Welke oudvaders horen minimaal in je boekenkast thuis
- Miscanthus
Das waar, maar toch herrinner ik me een tijd dat ik niets anders las dan over bekering en geloof. In de tijd van zoeken.... Niet ieder boek is voor iedereen op ieder moment aan te raden.Oorspronkelijk gepost door mementoHelemaal mee eens. Maar dat neemt niet weg dat het goed is om niet altijd alleen maar over geloof en bekering te lezen, maar ook andere bijbelse onderwerpen aan bod te laten komen. Evenwichtigheid...Oorspronkelijk gepost door MiscanthusDas waar, maar zonder bekering en geloof is er geen heiligmaking.Oorspronkelijk gepost door memento
Misc, dank je voor het lijstje. Toch vind ik het lijstje heel erg beperkt, allemaal heel erg gefocused op de bekering (net als veel predikanten nu), terwijl de oudvaders breder waren, zij behandelden ook andere onderwerpen, zoals heiligmaking etc
Iemand die net tot geloof gebracht is, zou ik niet opzadelen met kenmerken van ware en valse genade van van der Groe. (om maar een voorbeeld te noemen).
* Francis Turretin - electric theology
* Petrus van Mastricht - Theoretico-Practica Theologia (nederlands, oude druk, 4 volume set, reprint uitg. Snoek)
* Alle werken van John Owen
* Alle werken van Jeremiah Burroughs
* Alle werken Thomas Watson
* Alle werken Jonathan Edwards
*The collected writtings of James H. Thornwell (4 vol. set)
* Systematic theology - Dabney
* Geschiedenis der Hervorming - D' Aubigne
* Petrus van Mastricht - Theoretico-Practica Theologia (nederlands, oude druk, 4 volume set, reprint uitg. Snoek)
* Alle werken van John Owen
* Alle werken van Jeremiah Burroughs
* Alle werken Thomas Watson
* Alle werken Jonathan Edwards
*The collected writtings of James H. Thornwell (4 vol. set)
* Systematic theology - Dabney
* Geschiedenis der Hervorming - D' Aubigne
Over de heiligmaking heeft I.W. Kargel een boek geschreven (ben ik nu aan het lezen). Dit zie ik ook in het door Pim aangehaalde lijstje staan.Oorspronkelijk gepost door memento
Misc, dank je voor het lijstje. Toch vind ik het lijstje heel erg beperkt, allemaal heel erg gefocused op de bekering (net als veel predikanten nu), terwijl de oudvaders breder waren, zij behandelden ook andere onderwerpen, zoals heiligmaking etc
[Aangepast op 4/2/05 door wim]
Oorspronkelijk gepost door loveOorspronkelijk gepost door MS
En ik ben ook bezig in een boek van Ds. Heemskerk, dan wel niet een oudvader. Dit boek is een prekenserie over de Dordse Leerregels, prachtig uitgelegd. Heemskerk heeft ook een boek over de Nederlandse geloofsbelijdenis geschreven, zal ook wel heel mooi zijn (niet gelezen). (sorry, ik weet de titels niet)
En om Uw gunst en waarheid saam (Dordtse leerregels) Zo ik niet had geloofd (Nederlandse geloofsbelijdenis)
Ds. Heemskerk, een 21e eeuwse Oudvader.
Zeer schriftuurlijke prediker!
Bovenstaande genoemde titels zijn echte aanraders om te lezen. Zeker als je de belijdenisgeschriften wil bestuderen.
Alle boeken van
Theodorus van der Groe.
Thomas Watson (De geloofsleer, Gebed des Heeren en de Tien Geboden). Een puritein met een enorme kennis der Schrift! Voluit schriftuurlijk!
Over de Heiligmaking
John Owen "Heiligmaking"
J.C. Ryle "Heilig in Hem"
Bovenstaande 2 delen snijd wel diep in het vlees, dus zeer aan te raden!
Verder:
John Owen "De Heerlijkheid van Christus"
John Owen "Zonde"
Petrus Immens "De godvruchtige avondmaalsganger"
Christopher Love "De strijd tussen vlees en Geest" Een absolute aanrader! Staan wel 16 preken in over alleen Galaten 5: 17. De titel zegt wel genoeg denk ik.
Als laatste nog een boek van J.C. Ryle "Christen-zijn in het dagelijks leven Over de praktijk van het geloof".
Lees maar veel boeken en preken uit de nadere reformatie. Die zijn trinitarisch. Aan zulke predikers hebben we in onze moderne tijd, waar de duivel rond gaat als een briesende leeuw, grote behoefte aan!
Theodorus van der Groe.
Thomas Watson (De geloofsleer, Gebed des Heeren en de Tien Geboden). Een puritein met een enorme kennis der Schrift! Voluit schriftuurlijk!
Over de Heiligmaking
John Owen "Heiligmaking"
J.C. Ryle "Heilig in Hem"
Bovenstaande 2 delen snijd wel diep in het vlees, dus zeer aan te raden!
Verder:
John Owen "De Heerlijkheid van Christus"
John Owen "Zonde"
Petrus Immens "De godvruchtige avondmaalsganger"
Christopher Love "De strijd tussen vlees en Geest" Een absolute aanrader! Staan wel 16 preken in over alleen Galaten 5: 17. De titel zegt wel genoeg denk ik.
Als laatste nog een boek van J.C. Ryle "Christen-zijn in het dagelijks leven Over de praktijk van het geloof".
Lees maar veel boeken en preken uit de nadere reformatie. Die zijn trinitarisch. Aan zulke predikers hebben we in onze moderne tijd, waar de duivel rond gaat als een briesende leeuw, grote behoefte aan!
Wie leest er nog echte hervormde theologen zoals Noordmans en Van Ruler? Die zijn vaak heel wat actueler (en misschien ook wel evenwichtiger) dan al die nadere reformatoren !!!
Zou een hedendaags theoloog niet veel meer hebben aan een geheel overzicht van de kerkgeschiedenis? Dus kerkvaders uit de vroege kerk, middeleeuwen, reformatie, moderne tijd?Lees maar veel boeken en preken uit de nadere reformatie. Die zijn trinitarisch. Aan zulke predikers hebben we in onze moderne tijd, waar de duivel rond gaat als een briesende leeuw, grote behoefte aan!
Héle oude vaders... maar ik snap wat je zeggen wil. En ze zijn ook heel evenwichtig.Oorspronkelijk gepost door anemoon
mattheus
markus
lukas
johannes
mozes
david
salomo
jesaja
hosea
jona
micha
zacharia
jacobus
petrus
judas
om er ook maar eens een paar te noemen
Be yourself, there are plenty of others.
- Miscanthus