Gemeenteraadverkiezingen

Wat is jouw stem?

Peiling eindigde op 05 mar 2010, 13:45

SGP
25
46%
Christen Unie
8
15%
Combi SGP/CU
11
20%
CDA
3
6%
PVDA
2
4%
D66
0
Geen stemmen
Groen Links
2
4%
SP
0
Geen stemmen
Plaatselijke partij
3
6%

Totaal aantal stemmen: 54

refo

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door refo »

MarthaMartha schreef:
Fjodor schreef:
MarthaMartha schreef:de ogen van mijn vader deden gisteren precies hetzelfde als wat de ogen van mijn broertje doen nadat hij zekere middelen heeft gebruikt, bij mijn vader kwam het echter doordat hetzelfde broertje vertelde SGP gestemd te hebben....

:D :D :D

en toen ik het hoorde werden mijn ogen ook schoteltjes geloof ik
Mag ik vragen waarom hij dat gedaan heeft? Vanwege geloof of vanwege andere zaken?
Dat vroeg ik hem ook. Zijn antwoord:

1. omdat Geert Wilders hier geen partij heeft
2. omdat de SGP het altijd wel rustig en netjes houdt

(en nee, met geloof wil hij niks te maken hebben helaas)
Ik dacht al dat Van der Vlies zich ten onrechte 'rijk' rekent.
Bij de vorige kamerverkiezingen heb ik me verdiept in het verloop van de SGP-stemmers. Toen heb ik me ook al zitten verbazen over het stemgedrag van bepaalde Limburgse dorpen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
MarthaMartha schreef:
Fjodor schreef:
MarthaMartha schreef:de ogen van mijn vader deden gisteren precies hetzelfde als wat de ogen van mijn broertje doen nadat hij zekere middelen heeft gebruikt, bij mijn vader kwam het echter doordat hetzelfde broertje vertelde SGP gestemd te hebben....

:D :D :D

en toen ik het hoorde werden mijn ogen ook schoteltjes geloof ik
Mag ik vragen waarom hij dat gedaan heeft? Vanwege geloof of vanwege andere zaken?
Dat vroeg ik hem ook. Zijn antwoord:

1. omdat Geert Wilders hier geen partij heeft
2. omdat de SGP het altijd wel rustig en netjes houdt

(en nee, met geloof wil hij niks te maken hebben helaas)
Ik dacht al dat Van der Vlies zich ten onrechte 'rijk' rekent.
Bij de vorige kamerverkiezingen heb ik me verdiept in het verloop van de SGP-stemmers. Toen heb ik me ook al zitten verbazen over het stemgedrag van bepaalde Limburgse dorpen.
Vertel.
refo

Bericht door refo »

De provincies Groningen en Limburg hebben historisch gezien de minste SGP-stemmers.

In 1998 (mei) 640 en 250.
In 2002 (mei) 1341 en 464 (LPF deed mee)
In 2003 (januari) 1105 en 311 (LPF zakte ook al wat in)
In 2006 (november) 1201 en 438 (PVV deed mee)

De toename in 2002 zou nog te verklaren zijn doordat ook SGP-ers een tweede keer per jaar op vakantie gaan sinds 1999.
2003 en 2006 was in de winter. Dan ligt die verklaring minder voor de hand. Daarom denk ik dat er best aardig wat 'tegenstemmers' op de SGP stemmen. Ontevreden met Den Haag, maar toch vinden ze LPF, PVV etc te rellerig. Die v.d. Vlies is tenminste een nette man.

De klassieke SGP achterban gaat vermoedelijk toch steeds meer CU stemmen. Dat zie je in Gouda. Woensdag had de SGP maar een 1400 stemmen. Dat zou meer kunnen zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bij ons was de CU/SGP altijd samen, maar vorig jaar is er onenigheid geweest, en zijn ze uit elkaar gegaan...
Ik vind dat erg jammer, want ze hadden samen 6 zetels in de gemeente, en nu heeft de CU er 2, en SGP 4
Lokaal zouden die partijen veel beter kunnen samen werken, als nu los van elkaar...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:De provincies Groningen en Limburg hebben historisch gezien de minste SGP-stemmers.

In 1998 (mei) 640 en 250.
In 2002 (mei) 1341 en 464 (LPF deed mee)
In 2003 (januari) 1105 en 311 (LPF zakte ook al wat in)
In 2006 (november) 1201 en 438 (PVV deed mee)

De toename in 2002 zou nog te verklaren zijn doordat ook SGP-ers een tweede keer per jaar op vakantie gaan sinds 1999.
2003 en 2006 was in de winter. Dan ligt die verklaring minder voor de hand. Daarom denk ik dat er best aardig wat 'tegenstemmers' op de SGP stemmen. Ontevreden met Den Haag, maar toch vinden ze LPF, PVV etc te rellerig. Die v.d. Vlies is tenminste een nette man.

De klassieke SGP achterban gaat vermoedelijk toch steeds meer CU stemmen. Dat zie je in Gouda. Woensdag had de SGP maar een 1400 stemmen. Dat zou meer kunnen zijn.
Twee vragen:
- waarom rekent Van der Vlies zich ten onrechte rijk? Hij heeft toch die stemmen gehad? Andere partijen leven van zulke kiezers.
- in Gouda zie ik zelfs een toename van stemmen ten opzichte van 2006. Ik heb op basis van de cijfers nu niet de indruk dat 'de klassieke SGP achterban steeds meer CU gaat stemmen' (in Gouda).
refo

Bericht door refo »

Orchidee schreef:Bij ons was de CU/SGP altijd samen, maar vorig jaar is er onenigheid geweest, en zijn ze uit elkaar gegaan...
Ik vind dat erg jammer, want ze hadden samen 6 zetels in de gemeente, en nu heeft de CU er 2, en SGP 4
Lokaal zouden die partijen veel beter kunnen samen werken, als nu los van elkaar...
Zo gauw er een vrouw haar neus om het hoekje steekt vluchten de SGP-ers.

En verder:
Van der Vlies krijgt die stemmen, maar zijn achterban neemt niet toe.
Stel dat de politiek weer vertrouwen krijgt, dan kan zo maar 50% van de SGP-stemmers afvallen. (Voorbeeld Groningen en Limburg)

Voor wat peilingen waard zijn, maar ook daar fluctueert de SGP de laatste jaren. Terwijl ze voorheen als ijkpunt voor de betrouwbaarheid van een peiling golden.
In Gouda zijn er wel een paar stemmen meer, maar het absolute aantal zou veel hoger kunnen zijn.
--------------
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Orchidee schreef:Bij ons was de CU/SGP altijd samen, maar vorig jaar is er onenigheid geweest, en zijn ze uit elkaar gegaan...
Zo gauw er een vrouw haar neus om het hoekje steekt vluchten de SGP-ers.

En verder:
Van der Vlies krijgt die stemmen, maar zijn achterban neemt niet toe.

In Gouda zijn er wel een paar stemmen meer, maar het absolute aantal zou veel hoger kunnen zijn.
Het volledige potentieel wordt nooit helemaal benut.

En verder: Het belangrijkste is niet hoe groot je achterban is maar veel stemmen je hebt. De provincies Groningen en Limburg lijken redelijk stabiel, als je die aantallen op een rijtje zet.

Maar goed, de volgende verkiezingen zijn ná het arrest van de Hoge Raad.
refo

Bericht door refo »

Uiteraard ben je als partij blij met iedere stem.

Maar met name Groningen heeft sinds de onvrede met 'Den Haag', ingezet onder leiding van Pim Fortuijn en aangewakkerd door de media, ongeveer een verdubbeling in SGP-stemmers laten zien.

Van der Vlies verfoeit de manier waarop momenteel politiek wordt bedreven (en ik met hem), maar ik vermoed dat hij er baat bij heeft. Mochten de grote partijen weer vertrouwen terugwinnen, dan zou zelfs de tweede zetel van de SGP wel eens een restzetel kunnen worden. Voor 2010 zie ik dat niet zo.
--------------
sela

Bericht door sela »

hoe zie je dat voor je als bas weggaat?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
jvdg schreef:
Luther schreef:
Gijs83 schreef:De uitslag in Urk is ook niet bepaald om blij om over naar huis te schrijven.
Heb je ook gelezen van dat kiesgeheim wat in Almelo geschonden is?
Hart voor Urk is gewoon een christelijke partij, ontstaan vanuit de SGP.
Tel uit je winst: SGP 2 verloren; HvU 4 gewonnen: saldo is + 2
Het is wel triest te bedenken wat de reden is van het ontstaan van HvU.
Ik heb geen flauw idee.Het is gewoon een refopartij. Zie http://www.hartvoorurk.nl
---knip--- Onnodige en ongewenste info; mvg Tib
Josephus

Bericht door Josephus »

parsifal schreef:Misschien is het nog wel het meest zorgelijk dat mensen zich bij lokale verkiezingen laten leiden door vraagstukken over abortus e.d.

Misschien moeten partijen in plaats van campagnevoeren zich eens gaan bezighouden met aan de kiezer uitleggen wat ze lokaal willen doen.
Ik ben het hier zeer mee eens. Eigenlijk kun je zeggen dat de lokale politiek is vervuild door de landelijke.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
parsifal schreef:Misschien is het nog wel het meest zorgelijk dat mensen zich bij lokale verkiezingen laten leiden door vraagstukken over abortus e.d.

Misschien moeten partijen in plaats van campagnevoeren zich eens gaan bezighouden met aan de kiezer uitleggen wat ze lokaal willen doen.
Ik ben het hier zeer mee eens. Eigenlijk kun je zeggen dat de lokale politiek is vervuild door de landelijke.
Dat klopt. Maar abortus is juist een heel slecht voorbeeld hiervan; bescherming van ongeboren kinderlevens is net zo goed een issue voor lokale politici.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:

Dat klopt. Maar abortus is juist een heel slecht voorbeeld hiervan; bescherming van ongeboren kinderlevens is net zo goed een issue voor lokale politici.
Abortus kan inderdaad een lokaal issue zijn, bijvoorbeeld als het gaat om het bouwen van een abortuskliniek. Maar ik denk dat dit in de meeste gemeenten geen issue is.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

Marie-Henriëtte schreef:
Mister schreef:Onnodig.
Jij moet wel erg gecharmeerd zijn van Balkenende wil je de woorden "onnodig" uit je pen krijgen. Ik zie juist een vergelijking met de SP onder leiding van Kant en het CDA onder leiding van Balkenende: flinke zetelverlies.

Daarbij komt natuurlijk dat Balkenende al een tijdje op zoek is naar een andere baan, maar helaas ging die ene baan aan zijn neus voorbij. Alhoewel dat misschien wel beter was, zo geschikt was hij daar immers niet voor. Enthousiaster is Balkenende er in ieder geval niet op geworden.
Ik denk dat een vertrek van Balkenende niet zou helpen om jou wat genuanceerder tegen het CDA aan te laten kijken :) Je kan het met bepaalde punten oneens zijn, maar daarmee is Balkenende nog geen onbekwaam politicus. Ik hoop dat hij blijft zitten, ik vind dat hij het niet slecht doet... natuurlijk kan je vraagtekens zetten, zoals dat bij elke politicus kan.

Wat Kant betreft, ik vond haar optreden in het debat na de verkiezingen dramatisch. Ik heb haar nooit een sterke partijleider gevonden en al helemaal geen sterke debater. Ik hoop dat de nieuwe man dat wat beter doet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Mister schreef:Onnodig.
Jij moet wel erg gecharmeerd zijn van Balkenende wil je de woorden "onnodig" uit je pen krijgen. Ik zie juist een vergelijking met de SP onder leiding van Kant en het CDA onder leiding van Balkenende: flinke zetelverlies.

Daarbij komt natuurlijk dat Balkenende al een tijdje op zoek is naar een andere baan, maar helaas ging die ene baan aan zijn neus voorbij. Alhoewel dat misschien wel beter was, zo geschikt was hij daar immers niet voor. Enthousiaster is Balkenende er in ieder geval niet op geworden.
Ik denk dat een vertrek van Balkenende niet zou helpen om jou wat genuanceerder tegen het CDA aan te laten kijken :) Je kan het met bepaalde punten oneens zijn, maar daarmee is Balkenende nog geen onbekwaam politicus. Ik hoop dat hij blijft zitten, ik vind dat hij het niet slecht doet... natuurlijk kan je vraagtekens zetten, zoals dat bij elke politicus kan.

Wat Kant betreft, ik vond haar optreden in het debat na de verkiezingen dramatisch. Ik heb haar nooit een sterke partijleider gevonden en al helemaal geen sterke debater. Ik hoop dat de nieuwe man dat wat beter doet.
Een betere kamervoorzitter zal de debatten wel beter kunnen laten verlopen.
--------------
Plaats reactie