Afgewezen schreef:Tiberius schreef:Zou het opstandingsfeit ook een vorm van accomodatie zijn, volgens dr. Hoek?
Een literaire traditie, opdat men het allemaal beter zou begrijpen?
Hij zet die stap net nog niet, lijkt het.
Wel zit ik zelf ook een beetje met de vraag: waar was Jezus tussen de verschijningen door? Kun je zeggen dat hij al in de hemel was, maar dat de hemelvaart zijn 'officiële' troonsbestijging was? Zoals je ook wel eens hebt dat een gebouw 'geopend' wordt, terwijl het voor die tijd al gebruikt werd?
Ik denk niet dat Hij al in de hemel was. Want Jezus werd als mens zijnde opgenomen. Want een mens was gevallen (Adam) en kon daarom niet meer voor God verschijnen dan alleen om het oordeel te ontvangen.
Daarom is met kerst de God mens geworden om zo als mens de relatie met God weer te herstellen. Maar als mens moest Hij weer terug om aan Zijn Vader te laten zien hetgeen Hij verworven heeft en daarna de Troon bestijgen.
We zien dat denk ik heel duidelijk in psalm 24. De psalm spreekt in de 1e plaats over Jeruzalem maar hier ziet vlg mij ook de geestelijke boodschap van de hemelvaart achter. Hier zien wij de vraag opkomen: Wie klimt de berg van Heere op?
Toen Jezus opvoer ten hemel en de hemelse gewesten binnen ging vroeg men zeg daar af. Wie is het die hier binnengaat? Wie kan er voor God verschijnen geen mens kan dit meer. Het antwoord is: Het is God de almachtige Opperheer, Het is het hoofd van Hemels legermacht.
Hier zien wij dat de menselijke natuur weer een Goddelijke natuur wordt.
Begrijpen doe ik het niet helemaal maar zoiets is het denk ik.
Daarom denk ik dat Hij tussen de verschijningen door gewoon op aarde was maar zich verborgen hield (fysiek) of verborgen werd gehouden (de ogen van de mensen werden toegesloten).
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above