Onze Vader

refo

Re: Onze Vader

Bericht door refo »

Luchtigjes en oppervlakkig is ook het volgende.
6 Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen.
7 Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen.
8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
Paulus zou ook niet aan de forumregels voldoen. Natuurlijk moet je wel in de afgrond nederdalen, Paulus!
En alleen het woord? Komkom, Paulus, dat weet ge wel beter! De Geest gaat voorop. Dan pas kan er gepreekt worden.
En een iegelijk die de Naam des Heeren zal aanroepen zal zalig worden? Ga maar eens kijken in het Gelredome vanmiddag, Paulus, dan zul je zien dat dat niet zo is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Luchtigjes en oppervlakkig is ook het volgende.
6 Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen.
7 Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen.
8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
Paulus zou ook niet aan de forumregels voldoen. Natuurlijk moet je wel in de afgrond nederdalen, Paulus!
En alleen het woord? Komkom, Paulus, dat weet ge wel beter! De Geest gaat voorop. Dan pas kan er gepreekt worden.
En een iegelijk die de Naam des Heeren zal aanroepen zal zalig worden? Ga maar eens kijken in het Gelredome vanmiddag, Paulus, dan zul je zien dat dat niet zo is.
Ook hier geldt: creëer geen tegenstellingen waar ze niet zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:Hmm, jij benoemt "onszelf helemaal aan Hem overgeven" als oppervlakkig?
Waar zie je mij dat doen? Tip: eerst lezen voor je wat antwoord. :tilt
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:Als mensen dan inderdaad luchtigjes en oppervlakkig spreken over "onszelf helemaal aan Hem overgeven", denk ik, in de lijn van de Reformatoren en Nadere Reformatoren, dat zij dan niet weten waar ze over praten.

Als jij dat polariseren wilt noemen, dan zij dat zo. De Bijbel waarschuwt ernstig tegen dit soort oppervlakkigheid.
Hmm, jij benoemt "onszelf helemaal aan Hem overgeven" als oppervlakkig? Wat is dan wel diepgaand?
Dat zegt Tiberius niet. "Luchtigjes en oppervlakkig spreken over 'onszelf helemaal aan Hem overgeven'", dát is oppervlakkig.
Dan moet je toch minimaal kunnen kwalificeren wat je dan verstaat onder 'luchtigjes en oppervlakkig'. Niet gelijk van je eigen referentiekader uitgaan misschien.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:Als mensen dan inderdaad luchtigjes en oppervlakkig spreken over "onszelf helemaal aan Hem overgeven", denk ik, in de lijn van de Reformatoren en Nadere Reformatoren, dat zij dan niet weten waar ze over praten.

Als jij dat polariseren wilt noemen, dan zij dat zo. De Bijbel waarschuwt ernstig tegen dit soort oppervlakkigheid.
Hmm, jij benoemt "onszelf helemaal aan Hem overgeven" als oppervlakkig? Wat is dan wel diepgaand?
Dat zegt Tiberius niet. "Luchtigjes en oppervlakkig spreken over 'onszelf helemaal aan Hem overgeven'", dát is oppervlakkig.
Dan moet je toch minimaal kunnen kwalificeren wat je dan verstaat onder 'luchtigjes en oppervlakkig'. Niet gelijk van je eigen referentiekader uitgaan misschien.
Zie de vorige pagina van dit topic.
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

Tiberius schreef:Het valt inderdaad te vrezen, dat veel mensen tegenwoordig de mond vol hebben over zaken waar ze bevindelijk niets van af weten. Aan de vruchten komt dan weer de boom openbaar
Tiberius schreef:Dit forum heeft als grondslag de Bijbel en de 3 formulieren van enigheid en wil staan in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. Daar rust ons beleid op. En daarin zie je duidelijk de lijn, dat het geloof geen kwestie van het verstand is, maar dat het persoonlijk toegepast moet worden. Als mensen dan inderdaad luchtigjes en oppervlakkig spreken over "onszelf helemaal aan Hem overgeven", denk ik, in de lijn van de Reformatoren en Nadere Reformatoren, dat zij dan niet weten waar ze over praten.

Ik heb het hier niet over het beleid. Reformatie en Nadere Reformatie, allemaal prima. Maar ik had wel moeite met jouw toonzetting in je 'onderonsje' met Afgewezen. Sowieso erg veroordelend. Alsof jij kan weten wat mensen bevindelijk wel of niet weten. En arrogant, alsof je net weer een dwaalleraar op grond van zijn vruchten hebt kunnen ontmaskeren. Op deze manier discussieren lijkt mij een mod onwaardig.

Daarnaast zie ik ook niet in wat er 'luchtigjes en oppervlakkig' aan is als wij ons aan de Heere God overgeven. En lijkt mij dat bij uitstek iets van persoonlijke toepassing in plaats van het verstand. Het is alleen gehoorzaam antwoorden op wat de Heere God ons in de Bijbel aanbiedt, door het bloed van de Heere Jezus. De Heere Jezus klopt op de deur van ons hart (Op. 3:20). Aan ons om die deur open te doen. Als wij ons vervolgens tot Hem wenden in gebed om ons daarbij te helpen, kan ik niet inzien, dat hij ons vervolgens zou laten staan, en zeggen dat Hij onze Vader niet is. Omdat wij het allemaal wel erg luchtigjes en oppervlakkig opvatten.
Auto

Bericht door Auto »

Ook hier lees ik al weer woorden als arrogant en mod-onwaardig. Gaarne een normale discussie voeren over het topic en persoonlijke onderonsjes vechten jullie maar uit in PB!

Kortom: ON TOPIC!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hoe het ook zij, gisteren werd bij ons de verklaring van zondag 9 voorgelezen.
Kernachtig geeft daar de Catechismus aan, wat de grond is, om God als "Onze Vader" aan te spreken:
"Dat de eeuwige Vader van onze Heeren Jezus Christus (...) om Zijns Zoons Christus wil mijn God en mijn Vader is."

Daar wordt dus niet de schepping als grond gelegd voor de vadernaam, maar de verlossing: om Zijns Zoons Christus wil.
Dat is denk ik de schroom bij mensen om de vadernaam niet of nauwelijks te gebruiken.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:Hoe het ook zij, gisteren werd bij ons de verklaring van zondag 9 voorgelezen.
Kernachtig geeft daar de Catechismus aan, wat de grond is, om God als "Onze Vader" aan te spreken:
"Dat de eeuwige Vader van onze Heeren Jezus Christus (...) om Zijns Zoons Christus wil mijn God en mijn Vader is."

Daar wordt dus niet de schepping als grond gelegd voor de vadernaam, maar de verlossing: om Zijns Zoons Christus wil.
Dat is denk ik de schroom bij mensen om de vadernaam niet of nauwelijks te gebruiken.
Maar eigenlijk klopt die schroom ook niet. Want of we kunnen God helemaal niet aanspreken, of we kunnen Hem aanspreken met al Zijn namen. Waarom zouden we Hem wel aan kunnen spreken als Heere en niet als Vader? Die mogelijkheid ligt bij beiden in Zijn Zoon Christus.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Hoe het ook zij, gisteren werd bij ons de verklaring van zondag 9 voorgelezen.

Maar eigenlijk klopt die schroom ook niet. Want of we kunnen God helemaal niet aanspreken, of we kunnen Hem aanspreken met al Zijn namen. Waarom zouden we Hem wel aan kunnen spreken als Heere en niet als Vader? Die mogelijkheid ligt bij beiden in Zijn Zoon Christus.
Heere is Hij niet alleen over Zijn kinderen, maar ook over Zijn vijanden.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:

Heere is Hij niet alleen over Zijn kinderen, maar ook over Zijn vijanden.
Ja, maar Hem in gebed Heere noemen kan dat buiten Zijn Zoon om? We kunnen nu toch niet buiten Christus om tot God bidden? Het is óf door Hem, óf niet en dan is God onze vijand.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Calvijn schreef:Wat past er meer aan het geloof, dan dat men zich God voorstelt als een genadig Vader, wanneer men Christus erkent als Broeder en Verzoener? Dan dat men alle vreugde en voorspoed onbekommerd van Hem verwacht, wiens onuitsprekelijke liefde jegens ons zover gegaan is, dat Hij zijn eigen Zoon met gespaard heeft, maar Hem voor ons overgegeven heeft? Dan dat men in de vaste verwachting van de zaligheid en des eeuwigen levens berust, wanneer men bedenkt, dat Christus door de Vader gegeven is, in wie zulke schatten verborgen zijn? Hier leggen zij de hand op ons en schreeuwen, dat die zekerheid van vertrouwen niet vrij is van aanmatiging en inbeelding. Maar zoals wij ons niets van onszelf moeten inbeelden, moeten wij ons alles voorstellen van God. En wij worden om geen andere reden beroofd van ijdele roem, dan opdat wij leren roemen in de Heere.
(..)
Want bij het besturen van de menselijke gemeenschap regelt Hij zijn voorzienigheid zo, dat, hoewel hij jegens allen op talloze wijzen goedgunstig en weldadig is, Hij toch met openlijke en dagelijkse kentekenen de vromen zijn goedertierenheid, de slechten en goddelozen zijn gestrengheid betoont. Want de wraak, die Hij oefent over misdaden, is niet twijfelachtig, en evenzo betoont Hij zich duidelijk een beschermer, ja een wreker van de onschuld, wanneer Hij het leven van de goeden door zijn zegening voorspoedig maakt, hun in hun nooddruft te hulp komt, hun smarten lenigt en troost, hun rampen verlicht en door middel van alles zorgt voor hun heil. De voortdurende regel zijner rechtvaardigheid mag echter niet verduisteren het feit, dat Hij slechten en schuldigen meer dan eens een tijd lang ongestraft laat opspringen van vreugde, maar het duldt, dat goeden en onschuldigen door veel tegenspoed geteisterd, ja zelfs door de boosheid en ongerechtigheid van de goddelozen onderdrukt worden. Veeleer moet een geheel andere gedachte in onze geest opkomen, namelijk: dat Hij, daar Hij één misdaad met een openlijk blijk van zijn toorn straft, alle zonden haat; en dat, daar Hij veel ongestraft laat voorbijgaan, er een ander oordeel zal zijn, tot hetwelk strafwaardige daden uitgesteld worden. Evenzo, welk een stof geeft Hij ons tot waarneming van zijn barmhartigheid, doordat Hij meermalen ellendige zondaars met onvermoeibare goedgunstigheid achtervolgt, tot dat Hij hun slechtheid door wel te doen gebroken heeft, en hen zo door een meer dan vaderlijke vriendelijkheid tot zich terug roept!
huisman

Bericht door huisman »

Kohlbrugge schreef
2. Maar hoe kon de Heere zo onvoorwaardelijk tot allen zeggen, dat zij bidden moesten: "Onze Vader"? Dat was Zijn ruime hart. Maar waartoe die vraag geopperd? Wat gaat u een ander aan? Vraag liever: hoe kan de Heere dat tot mij zeggen?

Tracht zelf daarnaar, om dit "Onze Vader" recht te verstaan, en het uit de grond van uw hart te bidden. Want dat is juist de plaag van onze harten en onze dood, dat wij menen: het "Onze Vader" is voor de kinderen, daar zijn wij reeds lang overheen; of wel: het "Onze Vader" is alleen voor heel grote heiligen, ja, die mogen bidden: "Onze Vader".

Soms menen wij dan wel, dat wij zulke heiligen zijn, en evenwel: het "Onze Vader" wil er niet van hart uit, wij geloven het ook niet zo recht, ofschoon menig kind het gelooft en het in eenvoudigheid des harten bidt; of andersom, wij menen er nog niet waardig toe te zijn, nog niet heilig genoeg, alsof het kind de vader maakte, en niet de vader het kind.

"Als er echter een Vader is, dan moet er toch ook een kind zijn". Zeer zeker, dat is te begrijpen; zo ik echter een kind wil zijn, dan maakt dat mij niet ‘tot kind, dat ik om dit of dat kenteken er mij mee vleien er mij op verlaat, dat ik een kind ben.

Want dan behoeft er slechts een enkele zonde ons met iets meer dan gewone nadruk voor de ogen gesteld te worden, en wij gevoelen dadelijk, dat het ons veel beter was met de verloren zoon uit te roepen: "Vader, ik ben niet waard Uw kind genaamd te worden", dan dat God tot ons zei wat de vader tot de oudsten broeder sprak: "Mijn zoon, gij zijt altijd bij mij, en al het mijn is het uwe". Nee, wat mij tot een kind maakt, dat is het woord van mijn Heere Christus, toen Hij mij geleerd heeft te bidden: Onze Vader.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:@Huisman, zie mijn post van 05 jun 2010 10:07 am.
Het lijkt me dat ik daar duidelijk mijn mening in uiteenzet en volgens mij behoorlijk genuanceerd.
Verder is mijn uitleg geheel in lijn met de kanttekeningen SV, dus je moet niet (blijven) zeuren. ;)
Excuses afgewezen die posting had ik over het hoofd gezien idd een uitleg waar ik mij voor een groot deel in kan vinden.
Het enige verschil is dat jij zegt: "Daar heb je, naar mijn bescheiden mening, geen uitgewerkte verbondstheorie voor nodig"
Terwijl ik denk dat de verbondsbeschouwing die ik Bijbels acht een nuttig gereedschap is om deze teksten te verstaan (maar nu zeur ik weer ;) )
Ik denk dat wij ook maar weinig verschillen over de echte vraag in dit topic wie de Vadernaam mogen gebruiken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:@Huisman, zie mijn post van 05 jun 2010 10:07 am.
Het lijkt me dat ik daar duidelijk mijn mening in uiteenzet en volgens mij behoorlijk genuanceerd.
Verder is mijn uitleg geheel in lijn met de kanttekeningen SV, dus je moet niet (blijven) zeuren. ;)
Excuses afgewezen die posting had ik over het hoofd gezien idd een uitleg waar ik mij voor een groot deel in kan vinden.
Het enige verschil is dat jij zegt: "Daar heb je, naar mijn bescheiden mening, geen uitgewerkte verbondstheorie voor nodig"
Terwijl ik denk dat de verbondsbeschouwing die ik Bijbels acht een nuttig gereedschap is om deze teksten te verstaan (maar nu zeur ik weer ;) )
Ik denk dat wij ook maar weinig verschillen over de echte vraag in dit topic wie de Vadernaam mogen gebruiken.
Ja, wie iets wel of niet MAG, gaat er in de hierarchie altijd goed in.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie