Juist. En dat "opluisteren" is dus waar het probleem zit. Men oordeelt dus over het innerlijk, en niet op grond van leer, leven en bekwaamheid.Erasmiaan schreef:Misschien had de Heere die predikant wat bijgeleerd (of afgeleerd) en mocht het curatorium dat opluisteren. Maar het lijkt me verder niet stichtelijk om hier een concreet geval te bespreken.memento schreef:En die roeping klopt de 7e keer opeens wel? Terwijl het verhaal nog hetzelfde is? Dan is het toch een redelijk subjectieve beoordeling?Erasmiaan schreef:Ik heb eigenlijk geen zin om deze discussie nogmaals te voeren maar hier wil ik toch even wat van zeggen. Het curatorium stelt twee vragen: vertel iets over je bekering en vertel iets over je roeping tot het ambt. Het is al vaak gebeurd dat het curatorium geen enkele twijfel had over de bekering maar vragen had bij de roeping. En dat is echt niet zo subjectief zoals jij het benoemt, memento. Wel heb ik eens van een predikant gehoord dat de Geest mede kan getuigen, dat zijn de makkelijkste. Maar dat is extra-ordinair. Normaal gesproken luistert men of een kandidaat van Godswege geroepen is, en waarin die roeping openbaar komt (bewogenheid met het zielenheil van de kerkgangers, bijvoorbeeld). Maar goed, ik ben ook niet zo'n insider die het precies weet. En het kan misschien ook nog eens per curatoriumlid verschillen (vergelijk het met een sollicitatiecommissie in een bedrijf).memento schreef: Dan blijft de vraag: Hoe komt het dat elk jaar weer ruim 75% van de kandidaten, die door de kerkenraad onderzocht zijn op leer en leven, en door hun kerkenraad geschikt bevonden zijn, afgewezen worden? Hoe komt het, dat dominees soms 7 keer opmoeten, terwijl de 6 eerste keren niets op hun leer en leven aan te merken viel? Dan moet er toch wel iets "extra's" zijn, wat de uiteindelijke doorslag geeft, een "overtuiging door de Geest", ook wel aangeduid met "overbuiging".
Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Ken mensen van èn gg èn cgk die zijn afgewezen.
Het viel me op dat men bij de gg werd afgewezen en je kon gaan...
en bij de cgk een nagesprek had en nazorg kreeg.
En verder, het is en blijft mensenwerk.
Triest als mannen zich geroepen weten en daar jaren mee moeten worstelen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Het levert soms andere kerkverbanden weer goede predikanten op.henriët schreef: En verder, het is en blijft mensenwerk.
Ach, dat veranderd de komende jaren ook wel. Bij de GG is ook al een heleboel veranderd, wat vroeger absoluut niet gedaan werd.henriët schreef:Ken mensen van èn gg èn cgk die zijn afgewezen.
Ja,. ok, is ook wel erg fijn voor zulke kerkverbanden,Mister schreef:Het levert soms andere kerkverbanden weer goede predikanten op.henriët schreef: En verder, het is en blijft mensenwerk.
maar vergeet niet de moeite, het verdriet, de worsteling van zo n dominee en ook het gezin.
En toch blijf ik t raar vinden dat men in andere kerkverbanden dan ineens wel aan kan nemen, waarom kan zo n ander kerkverband dat dan niet

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-
Hoezo 'dus'?memento schreef:Juist. En dat "opluisteren" is dus waar het probleem zit. Men oordeelt dus over het innerlijk, en niet op grond van leer, leven en bekwaamheid.
Ik vind dit een kwalijke en oneerlijke wijze van discussiëren, Memento. Je veronderstelt zelf bepaalde zaken. Erasmiaan schrijft 'misschien' en jij hebt direct een oordeel klaarliggen. Zonder feiten, enkel veronderstellingen die je bovendien zelf suggestief aandraagt. Je kunt van mening zijn dat een curatorium niet gereformeerd is, maar dat kan toch op een andere wijze bediscussieerd worden? Déze wijze van doen vind ik onwaardig.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 04 mei 2010, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kan zijn, maar daar gaat een deel van de dominees niet mee mee. Zeker niet zolang er nog dominees zijn die andere dominees de kerk uit willen doen..Auto schreef:Ach, dat veranderd de komende jaren ook wel. Bij de GG is ook al een heleboel veranderd, wat vroeger absoluut niet gedaan werd.henriët schreef:Ken mensen van èn gg èn cgk die zijn afgewezen.
Er zal dan lijkt me ook binnen de gg eea gaan scheuren..
nu ja, misschien ook wel goed, kan deel gg hhk en cgk samen gaan.
Ik gaf al eerder aan, men vraagt naar bekering en roeping.memento schreef:Juist. En dat "opluisteren" is dus waar het probleem zit. Men oordeelt dus over het innerlijk, en niet op grond van leer, leven en bekwaamheid.
dus de zwarte pakken curatorium mannen zijn hartenkenners????Erasmiaan schreef:Ik gaf al eerder aan, men vraagt naar bekering en roeping.memento schreef:Juist. En dat "opluisteren" is dus waar het probleem zit. Men oordeelt dus over het innerlijk, en niet op grond van leer, leven en bekwaamheid.

henriët schreef:Kan zijn, maar daar gaat een deel van de dominees niet mee mee. Zeker niet zolang er nog dominees zijn die andere dominees de kerk uit willen doen..Auto schreef:Ach, dat veranderd de komende jaren ook wel. Bij de GG is ook al een heleboel veranderd, wat vroeger absoluut niet gedaan werd.henriët schreef:Ken mensen van èn gg èn cgk die zijn afgewezen.
Er zal dan lijkt me ook binnen de gg eea gaan scheuren..
nu ja, misschien ook wel goed, kan deel gg hhk en cgk samen gaan.

De vraag naar bekering en roeping is een goede vraag. Maar het oordeel moet zijn over leer, leven en bekwaamheid. Het past een mens niet om te oordelen over het innerlijk (aldus de DL).Erasmiaan schreef:Ik gaf al eerder aan, men vraagt naar bekering en roeping.memento schreef:Juist. En dat "opluisteren" is dus waar het probleem zit. Men oordeelt dus over het innerlijk, en niet op grond van leer, leven en bekwaamheid.
Ik zie niet in waarom.Erasmiaan schreef: Misschien kun je dit soort vreemde bespiegelingen maar beter voor je houden. Onwaardig!
Ik vraag me af waarom "zwarte pakken" erbij moet.henriët schreef:dus de zwarte pakken curatorium mannen zijn hartenkenners????Erasmiaan schreef:Ik gaf al eerder aan, men vraagt naar bekering en roeping.memento schreef:Juist. En dat "opluisteren" is dus waar het probleem zit. Men oordeelt dus over het innerlijk, en niet op grond van leer, leven en bekwaamheid.
En verder: nee ze kennen het hart niet, ze vragen juist aan zo'n persoon om, bij wijze van spreken, zijn hart eens op tafel te leggen.
Als jij het goed vindt dat het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten gaat scheuren, dan zit je op een heel verkeerd spoor.henriët schreef:Ik zie niet in waarom.Erasmiaan schreef: Misschien kun je dit soort vreemde bespiegelingen maar beter voor je houden. Onwaardig!
omdat een dominee gewoonlijk een zwart hebben, wat heel prima is, zijn ze herkenbaar zeg maar.Erasmiaan schreef:Ik vraag me af waarom "zwarte pakken" erbij moet.henriët schreef:dus de zwarte pakken curatorium mannen zijn hartenkenners????Erasmiaan schreef:Ik gaf al eerder aan, men vraagt naar bekering en roeping.memento schreef:Juist. En dat "opluisteren" is dus waar het probleem zit. Men oordeelt dus over het innerlijk, en niet op grond van leer, leven en bekwaamheid.
En verder: nee ze kennen het hart niet, ze vragen juist aan zo'n persoon om, bij wijze van spreken, zijn hart eens op tafel te leggen.
ja, dus zo iemand legt zn hart op tafel.. en dan kunnen zijn bepalen..
zucht..