Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Ja, geloven in Nederland in de 21e eeuw is niet makkelijk.....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Neehoor, het geloven komt van een Drieënig God, en is even gemakkelijk als in welke eeuw dan ook.Marnix schreef:Ja, geloven in Nederland in de 21e eeuw is niet makkelijk.....
Denk toch niet te gering van Hem die het geloof schenkt.
En mocht je opmerking cynisch bedoeld zijn, dan schiet je jouw doel voorbij.
Niet de mens, hoe godsdienstig dan ook, maar door Hem, door Hem om het eeuwig welbehagen.
Daar komt geen mensenwerk aan te pas, ook niet in de emotie.
Geloven is onmogelijk...Marnix schreef:Ja, geloven in Nederland in de 21e eeuw is niet makkelijk.....
vanuit de mens.
Laten we dat nooit vergeten.
Ook alzullen er velen zijn die denken, oprecht denken, datze geloven.
Echt...
Maar niet geloven is ook onmogelijk.
Maar dan als een gave Gods.
Laten we dat ook nooit vergeten...
Ook al wordt het geshud, geslingerd, een gelovige zal nooit meer een ongelovige kunnen worden.
Ook al wordt je gezifd als de tarwe. Dan kan het wel eens lijken dat er niks overblijft.
Dat je denkt: ik heb mezelf bedrogen...
Toch... het ware geloof zal een mens nooit kunnen verspelen.
Daarom dat het ook niet in de handen van een mens vast ligt...
Wie dat geloof kent zal het nooit verliezen.
Zelfs al zou je Thomas heten.
Echt...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Ik doelde meer op al die verschillende visies op zaken, overal zijn weer tien verschillende uitleggingen voor. De een zegt a, de ander b. Dat maakt het soms wel eens lastig. Maar je hebt gelijk, daar hangt geloof niet vanaf. Het gaat niet om wat wij allemaal precies voor standpunten innemen enzo. Het is Gods werk en gelukkig geen mensenwerk. Als het mensenwerk was geweest, was geloven pas echt onmogelijk geweest.jvdg schreef:Neehoor, het geloven komt van een Drieënig God, en is even gemakkelijk als in welke eeuw dan ook.Marnix schreef:Ja, geloven in Nederland in de 21e eeuw is niet makkelijk.....
Niet de mens, hoe godsdienstig dan ook, maar door Hem, door Hem om het eeuwig welbehagen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
"De een zegt a en de ander zegt b" De Bijbel zegt de waarheid maar dan moeten wij ons ook gehoorzaam buigen voor de Schrift. Wij exegetiseren vaak naar onze eigen standpunten toe. Als je geloofd dat wij in de eindtijd zitten (en dat geloof ik)Marnix schreef:Klopt, heb je helemaal gelijk in. Ik doelde meer op al die verschillende visies op zaken, overal zijn weer tien verschillende uitleggingen voor. De een zegt a, de ander b. Dat maakt het soms wel eens lastig. Maar je hebt gelijk, daar hangt geloof niet vanaf. Het gaat niet om wat wij allemaal precies voor standpunten innemen enzo. Het is Gods werk en gelukkig geen mensenwerk. Als het mensenwerk was geweest, was geloven pas echt onmogelijk geweest.jvdg schreef:Neehoor, het geloven komt van een Drieënig God, en is even gemakkelijk als in welke eeuw dan ook.Marnix schreef:Ja, geloven in Nederland in de 21e eeuw is niet makkelijk.....
zie je in de Schrift dat wij in een zeer benauwde tijd leven, als wij daar geen last van hebben zegt dat meer over ons dan over de duistere tijdgeest die rondgaat als een briesende leeuw zoekende om mensen werelds of godsdienstig te verslinden De Heere Jezus zegt :
De kanttekeningen zeggen bij deze tekst.8b Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Dit is de werkelijkheid laat dit maar onze bede zijn.8) zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Dat is, het getal der gelovigen zal alsdan klein wezen. Doch er zullen er ook alsdan enigen zijn; 1 Thess. 4:15,17.
Doorgrond m' en ken mijn hart, o HEER';
Is 't geen ik denk niet tot Uw eer?
Beproef m' en zie of mijn gemoed
Iets kwaads, iets onbehoorlijks voed',
En doe mij toch met vaste schreden
Den weg ter zaligheid betreden
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mee eens... maar ook als mensen de Bijbel als waar zien en zich gehoorzaam buigen voor de Schrift, is er vaak verschil in visie. Er zijn tal van christenen die zich gehoorzaam bogen voor de Bijbel en die als absolute waarheid zagen, en toch verschillen in uitleg, standpunten en aannames over de Bijbelse leer. Het is niet zo dat die verschillende visies het gevolg zijn van niet gehoorzaam buigen voor de Schrift of de Bijbel niet als waarheid zien."De een zegt a en de ander zegt b" De Bijbel zegt de waarheid maar dan moeten wij ons ook gehoorzaam buigen voor de Schrift. Wij exegetiseren vaak naar onze eigen standpunten toe.
(Dat we vaak geneigd zijn naar eigen waarheid de exegetiseren klopt)
's-morgens: Genesis 45:26a: Toen boodschapten zij hem, zeggende: Jozef leeft nog, ja, ook is hij regeerder in gans Egypteland.
Mijn zusje was vorige week in Aagtekerke en laat Ds.Tuinier daar nu over precies dezelfde tekstwoorden gepreek hebben. Ze waren ook nog eens op dezelfde manier preek begonnen, alleen de preek van Ds.van Dieren had 4 punten en die van Ds.Tuinier 3 punten. Mijn zusje vroeg ze af: spelen ze preken aan elkaar door? Overigens was het daar vorige week in Aagtekerke echt bom- en bomvol geweest. Dominee en kerkenraad waren binnengekomen tussen mensen die nog niet zaten, dus het was een beetje rommelig begin geweest. Als koster had ik dan de dienst toch maar wat later laten beginnen...(maar ja, misschien geen tijd gehad om de kerkenraad in te lichten)
's-middags: Johannes 11:11: Dit sprak Hij; en daarna zei Hij tot hen: Lazarus onze vriend slaapt maar Ik ga heen om hem uit de slaap op te wekken.(vervolg in prekenserie van wijlen Ds.A.Hoogerland)
's-avonds: Zondag 50 HC: "Geef ons heden ons dagelijks brood"
Gisteren kwam(ook in het dagboekstukje) naar voren de vraag wie dienen we nu: God of de satan? Dominee: wat erg als we zo'n liefdevolle God afslaan die ons zoveel geeft tegenover die allerslechtste vader: de satan(even in mijn woorden)
Mijn zusje was vorige week in Aagtekerke en laat Ds.Tuinier daar nu over precies dezelfde tekstwoorden gepreek hebben. Ze waren ook nog eens op dezelfde manier preek begonnen, alleen de preek van Ds.van Dieren had 4 punten en die van Ds.Tuinier 3 punten. Mijn zusje vroeg ze af: spelen ze preken aan elkaar door? Overigens was het daar vorige week in Aagtekerke echt bom- en bomvol geweest. Dominee en kerkenraad waren binnengekomen tussen mensen die nog niet zaten, dus het was een beetje rommelig begin geweest. Als koster had ik dan de dienst toch maar wat later laten beginnen...(maar ja, misschien geen tijd gehad om de kerkenraad in te lichten)
's-middags: Johannes 11:11: Dit sprak Hij; en daarna zei Hij tot hen: Lazarus onze vriend slaapt maar Ik ga heen om hem uit de slaap op te wekken.(vervolg in prekenserie van wijlen Ds.A.Hoogerland)
Gisteren kwam(ook in het dagboekstukje) naar voren de vraag wie dienen we nu: God of de satan? Dominee: wat erg als we zo'n liefdevolle God afslaan die ons zoveel geeft tegenover die allerslechtste vader: de satan(even in mijn woorden)
Mattheus 28:19: Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
De opdracht van de Heere Jezus aan Zijn discipelen.
Centraal: Christus, en Hij alleen.
Dopende in de Naam van een Drieënig God.
En weer: Christus, en Hij alleen.
Wat een onuitsprekelijk wonder!!
Hé bij ons ook.jvdg schreef:Mattheus 28:19: Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
Het laatste gedeelte van een serie over het leven van de Heere-Jezus langs het evangelie van Mattheüs.
Op hemelvaartsdag (8.15 uur begint de dienst, iedereen van harte uitgenodigd

En zie Ik ben met ulieden alle de dagen tot de voleinding der wereld Amen.
(d.v.)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Een mooie tekst voor deze trap van Jezus verhoging.vlinder schreef: Op hemelvaartsdag (8.15 uur begint de dienst, iedereen van harte uitgenodigd) gaat het het laatste vers behandelen:
En zie Ik ben met ulieden alle de dagen tot de voleinding der wereld Amen.
(d.v.)
Gijs83 schreef:Genesis 45:26a: Toen boodschapten zij hem, zeggende: Jozef leeft nog, ja, ook is hij regeerder in gans Egypteland.
Mijn zusje was vorige week in Aagtekerke en laat Ds.Tuinier daar nu over precies dezelfde tekstwoorden gepreek hebben.
Ik heb deze indrukwekkende preek van Ds Tuinier ook gehoord. Gisterochtend preekte hij in Rotterdam en daar hield hij ook deze preek en je kunt daar live meeluisteren. De preek zal ook wel op de site gezet worden : http://www.gergemrotterdamzuidwijk.nl/
Gijs83 schreef:'s-morgens: Genesis 45:26a: Toen boodschapten zij hem, zeggende: Jozef leeft nog, ja, ook is hij regeerder in gans Egypteland.
Even de puntjes erbij, als naar gewoonte:
Morgendienst:
GENESIS 45 : 26a
EEN GOEDE TIJDING UIT EEN VER LAND
1. Van wie deze tijding komt
2. Door wie deze tijding komt
3.Tot wie deze tijding komt
4. Wat deze tijding inhoudt
Middagdienst (Leedienst)
JOHANNES 11 : 11
DE LIEFDEVOLLE BEKENDMAKING VAN JEZUS EEN ZIJN DICIPELEN
(alleen een thema, geen onderverdeling)
Avonddienst:
ZONDAG 50 vr./antw. 125
ONS DAGELIJKS BROOD
1. De onmisbaarheid daarvan
2. De oorsprong daarvan
3. De afhankelijkheid daarvan
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Wilhelm schreef:Gijs83 schreef:Genesis 45:26a: Toen boodschapten zij hem, zeggende: Jozef leeft nog, ja, ook is hij regeerder in gans Egypteland.
Mijn zusje was vorige week in Aagtekerke en laat Ds.Tuinier daar nu over precies dezelfde tekstwoorden gepreek hebben.
Ik heb deze indrukwekkende preek van Ds Tuinier ook gehoord. Gisterochtend preekte hij in Rotterdam en daar hield hij ook deze preek en je kunt daar live meeluisteren. De preek zal ook wel op de site gezet worden : http://www.gergemrotterdamzuidwijk.nl/
Wat was er zo indrukwekkend aan? Ik lees in dit topic helaas weinig inhoudelijks. Wel verhalen genoeg over randzaken.
Johannes 3:16 schreef:Wilhelm schreef:Gijs83 schreef:Genesis 45:26a: Toen boodschapten zij hem, zeggende: Jozef leeft nog, ja, ook is hij regeerder in gans Egypteland.
Wat was er zo indrukwekkend aan? Ik lees in dit topic helaas weinig inhoudelijks. Wel verhalen genoeg over randzaken.
Jozef leeft nog. Jakob kon het niet geloven. Zag opzich zelf en de gebeurtenissen. En zijn zoons konden hem niet overtuigen. Tot dat hij de wagens zag, en hij de geschenken zag. Jozef leefde !
En zo is het nog : Jozef leeft . En soms is het moeilijk na te vertellen, je moet het maar eens na luisteren. Iedereen kan het je vertellen dat Hij leeft, maar als ik op mezelf zie dan kan ik niet geloven. Hij moet onze ogen steeds weer openen. Als Hij dan overkomt dan mag je het weten : De meerdere Jozef leeft !
Als de dominees maar niet vertellen dat Jacob door Jozef zaliggemaakt moest worden ofzo.
Die kant gaat de exegese vaak uit. Als Jacob Jozef nooit meer had gezien was dat niet zozeer een probleem. Er zijn meer mensen die kinderen verliezen.Wel erg, maar leidt op zichzelf niet tot de dood.
Jacob en familie had een behouder des levens nodig. Anders zou iedereen sterven.
Het terugzien van Jozef (die dat inderdaad was) loopt daar doorheen, maar dat heeft 'bevindelijk' niet zoveel betekenis.
Die kant gaat de exegese vaak uit. Als Jacob Jozef nooit meer had gezien was dat niet zozeer een probleem. Er zijn meer mensen die kinderen verliezen.Wel erg, maar leidt op zichzelf niet tot de dood.
Jacob en familie had een behouder des levens nodig. Anders zou iedereen sterven.
Het terugzien van Jozef (die dat inderdaad was) loopt daar doorheen, maar dat heeft 'bevindelijk' niet zoveel betekenis.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.