huisman schreef:Afgewezen schreef:Zonderling schreef:Afgewezen schreef:Is het niet een meer voor de hand liggende weg om je te houden aan wat in het NT wél genoemd staat, dan tot een praktijk over te gaan die in het NT níét genoemd wordt?
Ik ben het met de opmerkingen van MarthaMartha eens.
Daarnaast: De praktijk mag dan wel niet onomstotelijk in het NT vaststaan (omdat de 'huis'teksten geen onomstotelijk bewijs geven dat daar jonge kinderen bijwaren), dat neemt niet weg dat in leerstelling opzicht er m.i. wél overtuigend bewijs is. De tekst 1 Korinthe 7:14 is daarin voor mij een heel belangrijke, daarnaast Handelingen 2:39, Romeinen 4 (over Abraham als de vader van alle gelovigen & de betekenis van de besnijdenis) en andere plaatsen.
Verder vind ik ook de interpretatie van de vroege kerk in dit verband van belang. Zij namen over wat zij van de apostelen ontvangen hadden. Hoewel in sommige opzichten het bederf al vroeg de kerk binnenkwam, mogen we toch niet aannemen dat de oude kerk de kinderdoop snel is gaan invoeren wanneer de apostelen deze praktijk al niet zouden hebben toegepast.
Als het dan allemaal zo onzeker is, waarom dan niet uitgaan van wat wat er wél staat? Waarom niet eenvoudig Christus' bevel en de praktijk van de apostelen nagevolgd? Waarom een dogmatische lijn trekken die tot een heel andere uitkomst leidt dan wat het NT ons in elk geval met zekerheid laat zien?
Waarom doen we zo moeilijk?
Ja daar ben ik weer afgewezen

Omdat de praktijk van de geloofsdoop niet gebaseerd is op heel de Schrift maar op een paar teksten uit het N.T. die je ook anders kunt uitleggen (o.a Markus 16:16) Als je Gods Woord (O.T. en N.T.) als één geheel neemt geïnspireerd door dezelfde Heilige Geest kun je niet anders dan op de kinderdoop uitkomen. Dat vonden de Na apostolische vaders ook (hadden ze natuurlijk van de apostelen overgenomen)
1.
Het argument van de na-apostolische vaders is ongeldig, zelfs tijdens de apostelen lagen de wolven al op de loer om de gemeente te misleiden en verscheuren.Alleen de authoriteit van wat er in de bijbel staat is geldig, de apostelen hadden de heilige Geest in zich wonen, en dat weten we niet van allerlei anderen, die ongetwijfeld zeer vrome mannen waren, maar wij dienen ons aan het Woord alleen te houden.
2.De geloofsdoop is wel degelijk van toepassing op iedere doop die plaatsvindt in het NT.
Elke doop in de bijbel is een geloofsdoop, geen enkele een verbondsdoop.
En kom niet aan met zendingssituatie, want dan hadden de schriften wel verhaald van grote scharen mensen die hun kinderen en babies zo snel mogelijk op het Verbondserf hadden willen zetten.
De "verbondsdoop" past ook helemaal niet bij het nieuwe Verbond, dat nieuwe verbond was beter omdat het rechtvaardiger was en meer toegesneden op de gelovige persoon zelf, ipv ethniciteit en afkomst , zoals de besnijdenis.
3.Pas sinds het NT is de Heilige Geest gekomen om in christenen te wonen, dat kon daarvoor tijdens het OT nog niet.
Dus ja, OT en NT horen wel bij elkaar, ze zijn onlosmakelijk verbonden, maar er is een enorm verschil in de afschaduwing en het werkelijkheid geworden Koninkrijk van God, wat na al die eeuwen eindelijk nabij is gekomen.
Door de toepassing van het Nieuwe verbond op een oudverbondse manier maak je er eigenlijk weer een half werkverbond van!
4. Waarom heeft niemand gereageerd op mijn Galaten en Romeinen teksten, die een duidelijk verschil beschrijven tussen lichamelijk en geestelijk zaad, Hagar en Sinai enerzijds (betekenis:slavernij) en Sara(betekent koninklijk!) anderszijds, en waar de Schrift het heeft over de verdwijning van het Oude Verbond, omdat het nieuwe veel beter was.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?