Onze Vader

Afgewezen

Re: Onze Vader

Bericht door Afgewezen »

blijmoedig schreef:
Afgewezen schreef:
blijmoedig schreef:Ik ben het volledig met je eens. Tegelijkertijd vraag ik mij dan af waarom sommige mensen zoveel schroom ervaren als het gaat om datgene wat met de verlossing te maken heeft. Juist omdat wij er zelf op geen enkele wijze iets aan kunnen doen, kan ons dit toch alleen maar tot de Heere Jezus trekken? Aan de voeten van het kruis. Steeds als we ons onmachtig of onwaardig voelen, mogen we toch direct op Hem zien? In de wetenschap dat we door de Heere Jezus ons tot de Heere God mogen wenden en een relatie met Hem mogen hebben. En Hem zelfs met Vader mogen aanspreken. Daar ligt zoveel troost in besloten.
We mogen wel, maar we kunnen niet. Ik zeg dit niet als cliché of verontschuldiging, maar als doorleefde realiteit. Toen ik zelf zoekende was, luisterde ik wel eens naar het versje 'Doe nu die stap tot Jezus', en dan dacht ik altijd bij mezelf: "Ja, maar hóé doe ik dat dan? Wat is het geheim?"
Dat geheim, het heilgeheim, kun je jezelf niet verklaren. Jezelf iets aanpraten helpt ook niets. De verlichting van de Heilige Geest is nodig en dan, ja, dan is geloven heel eenvoudig: zien dat Christus het heeft gedaan. Maar van nature zijn onze ogen daarvoor gesloten en kunnen we dat niet zien.
Maar dan mag je toch bidden om hulp van de Heilige Geest? Ik ben het voor 100% met je eens. Uit onszelf kunnen we echt helemaal niets. Maar tegelijkertijd staat daar de Heere Jezus met Zijn uitgestrekte hand en klinkt Zijn roepstem: "Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt". Dan mogen we toch bidden: "Heere, vat Gij mijn hand". "Alstublieft, helpt u mij om de deur voor U open te doen, op Uw kloppen". Dan zal Hij degene die dat bidt toch niet langer laten tobben?
Natuurlijk mag je daarom bidden. Maar de praktijk leert dat mensen toch echt wel eens lang kunnen blijven tobben, sommigen zelfs tot hun sterfbed toe.
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

Afgewezen schreef:Natuurlijk mag je daarom bidden. Maar de praktijk leert dat mensen toch echt wel eens lang kunnen blijven tobben, sommigen zelfs tot hun sterfbed toe.
Ja, en dat laatste gedeelte begrijp ik niet en zal ik denk nooit kunnen begrijpen. Om een tweeledige reden. Omdat de Heere Jezus ons zo veel handreikingen doet om niet te hoeven tobben, bijvoorbeeld door Zijn beloften en het Werk van Zijn Geest. Maar ook omdat van ons hier op aarde wordt gevraagd om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn, en ik mij afvraag of er veel licht uitstraalt van mensen die zelf hun hele leven in twijfel leven. Omdat die twijfel afstraalt op het Woord en de Gever van dat Woord waarop hun twijfel is gebaseerd. In mijn ogen kan je pas royaal uitdelen aan andere mensen van het Goede Nieuws, als je er zelf volmondig in gelooft. Opnieuw, niets ten nadele van wie dan ook. Het is niet mijn bedoeling om wie dan maar ook met mijn woorden te ergeren of kwetsen. Ik kan echter ook niet voor mij houden, hoe ik deze zaken bezie.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

blijmoedig schreef:
Afgewezen schreef:Natuurlijk mag je daarom bidden. Maar de praktijk leert dat mensen toch echt wel eens lang kunnen blijven tobben, sommigen zelfs tot hun sterfbed toe.
Ja, en dat laatste gedeelte begrijp ik niet en zal ik denk nooit kunnen begrijpen. Om een tweeledige reden. Omdat de Heere Jezus ons zo veel handreikingen doet om niet te hoeven tobben, bijvoorbeeld door Zijn beloften en het Werk van Zijn Geest. Maar ook omdat van ons hier op aarde wordt gevraagd om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn, en ik mij afvraag of er veel licht uitstraalt van mensen die zelf hun hele leven in twijfel leven. Omdat die twijfel afstraalt op het Woord en de Gever van dat Woord waarop hun twijfel is gebaseerd. In mijn ogen kan je pas royaal uitdelen aan andere mensen van het Goede Nieuws, als je er zelf volmondig in gelooft. Opnieuw, niets ten nadele van wie dan ook. Het is niet mijn bedoeling om wie dan maar ook met mijn woorden te ergeren of kwetsen. Ik kan echter ook niet voor mij houden, hoe ik deze zaken bezie.
Wat jij zegt, geldt voor gelovigen. Maar waar het nu over ging, is over mensen die nog niet tot geloof gekomen zijn. Wie niet verlost is, heeft er weinig aan om zichzelf een verlossing aan te praten of te zeggen 'ik hoef niet te tobben, want Jezus wil mij verlossen'.
Zolang je niet daadwerkelijk verlost bent en je Jezus niet persoonlijk kent, is je ziel in nood en mag je geen rust vinden voordat het probleem is opgelost.
Dat het anders zou moeten zijn, ben ik met je eens. En dát de situatie is, zoals die is, mag ons best aan het nadenken zetten. Maar als de knoop niet door God Zelf ontward wordt, moeten wij hem niet door willen hakken.
blijmoedig

Afgewezen schreef:
blijmoedig schreef:
Wat jij zegt, geldt voor gelovigen. Maar waar het nu over ging, is over mensen die nog niet tot geloof gekomen zijn. Wie niet verlost is, heeft er weinig aan om zichzelf een verlossing aan te praten of te zeggen 'ik hoef niet te tobben, want Jezus wil mij verlossen'.
Zolang je niet daadwerkelijk verlost bent en je Jezus niet persoonlijk kent, is je ziel in nood en mag je geen rust vinden voordat het probleem is opgelost.
Dat het anders zou moeten zijn, ben ik met je eens. En dát de situatie is, zoals die is, mag ons best aan het nadenken zetten. Maar als de knoop niet door God Zelf ontward wordt, moeten wij hem niet door willen hakken.
Maar dat vind ik nu juist het droevige. Dat je je hele leven het Evangelie kan horen, je hele leven in de kerk kan zitten, je hele leven binnen een christelijke omgeving kan verkeren, je hele leven allerhande christelijke lectuur kan lezen en het dan toch nog niet geloven of er mee worstelen. Dat lijkt mij ten diepste een eenzaam en verdrietig leven. En een leven dat niet volledig aan God's doel beantwoord. Alle energie die je namelijk kwijt bent met jezelf en je eigen behoud, kan je niet gebruiken voor anderen en hun behoud.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

blijmoedig schreef:Maar dat vind ik nu juist het droevige. Dat je je hele leven het Evangelie kan horen, je hele leven in de kerk kan zitten, je hele leven binnen een christelijke omgeving kan verkeren, je hele leven allerhande christelijke lectuur kan lezen en het dan toch nog niet geloven of er mee worstelen. Dat lijkt mij ten diepste een eenzaam en verdrietig leven. En een leven dat niet volledig aan God's doel beantwoord. Alle energie die je namelijk kwijt bent met jezelf en je eigen behoud, kan je niet gebruiken voor anderen en hun behoud.
Dat is ook droevig. Maar nog droeviger is het jezelf wat in te beelden en dan denken dat het allemaal zo moeilijk niet hoeft. Beter een bedelaar aan de genadetroon dan iemand die zichzelf iets toe-eigent zonder grond.
aritha

Bericht door aritha »

Afgewezen schreef:
blijmoedig schreef:Maar dat vind ik nu juist het droevige. Dat je je hele leven het Evangelie kan horen, je hele leven in de kerk kan zitten, je hele leven binnen een christelijke omgeving kan verkeren, je hele leven allerhande christelijke lectuur kan lezen en het dan toch nog niet geloven of er mee worstelen. Dat lijkt mij ten diepste een eenzaam en verdrietig leven. En een leven dat niet volledig aan God's doel beantwoord. Alle energie die je namelijk kwijt bent met jezelf en je eigen behoud, kan je niet gebruiken voor anderen en hun behoud.
Dat is ook droevig. Maar nog droeviger is het jezelf wat in te beelden en dan denken dat het allemaal zo moeilijk niet hoeft. Beter een bedelaar aan de genadetroon dan iemand die zichzelf iets toe-eigent zonder grond.
Ik denk dat het allebei droevig is. Buiten Jezus is er nou eenmaal geen echte blijdschap.
blijmoedig

aritha schreef:
Afgewezen schreef:
Ik denk dat het allebei droevig is. Buiten Jezus is er nou eenmaal geen echte blijdschap.
Dat vind ik ook :) Ik zeg het voorzichtig, maar ik denk dat we ook te krampachtig bezig kunnen zijn met onze zaligheid. Dat maakt je wereld zo klein. Hoor ik er aan het eind van de rit wel bij of niet bij? Hoe zal de weegschaal doorslaan? Terwijl het toch juist zo mooi kan zijn om tijdens je leven al dichtbij de Heere Jezus te leven en te vertrouwen op Zijn beloften, en te proberen vandaar uit een steentje bij te dragen aan de bouw van God's Koninkrijk hier op aarde.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 08 jun 2010, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

blijmoedig schreef:Dat vind ik ook :) Ik zeg het voorzichtig, maar ik denk dat we ook te krampachtig bezig kunnen zijn met onze zaligheid. Dat maakt je wereld zo klein. Hoor ik er aan het eind van de rit wel bij of niet bij? Hoe zal de weegschaal doorslaan? Terwijl het toch juist zo mooi kan zijn om tijdens je leven dichtbij de Heere Jezus te leven en te vertrouwen op Zijn beloften.
We praten langs elkaar heen. Ik heb gezegd hoe ik het zie, want jij wilde het kunnen begrijpen. Ik denk dat dit laatse nog steeds niet het geval is.
blijmoedig

Afgewezen schreef:
blijmoedig schreef:Dat vind ik ook :) Ik zeg het voorzichtig, maar ik denk dat we ook te krampachtig bezig kunnen zijn met onze zaligheid. Dat maakt je wereld zo klein. Hoor ik er aan het eind van de rit wel bij of niet bij? Hoe zal de weegschaal doorslaan? Terwijl het toch juist zo mooi kan zijn om tijdens je leven dichtbij de Heere Jezus te leven en te vertrouwen op Zijn beloften.
We praten langs elkaar heen. Ik heb gezegd hoe ik het zie, want jij wilde het kunnen begrijpen. Ik denk dat dit laatse nog steeds niet het geval is.
Wellicht dat sommige dingen niet te begrijpen zijn ;) Maar even serieus. Ik denk dat ik een hoop wel begrijp, maar dat ik andere nuances leg. Hoe dan ook heb ik je openhartigheid gewaardeerd. We hoeven het niet op alle punten eens te zijn, zolang er maar onderling respect is.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 08 jun 2010, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacobse

Bericht door Jacobse »

Voor Luther was de vraag: hoe vind ik een genadig God. Voor Calvijn was het: hoe komt God aan Zijn eer.Is het niet zo dat beide dingen spelen, en wel gelijktijdig, bij ieder van ons, soms het ene meer dan het andere, soms beide tegelijk.
Hoe vind ik een genadig God; gaat uit van erkennen van eigen verlorenheid, en genade is gratie oftewel volledig onverdiend. Op grond waarvan zou de Heere dat geven aan een vijand van Hem als we zijn? Hoe komt God aan Zijn eer, dat is er evenzeer indien en doordat de Heere gratie verleent op grond van het volbrachte werk van de Heere Jezus Christus als indien de Heere Zijn recht handhaaft door een terecht oordeel uit te spreken zijnde de eeuwige dood.
Het kan niet anders dan dat zulks ieder van ons uitdrijft naar Hem en naar Hem alleen.Zoals koningin Esther, toen ze de dood voor ogen had en niet meer anders kon en er niets anders voor haar overbleef: ik zal tot de Koning gaan, kom ik om dan kom ik om.
Daar en dan komt de Heere aan Zijn eer, doordat we aan Hem belijden en erkennen zijn rechtmatig oordeel over mijn leven. Daar komt de Heere ook aan Zijn eer indien en doordat Hij, uit louter gratie,het op Golgotha volbrachte werk van de Heere Jezus, in aanmerking wil nemen voor een verloren zondaar; daar vind ik -ongedacht, onverdiend - een genadig God.
Hem, Vader Zoon en Geest, zij lof en dank in eeuwigheid.
Hij komt eens te meer aan Zijn eer op de Grote Morgen, als Hij verschijnt in heerlijkheid; als waarheid wordt dat alle knie zich voor Hem zal buigen en alle tong Hem zal belijden : de aanbidding van Het Lam tevens de Leeuw uit de stam van Juda, Koning der koningen en Heer der heren. Moge die Dag spoedig aanbreken!
Thomas
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

blijmoedig schreef:Wellicht dat sommige dingen niet te begrijpen zijn ;) Maar even serieus. Ik denk dat ik een hoop wel begrijp, maar dat ik andere nuances leg. Hoe dan ook heb ik je openhartigheid gewaardeerd. We hoeven het niet op alle punten eens te zijn, zolang er maar onderling respect is.
De post van Jacobse deed mij nog ergens aan denken:
Bij de mensen op de pinksterdag ging de bekering heel snel en direct.
Maar neem nu eens mensen als Augustinus en Luther. Daar ging het allemaal niet zo snel en zo eenvoudig. Dan ga je toch ook niet zeggen 'het had allemaal wel wat eenvoudiger, mooier, beter, anders gekund'?
De Geest is vrij, ook in de 'snelheid' waarmee Hij mensen tot geloof, tot vrijheid brengt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
blijmoedig schreef:
Klopt, als je niet verlost bent heeft het geen zin om het je aan te praten. Aan de andere kant snap ik Blijmoedig wel, heel vaak gaat het om mensen die zich niet verlost weten, wat iets anders is dan niet verlost zijn. Volgens mij zijn er heel veel mensen die de Bijbel geloven, geloven in God, in Jezus als Verlosser. Maar hun criteria voor wie Hij Verlosser is zijn niet goed, omdat ze dat zelf zo geloven, omdat hen verkeerde criteria zijn voorgehouden in leer of praktijk...

p.s. als iemand gelooft dat Jezus hem / haar wil Verlossen is die persoon al een heel eind op weg. Zelf kan je niks verdienen door goed te leven. Je moet naar Hem toe die de Verlosser is en je kan en wil verlossen en als je gelooft dat Hij de Verlosser is en je wil Verlossen hoef je alleen nog maar om te keren en Hem te volgen. En heb je daar dan niet alle reden toe?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

::please
Marnix

Bericht door Marnix »

??? Ik breng hier gewoon een nuance aan. Waarom heb je daar zoveel moeite mee?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:??? Ik breng hier gewoon een nuance aan. Waarom heb je daar zoveel moeite mee?
Het is een beetje lomp om als buitenstaander tegen de doelgroep te zeggen dat hun in de leer 'verkeerde criteria' zijn voorgehouden. Om maar nog niet te spreken van je verwarring van het historieel geloof met het zaligmakende geloof.
Plaats reactie