Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

aritha

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door aritha »

Avondtij, Cindy Martinusen.
Laatst gewijzigd door aritha op 21 mei 2010, 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.
hmprff

Bericht door hmprff »

Het christendom is zo gek nog niet - Dinesh D'Souza
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

De onbekende ziener - ds. A. Moerkerken (over Daniël 7-12) Weer heel mooi en gedegen Bijbelstudieboek.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
judith

Bericht door judith »

Hm, ik ben in een Engelse Bijbel bezig... Heb ik gekregen van iemand, deze week.
Zit kantekeningen in, en nog veel meer uitleg. Erg mooi!
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:De onbekende ziener - ds. A. Moerkerken (over Daniël 7-12) Weer heel mooi en gedegen Bijbelstudieboek.
Oh, gaat het niet over de eerste zes hoofdstukken?
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:De onbekende ziener - ds. A. Moerkerken (over Daniël 7-12) Weer heel mooi en gedegen Bijbelstudieboek.
Oh, gaat het niet over de eerste zes hoofdstukken?
Nee dat is de bekende ziener :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

Daniël 7-12: De profetie over de komst van de "Zoon des mensen" en de eindtijd, toch?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Daniël 7-12: De profetie over de komst van de "Zoon des mensen" en de eindtijd, toch?
Ik ben wel benieuwd naar de uitleg van ds. Moerkerken. Ik vermoed namelijk dat hij de 'traditionele' opvatting aanhangt, maar ben wel benieuwd hoe hij die onderbouwt.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de uitleg van ds. Moerkerken. Ik vermoed namelijk dat hij de 'traditionele' opvatting aanhangt, maar ben wel benieuwd hoe hij die onderbouwt.

Daniël 8 Gezicht van de ram en de bok wordt wel eens het exegetisch moeilijkste hoofdstuk uit de Bijbel genoemd. Dan is het ook logisch dat daar verschillende uitleg over is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Daniël 8 Gezicht van de ram en de bok wordt wel eens het exegetisch moeilijkste hoofdstuk uit de Bijbel genoemd. Dan is het ook logisch dat daar verschillende uitleg over is.
Nou, volgens mij zijn er exegetisch moeilijker hoofdstukken. Misschien bedoel je Daniël 7?
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Daniël 8 Gezicht van de ram en de bok wordt wel eens het exegetisch moeilijkste hoofdstuk uit de Bijbel genoemd. Dan is het ook logisch dat daar verschillende uitleg over is.
Nou, volgens mij zijn er exegetisch moeilijker hoofdstukken. Misschien bedoel je Daniël 7?
Ik bedoel Daniël 8 als je met Matthew Henry maar één uitleg voor mogelijk houdt (dus een profetie met maar één laag) dan is het idd niet zo moeilijk,maar is dit zo?
De visioenen en profetieën van dit hoofdstuk zien enkel en alleen op de gebeurtenissen, die spoedig zouden voorvallen in de rijken van Griekenland en Perzië, en schijnen geen verdere beteekenis te hebben
Ben het met je eens dat ook Hst 7,10,11 en 12 zeker niet eenvoudig zijn.(En best onbekend)
memento

Bericht door memento »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Ik bedoel Daniël 8 als je met Matthew Henry maar één uitleg voor mogelijk houdt (dus een profetie met maar één laag) dan is het idd niet zo moeilijk,maar is dit zo?
De visioenen en profetieën van dit hoofdstuk zien enkel en alleen op de gebeurtenissen, die spoedig zouden voorvallen in de rijken van Griekenland en Perzië, en schijnen geen verdere beteekenis te hebben
Ben het met je eens dat ook Hst 7,10,11 en 12 zeker niet eenvoudig zijn.(En best onbekend)
Volgens mij gaat Matthew Henry wat kort door de bocht. De hele toonzetting van de profetieën van Daniël is sterk apocalyptisch, zowel wat betreft inhoud als vorm (niet voor niets dat Openbaring zo vaak teruggrijpt op Daniël). Dat het niet gaat over de eindtijd, word moeilijk te verdedigen denk ik zo.

Als we "de oude van dagen" zien als God, en "de Zoon des mensen" als Christus in h7, hoe kan je dan h8, wat er direct op volgt, zien als een puur letterlijke vervulling, zonder nadere betekenis?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik stem in met Tj. Boersma (in: 'De Bijbel is geen puzzelboek'), als hij schrijft: "Deze profetie heeft de oud-testamentische kerk in de dagen van die vreselijke vervolging onder Antiochus Epifanes getroost. En dit is niet alleen een troostboek voor de gemeente van de oude dag, maar ook voor de kerk op wie het einde der eeuwen gekomen is, de kerk die sinds Pinksteren vervolgd wordt door anti-christelijk geweld. Hier is rijke troost, want Jezus Christus heeft de troon beklommen in de hemel. Hij regeert en leidt heel de geschiedenis heen naar de dag van zijn wederkomst, naar zijn verschijning op de wolken des hemels."
Jongere

Bericht door Jongere »

Citaat uit de overdenking over Daniël 8: "Er is wel degelijk ook een vervulling van Daniëls visioen in onze tijd."

Beide aspecten komen aan bod, zowel de vervulling rond de Makkabeeën / Antioches, als ook het bredere gezicht op de eindtijd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Citaat uit de overdenking over Daniël 8: "Er is wel degelijk ook een vervulling van Daniëls visioen in onze tijd."

Beide aspecten komen aan bod, zowel de vervulling rond de Makkabeeën / Antioches, als ook het bredere gezicht op de eindtijd.
Helaas heb ik net een boekenstop afgekondigd. :cry
Gesloten