Ik zou het zelf zo nooit gezegd hebben. Maar als je de context leest kun je het wel begrijpen.huisman schreef:En je praat over kandidaten die door hun eigen kerkenraad van een attest zijn voorzien, soms ook het ambt van ouderling bekleden en dan je afvragen of er wel een kruimel genade bij is.memento schreef:Blijft natuurlijk de vraag: Hoe kan een mens oordelen over het innerlijk van een ander?ds Honkoop schreef:Maar tegenwoordig zit je je echt wel eens af te vragen of er wel een kruimel genade bij is.Je krijgt dan wel eens het idee, dat de kerkenraden denken:ze moeten het in Rotterdam maar uitzoeken.
@Erasmiaan je probeert wel alles goed te praten het lust mij niet om meer uit dit interview over te typen maar ik vond dit echt niet kunnen.
Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Dat is trouwens ook een hele interessante vraag, hoe kan het zijn dat voor het ambt van predikant er zoveel geeist wordt en een psychologische screening en een duidelijke getuigenis over bekering en roeping ......... dat in vele reformatorische kerken er ouderlingen komen die absoluut geen communicatieve vaardigheden hebben, die weinig kunnen vertellen wat de Heere in hun leven gedaan heeft, die geen gesprek met de kerkenraad hebben gehad en dan toch in het ambt komen ........ omdat ze 1) duidelijk zeer degelijk zijn 2) niemand anders kunnen vinden 3) ze goed liggen bij een groot deel van de kerkenraad 4) (nader in te vullen door andere)huisman schreef:En je praat over kandidaten die door hun eigen kerkenraad van een attest zijn voorzien, soms ook het ambt van ouderling bekleden en dan je afvragen of er wel een kruimel genade bij is.memento schreef:Blijft natuurlijk de vraag: Hoe kan een mens oordelen over het innerlijk van een ander?ds Honkoop schreef:Maar tegenwoordig zit je je echt wel eens af te vragen of er wel een kruimel genade bij is.Je krijgt dan wel eens het idee, dat de kerkenraden denken:ze moeten het in Rotterdam maar uitzoeken.
Niet te voorbarig de verdediging van je tegenstander afserveren. Ik ben benieuwd naar de antwoorden die hierop volgen. Volgens mij is de enige manier om mijn vraag te beantwoorden: de Geest (net als de Dopers). Maar misschien zit ik mis. Ik ben benieuwd...huisman schreef:En je praat over kandidaten die door hun eigen kerkenraad van een attest zijn voorzien, soms ook het ambt van ouderling bekleden en dan je afvragen of er wel een kruimel genade bij is.memento schreef:Blijft natuurlijk de vraag: Hoe kan een mens oordelen over het innerlijk van een ander?ds Honkoop schreef:Maar tegenwoordig zit je je echt wel eens af te vragen of er wel een kruimel genade bij is.Je krijgt dan wel eens het idee, dat de kerkenraden denken:ze moeten het in Rotterdam maar uitzoeken.
@Erasmiaan je probeert wel alles goed te praten het lust mij niet om meer uit dit interview over te typen maar ik vond dit echt niet kunnen.
De enige manier waarop ik deze uitspraak kan begrijpen, is wanneer de curatoren willen oordelen over het innerlijk. Wat mijn vorige vraag onderstreept: Hoe kan een mens oordelen over het innerlijk van een ander?Erasmiaan schreef:Ik zou het zelf zo nooit gezegd hebben. Maar als je de context leest kun je het wel begrijpen
Jammer dat dit zo somber wordt neergezet. Alsof die mensen er tegenwoordig niet meer zijn. Gelukkig wel, en ik mag er regelmatig naar luisteren en mee spreken.Erasmiaan schreef:Dit zegt ds. Honkoop in de context:Afgewezen schreef:Er zijn altijd mensen die weten wat er allemaal op de bodem van de hel is te vinden...
Maar serieus, die opmerking van ds. Honkoop kan echt niet mijns inziens. En als het zo'n geesteloze tijd is, nemen ze wellicht nog te veel predikanten aan.
Veertig jaar geleden waren er mensen naar wie je met vermaak kon luisteren. Die konden helder vertellen wat de Heere in hun leven gedaan had. Dat betekende niet, dat ze dan ook dominee moesten worden. Dat hoefde nog niet eens. Dat is weer iets anders. Maar tegenwoordig... (en dan komt de gewraakte zinsnede).
Dat is heel simpel, waarde memento. Ik denk dat ze daar zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus tot uitgangspunt voor nemen. Herkennen we iets van de drie stukken in het leven van de kandidaat? Of, ook wel eens gehoord, een man die een uur vertelde over zijn bekering maar de naam Jezus niet genoemd had... Moet zo iemand predikant worden?memento schreef:Niet te voorbarig de verdediging van je tegenstander afserveren. Ik ben benieuwd naar de antwoorden die hierop volgen. Volgens mij is de enige manier om mijn vraag te beantwoorden: de Geest (net als de Dopers). Maar misschien zit ik mis. Ik ben benieuwd...huisman schreef:En je praat over kandidaten die door hun eigen kerkenraad van een attest zijn voorzien, soms ook het ambt van ouderling bekleden en dan je afvragen of er wel een kruimel genade bij is.memento schreef:Blijft natuurlijk de vraag: Hoe kan een mens oordelen over het innerlijk van een ander?ds Honkoop schreef:Maar tegenwoordig zit je je echt wel eens af te vragen of er wel een kruimel genade bij is.Je krijgt dan wel eens het idee, dat de kerkenraden denken:ze moeten het in Rotterdam maar uitzoeken.
De enige manier waarop ik deze uitspraak kan begrijpen, is wanneer de curatoren willen oordelen over het innerlijk. Wat mijn vorige vraag onderstreept: Hoe kan een mens oordelen over het innerlijk van een ander?Erasmiaan schreef:Ik zou het zelf zo nooit gezegd hebben. Maar als je de context leest kun je het wel begrijpen
Nog een vraag erbij: hoe kunnen ouderlingen in het curatorium zitten die nooit dezelfde weg zijn gegaan als de kandidaten en als de predikanten?Auto schreef:Dat is trouwens ook een hele interessante vraag, hoe kan het zijn dat voor het ambt van predikant er zoveel geeist wordt en een psychologische screening en een duidelijke getuigenis over bekering en roeping ......... dat in vele reformatorische kerken er ouderlingen komen die absoluut geen communicatieve vaardigheden hebben, die weinig kunnen vertellen wat de Heere in hun leven gedaan heeft, die geen gesprek met de kerkenraad hebben gehad en dan toch in het ambt komen ........ omdat ze 1) duidelijk zeer degelijk zijn 2) niemand anders kunnen vinden 3) ze goed liggen bij een groot deel van de kerkenraad 4) (nader in te vullen door andere)huisman schreef:En je praat over kandidaten die door hun eigen kerkenraad van een attest zijn voorzien, soms ook het ambt van ouderling bekleden en dan je afvragen of er wel een kruimel genade bij is.memento schreef:Blijft natuurlijk de vraag: Hoe kan een mens oordelen over het innerlijk van een ander?ds Honkoop schreef:Maar tegenwoordig zit je je echt wel eens af te vragen of er wel een kruimel genade bij is.Je krijgt dan wel eens het idee, dat de kerkenraden denken:ze moeten het in Rotterdam maar uitzoeken.
Die mensen zijn er zeker nog. Afgelopen jaar zijn er zelfs vier aangenomen!Mister schreef:Jammer dat dit zo somber wordt neergezet. Alsof die mensen er tegenwoordig niet meer zijn. Gelukkig wel, en ik mag er regelmatig naar luisteren en mee spreken.Erasmiaan schreef:Dit zegt ds. Honkoop in de context:Afgewezen schreef:Er zijn altijd mensen die weten wat er allemaal op de bodem van de hel is te vinden...
Maar serieus, die opmerking van ds. Honkoop kan echt niet mijns inziens. En als het zo'n geesteloze tijd is, nemen ze wellicht nog te veel predikanten aan.
Veertig jaar geleden waren er mensen naar wie je met vermaak kon luisteren. Die konden helder vertellen wat de Heere in hun leven gedaan had. Dat betekende niet, dat ze dan ook dominee moesten worden. Dat hoefde nog niet eens. Dat is weer iets anders. Maar tegenwoordig... (en dan komt de gewraakte zinsnede).
En hoeveel afgewezen.................................?Erasmiaan schreef:Die mensen zijn er zeker nog. Afgelopen jaar zijn er zelfs vier aangenomen!Mister schreef:Jammer dat dit zo somber wordt neergezet. Alsof die mensen er tegenwoordig niet meer zijn. Gelukkig wel, en ik mag er regelmatig naar luisteren en mee spreken.Erasmiaan schreef:Dit zegt ds. Honkoop in de context:Afgewezen schreef:Er zijn altijd mensen die weten wat er allemaal op de bodem van de hel is te vinden...
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
En dat kunnen ook nog gewoon mensen zijn die niet tot het ambt van predikant geroepen zijn (bijvoorbeeld omdat ze vrouw zijn)Erasmiaan schreef:Die mensen zijn er zeker nog. Afgelopen jaar zijn er zelfs vier aangenomen!Mister schreef:Jammer dat dit zo somber wordt neergezet. Alsof die mensen er tegenwoordig niet meer zijn. Gelukkig wel, en ik mag er regelmatig naar luisteren en mee spreken.Erasmiaan schreef:Dit zegt ds. Honkoop in de context:Afgewezen schreef:Er zijn altijd mensen die weten wat er allemaal op de bodem van de hel is te vinden...
Dus je beweerd dat er bij alle afgewezen kandidaten (inclusief de dominees die x keer afgewezen zijn alvorens toegelaten te worden) men de 3 stukken niet terughoorde? Ik moet het eerste bekeringsverhaal uit onze gezindte nog tegenkomen, waarin ellende, verlossing en dankbaarheid niet verwerkt zitten.Erasmiaan schreef:Dat is heel simpel, waarde memento. Ik denk dat ze daar zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus tot uitgangspunt voor nemen. Herkennen we iets van de drie stukken in het leven van de kandidaat? Of, ook wel eens gehoord, een man die een uur vertelde over zijn bekering maar de naam Jezus niet genoemd had... Moet zo iemand predikant worden?memento schreef:De enige manier waarop ik deze uitspraak kan begrijpen, is wanneer de curatoren willen oordelen over het innerlijk. Wat mijn vorige vraag onderstreept: Hoe kan een mens oordelen over het innerlijk van een ander?
Daar ga ik verder niet over speculeren en dat zou jij ook maar beter niet kunnen doen.memento schreef:Dus je beweerd dat er bij alle afgewezen kandidaten (inclusief de dominees die x keer afgewezen zijn alvorens toegelaten te worden) men de 3 stukken niet terughoorde? Ik moet het eerste bekeringsverhaal uit onze gezindte nog tegenkomen, waarin ellende, verlossing en dankbaarheid niet verwerkt zitten.Erasmiaan schreef:Dat is heel simpel, waarde memento. Ik denk dat ze daar zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus tot uitgangspunt voor nemen. Herkennen we iets van de drie stukken in het leven van de kandidaat? Of, ook wel eens gehoord, een man die een uur vertelde over zijn bekering maar de naam Jezus niet genoemd had... Moet zo iemand predikant worden?memento schreef:De enige manier waarop ik deze uitspraak kan begrijpen, is wanneer de curatoren willen oordelen over het innerlijk. Wat mijn vorige vraag onderstreept: Hoe kan een mens oordelen over het innerlijk van een ander?
Zeker!Mister schreef:En dat kunnen ook nog gewoon mensen zijn die niet tot het ambt van predikant geroepen zijn (bijvoorbeeld omdat ze vrouw zijn)Erasmiaan schreef:Die mensen zijn er zeker nog. Afgelopen jaar zijn er zelfs vier aangenomen!Mister schreef:Jammer dat dit zo somber wordt neergezet. Alsof die mensen er tegenwoordig niet meer zijn. Gelukkig wel, en ik mag er regelmatig naar luisteren en mee spreken.Erasmiaan schreef: Dit zegt ds. Honkoop in de context:
Sja, mijn stelling is, op basis van die gegevens (en de andere in deze topic genoemde gegevens, en uitspraken van de curatoren door de loop der jaren), dat men toetst op het innerlijk, en dat daarbij het overbuigende werk van de Geest in de harten der curatoren doorslaggevend is.Erasmiaan schreef:Daar ga ik verder niet over speculeren en dat zou jij ook maar beter niet kunnen doen.memento schreef:Dus je beweerd dat er bij alle afgewezen kandidaten (inclusief de dominees die x keer afgewezen zijn alvorens toegelaten te worden) men de 3 stukken niet terughoorde? Ik moet het eerste bekeringsverhaal uit onze gezindte nog tegenkomen, waarin ellende, verlossing en dankbaarheid niet verwerkt zitten.Erasmiaan schreef:Dat is heel simpel, waarde memento. Ik denk dat ze daar zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus tot uitgangspunt voor nemen. Herkennen we iets van de drie stukken in het leven van de kandidaat? Of, ook wel eens gehoord, een man die een uur vertelde over zijn bekering maar de naam Jezus niet genoemd had... Moet zo iemand predikant worden?memento schreef:De enige manier waarop ik deze uitspraak kan begrijpen, is wanneer de curatoren willen oordelen over het innerlijk. Wat mijn vorige vraag onderstreept: Hoe kan een mens oordelen over het innerlijk van een ander?
Memento, ik ben allergisch voor het woord 'data', het klinkt zo pseudo-wetenschappelijk. Misschien kun je het gewoon houden op het oer-Hollandse 'gegevens'?
Dank u.
Dank u.