad/nl/1049/Oranje/arti ... eren.dhtml

Hier moet ik toch een beetje denken aan No Logo. Al denk ik dat de enige winnaar hier uiteindelijk Bavaria is. Je zet je merk zo wel in de schijnwerper.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

blijmoedig schreef:
Fjodor schreef:
Ik vind dit helemaal geen mooi artikel. Ik vind het eerder buitengewoon ongenuanceerd en een ds. onwaardig.
Zeg dan ook dat je knielt voor koning auto als je een nieuwe in plaats van een tweede hands auto koopt, dat je knielt voor koning kleding als je nieuwe in plaats van tweede hands kleren koopt, dat je knielt voor koning begeerte als je (meestal als vrouw) wat doet aan je ogen zodat je de wallen niet ziet, etc.
Wat een onzin.
Neemt niet weg dat veel mensen inderdaad Koning voetbal dienen. Dat de Naam des Heeren ontheiligd wordt. Dat er alcoholmisbruik is. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die voetbal kijkt meteen ter helle aan het reizen is.
Hier ben ik het wel mee eens :) Vooropgesteld wil ik zeggen dat ik persoonlijk niet zo veel heb met al die volwassen maloten met hun gekke oranje uitdossing. Maar dat neemt niet weg dat ik het voetbalspel als zodanig niet als zondig zou willen duiden. Tenzij je je hart erop zet, als ware het een god voor je. Maar dat geldt, zoals Fjodor ook zegt, voor zo veel dingen meer. Ik geloof ook dat het uiteindelijk niet de roeping is van een christen om zo veel mogelijk aan wereldmijding te doen, in de hoop dat we daarmee de zonden buiten de deur kunnen houden, maar meer om juist in de wereld aanwezig te zijn en te laten zien dat je ook op een christen-waardige manier van de dingen kan genieten.
wanneer zet je je hart erop? dat doe je blijkbaar niet zomaar. Maar als je alles volgt (alle wedstrijden van het Nederlands elftal) heb je je hart er dan al niet op gezet?
Mara

Bericht door Mara »

Als je alle wedstrijden volgt, ja, volgens mij zit je er dan helemaal in !
Er zijn mensen die de kerkdienst voor laten schieten.
Vreselijk !
"Gelukkig" speelde het ned 11tal nu op maandag en a.s. zaterdag.
Maar anders.....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
blijmoedig

Erasmiaan schreef:
blijmoedig schreef:
Fjodor schreef:
Wat een onzin.
wanneer zet je je hart erop? dat doe je blijkbaar niet zomaar. Maar als je alles volgt (alle wedstrijden van het Nederlands elftal) heb je je hart er dan al niet op gezet?

Dat lijkt mij voor iedereen persoonlijk. Ik denk dat wanneer je je hart op iets zet, je daar vervolgens je geluk vanaf laat hangen. Als voetbal het enige in je leven is dat je geluk of houvast kan verschaffen dan geeft dat te denken. Wanneer je je geluk echter zoekt bij de Heere God, en daaruit leeft, dan kan voetbal een leuke bijkomstigheid zijn. Niets meer en niets minder.
henriët

Bericht door henriët »

blijmoedig schreef: Dat lijkt mij voor iedereen persoonlijk. Ik denk dat wanneer je je hart op iets zet, je daar vervolgens je geluk vanaf laat hangen. Als voetbal het enige in je leven is dat je geluk of houvast kan verschaffen dan geeft dat te denken. Wanneer je je geluk echter zoekt bij de Heere God, en daaruit leeft, dan kan voetbal een leuke bijkomstigheid zijn. Niets meer en niets minder.
tja, en zo kan elke zonde goedgepraat worden...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
blijmoedig

henriët schreef:
blijmoedig schreef: Dat lijkt mij voor iedereen persoonlijk. Ik denk dat wanneer je je hart op iets zet, je daar vervolgens je geluk vanaf laat hangen. Als voetbal het enige in je leven is dat je geluk of houvast kan verschaffen dan geeft dat te denken. Wanneer je je geluk echter zoekt bij de Heere God, en daaruit leeft, dan kan voetbal een leuke bijkomstigheid zijn. Niets meer en niets minder.
Niet alles waar je niet van houdt is per definitie zonde ;( Ik zou sowieso terughoudend zijn in het kwalificeren van allerhande activiteiten als zonde. Is het kijken naar een voetbalwedstrijd zondiger dan het het bijwonen van een orgelconcert of het bijwonen van een bruidsmodeshow? Maar laten we deze heilloze discussie maar niet gaan voeren :)
henriët

Bericht door henriët »

blijmoedig schreef:
henriët schreef:
Niet alles waar je niet van houdt is per definitie zonde ;( Ik zou sowieso terughoudend zijn in het kwalificeren van allerhande activiteiten als zonde. Is het kijken naar een voetbalwedstrijd zondiger dan het het bijwonen van een orgelconcert of het bijwonen van een bruidsmodeshow? Maar laten we deze heilloze discussie maar niet gaan voeren :)
Nee, jij leest mijn zin door jouw bril, ik zeg niets als activiteit van voetbal als zonde, potje voetbal hier op t grasveld.. geen punt,
maar de oranjegekte en hoe Nederland in de ban is bezeten is van t voetbal, weet je, in de dagen van simon de tovernaar waren de mensen ook uitzinnig door wat hij deed.
Zonde!
En dat zie je nu ook rond het wk gebeuren.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
blijmoedig

henriët schreef:
blijmoedig schreef:
henriët schreef:
Nee, jij leest mijn zin door jouw bril, ik zeg niets als activiteit van voetbal als zonde, potje voetbal hier op t grasveld.. geen punt,
maar de oranjegekte en hoe Nederland in de ban is bezeten is van t voetbal, weet je, in de dagen van simon de tovernaar waren de mensen ook uitzinnig door wat hij deed.
Zonde!
En dat zie je nu ook rond het wk gebeuren.
Maar op die manier kom je er natuurlijk nooit uit :) Wordt het 'voetbal' zondig na een wedstrijd? Of twee? Of drie? Is iets zondiger wanneer 50.000 mensen het leuk vinden dan wanneer 3 mensen iets leuk vinden? Ik denk dat je dat op die manier niet kan zeggen. Waar ligt dan het omslag punt? Ik denk dat het probleem van het voetbal niet het voetbal op zich is. Het probleem is dat heel veel mensen de Heere God nog niet kennen. En de 'oranjegekte' dan iets leegs kan hebben. Net als heel veel andere zaken. Als mensen de Heere God niet kennen, is alles wat zij doen ten diepste hol en leeg. Maar zoals gezegd, mijns inziens zegt dat niet zo veel over de 'activiteit' op zich.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

blijmoedig schreef:
henriët schreef:
Wat zegt de bijbel "Al wat uit het geloof niet is dat is zonde" laten we ons daar maar aan toetsen.
Gesloten