Wat ga jij stemmen?

Welke partij ga je D.V. 9 juni stemmen?

Peiling eindigde op 26 mei 2010, 01:38

CDA
9
13%
PvdA
3
4%
SP
1
1%
VVD
0
Geen stemmen
PVV
5
7%
GroenLinks
0
Geen stemmen
ChristenUnie
12
18%
D66
0
Geen stemmen
PvdDieren
0
Geen stemmen
SGP
37
55%

Totaal aantal stemmen: 67

jvdg

Re: Wat ga jij stemmen? (Doorlopende peiling.)

Bericht door jvdg »

memento schreef: Ik beschouw de huidige landelijke politiek als onverantwoord werk. Zie de argumenten die ik daar eerder voor gegeven heb.
Dat moge jouw mening zijn, maar toch dient dit land te worden geregeerd.
Hoe dat dient te gebeuren is verankerd in de grondwet.

Het werk wat o.a. de SGP doet in de landspolitiek acht ik zeker niet onverantwoord.
Dan is het toch goed dat daar ook een getuigenis vanuit gaat?

Niet stemmen door aanhangers van het christendom zou alle ruimte geven voor alles wat niet christelijk is.
Als alle christenen zouden redeneren zoals jij doet, is er geen SGP, CU en een groot deel van het CDA meer.
Dan zijn we letterlijk aan de goden overgeleverd.

Dat noem ik pas onverantwoord gedrag.
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef: Christenen hebben een taak in de politiek.
Neen. Iedere christen moet getuigen in zijn werk. Echter, dat werk moet wel verantwoord zijn. Iemand die prostitué wordt om zo te kunnen getuigen, is verkeerd bezig. Ik beschouw de huidige landelijke politiek als onverantwoord werk. Zie de argumenten die ik daar eerder voor gegeven heb.[/quote]

Die argumenten zijn me niet duidelijk. Het werk van een prostitue(e) is intrinsiek in strijd met zijn/haar getuigenis. Dat van een politicus niet perse, juist omdat je zeker als kamerlid gekozen wordt om voor jouw visie op de samenleving te stemmen. Er kan een principieel bezwaar zijn tegen regeringsdeelname.

Mijn argument gaat niet op als je de parlementaire democratie inzichzelf als iets ziet wat vanuit christelijk perspectief fout is, maar daar heb ik nog geen argumenten voor bij je ontdekt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
memento

Bericht door memento »

jvdg schreef:
memento schreef: Ik beschouw de huidige landelijke politiek als onverantwoord werk. Zie de argumenten die ik daar eerder voor gegeven heb.
Dat moge jouw mening zijn, maar toch dient dit land te worden geregeerd.
Hoe dat dient te gebeuren is verankerd in de grondwet.

Het werk wat o.a. de SGP doet in de landspolitiek acht ik zeker niet onverantwoord.
Dan is het toch goed dat daar ook een getuigenis vanuit gaat?

Niet stemmen door aanhangers van het christendom zou alle ruimte geven voor alles wat niet christelijk is.
Als alle christenen zouden redeneren zoals jij doet, is er geen SGP, CU en een groot deel van het CDA meer.
Dan zijn we letterlijk aan de goden overgeleverd.

Dat noem ik pas onverantwoord gedrag.
Jouw redenatie gaat op, vanuit de vooronderstelling dat politiek actief zijn noodzakelijk is. Mijn stelling is dat het optioneel is. De primaire taak is getuigen (door de kerk en door privé-personen) en gebed. Als daarbij via de politiek, zonder concessies aan de principes, invloed uitgeoefend kan worden, is dat mooi. Maar niet noodzakelijk. En mijn visie is, dat in het huidige politieke klimaat concessie-loze principe politiek niet mogelijk is. Zie de houding van de SGP aangaande moslimscholen. Maar zie ook de argumenten van de SGP over een referendum: Wie de lijnen eerlijk doortrekt zal op basis van die argumenten ook de democratie in huidige vorm moeten afwijzen.
parsifal schreef:Mijn argument gaat niet op als je de parlementaire democratie inzichzelf als iets ziet wat vanuit christelijk perspectief fout is, maar daar heb ik nog geen argumenten voor bij je ontdekt.
Ik beschouw de parlementaire democratie niet in zichzelf verkeerd. Wel zie ik de huidige vorm ervan, getekend door belangenjacht en populisme, als verkeerd. Ook in een democratie moet het om het belang van het land, ook op langere termijn, gaan, en niet om het behartigen van de (vaak korte termijn) belangen van de achterban. Zie verder ook de argumenten van de SGP tegen het referendum: Deze zijn m.i. ook van toepassing op de huidige vorm van democratie.

Voorderest heb ik bezwaar tegen de koers van de SGP. Steeds vaker staan de belangen van de achterban centraler als de principiële toon. Ik heb het voorbeeld van de moslimscholen al genoemd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:
Ander schreef:Het enkele feit dat er in de tweede kamer (bijv.) het geluid klinkt waar alleen behoud en waar geluk te vinden is, is al een reden om te stemmen. Niet stemmen is een verzaking van je christenplicht om je stem te laten horen.
Als je vindt dat het systeem verdorven is, is het je christenplicht om er niet aan deel te nemen. Getuigen is m.i. principieel de taak van de kerk, niet van een politieke partij.

Jouw argument kan ik ook omdraaien: In mijn visie is het wél stemmen (voor de landelijke verkiezingen) zonde, omdat je zo actief meedoet aan een zondig systeem.

Ik zou zeggen: Laat elkaar in zijn waarde, en gun elkaar de vrijheid van geweten. De insinuaties dat iemand die niet stemt zondigt, is m.i. een heersen over het geweten van anderen.
Ik zal zeker niet zeggen dat iemand die meent niet te mogen stemmen, zondigt. Ik vraag me alleen af of hij/zij beseft welke consequenties dat gedrag heeft? In de huidige omstandigheden ben je daarmee tegen elke vorm van overheid en bestuur.
En ik stem direct toe dat je vuile handen maakt, zodra je een stem uitbrengt, want daarmee maak je deel uit van een systeem, dat in essentie a-christelijk is.
Maar de systeemdiscussie is niet zo zinvol; er is nu eenmaal een democratie en in de vorm van democratie die we in Nederland hebben, is het simpelweg eenvoudig te beredeneren dat niet-stemmen ervoor zorgt dat de partij die je absoluut niet wilt, relatief gezien meer gewicht krijgt. Die verantwoordelijkheid moet je dan ook wel willen dragen.
En daarbij komt: Waarom vnd je het dan wel verantwoord om het landsbestuur aan 'de wereld' over te laten?
Ik ken oprechte christenen die om die reden (hoewel volledig in de SGP-wereld functionerend) gekozen hebben voor het CDA, omdat dat het middel is, waardoor ze de meeste invloed kunnen uitoefenen. Ik denk in dit verband bijvoorbeeld aan iemand als Eddy Bilder van het CDA. Iemand waar we inhoudelijk van harte achter kunnen staan, maar die een keuze heeft gemaakt, die snel in een verdachte hoek wordt geplaatst. Ik zou dat niet zo gemakkelijk doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:Ik beschouw de parlementaire democratie niet in zichzelf verkeerd. Wel zie ik de huidige vorm ervan, getekend door belangenjacht en populisme, als verkeerd.
Deze zin alleen al is ook een vorm van populisme. Ik kan me heel veel indenken bij jouw afkeer van bepaalde personen in de politiek. Stemmen is het enige middel om daar verandering in te brengen.
Ook in een democratie moet het om het belang van het land, ook op langere termijn, gaan, en niet om het behartigen van de (vaak korte termijn) belangen van de achterban. Zie verder ook de argumenten van de SGP tegen het referendum: Deze zijn m.i. ook van toepassing op de huidige vorm van democratie.
De huidige vorm van democratie is gewoon de parlementaire democratie. En ik weet niet of je de politiek nauwgezet volgt. Maar de vele debatten die juist niet in de media komen, laten vaak zeer nauwgezette politici zien, met veel kennis van zaken. Het gaat doorgaans om wetten die voor de lange termijn in elkaar zijn gezet.
Wat te denken van het besluit om de AOW van 65 naar 67 te brengen: dat is echt niet populair, maar wel gedaan. Wat te denken van de hervormingsagenda van Balkenende-II: de hele Dam is toen volgestroomd, maar men heeft tegen de stroom in toch datgene gedaan wat in het landsbelang nodig was. Ik vind je onderbouwing daarom ook echt veel te kort door de bocht.
Voorderest heb ik bezwaar tegen de koers van de SGP. Steeds vaker staan de belangen van de achterban centraler als de principiële toon. Ik heb het voorbeeld van de moslimscholen al genoemd.
Weleens van een rechtsstaat gehoord? Die kunnen we niet zomaar makkelijk vanaf de zijlijn aan de kant schuiven.
Overigens is er nog een stichting, waar je misschien lid van zou kunnen worden: "In het spoor", stichting ter bevordering en handhaving van de staatkundig gereformeerde beginselen."
Maar ik vind kritiek op de SGP zo gemakkelijk, en ook unfair! De marges van de politiek zijn ontzettend smal. Dat hebben we na 3 jaar ChristenUnie in de regering toch hopelijk wel geleerd. Het is echt te gemakkelijk om dan de SGP van pragmatisme te verdenken, als men in bepaalde gevallen voor het maximaal haalbare gaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

Luther schreef:
memento schreef:
Ander schreef:Het enkele feit dat er in de tweede kamer (bijv.) het geluid klinkt waar alleen behoud en waar geluk te vinden is, is al een reden om te stemmen. Niet stemmen is een verzaking van je christenplicht om je stem te laten horen.
Als je vindt dat het systeem verdorven is, is het je christenplicht om er niet aan deel te nemen. Getuigen is m.i. principieel de taak van de kerk, niet van een politieke partij.

Jouw argument kan ik ook omdraaien: In mijn visie is het wél stemmen (voor de landelijke verkiezingen) zonde, omdat je zo actief meedoet aan een zondig systeem.

Ik zou zeggen: Laat elkaar in zijn waarde, en gun elkaar de vrijheid van geweten. De insinuaties dat iemand die niet stemt zondigt, is m.i. een heersen over het geweten van anderen.
Ik zal zeker niet zeggen dat iemand die meent niet te mogen stemmen, zondigt. Ik vraag me alleen af of hij/zij beseft welke consequenties dat gedrag heeft? In de huidige omstandigheden ben je daarmee tegen elke vorm van overheid en bestuur.
En ik stem direct toe dat je vuile handen maakt, zodra je een stem uitbrengt, want daarmee maak je deel uit van een systeem, dat in essentie a-christelijk is.
Maar de systeemdiscussie is niet zo zinvol; er is nu eenmaal een democratie en in de vorm van democratie die we in Nederland hebben, is het simpelweg eenvoudig te beredeneren dat niet-stemmen ervoor zorgt dat de partij die je absoluut niet wilt, relatief gezien meer gewicht krijgt. Die verantwoordelijkheid moet je dan ook wel willen dragen.
En daarbij komt: Waarom vnd je het dan wel verantwoord om het landsbestuur aan 'de wereld' over te laten?
Ik ken oprechte christenen die om die reden (hoewel volledig in de SGP-wereld functionerend) gekozen hebben voor het CDA, omdat dat het middel is, waardoor ze de meeste invloed kunnen uitoefenen. Ik denk in dit verband bijvoorbeeld aan iemand als Eddy Bilder van het CDA. Iemand waar we inhoudelijk van harte achter kunnen staan, maar die een keuze heeft gemaakt, die snel in een verdachte hoek wordt geplaatst. Ik zou dat niet zo gemakkelijk doen.
Ik snap de keuzes die anderen maken, en heb er (binnen hun visie bezien) ook respect voor.

Alleen, de vraag is en blijft: Zie je meedoen aan het landsbestuur als noodzakelijk. Dat doe ik niet. M.i. is de primaire taak van een christen getuigen en bidden. Ik acht de prioriteit om van beneden af de boel te veranderen (i.e. mensen winnen voor het evangelie, door evangelisatie) hoger dan omgedraaid, dus de boel van bovenaf willen veranderen. En laat nu heel veel tijd en energie gaan in refo-politiek, maar heel weinig in evangelisatie...

Daarnaast ben ik het van harte eens met de prof (ben ff zijn naam kwijt), die stelt dat de huidige manier van christelijke deelname aan de politiek het getuigenis van de kerk in de weg staat. Waar je in de politiek voor je eigen belangen opkomt (boven principes, nogmaal de moslimschool), doet dat af aan de boodschap van het evangelie. Aangezien het m.i. gaat om mensen met hun hart te winnen voor het evangelie, en niet zozeer om mensen wettelijk te verplichten volgens christelijke regels te leven, heeft politieke deelname in het huidige politieke klimaat niet mijn voorkeur, om het maar eufemistisch uit te drukken.

PS> Ik wijs de lokale politiek niet af, omdat die (in veel plaatsen althans) nog anders functioneert.
Luther schreef:
memento schreef:Ik beschouw de parlementaire democratie niet in zichzelf verkeerd. Wel zie ik de huidige vorm ervan, getekend door belangenjacht en populisme, als verkeerd.
Deze zin alleen al is ook een vorm van populisme. Ik kan me heel veel indenken bij jouw afkeer van bepaalde personen in de politiek. Stemmen is het enige middel om daar verandering in te brengen.
Voor mij is het niet populistisch. Zowel in eigen kring, als andere kringen, is mijn standpunt niet geliefd. In eigen kringen kijken ze je lelijk aan als je geen SGP stemt (je krijgt dan nogal wat verwijten over je heen), in de wereld hebben ze wel kritiek op het systeem, maar vindt men eigen belangen toch belangrijker dan die kritiek, en blijft men over het algemeen gewoon participeren.
Luther schreef: Weleens van een rechtsstaat gehoord? Die kunnen we niet zomaar makkelijk vanaf de zijlijn aan de kant schuiven.
Overigens is er nog een stichting, waar je misschien lid van zou kunnen worden: "In het spoor", stichting ter bevordering en handhaving van de staatkundig gereformeerde beginselen."
Maar ik vind kritiek op de SGP zo gemakkelijk, en ook unfair! De marges van de politiek zijn ontzettend smal. Dat hebben we na 3 jaar ChristenUnie in de regering toch hopelijk wel geleerd. Het is echt te gemakkelijk om dan de SGP van pragmatisme te verdenken, als men in bepaalde gevallen voor het maximaal haalbare gaat.
In veel dingen kan ik me inderdaad indenken in "in het spoor". Je komt aan met dat de SGP het maximaal haalbare probeert te halen. Dat geloof ik, evenals dat ik geloof dat de intenties goed zijn. Maar voor mij zijn de principes belangrijker dan het eigenbelang. Juist 3 jaar CU in de regering heeft dat aangetoond dat dat (haast) onmogelijk is.

Wat betreft de rechtsstaat: Ik beschouw de overheid als een niet-christelijke overheid, die ik gehoorzaam, en waarvoor ik bidt. Zoals Paulus deed voor de Romeinse overheid. Participatie zie ik niet als noodzakelijk.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:Ik snap de keuzes die anderen maken, en heb er (binnen hun visie bezien) ook respect voor.
Alleen, de vraag is en blijft: Zie je meedoen aan het landsbestuur als noodzakelijk. Dat doe ik niet. M.i. is de primaire taak van een christen getuigen en bidden. Ik acht de prioriteit om van beneden af de boel te veranderen (i.e. mensen winnen voor het evangelie, door evangelisatie) hoger dan omgedraaid, dus de boel van bovenaf willen veranderen. En laat nu heel veel tijd en energie gaan in refo-politiek, maar heel weinig in evangelisatie...
Dat laatste ben ik met je eens, maar het is niet of-of, maar en-en.
Ik zie meedoen aan het landsbestuur wel als noodzakelijk. We zijn verantwoordelijke schepselen. Maar bovendien: door 18 jaar te zijn en inwoner van het Koninkrijk der Nederlanden doe je automatisch mee aan het landsbestuur, ook als je niet stemt, namelijk door de partijen die je absoluut niet wilt steunen, realtief grotere aanhang te geven.
De redenering dat je niet participeert, als je niet stemt, gaat dus niet op.
Daarnaast ben ik het van harte eens met de prof (ben ff zijn naam kwijt), die stelt dat de huidige manier van christelijke deelname aan de politiek het getuigenis van de kerk in de weg staat. Waar je in de politiek voor je eigen belangen opkomt (boven principes, nogmaal de moslimschool), doet dat af aan de boodschap van het evangelie. Aangezien het m.i. gaat om mensen met hun hart te winnen voor het evangelie, en niet zozeer om mensen wettelijk te verplichten volgens christelijke regels te leven, heeft politieke deelname in het huidige politieke klimaat niet mijn voorkeur, om het maar eufemistisch uit te drukken.
Dit is echt bar! Weet je wat het getuigenis van de kerk in de weg staat? Dat er niet 1 maar wel 11 kerken van gereformeerd belijden zijn. Daar lacht de wereld om, dat maakt ons krachteloos.
En ik ben het met je eens dat het opleggen zondermeer van een christelijke visie, soms averechts uitwerkt. Maar vergeet dan niet dat de andere partijen ook hun wil 'opleggen' aan anderen. Dat is precies de kern van wat een parlementaire democratie inhoudt.
Die van die moslimschool moet je even uitwerken, want ik weet niet precies of ik hetzelfde bedoel als jij.
In veel dingen kan ik me inderdaad indenken in "in het spoor". Je komt aan met dat de SGP het maximaal haalbare probeert te halen. Dat geloof ik, evenals dat ik geloof dat de intenties goed zijn. Maar voor mij zijn de principes belangrijker dan het eigenbelang. Juist 3 jaar CU in de regering heeft dat aangetoond dat dat (haast) onmogelijk is.
We moeten oppassen om het woord 'principes' zomaar te gebruiken. Ik had vroeger een docent, die zei altijd: "Voor principes ga je de brandstapel op. Dat geldt voor de meeste zogenoemde principes in de gerefomeerde gezindte niet."
De stichting "In het spoor" heeft heel veel kapot gemaakt binnen de SGP. Sorry dat ik dat moet zeggen. Mensen werken zich uit de naad voor de partij, en krijgen keer op keer alleen maar zure reacties vanaf de zijlijn. Dan zou ik de oproep die jij enkele postings terug deed, willen herhalen richting die stichting: Laat elkaar in zijn waarde, en gun elkaar de vrijheid van geweten. De insinuaties dat iemand die stemt zondigt, is m.i. een heersen over het geweten van anderen.
Wat betreft de rechtsstaat: Ik beschouw de overheid als een niet-christelijke overheid, die ik gehoorzaam, en waarvoor ik bidt. Zoals Paulus deed voor de Romeinse overheid. Participatie zie ik niet als noodzakelijk.
Dat laatste kan dus niet. Als je leeft, burger bent, stemrecht hebt, participeer je al, of je dat nu leuk vindt of niet.

Ik zou er nog aan toe willen voegen:
Hoe kunnen we de overheid, democratisch gekozen, op grond van de Bijbel Gods dienaresse noemen, terwijl we op grond van diezelfde Bijbel menen dat we geen deel kunnen uitmaken van die overheid?
Is het niet onze plicht om alles te doen wat in ons vermogen is, om als kerken, scholen en gezinnen gebruik te maken van de vrijheden die we in ons land nog bezitten?
Moeten we er niet alles aan doen om Gods Woord tot meerdere erkenning te brengen in ons land?
Moeten we er niet alles aan doen om de vrijheid om eigen scholen te mogen stichten, in stand te houden?
Moeten we er niet alles aan doen om ook in het besturen van ons land onze taak te verstaan en alle mogelijkheden aan te grijpen om daarin verantwoordelijkheid te dragen.
Als bovenstaande vragen in onze seculier-liberale samenleving alleen maar bevestigend beantwoord kunnen worden door bijvoorbeeld de tactische aanvaarding van de neutrale staat, zoals ds. W. Visscher eens voorstelde, dan moeten we dat zeker doen.

Laten we met Paulus de Joden een Jood en de Grieken een Griek zijn, uiteindelijk met maar één doel: Dat de waarheid van Gods Woord doorwerkt in onze samenleving, ook via kerken, eigen scholen en instellingen. Niet om ons in ons bastion terug te trekken, maar om vandaaruit binnen en buiten de politiek te laten zien hoe heilzaam het is om naar Gods geboden te leven en hoe arm en leeg het is om zonder Hem dit leven door te moeten.

Bovendien: We belijden in artikel 36 van de NGB toch een theocratie? Deze theocratie is er altijd, welke staatsinrichting een land ook heeft. God regeert, of dat nu is in een democratie, een aristocratie of een dictatuur. Zijn regering gaat over alle dingen. Welnu, in die belijdenis staande, is er de opdracht om enerzijds te getuigen en anderzijds via praktische politiek, Gods Woord te laten doorwerken in onze samenleving. Wij moeten daarvoor gebruik maken van de democratische vrijheden, en anno 2010 kan dat niet anders dan door tactische aanvaarding van de neutrale staat.

SGP-senator Holdijk was in het RD van 12 februari 2005 glashelder en ik ben het met hem eens. Hij koos voor participatie binnen de democratische rechtstaat, met behoud van de grondrechten. Hij koos vóór godsdienstvrijheid. De belijdenis is uiteindelijk een belijdend spreken van de kerk over de staat en niet van een orgaan binnen die staat, in casu een politieke partij. Voor een politieke partij binnen de Nederlandse democratie is het niet mogelijk om met grondrechten te schipperen. Het participeren binnen de democratie houdt ook in dat de democratie aanvaard wordt, inclusief de bescherming van de grondrechten, die we anderen dan niet kunnen ontzeggen. Bij dat laatste is het natuurlijk wel de plicht om vanuit Gods Woord te blijven oproepen: “Vreest God, houdt Zijn geboden, want dat betaamt alle mensen.” Kortom: Een echte SGP'er is theocraat en democraat tegelijk!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

memento schreef: Ik beschouw de parlementaire democratie niet in zichzelf verkeerd. Wel zie ik de huidige vorm ervan, getekend door belangenjacht en populisme, als verkeerd. Ook in een democratie moet het om het belang van het land, ook op langere termijn, gaan, en niet om het behartigen van de (vaak korte termijn) belangen van de achterban. Zie verder ook de argumenten van de SGP tegen het referendum: Deze zijn m.i. ook van toepassing op de huidige vorm van democratie.

Maar memento, volgens mij klopt deze argumentatie niet. Je punt is dat je als je zou stemmen in zee zou gaan met een populistisch geworden systeem. Maar ik denk niet dat je dat kan zeggen. Het systeem is niet populistisch zoals jij dat ziet. Het systeem is neutraal. Het zijn echter heel veel mensen en partijen binnen het systeem die door dat populisme een manier van overheid zijn creëren die te verwerpen is.
Ik zie niet in waarom dat een reden kan zijn om niet te stemmen. Dat er zovelen zijn die het alles populistisch maken is dat nu zoveel erger dan dat er zovelen zijn die niet-christen zijn? Nee, helemaal niet. Het zou mijns inziens nog plausibeler zijn om te zeggen dat je niet stemt omdat de huidige vorm van de parlementaire democratie getekend is door goddeloosheid dan om jouw reden.

Verder vraag ik me af hoe jouw bezwaren tegen de koers van de SGP reden kunnen zijn om niet te stemmen. Dat soort zaken hou je altijd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Rens

Bericht door Rens »

Democratie is de meest vriendelijke vorm van dictatuur...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Geen één partij heeft mijn interesse weten te wekken. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik helemaal niet stemmen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marie-Henriëtte schreef:Geen één partij heeft mijn interesse weten te wekken. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik helemaal niet stemmen.
Al eerder gememoreerd, dan steun je dus de grootste partij.
Rens

Bericht door Rens »

Mister schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Geen één partij heeft mijn interesse weten te wekken. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik helemaal niet stemmen.
onzin......de zetelverdeling geschiedt op basis van het aantal geldig uitgebrachte stemmen......ongeldige- en niet uitgebrachte stemmen hebben geen enkele invloed...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Rens schreef:
Mister schreef:
onzin......de zetelverdeling geschiedt op basis van het aantal geldig uitgebrachte stemmen......ongeldige- en niet uitgebrachte stemmen hebben geen enkele invloed...........
Exact. En juist daarom kun je beter stemmen om je invloed niet 'te laten liggen'
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Erasmiaan schreef:
PvS schreef:Er werd Leen Potappel eens gevraagd op welke partij hij ging stemmen.
Zijn antwoord was: 'Ik ga stemmen op de partij van Jezus Christus'.
Die partij staat er hier niet bij...
Ik vind dit soort opmerkingen een beetje irritant, PvS.

Pas ook richting Bert Mulder. Je maakt een opmerking over broeken etc., maar vervolgens verdedig je die opvatting totaal niet.

Met dit soort oneliners kun je de verkiezingen niet afdoen. Ik vind het hoogst kwalijk dat je niet stemt/ wil stemmen. Daarmee laad je de schuld van een natie op je. Zoals Eilander terecht opmerkt: niet stemmen is een stem op de grootste partij.
Zeker op lokaal niveau kunnen partijen als SGP en Christenunie soms behoorlijk wat bereiken op ethisch terrein.

Als je niet stemt moet je daarna namelijk ook geen ach en wee roepen over de staat van land en volk.
Onderstaande uit ander topic
PvS schreef:
Het is off-topic, maar ons wordt geleerd dat wanneer je op een plaats moet zijn waar je meent niet zonder lange broek te kunnen zijn, dan behoor je op die plaats niet thuis.
Bert Mulder schreef:
En waar lees je dat dan wel in de Schrift?
Erasmiaan schreef: Deuteronomium 22:5.
Over oneliners gesproken! :)
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Mister schreef:
Rens schreef:
Mister schreef:
Exact. En juist daarom kun je beter stemmen om je invloed niet 'te laten liggen'
Welke invloed? Van alles wordt beloofd, maar afspraken nakomen? Je wordt soms bedonderd waar je bijstaat. Maar ik wacht nog even af wat de partijen te bieden hebben en zal dan beslissen of ik wel of niet stem. Laat ze maar komen, de verkopers..
Plaats reactie