D66 dient wet in om enkelefeitconstructie te schrappen

refo

Re: D66 dient wet in om enkelefeitconstructie te schrappen

Bericht door refo »

De bijbel geeft aan dat je de overheid hebt en een gemeente.
Maar dat de overheid de weg moet banen voor de kerk, die verbinding is er niet.
Het art 36 is vermoedelijk meer een wens, dan een belijden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

En een overheid die Gods dienares is? Een geloofsbelijdenis die het eigenlijk toch niet is? Die meer een wensen is?
Joannah

Bericht door Joannah »

Ons heil komt van de Geest, niet van de Overheid.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Joannah schreef:Ons heil komt van de Geest, niet van de Overheid.
Gelukkig wel. Het zou er slecht voor staan als het van mensen af moest komen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:En een overheid die Gods dienares is? Een geloofsbelijdenis die het eigenlijk toch niet is? Die meer een wensen is?
De overheid is Gods dienares, maar dat is wat anders dan een 'theocratie'. Dat laatste was de situatie in Israël, omdat daar daar 'natie' en 'gemeente' één waren.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:En een overheid die Gods dienares is? Een geloofsbelijdenis die het eigenlijk toch niet is? Die meer een wensen is?
De overheid is Gods dienares, maar dat is wat anders dan een 'theocratie'. Dat laatste was de situatie in Israël, omdat daar daar 'natie' en 'gemeente' één waren.
We zouden toch allemaal wensen dat in Nederland ook weer iedereen naar de kerk ging?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
We zouden toch allemaal wensen dat in Nederland ook weer iedereen naar de kerk ging?
Natuurlijk. Maar die 'ideale' situatie is er helaas niet en zal er, vrees ik, ook niet komen. Vergeet ook niet dat Paulus spreekt over de overheid als 'Gods dienares', waar het over een seculiere overheid gaat!
Een land regeren volgens christelijke waarden en normen is wat anders dan het vestigen van een theocratie.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 03 jun 2010, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Het is allemaal wel leuk, hoor, zo'n artikel. Maar hoe ga je dat praktisch invullen? Ik neem aan dat de overheid dan wel de theologische mening van erasmiaan moet zijn toegedaan? Ik zou niet graag zien dat de politie op zondag alle kerkdeuren in Gouda zou blokkeren, op één na.

Artikel 36 is op zichzelf een politieke. Was het hele geschrift niet aan de overheid gericht?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Natuurlijk. Maar die 'ideale' situatie is er helaas niet en zal er, vrees ik, ook niet komen. Vergeet ook niet dat Paulus spreekt over de overheid als 'Gods dienares', waar het over een seculiere overheid gaat!
Een land regeren volgens christelijke waarden en normen is wat anders dan het vestigen van een theocratie.
Ja dat ging inderdaad om een seculiere overheid. Maar het zou zoveel te beter zijn als Gods dienaresse ook uit Godvrezende mensen bestond en regels uitvaardigde overeenkomstig Gods Woord. Ik kan me niet voorstellen dat Paulus daar tegen zou zijn. Wat is overigens het verschil tussen regeren volgens christelijke waarden en normen en een theocratie?
Joannah

Bericht door Joannah »

Een theocratie tegenwoordig zou alleen maar inhouden dat de mensen, regeerders, gaan toepassen hoe ZIJ denken dat God het wil.Niet God, maar zij regeren dan het land op HUN manier, waarmee ze zeker niet alle denominaties tevreden zullen stellen.
Dat word dus helemaal niets.
Iran is een theocratie.
Willen we dat?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Ja dat ging inderdaad om een seculiere overheid. Maar het zou zoveel te beter zijn als Gods dienaresse ook uit Godvrezende mensen bestond en regels uitvaardigde overeenkomstig Gods Woord. Ik kan me niet voorstellen dat Paulus daar tegen zou zijn. Wat is overigens het verschil tussen regeren volgens christelijke waarden en normen en een theocratie?
Bij een theocratie leg je het geloof op aan de onderdanen, en dat kan niet.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Ja dat ging inderdaad om een seculiere overheid. Maar het zou zoveel te beter zijn als Gods dienaresse ook uit Godvrezende mensen bestond en regels uitvaardigde overeenkomstig Gods Woord. Ik kan me niet voorstellen dat Paulus daar tegen zou zijn. Wat is overigens het verschil tussen regeren volgens christelijke waarden en normen en een theocratie?
Bij een theocratie leg je het geloof op aan de onderdanen, en dat kan niet.
Het ligt er maar aan welke definitie van theocratie je neemt. En hoe je invulling aan het begrip geeft.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Overigens vind ik het nog wel een moeilijke vraag of christenen die naar een theocratie streven, bij verwezenlijking van die theocratie, praktiserende homofilie in het wetboek van strafrecht moeten opnemen? En echtscheiding? Laten we het zo zeggen: overal waar de kerkelijke tucht op moet volgen, zou in een theocratie daar ook door de wereldlijke rechter op gereageerd moeten worden?
Ik denk ook niet dat christenen naar een theocratie moeten streven.
Los daarvan kun je je afvragen of wetgeving het meest geëigende middel is om dit soort kwesties te regelen. Ik zeg dit omdat ik de functie en de mogelijkheden van wetgeving nogal eens overschat vind worden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
hervormde

Bericht door hervormde »

De PvdA en D'66 gebruiken wel het middel van de theocratie om hun doel te verwezenlijken. Ze zetten de politieke middelen in om hun religieuze doel te bereiken. Als dat andersom gebeurde of werd verondersteld dan was heel 'seculier' Nederland in last.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Eén ding mag duidelijk zijn: de seculiere wereld kijkt steeds gerichter en nauwkeuriger naar die verachte sekte:
"Het moet eens afgelpen zijn met dat stelletje fundamentalisten. We moeten harde maatregelen niet swchuwen"
Immers: "Ze discrimeneren als geen ander volksdeel, kijk eens naar hun partij die vrouwen en homo's vernederd en geen
rechten gunt
"

Komt, laat ond hun banden verscheuren en hun touwen van ons werpen..

Zie Psalm 2:

1 Waarom woeden de heidenen, en bedenken de volken ijdelheid?
2 De koningen der aarde stellen zich op, en de vorsten beraadslagen te zamen tegen den HEERE, en tegen Zijn Gezalfde, zeggende:
3 Laat ons hun banden verscheuren, en hun touwen van ons werpen.
4 Die in den hemel woont, zal lachen; de HEERE zal hen bespotten.
5 Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn, en in Zijn grimmigheid zal Hij hen verschrikken.
6 Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion, den berg Mijner heiligheid.
7 Ik zal van het besluit verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.
8 Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting.
9 Gij zult hen verpletteren met een ijzeren scepter; Gij zult hen in stukken slaan als een pottenbakkersvat.
10 Nu dan, gij koningen, handelt verstandiglijk; laat u tuchtigen, gij rechters der aarde!
11 Dient den HEERE met vreze, en verheugt u met beving.
12 Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie