Oranjegekte

Tiberius
Administrator

Re: Oranjegekte

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Ik vind dit een verwerpelijk standpunt. Typisch postmodern individualistisch. Laat ieder doen wat hij of zij goed vindt in eigen oog, maar val er een ander niet mee lastig.
Alsof iedereen zelf maar uit moet maken wat hij wereldgelijkvormig vindt.
Wat wil je dan? Alsnog overtuigd worden dat je heus wel naar een voetbalwedstrijd kunt kijken zonder meegesleurd te worden in alle masshysterie?
Nee, dank je. Ik houd niet zo van blinddoeken. :)
Marnix

Bericht door Marnix »

Nou ja, dat kan wel verschillen... Zie het overbekende voorbeeld uit Romeinen 14. En 100 jaar geleden was fietsen op zondag wereldgelijkvormig enzovoorts.
Integendeel, het was, in onze ogen, juist veel gematigder als de huidige WK. Zie bijvoorbeeld hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische ... ke_Oudheid
Ook werden er wel toneelspelen gehouden.
Beiden werden door christenen terecht als heidens beoordeeld en zo mogelijk gemeden.
Heb je daar ook een goede bron voor?
Dat gaat niet. De wereld moet zijn afgod dienen en je dwingen om het oranje kalf mee te dansen. Het ergste vind ik dat je het nog toelaat en ervan lijkt te genieten ook.
Of ze moedigen hun team gewoon aan en ik moedig mijn team ook aan. Het is maar hoe je het bekijkt, bij jou voorstelling van zaken is genieten niet op zijn plaats, maar als je gewoon je team aanmoedigt en geniet van een potje voetbal is het een ander verhaal. Ik dien geen afgod en dans niet om een oranje kalf.
Wat vind je precies leuk aan die nationale manifestatie van dwaasheid?
Het feestelijke aspect, de vrolijke kleuren en grappige outfits.
En kijk, nu draaf je weer door de andere extreme kant op.
Waarom? Als het om het een gaat is het verkeerd, als het om het ander gaat opeens niet. Dat is mijn probleem, er wordt met twee maten gemeten... Voetbal is fout dus zoiets mag best, tenzij het om voetbal gaat, dan wordt het opeens als tegenargument gebruikt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:Ik vind dit een verwerpelijk standpunt. Typisch postmodern individualistisch. Laat ieder doen wat hij of zij goed vindt in eigen oog, maar val er een ander niet mee lastig.
Wat wil je dan? Alsnog overtuigd worden dat je heus wel naar een voetbalwedstrijd kunt kijken zonder meegesleurd te worden in alle masshysterie?
Tja, misschien moeten we dan maar ophouden met deze discussie want er is geen enkele mogelijkheid dat je ook maar iets aan mijn postings hebt, je zal het wel blijven veroordeling en de enige optie is dat de ander van jou gelijk wordt overtuigd... schiet niet zo heel erg op misschien?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Tja, misschien moeten we dan maar ophouden met deze discussie want er is geen enkele mogelijkheid dat je ook maar iets aan mijn postings hebt, je zal het wel blijven veroordeling en de enige optie is dat de ander van jou gelijk wordt overtuigd... schiet niet zo heel erg op misschien?
Ik blijf dat veroordelen, ja.
En op de optie dat een ander van mijn gelijk overtuigd is, op Bijbelse gronden, blijf ik eveneens hopen. Al is het er maar voor één, mogelijk een meelezer.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Wat wil je dan? Alsnog overtuigd worden dat je heus wel naar een voetbalwedstrijd kunt kijken zonder meegesleurd te worden in alle massahysterie?
Met een blinddoek op gaat dat inderdaad niet werken. :)

Maar troost je, het is niet eens mogelijk om een ander daarvan te overtuigen. En het hoeft ook helemaal niet.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:Wat wil je dan? Alsnog overtuigd worden dat je heus wel naar een voetbalwedstrijd kunt kijken zonder meegesleurd te worden in alle massahysterie?
Met een blinddoek op gaat dat inderdaad niet werken. :)

Maar troost je, het is niet eens mogelijk om een ander daarvan te overtuigen. En het hoeft ook helemaal niet.
Daar over verschil ik dus met je van mening.
Niet alleen vind ik het hele WK in eeuwigheidslicht volstrekt verwerpelijk, ik acht het ook goed om dat zoveel mogelijk uit te dragen. Zoals ik al zei: al kan ik er maar eentje aan het denken zetten.
Zoals ik van een predikant hoorde: "Maar WK staat nog ergens anders voor, wederkomst. Ik hoop dat je die letters daar vanaf nu altijd mee associeert. Dan zal alles ook oranje zijn maar dan van de vlammen."
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Daar over verschil ik dus met je van mening.
Niet alleen vind ik het hele WK in eeuwigheidslicht volstrekt verwerpelijk, ik acht het ook goed om dat zoveel mogelijk uit te dragen. Zoals ik al zei: al kan ik er maar eentje aan het denken zetten.
Zoals ik van een predikant hoorde: "Maar WK staat nog ergens anders voor, wederkomst. Ik hoop dat je die letters daar vanaf nu altijd mee associeert. Dan zal alles ook oranje zijn maar dan van de vlammen."
Ik denk dat wij niet eens zo veel van mening verschillen. Ja, misschien over de vraag of je naar voetbal kunt kijken zonder meegesleept te worden in massahysterie. Maar dan praat ik uit eigen ervaring en jij praat als niet-voetballiefhebber. Daar kom je dus nooit uit.

Waar wij het eens zijn (en laten we dat dan maar benadrukken), is dat alle uitwassen die bij dit soort evenementen schijnen te horen inderdaad verwerpelijk te noemen zijn.

Overigens hoop ik dat die predikant de wederkomst niet alleen associeert met oranje vlammen, maar ook met stralend wit licht.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Marnix ik heb al eerder een posting gedaan waarom m.i. prof voetbal echt niet kan in het licht van de Bijbel.Hier volgt de posting. Zou je hier eens op willen reageren in Bijbels licht?
Mooi hoor al die nuance maar spelers die voor miljoenen euro's van club verwisselen die zondag na zondag Gods dag ontheiligen samen met miljoenen supporters wereldwijd gezien daar kan ik als christen niet van genieten.
Nog afgezien van het geweld,de grote politie inzet die elke zondag weer nodig is. Als alle kosten die zouden worden bespaard als dit spelletje tot normale proporties zou worden teruggebracht aan armoedebestrijding wereldwijd gegeven zou worden dan was de armoede voor een groot deel de wereld uit.
Is dit prof voetbal neutraal ,afkomstig van de geest van de afgrond of van de Heilige Geest? Geef daar maar eerlijk antwoord op (De Bijbel kent geen terrein van het leven dat neutraal kan zijn )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef: Wat wil je dan? Alsnog overtuigd worden dat je heus wel naar een voetbalwedstrijd kunt kijken zonder meegesleurd te worden in alle masshysterie?
Marnix ik heb al eerder een posting gedaan waarom m.i. prof voetbal echt niet kan in het licht van de Bijbel.Hier volgt de posting. Zou je hier eens op willen reageren in Bijbels licht?
Mooi hoor al die nuance maar spelers die voor miljoenen euro's van club verwisselen die zondag na zondag Gods dag ontheiligen samen met miljoenen supporters wereldwijd gezien daar kan ik als christen niet van genieten.
Nog afgezien van het geweld,de grote politie inzet die elke zondag weer nodig is. Als alle kosten die zouden worden bespaard als dit spelletje tot normale proporties zou worden teruggebracht aan armoedebestrijding wereldwijd gegeven zou worden dan was de armoede voor een groot deel de wereld uit.
Is dit prof voetbal neutraal ,afkomstig van de geest van de afgrond of van de Heilige Geest? Geef daar maar eerlijk antwoord op (De Bijbel kent geen terrein van het leven dat neutraal kan zijn )
- Wat zondag betref heb ik gewezen op ieders verantwoordelijkheid van het omgaan met de rustdag. Ik vermijd een winkel niet die op koopzondag ook gewoon open is... Daarmee ben ik nog niet schuldig aan hetfeit dat ze ook open zijn op zondag.
- Geweld vindt doorgaans maar heel weinig plaats bij voetbalwedstrijden. Er is een klein groepje hooligans die het verpest voor anderen...
- Wat de kosten betreft, dat zou inderdaad een hoop schelen. Maar dat dingen veel kosten maakt het op zich nog niet fout. Wat die proporties betreft ben ik het met je eens,clubs zouden zelf financieel gezond moeten zijn en zonder overheidssteun moeten kunnen functioneren. Lijkt me een goed streven.
- Voetbal is neutraal zoals wel meer dingen neutraal zijn. Hoe het voor ieder persoonlijk is hangt er van af hoe je er mee omgaat.
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:- Voetbal is neutraal zoals wel meer dingen neutraal zijn. Hoe het voor ieder persoonlijk is hangt er van af hoe je er mee omgaat.
:oO :oO :bobo :bobo

Vanwaar die heisa dan?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat voetballen op zich neutraal is, net als fietsen.
Maar als het gaat om Voetbal (met een hoofdletter) denk ik dat er heel wat meer aan vastzit dan alleen een onschuldige sport.
- Een volk dat zich overgeeft aan brood en spelen, wat moeten we daarvan denken?
- Een christen moet zich niet overgeven aan werelds vermaak (de begeerlijkheid der ogen, de begeerlijkheid des vleses, de grootsheid des levens).
- Voetbal neemt religieuze trekken aan.
- De zondag wordt ontheiligd ten bate van het voetbal. Je hoeft geen strenge sabbatvierder te zijn om er moeite mee te hebben dat de dag, die voor de dienst des Heeren is afgezonderd, wordt gebruikt voor dergelijke doeleinden.
Zo gezien is voetballen níét neutraal meer en daarom denk ik dat we ons als christenen daar niet mee moeten inlaten.

Anderzijds herken ik ook bij mezelf wel het chauvinistische gevoel van 'willen dat Nederland wint' en ook de gezelligheid die het hele gebeuren met zich meebrengt. Maar toch geloof ik dat we afstand moeten bewaren, ook al ben je een voetballiefhebber.
jan33willem

Bericht door jan33willem »

Ik heb ook zo mijn bedenkingen tegen alle toestanden rondom het WK voetbal, maar ik blijf er niet Eindeloos Over Doorzagen.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Marnix schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ik las vanmorgen in een krantje een advies aan bedrijven om een TV scherm te plaatsen op kantoor of een centrale plaats wanneer Nederland speelt zodat het “ziekteverzuim” zo laag mogelijk blijft. Ik vind dat echt veel te ver gaan.
Nou, inderdaad. Wij als Nederlanders moeten toch wel ten allen tijde gewoon doorwerken. Onze workaholic-mentaliteit.
Dat schreef ik niet. Wat ik veel te ver vind gaan, is dat werknemers zich mogelijk ziek melden indien de werkgever er geen behoefte aan heeft om een TV scherm te plaatsen op een werkdag tijdens het WK. Als een werknemer dan zo graag Nederland wil zien spelen, en een werkgever doet er niets aan, dan kan de werknemer een vrije dag opnemen. Doe ik ook als ik plannen heb.
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:- Voetbal is neutraal zoals wel meer dingen neutraal zijn. Hoe het voor ieder persoonlijk is hangt er van af hoe je er mee omgaat.
:oO :oO :bobo :bobo

Vanwaar die heisa dan?
Dat is gewoon omdat mensen hun favoriete team aanmoedigen. Het is leuk, het leeft, het verbindt, men hoop op een goed resultaat. En dus hangt men vlaggetjes buiten, koopt wat oranje dingen. En uit de reclames blijkt dat daar geld mee te verdienen is. Maar wat is er precies mis met wat vlaggetjes ophangen en een oranje shirt aan doen bij een wedstrijd? Is dat "heisa"?
Dat schreef ik niet. Wat ik veel te ver vind gaan, is dat werknemers zich mogelijk ziek melden indien de werkgever er geen behoefte aan heeft om een TV scherm te plaatsen op een werkdag tijdens het WK. Als een werknemer dan zo graag Nederland wil zien spelen, en een werkgever doet er niets aan, dan kan de werknemer een vrije dag opnemen. Doe ik ook als ik plannen heb.
Snap ik. Het probleem is alleen dat men waarschijnlijk een aantal mensen dat al heeft gedaan, en een hoop mensen werken in teams, waarbij er wel een bezetting moet zijn en dus niet iedereen tegelijk vrij kan krijgen. Dus gaan ze zich maar ziek melden. Overigens denk ik dat de meeste werkenden wel de gelegenheid krijgen om te kijken. Overigens denk ik dat de productiviteit tijdens de wedstrijd niet zo hoog zal zijn, spreek dan of om de wedstrijd te kijken en daarna wat langer door te werken ofzo, daar kunnen de meesten zich vast wel in vinden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Ik denk dat voetballen op zich neutraal is, net als fietsen.
Maar als het gaat om Voetbal (met een hoofdletter) denk ik dat er heel wat meer aan vastzit dan alleen een onschuldige sport.
- Een volk dat zich overgeeft aan brood en spelen, wat moeten we daarvan denken?
- Een christen moet zich niet overgeven aan werelds vermaak (de begeerlijkheid der ogen, de begeerlijkheid des vleses, de grootsheid des levens).
- Voetbal neemt religieuze trekken aan.
- De zondag wordt ontheiligd ten bate van het voetbal. Je hoeft geen strenge sabbatvierder te zijn om er moeite mee te hebben dat de dag, die voor de dienst des Heeren is afgezonderd, wordt gebruikt voor dergelijke doeleinden.
Zo gezien is voetballen níét neutraal meer en daarom denk ik dat we ons als christenen daar niet mee moeten inlaten.

Anderzijds herken ik ook bij mezelf wel het chauvinistische gevoel van 'willen dat Nederland wint' en ook de gezelligheid die het hele gebeuren met zich meebrengt. Maar toch geloof ik dat we afstand moeten bewaren, ook al ben je een voetballiefhebber.
Helemaal mee eens; met uitzondering van de eerste regel van de laatste alinea (ik heb het liefst dat Nederland zo snel mogelijk uitgespeeld is, dan zijn we van die oranjegekte af en bij de term gezelligheid heb ik toch wat andere gedachten).
Gesloten