Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Lourens

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Lourens »

Gijs83 schreef: Ik wist niet dat Ds.Mol soms wat lomp uit de hoek kon komen er werd o.a. een keer gezegd: 'ben je mal!'
Ik ken eerwaarde ds.Mol niet. Maar ik vind dit niet lomp. Ik vind het juist aansprekelijk. Zeker naar de jeugd toe.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef: Ik wist niet dat Ds.Mol soms wat lomp uit de hoek kon komen
Nou, ik wel .....
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef: Ik wist niet dat Ds.Mol soms wat lomp uit de hoek kon komen
Nou, ik wel ....
knip-knap; lijkt me geen nuttige informatie voor op een openbaar forum. vr. gr. Helma
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Wat doen jullie doordeweek met de preek van zondag?
Of wat doet de preek in de week met je?

Bij mijn zus hebben ze op dinsdagavond een thuissamenkomst. Dan praten ze daarover: over de preek en de uitwerking in hun leven.
Is er bij iemand van RF ook zoiets?
Ik vind dat wel mooi want tegelijk spreek je dan anderen uit de gemeente.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:OK bedankt, zo weet ik iets meer over Ds.A.P.A.du Cloux. Ook -DIA- zal jullie daar dankbaar voor zijn!
's-morgens was dus de leespreek van Ds.du Cloux over Joh.21:15-17: Over Jezus vragen aan Petrus
's-middags: Johannes 11:5-10. 3e preek in een serie over de opwekking van Lazaurs van wijlen Ds.A.Hoogerland.
's-avonds: 1 Petrus 1:3/4: Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden; Tot een overderfelijke en onbevlekkelijke en onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen bewaard is voor u. Leespreek van Ds.J.Mol. Ik wist niet dat Ds.Mol soms wat lomp uit de hoek kon komen er werd o.a. een keer gezegd: 'ben je mal!'
De preek van ds. Mol sprak me juist erg aan. Ik merkte meteen dat het een actuele preek was, en aan zo'n uitdruking stoor ik me niet als de preek verder goed is, en dat was het zeker.
Ik had nog nooit een leespreek van ds. Mol gehoord, en als je het dan vergelijkt met met de 'levende prediking' van ds. Mol dan leek het wel iets anders. Ik had beslist niet in de gaten dat de preek van ds. Mol was...
Van ds. A.P.A. du Cloux werden veel preken gelezen in de Oud Geref. Gem. Bevervoorde.
Die ken ik dus wel redelijk goed.

De middagdiensten met Bijbellezingen over "Een gezegend gezin in Bethanië" van ds. A. Hoogerland heb ik ook al eens gehoord, ook in de Noorderkerk, maar in de periode april 1984 t/m juni (geloof ik) 1984.
Het was toen een vacante periode, na het emeritaat van ds. A.Bregman. Toentertijd gingen vrij vaak gastpredikanten voor, vaak ds. Karels, en de ds. Mol en ook ds. Bregman preekte zelf ook nog af en toe...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:Leespreek van Ds.J.Mol. Ik wist niet dat Ds.Mol soms wat lomp uit de hoek kon komen er werd o.a. een keer gezegd: 'ben je mal!'
Hij heeft in Werkendam gestaan. Misschien verklaart dat wat?
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

freek schreef:Hij heeft in Werkendam gestaan. Misschien verklaart dat wat?
malle mensen in werkendam??? :huhu
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Jo-Ann schreef:
freek schreef:Hij heeft in Werkendam gestaan. Misschien verklaart dat wat?
malle mensen in werkendam??? :huhu
Nou je het er overhebt...ze hebben wel een aparte trant van spreken in Werkendam :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

wij hadden na lange tijd weer een Catechismuspreek :)
die heb ik echt gemist.
'onze' dominee was weer zover hersteld dat hij weer 1 keer voor kon/mocht gaan.
henriët

Bericht door henriët »

Wij hadden gistermorgen een heel mooie, indrukwekkende en goede dienst.
We waren in de hhk van Middelharnis, waar Berthine en Sweelinck 25 belijdenis deden, en Swee gedoopt werd.
nav Joh21:17
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

's-morgens: Lukas 7:11-17: over de jongeling uit Nain: het ging o.a.over de dood. Ik denk dat bij degenen dingen die een kind hebben verloren, de wonden wel openreten. Sommige gezongen verzen(bv.Ps.89:19) waren ook wel weer toepasselijk i.v.m. het overlijden van vrouw van nog maar 61 uit de gemeente gistermorgen. Ik kende haar vrij goed. Ze was al langere tijd ziek. Had de rouwauto 's-morgens al die kant op zien gaan, dus mijn gedachten ging ook al die kant op.
's-middags: Johannes 11:7-10: weer over Jezus komst naar Bethanie(leespreek van wijlen Ds.A.Hoogerland)
's-avonds: Zondag 49: "U wil geschiede". Een eigenlijk onmogelijke bede aldus de dominee(in deze dienst werden 9 kinderen gedoopt)
Wat met deze zondag bijbleef: de vele malen dat de dood ter sprake kwam(benauwd me altijd toch en dat rond mijn verjaardag), dat God nog lankmoedig is en dat we het moeten doen met Gods geopenbaarde wil o.a.dat we van het middel gebed gebruiken maken.
Marnix

Bericht door Marnix »

vogeltje schreef:Wat doen jullie doordeweek met de preek van zondag?
Of wat doet de preek in de week met je?

Bij mijn zus hebben ze op dinsdagavond een thuissamenkomst. Dan praten ze daarover: over de preek en de uitwerking in hun leven.
Is er bij iemand van RF ook zoiets?
Ik vind dat wel mooi want tegelijk spreek je dan anderen uit de gemeente.
Bij ons is/was dat soms in de wijkkringen. Soms hadden we bepaalde onderwerpen die we behandelden en soms preekbespreking. (momenteel aan het orienteren op onze volgende gemeente, in verband met trouwen / verhuizen.

Wat dat "ben je mal" betreft, als dat al lomp is.... :D Ik vind dat heel netjes uitgedrukt hoor. Er staan in de Bijbel scherpere dingen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Zowel 's morgens als 's avonds een preek over 1 Korinthe 15. De gastpredikanten hadden het uiteraard niet afgesproken, maar de stof van de avondpreek sloot prachtig aan op de morgendienst. Het was echt weer bijtanken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wij hadden 's ochtends in de GKV in Arnhem het thema "Groei!" n.a.v. 2 Pet 3: 17 Geliefde broeders en zusters, u weet van tevoren wat er gaat komen. Wees daarom op uw hoede en laat u niet meeslepen op de dwaalwegen van wettelozen. Laat uw standvastigheid niet varen, 18 maar groei in de genade en in de kennis van onze Heer en redder Jezus Christus. Hem komt de eer toe, nu en in eeuwigheid. Amen.
(En daarin stond Christus centraal: Groei betekent niet dat wij groter moeten worden, integendeel... Christus moet groter worden in ons leven.)

Oh, ds. J.F. de Haan voor degenen die dat interessant vinden.

's Middags in de CGK van Hilversum, thema: Leg je leven in Gods handen. N.a.v. Ps 37:3-5: 3 Vertrouw op de HERE en doe het goede,
woon in het land en betracht getrouwheid;
4 verlustig u in de HERE;
dan zal Hij u geven de wensen van uw hart.
5 Wentel uw weg op de HERE en vertrouw op Hem,
en Hij zal het maken;

(Ds. W. Quist)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

Een leespreek van ds P.Blok.. "Jesaja 51 Mijn gerechtigheid is nabij, Mijn heil trekt uit, en Mijn armen zullen de volken richten; op Mij zullen de eilanden wachten, en op Mijn arm zullen zij hopen."

Wat kunnen de visie's in de GG ook verschillend liggen...

's avonds lees ik zaken waar 's middags juist met zoveel kracht stelling tegen werd genomen..

Ingewikkeld..
Plaats reactie