Kind van niet-hetero ouders dopen?

Alexander CD

Re: Kind van niet-hetero ouders dopen?

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:Ik hoop dus dat er mensen zijn wiens geloof sterk genoeg is om dit kruis te dragen en af te zien van de lust.
Als je de bijbel goed leest kun je helemaal niet homoseksueel zijn, de bijbel zegt" sommigen van jullie waren dit", dat is dat helemaal verleden tijd.
Bepaalde zonde kun je niet in leven, leeft je er wel in dat is dat een teken van je onbekeerdheid.
Je kunt ook niet een alcoholist zijn die echt dagelijks te veel drinkt en een wedergeboren christen.
Je kunt ook geen hoerenloper zijn en christen, zulke zonden geven aan dat je geen deel in Christus hebt.
Alle zonden die God een gruwel zijn daar moet je eerst van bekeerd zijn, dus volkomen mee gebroken hebben voor je een kind van God bent.
jvdg

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef:
Joannah schreef:Ik hoop dus dat er mensen zijn wiens geloof sterk genoeg is om dit kruis te dragen en af te zien van de lust.
Als je de bijbel goed leest kun je helemaal niet homoseksueel zijn, de bijbel zegt" sommigen van jullie waren dit", dat is dat helemaal verleden tijd.
Bepaalde zonde kun je niet in leven, leeft je er wel in dat is dat een teken van je onbekeerdheid.
Je kunt ook niet een alcoholist zijn die echt dagelijks te veel drinkt en een wedergeboren christen.
Je kunt ook geen hoerenloper zijn en christen, zulke zonden geven aan dat je geen deel in Christus hebt.
Alle zonden die God een gruwel zijn daar moet je eerst van bekeerd zijn, dus volkomen mee gebroken hebben voor je een kind van God bent.
Feitelijk heb je gelijk, maar denk eens aan David, de man naar Gods Hart.
Gouden kleinodieën gemaakt, en toen Bathseba.
Toen was hij echt al een kind van God, ja zelfs naar Gods Hart.
Daarmee pleit ik niet voor zondigen, maar wel blijft het een feit dat het liefste kind van God kan vallen.
Maar nooit afvallen.
hervormde

Bericht door hervormde »

Hoever strekt het verbond:

Hij gedenkt Zijns verbonds tot in der eeuwigheid, des woords, dat Hij ingesteld heeft, tot in duizend geslachten.

Menselijke berekeningen gelden hier niet. Kind van het verbond worden we trouwens niet bij de doop. We zijn het al! Niet omwille van onze ouders of het geloof van onze ouders, maar omdat God de Eerste is.

Ook waar is dat God de zonde haat. En de zonde heeft verstrekkende gevolgen. Sommigen lezen hier gemakshalve maar overheen. De HEERE niet, want het is Zijn eigen Woord. God zegt in Zijn tien woorden dit:

want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten.

Betekent dit dat de HEERE kinderen straft voor de zonde van hun ouders. Nee! Wat staat er dan wel? Dat het voorgaan in de zonde van de ouders verstrekkende gevolgen heeft voor de kinderen. God heeft Zijn Wet gegeven tot bevrijding. Wie echter Zijn Wet verlaat brengt zichzelf en zijn of haar kinderen terug in de gevangenis. Terug onder de bezetting van Egypte. Terug in de duisternis.

Hoe te handelen met kinderen uit gedoopte ouders die in zonde leven? Het kind kunnen wij de doop niet meer onthouden, want het is al afgezonderd. Heilig afgezonderd. Zijt heilig, want Ik de HEERE ben heilig. Voelen we de ernst van deze woorden. Zonde en heiligheid: een onmogelijke combinatie. Wie zijn of haar kind toch meesleurt de diepte in, is hiervoor ook zelf verantwoordelijk.

Moeten de ouders onder de tucht? Ja! Ook dat.

Wat zou het goed zijn als wij de (en onze) doop weer leren verstaan. Ook in de kerk van de Reformatie. Dat bewaart voor afval naar links en rechts.
hervormde

Bericht door hervormde »

jvdg schreef:
Alexander CD schreef:
Daarmee pleit ik niet voor zondigen, maar wel blijft het een feit dat het liefste kind van God kan vallen.
Maar nooit afvallen.

Probeer eens te onderscheiden tussen zonde en zondaar. Lees de woorden van Psalm 130:

Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat; HEERE! wie zal bestaan? Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.

Kinderen van de HEERE zijn zondaren. Trouwens Jezus ontmaskert ons allemaal. Voor wat betreft het zevende gebod vraagt Hij aan ons: heb jij / u wel eens met een begerige blik naar een man of vrouw / jongen of meisje gekeken? Ja, dan ben jij net als David. Daarom ging Johannes ook door de knieën voor het Lam: Hij moet wassen en ik minder worden.

Romeinen 7 is ook een vruchtbare leesbril. Gods kinderen vallen dagelijks. Ze leren de woorden van Romeinen 7 spellen. In de diepte. Niet om de zonde van David goed te praten. Of om de Wet terzijde te schuiven. Maar omdat hij of zij zich meer en meer in het licht van Christus ziet. Wat dat oplevert lees je in Psalm 130.
Alexander CD

hervormde schreef:
jvdg schreef:
Alexander CD schreef:
Maar nooit afvallen.

Probeer eens te onderscheiden tussen zonde en zondaar. Lees de woorden van Psalm 130:

Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat; HEERE! wie zal bestaan? Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.

Kinderen van de HEERE zijn zondaren. Trouwens Jezus ontmaskert ons allemaal. Voor wat betreft het zevende gebod vraagt Hij aan ons: heb jij / u wel eens met een begerige blik naar een man of vrouw / jongen of meisje gekeken? Ja, dan ben jij net als David. Daarom ging Johannes ook door de knieën voor het Lam: Hij moet wassen en ik minder worden.

Romeinen 7 is ook een vruchtbare leesbril. Gods kinderen vallen dagelijks. Ze leren de woorden van Romeinen 7 spellen. In de diepte. Niet om de zonde van David goed te praten. Of om de Wet terzijde te schuiven. Maar omdat hij of zij zich meer en meer in het licht van Christus ziet. Wat dat oplevert lees je in Psalm 130.
Gods kinderen vallen dagelijks ja, maar ze kunnen niet in de zonde leven.
Er zijn zonden waarmee je moet breken, alcoholisme, gokverslaving etc, deze hebben de mens zo in de greep dat er geen relatie met God mogelijk is en als je bekeerd wordt maak God je ook van deze zonden vrij.

Aan de ene kant moeten we leren beseffen dat we allen zondaar zijn en moet er die dagelijkse bekering zijn en er ook op vertrouwen dat God onze zonden vergeeft, dat geeft ons afhankelijkheid van God dat geeft een nederig hart ook bij David, dat leren we ervan.

De andere kant is er moet eerst wel een bekering zijn die breekt met het leven in zonde een omkeer tot God voordat er een dagelijkse bekering kan zijn.
Deze twee bekeringen moeten we wel onderscheiden.
hervormde

Bericht door hervormde »

Alexander CD schreef: Gods kinderen vallen dagelijks ja, maar ze kunnen niet in de zonde leven.
Er zijn zonden waarmee je moet breken, alcoholisme, gokverslaving etc, deze hebben de mens zo in de greep dat er geen relatie met God mogelijk is en als je bekeerd wordt maak God je ook van deze zonden vrij.

Aan de ene kant moeten we leren beseffen dat we allen zondaar zijn en moet er die dagelijkse bekering zijn en er ook op vertrouwen dat God onze zonden vergeeft, dat geeft ons afhankelijkheid van God dat geeft een nederig hart ook bij David, dat leren we ervan.

De andere kant is er moet eerst wel een bekering zijn die breekt met het leven in zonde een omkeer tot God voordat er een dagelijkse bekering kan zijn.

Niet alleen het getuigenis dat God de zonden vergeeft, geeft afhankelijkheid. Maar dat ik zondaar ben. Wie zich aan Christus vastklemt in het geloof, brengt vruchten voort. Maar tegelijk is hij ook zondaar. De zondaar van Psalm 130 en van Romeinen 7. Door deze diepte heen leer ik meer en meer van Christus verstaan.

De Farizeeër dacht sterk in zonden. Hij leerde al aardig tellen op zijn telraam. De tollenaar kwam niet verder dan 'zondaar'. En dat laatste is vruchtbaar. Nogmaals maar eens gesteld: niet om op genade te zondigen. Dat is een duivels gebruik van Gods Woord. Zo wordt een onheilig leven met vrome woorden goedgepraat en dat levert een dubbele moraal op. Dat heeft Paulus nooit geleerd. Hij verzuchtte om verlost te worden.
jvdg

Bericht door jvdg »

hervormde schreef:
Alexander CD schreef: Gods kinderen vallen dagelijks ja, maar ze kunnen niet in de zonde leven.

Niet alleen het getuigenis dat God de zonden vergeeft, geeft afhankelijkheid. Maar dat ik zondaar ben. Wie zich aan Christus vastklemt in het geloof, brengt vruchten voort. Maar tegelijk is hij ook zondaar. De zondaar van Psalm 130 en van Romeinen 7. Door deze diepte heen leer ik meer en meer van Christus verstaan.

De Farizeeër dacht sterk in zonden. Hij leerde al aardig tellen op zijn telraam. De tollenaar kwam niet verder dan 'zondaar'. En dat laatste is vruchtbaar. Nogmaals maar eens gesteld: niet om op genade te zondigen. Dat is een duivels gebruik van Gods Woord. Zo wordt een onheilig leven met vrome woorden goedgepraat en dat levert een dubbele moraal op. Dat heeft Paulus nooit geleerd. Hij verzuchtte om verlost te worden.
Amen!
Maar dat vastklemmen aan Christus in geloof, daar ligt mijn (de) zonde.
Mijn gevoel verzet zich daartegen, maar mijn praktijk lijkt toch meer op die van de farizeër dan op die van de tollenaar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:
De overbekende tekst uit Ezechiel 16 (gesproken tot de inwoners van Jeruzalem, uitwendige bondelingen): Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef!
Een tikkeltje fout in je exegese....

De symboliek hier is NIET 'de inwoners van Jeruzalem', of uitwendige bondelingen. Lees het hoofdstuk maar even zorgvuldig. Maar het is de bruid van Christus, Zijn Kerk hetwelk hier bedoeld is.

8 Als Ik nu bij u voorbijging, zag Ik u, en ziet, uw tijd was de tijd der minne; zo breidde Ik Mijn vleugel over u uit, en dekte uw naaktheid; ja, Ik zwoer u, en kwam met u in een verbond, spreekt de Heere HEERE en gij werdt de Mijne.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
De overbekende tekst uit Ezechiel 16 (gesproken tot de inwoners van Jeruzalem, uitwendige bondelingen): Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef!
Inderdaad is dat gesproken tot overtredende verbondskinderen (daar spreek ik liever over, dan uitwendige bondelingen, omdat dat laatste de illusie wekt dat ze niet echt in het verbond zijn). En hoe eindigt God Zijn spreken, na de vinger gelegd te hebben bij het afhoereren van Zijn verbondsvolk:

59 Want, zo zegt de Here HERE: Ik zal u doen, zoals gij gedaan hebt, die de eed gering hebt geacht door het verbond te verbreken. 60 Maar ik zal mijn verbond met u uit de dagen van uw jeugd gedenken, en een eeuwig verbond met u oprichten. 61 Dan zult gij terugdenken aan uw gedrag en u schamen, wanneer gij zowel uw grote als uw kleine zusters zult ontvangen, en Ik u die tot dochters geven zal, hoewel niet op grond van het met u gesloten verbond. 62 Ik zal mijn verbond met u oprichten; en gij zult weten, dat Ik de HERE ben, 63 opdat gij de herinnering bewaart en u schaamt en gij wegens uw schande uw mond niet meer opendoet – wanneer Ik voor u verzoening doe voor alles wat gij gedaan hebt, luidt het woord van de Here HERE. (NBG51)

59 Want, zo spreekt de Heer GOD, zoals u ten opzichte van Mij uw eed hebt geschonden door het verbond te verbreken, zo zal Ik het doen tegenover u. 60 Toch zal Ik blijven denken aan het verbond dat Ik met u sloot in de dagen van uw jeugd; Ik zal er een eeuwigdurend verbond met u van maken. 61 Dan zult u met schaamte terugdenken aan uw gedrag, wanneer Ik u uw oudere en uw jongere zusters tot dochters geef, echter niet op grond van het verbond met u. 62 Ik zal mijn verbond met u nakomen en u zult erkennen dat Ik de HEER ben. 63 En wanneer u terugdenkt aan wat er gebeurd is, zult u van schaamte geen woord durven zeggen, omdat Ik u alles heb vergeven wat u misdaan hebt – godsspraak van de Heer GOD.” (Willibrord, wat vrijer, maar een wat duidelijkere vertaling)

Kortom, het verbond wat de bondeling verbroken heeft, is voor God de aanleiding om een "eeuwig verbond" met die uitwendige bondelingen te sluiten. Zou je dan dat eerste verbond nutteloos noemen? Wel nee, het vormt juist de oorzaak dat God dat afhoererend verbondsvolk opzoekt, en hen tot in eeuwigheid zalig maakt! God gedenkt Zijn verbond. Ook richting verbondskinderen nu, dus ieder lid der gemeente. Is dat niet een enorme troost jegens hen, die zien dat ze afgehoereerd hebben, en niet meer weten hoe het ooit weer goed kan komen tussen God en henzelf...?
Joannah

Bericht door Joannah »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Inderdaad is dat gesproken tot overtredende verbondskinderen (daar spreek ik liever over, dan uitwendige bondelingen, omdat dat laatste de illusie wekt dat ze niet echt in het verbond zijn). En hoe eindigt God Zijn spreken, na de vinger gelegd te hebben bij het afhoereren van Zijn verbondsvolk:

59 Want, zo zegt de Here HERE: Ik zal u doen, zoals gij gedaan hebt, die de eed gering hebt geacht door het verbond te verbreken. 60 Maar ik zal mijn verbond met u uit de dagen van uw jeugd gedenken, en een eeuwig verbond met u oprichten. 61 Dan zult gij terugdenken aan uw gedrag en u schamen, wanneer gij zowel uw grote als uw kleine zusters zult ontvangen, en Ik u die tot dochters geven zal, hoewel niet op grond van het met u gesloten verbond. 62 Ik zal mijn verbond met u oprichten; en gij zult weten, dat Ik de HERE ben, 63 opdat gij de herinnering bewaart en u schaamt en gij wegens uw schande uw mond niet meer opendoet – wanneer Ik voor u verzoening doe voor alles wat gij gedaan hebt, luidt het woord van de Here HERE. (NBG51)

59 Want, zo spreekt de Heer GOD, zoals u ten opzichte van Mij uw eed hebt geschonden door het verbond te verbreken, zo zal Ik het doen tegenover u. 60 Toch zal Ik blijven denken aan het verbond dat Ik met u sloot in de dagen van uw jeugd; Ik zal er een eeuwigdurend verbond met u van maken. 61 Dan zult u met schaamte terugdenken aan uw gedrag, wanneer Ik u uw oudere en uw jongere zusters tot dochters geef, echter niet op grond van het verbond met u. 62 Ik zal mijn verbond met u nakomen en u zult erkennen dat Ik de HEER ben. 63 En wanneer u terugdenkt aan wat er gebeurd is, zult u van schaamte geen woord durven zeggen, omdat Ik u alles heb vergeven wat u misdaan hebt – godsspraak van de Heer GOD.” (Willibrord, wat vrijer, maar een wat duidelijkere vertaling)

Kortom, het verbond wat de bondeling verbroken heeft, is voor God de aanleiding om een "eeuwig verbond" met die uitwendige bondelingen te sluiten. Zou je dan dat eerste verbond nutteloos noemen? Wel nee, het vormt juist de oorzaak dat God dat afhoererend verbondsvolk opzoekt, en hen tot in eeuwigheid zalig maakt! God gedenkt Zijn verbond. Ook richting verbondskinderen nu, dus ieder lid der gemeente. Is dat niet een enorme troost jegens hen, die zien dat ze afgehoereerd hebben, en niet meer weten hoe het ooit weer goed kan komen tussen God en henzelf...?
"wanneer gij zowel uw grote als uw kleine zusters zult ontvangen, en Ik u die tot dochters geven zal, hoewel niet op grond van het met u gesloten verbond. 62 Ik zal mijn verbond met u oprichten; en gij zult weten, dat Ik de HERE ben, 63 opdat gij de herinnering bewaart en u schaamt en gij wegens uw schande uw mond niet meer opendoet – wanneer Ik voor u verzoening doe voor alles wat gij gedaan hebt, luidt het woord van de Here HERE."

Dit was m.b.t. tot het volk Israel, en ondanks dat je zelf aanhaalt dat het verbond NIET op grond is van het met de joden gesloten verbond, pas je weer de vervangingstheorie toe....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD

Joannah schreef:Dit was m.b.t. tot het volk Israel, en ondanks dat je zelf aanhaalt dat het verbond NIET op grond is van het met de joden gesloten verbond, pas je weer de vervangingstheorie toe....
Het is niet juist om te zeggen in het OT was Israel Gods volk en in het NT de kerk.
Israel is nooit het zaad van Abraham geweest zo is de kerk ook nu niet Abraham zaad.

De bijbel weet maar van één zaad van Abraham, een geestelijk volk, de uitverkorenen, de kinderen van de belofte.

Alleen die kinderen van de belofte zijn Abraham zaad, die zijn Gods volk, het Israel Gods.
Er is nooit wat vervangen geweest, wat jij denkt wat er vervangen is is nooit het zaad geweest.
Ook al waren die in het OT vooral uit de joden en in het NT uit al de volken.
hervormde

Bericht door hervormde »

Alexander CD schreef:
Joannah schreef:Dit was m.b.t. tot het volk Israel, en ondanks dat je zelf aanhaalt dat het verbond NIET op grond is van het met de joden gesloten verbond, pas je weer de vervangingstheorie toe....
Het is niet juist om te zeggen in het OT was Israel Gods volk en in het NT de kerk.
Israel is nooit het zaad van Abraham geweest zo is de kerk ook nu niet Abraham zaad.

De bijbel weet maar van één zaad van Abraham, een geestelijk volk, de uitverkorenen, de kinderen van de belofte.

Alleen die kinderen van de belofte zijn Abraham zaad, die zijn Gods volk, het Israel Gods.
Er is nooit wat vervangen geweest, wat jij denkt wat er vervangen is is nooit het zaad geweest.
Ook al waren die in het OT vooral uit de joden en in het NT uit al de volken.
Dat is toch wel scherper af te bakenen. Tenminste de HEERE doet het ook:

Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad.

Het volk Israël is Abrahams zaad. Daarbij zegt de HEERE wel heel duidelijk, dat wij niet moeten denken: het is wel goed zo. Kind van het verbond, kind van de HEERE zijn eist gehoorzaamheid. Anders gaan we als kind van het verbond verloren.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Ik hoop dat Hellenbroek meer bijbels onderbouwing heeft voor zijn stelling dat het genadeverbond met de uitverkorenen heeft opgericht.
Dit zegt nl. de kantekeningen over deze tekst
Dat is, gij zult leven, niettegenstaande gij zeer verdorven en ellendig zijt. Het is een bevel, inhoudende ene belofte des levens; van welke manier van spreken zie Ps. 37:3, en Spreuk. 3:25. De Heere wil zeggen: Hoewel gij zeer onrein en mismaakt zijt, en ligt als in het midden des doods, nochtans zal Ik maken dat gij zult leven. Dit is doorgaans vervuld, volgens het verbond der genade, hetwelk God met Abraham heeft opgericht.
Hier wordt toch echt verwezen naar het verbond met Abraham en zijn zaad is opgericht.Ik bergrijp absoluut jou irritatie niet. Wij hebben een verschil van inzicht. Dit verschil valt binnen de confessie omdat deze niet spreekt over de leer van de verbonden. Ik onderschrijf en verdedig van ganse harte de H.C. de NGB en de D.L. Ik denk wel dat jij moeite hebt om buiten de kaders van jou overtuiging te kijken. Ook iemand als Ds C Harinck zegt dat de drieverbondenleer mits goed toegepast zich op de Schrift kan beroepen. (ondanks dat hij van dezelfde overtuiging is dan jij).
Huisman, ik heb duidelijk uitgelegd waar mijn irritatie in lag. In het feit dat jij van mijn visie een karikatuur maakt ("het verbond is nutteloos"). Ik heb o.b.v. Romeinen 3 duidelijk uitgelegd waar de waarde van het verbond in zit.

Ik heb geen moeite om buiten de kaders van mijn overtuiging te kijken, ik geloof alleen dat mijn visie op het verbond de meest Bijbelse is. Dat ik in dat kader het oneens met je ben getuigd niet van bekrompenheid van mijn zijde! Het is verre van fair om dat te suggereren.

Overigens bewijst de kanttekening toch wat Hellenbroek zegt? Iemand wordt van dood levend gemaakt in de weg van het verbond der genade (dat is opgericht met Abraham en zijn geestelijk zaad).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef:
Een tikkeltje fout in je exegese....

De symboliek hier is NIET 'de inwoners van Jeruzalem', of uitwendige bondelingen. Lees het hoofdstuk maar even zorgvuldig. Maar het is de bruid van Christus, Zijn Kerk hetwelk hier bedoeld is.

8 Als Ik nu bij u voorbijging, zag Ik u, en ziet, uw tijd was de tijd der minne; zo breidde Ik Mijn vleugel over u uit, en dekte uw naaktheid; ja, Ik zwoer u, en kwam met u in een verbond, spreekt de Heere HEERE en gij werdt de Mijne.
Ja, het wordt de Kerk. Maar dit is gesproken tot de inwoners van Jeruzalem die vertreden liggen in hun geboortebloed.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:

Zoals Bert al citeert:
Onderstreping van mij.
Plaats reactie