Belijdenis doen
Re: Belijdenis doen
Ik zeg niet dat wij het verbond niet nodig hebben. Want het genadeverbond bevat voor ons alle heil voor tijd en eeuwigheid! Maar wij hebben geen exclusiverend verbondsdenken nodig. In 'mijn' kringen (GG) speelt in de bekering het gegeven van een uitwendig-in-het-verbond-zijn geen enkele rol. Het is ook niet nodig.
Wij liggen van nature in het verbroken werkverbond en wij moeten overgebracht worden in het genadeverbond. Dát is de boodschap van het Evangelie en dus de boodschap van ons behoud.
Wij liggen van nature in het verbroken werkverbond en wij moeten overgebracht worden in het genadeverbond. Dát is de boodschap van het Evangelie en dus de boodschap van ons behoud.
Tussenwerpsel:
Laat een ieder vrij om belijdenis des geloofs af te leggen op de manier waarop hij of zij dit ervaart.
Iemand die "ten onrechte" dit ervaart is een volger van de doop en een vervuller van de opvoeding in de leer der rechtvaardiging.
Eenieder die ervaart om voor de gemeente getuigenis af te leggen voor de Hoop die in hem/haar is, wordt bevestigd in zijn geloven en opvolgen van de Heilige Doop.
Voor de eerste groep is daar de Hoop.
Voor de tweede groep is daar het Geloof.
Maar uiteindelijk is daar voor allen binnen en buiten de doopbelofte: de Liefde.
Want dat is het meeste.
God geve het ons.
Laat een ieder vrij om belijdenis des geloofs af te leggen op de manier waarop hij of zij dit ervaart.
Iemand die "ten onrechte" dit ervaart is een volger van de doop en een vervuller van de opvoeding in de leer der rechtvaardiging.
Eenieder die ervaart om voor de gemeente getuigenis af te leggen voor de Hoop die in hem/haar is, wordt bevestigd in zijn geloven en opvolgen van de Heilige Doop.
Maar uiteindelijk is daar voor allen binnen en buiten de doopbelofte: de Liefde.
Want dat is het meeste.
God geve het ons.
Bij een ongelovige gedoopte is er toch geen sprake van (de) hoop, jvdg? En voor wie gelovig is, gelden alle drie: geloof, hoop en liefde, of hij nu vóór of ná zijn tot-geloof-komen gedoopt is.jvdg schreef:Tussenwerpsel:
Want dat is het meeste.
God geve het ons.
Maat het uitgangspunt van de GG is toch de Schotse verbondsleer?Afgewezen schreef:Ik zeg niet dat wij het verbond niet nodig hebben. Want het genadeverbond bevat voor ons alle heil voor tijd en eeuwigheid! Maar wij hebben geen exclusiverend verbondsdenken nodig. In 'mijn' kringen (GG) speelt in de bekering het gegeven van een uitwendig-in-het-verbond-zijn geen enkele rol. Het is ook niet nodig.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Kan er bij een gedoopt kind al sprake zijn van de hoop?Afgewezen schreef:Bij een ongelovige gedoopte is er toch geen sprake van (de) hoop, jvdg?jvdg schreef:Tussenwerpsel:
Want dat is het meeste.
God geve het ons.
Nee, maar op grond van de gelovige ouders kan onverdiend die hoop leven.
Niet omdat die ouders gelovig zijn, maar omdat God Zijn belofte rijkelijk vervult in die gelovige ouders.
Ik ben zo bang dat jij alle doopouders over een kam scheert, maar die ouders die in een afhankelijk, schuldig leven van Hem afhankelijk zijn van Zijn genade, daar leeft de Hoop op Zijn genade voor hun nakomelingen.
Ja, met name de latere verbondsleer. Volgens deze leer is het genadeverbond opgericht met Christus, en de uitverkorenen als Zijn zaad, en níét met de gelovigen en hun zaad, zoals de Nederlandse gereformeerde verbondsleer stelt.vogeltje schreef:Maat het uitgangspunt van de GG is toch de Schotse verbondsleer?Afgewezen schreef:Ik zeg niet dat wij het verbond niet nodig hebben. Want het genadeverbond bevat voor ons alle heil voor tijd en eeuwigheid! Maar wij hebben geen exclusiverend verbondsdenken nodig. In 'mijn' kringen (GG) speelt in de bekering het gegeven van een uitwendig-in-het-verbond-zijn geen enkele rol. Het is ook niet nodig.
Gaat het nu om het kind of de ouders?jvdg schreef:Kan er bij een gedoopt kind al sprake zijn van de hoop?
Nee, maar op grond van de gelovige ouders kan onverdiend die hoop leven.
Wat bedoel je daarmee?jvdg schreef:Niet omdat die ouders gelovig zijn, maar omdat God Zijn belofte rijkelijk vervult in die gelovige ouders.
Ik heb volgens mij nog nooit iets over doopouders gezegd, dus laat staan dat ik ze over een bepaalde kam heb geschoren.jvdg schreef:Ik ben zo bang dat jij alle doopouders over een kam scheert, maar die ouders die in een afhankelijk, schuldig leven van Hem afhankelijk zijn van Zijn genade, daar leeft de Hoop op Zijn genade voor hun nakomelingen.
Maak nu eens studie van de "drieverbonden leer" m.i. de meest bijbelse verbondsleer en een hoop problemen die hier genoemd worden zijn met deze leer opgelost.Afgewezen schreef:We moeten af van dat exclusieve 'verbonds'denken. Het heil, de belofte, is voor iedereen die het hoort, "zovelen de Heere, onze God, ertoe roepen zal". Dát is de boodschap en met die boodschap kan iedereen zalig worden.vogeltje schreef:Maar is het niet zo dat wie in het verbond van God is opgenomen daarmee erfgenaam is (vgl. het doopformulier)? De erfgenamen zijn alle gelovigen, die van God ontvangen wat zij in Christus mogen hebben: de vergeving van de zonden en het eeuwige leven. Tot die erfgenamen behoren ook de kinderen! Die zijn dat niet pas als ze volwassen zijn geworden en zelf ‘kiezen voor God’.
God heeft hen, al op zeer jonge leeftijd, uitgekozen om in Zijn verbond een plaats te krijgen. Ook voor hen is de belofte, zoals Petrus zegt in zijn grote Pinksterrede (Hand. 2). De reikwijdte van het verbond is kinderbreed.
Alleen is het zo dat ontvangen van Gods heil en genade geen automatisme. Om dit alles te ontvangen is één ding nodig: geloof. Als je daar de nadruk oplegt ontstaat er geen verbondsautomatismen toch? We weten dat gedoopten hun erfenis kúnnen mislopen, ze kúnnen ‘onterfd’ worden!
(Een oudvader - in een nieuw jasje)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Maar Bert,Bert Mulder schreef:'Federal Vision' is een verbondsvisie in welke de mens door geloof EN WERKEN zalig wordt...Fjodor schreef:
Bert, ik heb een vraag. Is het zo dat in jouw kerk groeperingen vanwege dit soort meningsverschillen als die hier net is plaatsgevonden neergezet worden als ketters? Ik heb even snel door dat artikel gekeken wat je postte en daar leek het namelijk op. (In het bijzonder ging het over Federal Vision, dat ken ik niet heel goed, maar het leek een vergelijkbare discussie te zijn, en Federal Vision is ketterij volgens het document dat jij stuurde. Ik heb er een klein beetje van gelezen en dat leek mij toch te ver gaan, maar dit tussen haken).
En ja, dat is ketters.
Wat zeg je dan van de visie van de mensen met wie jij hier een discussie had, uit mijn hoofd volgens mij vooral Henriët, wordt die visie bij jullie dan ook als ketters gezien?
En zouden mensen als Henriët bij jullie dan ook als ketter aangemerkt worden?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Kan je mij iets op internet aanreiken waar ik deze Nederlandse gereformeerde verbondsleer kan lezen?Afgewezen schreef: Ja, met name de latere verbondsleer. Volgens deze leer is het genadeverbond opgericht met Christus, en de uitverkorenen als Zijn zaad, en níét met de gelovigen en hun zaad, zoals de Nederlandse gereformeerde verbondsleer stelt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Maar toch vrees ik dat jij die ouders onderschat.Afgewezen schreef:Gaat het nu om het kind of de ouders?jvdg schreef:Kan er bij een gedoopt kind al sprake zijn van de hoop?
Nee, maar op grond van de gelovige ouders kan onverdiend die hoop leven.Wat bedoel je daarmee?jvdg schreef:Niet omdat die ouders gelovig zijn, maar omdat God Zijn belofte rijkelijk vervult in die gelovige ouders.Ik heb volgens mij nog nooit iets over doopouders gezegd, dus laat staan dat ik ze over een bepaalde kam heb geschoren.jvdg schreef:Ik ben zo bang dat jij alle doopouders over een kam scheert, maar die ouders die in een afhankelijk, schuldig leven van Hem afhankelijk zijn van Zijn genade, daar leeft de Hoop op Zijn genade voor hun nakomelingen.
Ik ben nu te moe om inhoudelijk te reageren, maar ik hoop hierop terug te komen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
't is cru gezegd, maar ja.Fjodor schreef:
Maar Bert,
Wat zeg je dan van de visie van de mensen met wie jij hier een discussie had, uit mijn hoofd volgens mij vooral Henriët, wordt die visie bij jullie dan ook als ketters gezien?
En zouden mensen als Henriët bij jullie dan ook als ketter aangemerkt worden?
Hoewel het amyraldianisme, of het hypothetisch universalisme, hetwelk overeen komt met de 3 verbondenleer, nooit officieel, zover ik weet, veroordeeld is als ketters heeft iemand als bijvoorbeeld Ds. Kersten er erg tegen gestreden. Hij, bijvoorbeeld, zou ze ook ketters noemen, denk ik zo. Lees zijn dogmatiek maar.
En iemand als a Brakel veroordeelde ook streng elke leer waar de zaligheid aan voorwaarden werd verbonden die wij in moeten vullen. Lees zijn 'Redelijke godsdienst' maar...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.

Laatst gewijzigd door vogeltje op 15 apr 2010, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Je zou ook het doopformulier kunnen lezen.Fjodor schreef:Kan je mij iets op internet aanreiken waar ik deze Nederlandse gereformeerde verbondsleer kan lezen?Afgewezen schreef: Ja, met name de latere verbondsleer. Volgens deze leer is het genadeverbond opgericht met Christus, en de uitverkorenen als Zijn zaad, en níét met de gelovigen en hun zaad, zoals de Nederlandse gereformeerde verbondsleer stelt.
Precies Afgewezen.Afgewezen schreef:Bij een ongelovige gedoopte is er toch geen sprake van (de) hoop, jvdg?jvdg schreef:Tussenwerpsel:
Want dat is het meeste.
God geve het ons.
Het is Gods getuigenis, dat eeuwig zeker is, want wat zegt de Schrift: "En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven".
Dit riekt naar de leer van Kuiper, jvdg!
Ik bedoel dit niet op de persoon

Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...