Eerst zeg je dat het verbond zonder bekering nutteloos is en nu ben je het met mij eens over de voorrechtenErasmiaan schreef:Juist, dat is ook het grote voorrecht voor uitwendige verbondskinderen. Al diverse malen geciteerd: Romeinen 3:1,2. Ik ga dat nu overigens ook niet meer herhalen.huisman schreef:Erasmiaan schreefNiet nutteloos , Dat zal ik proberen duidelijk te maken aan de hand van een nieuw boek van Ds P den Butter (vers van de pers het boek is nog warmWeet je wat Paulus hier zegt in de taal van 2010: zonder bekering en geloof is het verbond nutteloos.)
De titel van dit boek zegt al veel "De Stem bleef klinken" over de koningen van Israël (10 stammenrijk)
Op de achterkant van dit boek schrijft ds P den Butter
Kijk dit was voor het afgevallen volk van Israël het nut en dat is nu nog het nut voor afgevallen verbondskinderenNa de scheuring van het rijk ging het Tienstammenrijk Israël op godsdienstig gebied helemaal mis. Een andere religie werd ingevoerd. 'De zonde van Jerobeam die Israël zondigen deed' - de zonde waarvan het volk zich nooit heeft bekeerd. Naast de zonde van beeldendienst was er ook de zonde van afgoderij. Toch trok de Verbondsgod Zijn handen niet van dit deel van het volk af. Hij bleef roepen, waarschuwen, dreigen nodigen, lokken. Hij bleef Zijn profeten zenden, de een na de ander. Bekende profeten, zoals Elia en Elisa, maar ook Hosea, Amos, Jona. Ook nog de boodschappers die verder onbekend bleven, zoals Ahia, Jehu, Micha of mannen van wie de naam niet eens bekend is. Ze waren er en via hen was het Woord er. De Stem bleef spreken. Gods stem.

Ik ga dit met eerbied proberen te zeggen. Hebben die "uitwendige" verbondskinderen een "uitwendig" Verbondsgod ? Nee toch , de HEERE loopt ze na en blijft ze nalopen. Lees al de profeten en dan toch maar uitwendig in het verbond?
Ik begrijp het echt niet ,want het verschil is juridisch misschien te begrijpen maar bijbels gezien niet.