ja, en vandaar dat de kinderen dus inbegrepen zijn.Joannah schreef:Henriette je bericht is ineens verdwenen!
toch nog even een toelichting.
teknois, het griekse woord voor kinderen in hand.2:39, betekent OFFSPRINGS , (NAKOMELINGEN)
G5043
n_ Dat Pl n
offsprings
children
de beloften waren dus voor "U en uw nakomelingen"!
Olevianus over de Heilige Doop
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- MarthaMartha
- Berichten: 13043
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
- Locatie: Linquenda
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Is de vastheid van Gods beloften, toegezegd in de doop, dan niet juist ons houvast in de praktijk van het leven?Afgewezen schreef:Dus in feite gaat het om een puur theoretische aangelegenheid, die geen enkele relatie heeft met de praktijk van het geestelijk leven?huisman schreef: De troost voor Gods "ware" volk zoals jij die noemt ligt niet in het verbond niet in de doop maar in Jezus Christus die de Heilige Geest als Trooster openbaard en Hem gepast,noodzakelijk en dierbaar maakt zodat zo'n ziel het uitroept: Alles aan Hem is gans begeerlijk want genade is op Zijn lippen uitgestort
Troost in de vervulling, maar het gelovig uitgaan, op grond van Zijn Woord, toezegging en belofte om in de weg van geloof de vervulling te ontvangen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Wat is het doel van de waterdoop?
Wat is het verschil tussen de waterdoop en besnijdenis?
Waarom besnijden wij onze jongetjes niet meer?
Wat is het verschil tussen de waterdoop en besnijdenis?
Waarom besnijden wij onze jongetjes niet meer?
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Afgewezen schreef:Dus in feite gaat het om een puur theoretische aangelegenheid, die geen enkele relatie heeft met de praktijk van het geestelijk leven?huisman schreef: De troost voor Gods "ware" volk zoals jij die noemt ligt niet in het verbond niet in de doop maar in Jezus Christus die de Heilige Geest als Trooster openbaard en Hem gepast,noodzakelijk en dierbaar maakt zodat zo'n ziel het uitroept: Alles aan Hem is gans begeerlijk want genade is op Zijn lippen uitgestort
Dat zeg ik niet ,iemand als Luther (de echte) heeft in zijn geestelijke worstelingen juist houvast gehad aan zijn doop.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Ik vind dat allemaal nogal gladjes klinken.MarthaMartha schreef:Is de vastheid van Gods beloften, toegezegd in de doop, dan niet juist ons houvast in de praktijk van het leven?
Troost in de vervulling, maar het gelovig uitgaan, op grond van Zijn Woord, toezegging en belofte om in de weg van geloof de vervulling te ontvangen.
Weet je waar het uiteindelijk om gaat? Dat God eraan te pas komt, zodat wij gelovig overgaan in het verbond. Want dat hebben we nodig.
In het catechisatieboekje van Abr. Hellenbroek staat op een weergaloze manier beschreven hoe dat overgaan plaatsvindt. Dán krijgt het verbond handen en voeten, dán is er een band des verbonds tussen God en de zondaar, dan is in waarheid God Mijn God en ben ik Zíjn volk.
Tot slot:
Ik bevind mij in een spagaat: door mijn veranderde visie op het verbond ben ik juist bovengenoemde benadering van het verbond gaan waarderen (het verbond gesloten met de uitverkoren en niet met 'de gelovigen en hun zaad'), maar toch heb ik mij ook bij de bevindelijk-gereformeerden uit de markt geprijsd.
Dus nu hoor ik nergens meer bij.

Re: Olevianus over de Heilige Doop
Maar dat ís dan juist te prijzen in de bevindelijk gereformeerden die Bijbels kunnen funderen en gelukkig vasthouden dat het verbonde is voor de gelovigen en hun zaad.Afgewezen schreef:Ik vind dat allemaal nogal gladjes klinken.MarthaMartha schreef:Is de vastheid van Gods beloften, toegezegd in de doop, dan niet juist ons houvast in de praktijk van het leven?
Troost in de vervulling, maar het gelovig uitgaan, op grond van Zijn Woord, toezegging en belofte om in de weg van geloof de vervulling te ontvangen.
Weet je waar het uiteindelijk om gaat? Dat God eraan te pas komt, zodat wij gelovig overgaan in het verbond. Want dat hebben we nodig.
In het catechisatieboekje van Abr. Hellenbroek staat op een weergaloze manier beschreven hoe dat overgaan plaatsvindt. Dán krijgt het verbond handen en voeten, dán is er een band des verbonds tussen God en de zondaar, dan is in waarheid God Mijn God en ben ik Zíjn volk.
Tot slot:
Ik bevind mij in een spagaat: door mijn veranderde visie op het verbond ben ik juist bovengenoemde benadering van het verbond gaan waarderen (het verbond gesloten met de uitverkoren en niet met 'de gelovigen en hun zaad'), maar toch heb ik mij ook bij de bevindelijk-gereformeerden uit de markt geprijsd.
Dus nu hoor ik nergens meer bij.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Olevianus over de Heilige Doop
De enige 2 "sacramenten",het Avondmaal en de Doop die door Jezus Zelf waren ingesteld, werden bewust door mensen beleefd.henriët schreef:ja, en vandaar dat de kinderen dus inbegrepen zijn.Joannah schreef:Henriette je bericht is ineens verdwenen!
toch nog even een toelichting.
teknois, het griekse woord voor kinderen in hand.2:39, betekent OFFSPRINGS , (NAKOMELINGEN)
G5043
n_ Dat Pl n
offsprings
children
de beloften waren dus voor "U en uw nakomelingen"!
De Doop was de belijdenis en het Avondmaal de herinnering aan wat we belijden.
de Kamerling vervolgde blijmoedig zijn weg, nadat hij gedoopt was.
Kun je jevoorstellen dat ik diezelfde blijmoedigheid ook graag gevoeld, toen ik bewust tot geloof kwam?
38En Petrus zeide tot hen: BEKEERT U, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.39 Want u komt de belofte toe, en uw nakomelingen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Ik denk dus dat wij, de nakomelingen ons ook eerst moeten bekeren voordat we de doop mogen ondergaan en de gave des heiligen Geest mogen ontvangen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Lees de HC nog maar eens grondig na over de Heilige Doop.Joannah schreef:De enige 2 "sacramenten",het Avondmaal en de Doop die door Jezus Zelf waren ingesteld, werden bewust door mensen beleefd.henriët schreef:ja, en vandaar dat de kinderen dus inbegrepen zijn.Joannah schreef:Henriette je bericht is ineens verdwenen!
toch nog even een toelichting.
teknois, het griekse woord voor kinderen in hand.2:39, betekent OFFSPRINGS , (NAKOMELINGEN)
G5043
n_ Dat Pl n
offsprings
children
de beloften waren dus voor "U en uw nakomelingen"!
De Doop was de belijdenis en het Avondmaal de herinnering aan wat we belijden.
de Kamerling vervolgde blijmoedig zijn weg, nadat hij gedoopt was.
Kun je jevoorstellen dat ik diezelfde blijmoedigheid ook graag gevoeld, toen ik bewust tot geloof kwam?
38En Petrus zeide tot hen: BEKEERT U, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.39 Want u komt de belofte toe, en uw nakomelingen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Ik denk dus dat wij, de nakomelingen ons ook eerst moeten bekeren voordat we de doop mogen ondergaan en de gave des heiligen Geest mogen ontvangen.
Dan zul je zien dat de Bijbel anders spreekt!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Olevianus over de Heilige Doop
- knip - laten we het vooral over de inhoud hebben ipv elkaar uitjouwen.henriët schreef:Maar dat ís dan juist te prijzen in de bevindelijk gereformeerden die Bijbels kunnen funderen en gelukkig vasthouden dat het verbonde is voor de gelovigen en hun zaad.Afgewezen schreef:Ik vind dat allemaal nogal gladjes klinken.MarthaMartha schreef:Is de vastheid van Gods beloften, toegezegd in de doop, dan niet juist ons houvast in de praktijk van het leven?
Troost in de vervulling, maar het gelovig uitgaan, op grond van Zijn Woord, toezegging en belofte om in de weg van geloof de vervulling te ontvangen.
Weet je waar het uiteindelijk om gaat? Dat God eraan te pas komt, zodat wij gelovig overgaan in het verbond. Want dat hebben we nodig.
In het catechisatieboekje van Abr. Hellenbroek staat op een weergaloze manier beschreven hoe dat overgaan plaatsvindt. Dán krijgt het verbond handen en voeten, dán is er een band des verbonds tussen God en de zondaar, dan is in waarheid God Mijn God en ben ik Zíjn volk.
Tot slot:
Ik bevind mij in een spagaat: door mijn veranderde visie op het verbond ben ik juist bovengenoemde benadering van het verbond gaan waarderen (het verbond gesloten met de uitverkoren en niet met 'de gelovigen en hun zaad'), maar toch heb ik mij ook bij de bevindelijk-gereformeerden uit de markt geprijsd.
Dus nu hoor ik nergens meer bij.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Ik veroordeel liever mijzelf voor God, dan dat ik mezelf ook maar ergens om prijs of op welke manier dan ook beter vind dan welke ander zondaar dan ook.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Jawel je hoort bij de RF'ersAfgewezen schreef:Ik vind dat allemaal nogal gladjes klinken.MarthaMartha schreef:Is de vastheid van Gods beloften, toegezegd in de doop, dan niet juist ons houvast in de praktijk van het leven?
Troost in de vervulling, maar het gelovig uitgaan, op grond van Zijn Woord, toezegging en belofte om in de weg van geloof de vervulling te ontvangen.
Weet je waar het uiteindelijk om gaat? Dat God eraan te pas komt, zodat wij gelovig overgaan in het verbond. Want dat hebben we nodig.
In het catechisatieboekje van Abr. Hellenbroek staat op een weergaloze manier beschreven hoe dat overgaan plaatsvindt. Dán krijgt het verbond handen en voeten, dán is er een band des verbonds tussen God en de zondaar, dan is in waarheid God Mijn God en ben ik Zíjn volk.
Tot slot:
Ik bevind mij in een spagaat: door mijn veranderde visie op het verbond ben ik juist bovengenoemde benadering van het verbond gaan waarderen (het verbond gesloten met de uitverkoren en niet met 'de gelovigen en hun zaad'), maar toch heb ik mij ook bij de bevindelijk-gereformeerden uit de markt geprijsd.
Dus nu hoor ik nergens meer bij.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Emotie tonen mag ook op dit forum maar laten wij altijd op een beschaafde wijze discussieren. Dit geld voor alle forumledenJoannah schreef:Ik veroordeel liever mijzelf voor God, dan dat ik mezelf ook maar ergens om prijs of op welke manier dan ook beter vind dan welke ander zondaar dan ook.
'k ben wel geen moderator maar de toon mag wel wat milder richting elkaar. Er is niemand op dit forum die met zijn/haar verduisterd verstand de waarheid in pacht heeft. Laten wij meer Gods Woord spreken en minder onze eigen wijsheid.
En probeer de ander niet te vangen op een woordje maar probeer zijn/haar intentie te begrijpen.
Dit is een les ten eerste voor mijzelf maar ik denk ook voor anderen

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Duidelijk voorbeeld.henriët schreef:God belooft vergeving van de zonde. Aan wie belooft Hij deze vergeving? Niet alleen aan verbroken zondaren, die in schuldverslagenheid voor God hun strafwaardigheid gelovig belijden, maar ook aan hun kinderen (hand2:39'Voor u is de belofte en voor uw kinderen' Dat is ook de reden waarom Jezus (Luk19:9) tot Zacheüs zegt: "Heden is aan dit huisgezin zaligheid geschied(geschonken) aangezien ook deze een zoon van Abraham is" Kanttekening: omdat het hele huisgezin in het verbond ook gerekend wordt, volgens de belofte van gen 17:7, wanneer de huisvader in Christus gelooft, tenzij dat zij door hun ongelovigheid deze genade verwerpen.
Denk echter niet dat de "geloofsdopers" hiervoor "vallen".
Zij verwerpen hiermee ook de kanttekenaren.
Je ziet hier op RF zelfs dat de apostelen niet serieus worden genomen door dezulken.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Ik heb mijn visie op grond van Gods Woord geprobeerd te verduidelijken in meedere topics, en wens, om evt. gehele verwijdering te voorkomen, nu te stoppen met deze discussie. Daarmee wil ik dus ook anderen het laatste woord laten.
Tenzij anderen nog iets hebben toe te voegen. Maar wat mij betreft :
Tenzij anderen nog iets hebben toe te voegen. Maar wat mij betreft :

Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
http://www.dewoesteweg.nl
Re: Olevianus over de Heilige Doop
Je beweert dus dat de kinderen (NAKOMELINGEN zou de juiste vertaling zijn geweest vanuit het grieks , niet pedia maar teknois) hun strafwaardigheid niet meer hoeven te belijden?PvS schreef:Duidelijk voorbeeld.henriët schreef:God belooft vergeving van de zonde. Aan wie belooft Hij deze vergeving? Niet alleen aan verbroken zondaren, die in schuldverslagenheid voor God hun strafwaardigheid gelovig belijden, maar ook aan hun kinderen (hand2:39'Voor u is de belofte en voor uw kinderen' Dat is ook de reden waarom Jezus (Luk19:9) tot Zacheüs zegt: "Heden is aan dit huisgezin zaligheid geschied(geschonken) aangezien ook deze een zoon van Abraham is" Kanttekening: omdat het hele huisgezin in het verbond ook gerekend wordt, volgens de belofte van gen 17:7, wanneer de huisvader in Christus gelooft, tenzij dat zij door hun ongelovigheid deze genade verwerpen.
Denk echter niet dat de "geloofsdopers" hiervoor "vallen".
Zij verwerpen hiermee ook de kanttekenaren.
Je ziet hier op RF zelfs dat de apostelen niet serieus worden genomen door dezulken.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?