Gewoon zoals ik het zeg...Lassie schreef:hoezo triest?Orchidee schreef:Zo he...............wat een kinderrijke gemeente!Gijs83 schreef:O.a.de voorgangers Hartzoeker(pseudoniem?) en John Owen werden genoemd.
's-morgens ging het over de rijke jongeling. 's-middags over de ladder die Jacob zag bij Bethel(leespreek Ds.A.Hoogerland) en 's-avonds over het 10e gebod(Gij zult niet begeren enz.). I.v.m. de doopsbediening alleen de ene vraag betreffende dat 10e gebod. In een extra ingelaste doopsbediening werden 7 kinderen gedoopt. Zo hebben we nu in 5 weken tijd nu al voor de 3e keer bediening van de HD gehad. In totaal zijn daarbij tussen de 15 en 20 kinderen gedoopt. Normaal is er maar eens in de 2 maanden dopen. 20 december was ook extra i.v.m. het dopen van een kleinkind van een predikant.
Wij hadden vorig jaar GEEN dopelingen...triest eigenlijk!
Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Dit geldt denk ik vooral steden met 50.000 tot 100.000 inwoners?Marnix schreef:Nou, omdat het aangeeft dat de gemeente vergrijst misschien? Maar ik denk dat dat ook wel een kenmerk is van plattelandsgemeenten, omdat jonge gezinnen vaker in een stad gaan wonen en er minder vaak voor kiezen in hun dorp te blijven. Dat had je vroeger natuurlijk wel veel meer.
Dit is een overzichtje van mijn gemeente.... en dan lijkt er van vergrijzing toch weinig sprake:
Onze woonplaats is ook een stad, de oudste van Twente zelfs,
maar slechts 27.000 inw., terwijl onze hele gemeente plusminus 37.000 inw. telt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
het gaat niet om een plaatselijke gemeente maar een kerkelijke gemeente
In een stad met zo'n 145000 inwoners.
In ieder geval is er van vergrijzing zeker geen sprake. Maar ja, misschien ook wel omdat veel jonge mensen er studeren en jonge stellen er gaan wonen vanwege de voorzieningen enzo? Het platteland vergrijst sowieso wel een beetje denk ik, ook buiten de kerk om.

In ieder geval is er van vergrijzing zeker geen sprake. Maar ja, misschien ook wel omdat veel jonge mensen er studeren en jonge stellen er gaan wonen vanwege de voorzieningen enzo? Het platteland vergrijst sowieso wel een beetje denk ik, ook buiten de kerk om.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Over de rijke jongeling die bij de Heere Jezus kwam.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over, staat hierboven.
Maar ook enkle punten van de Bijbellezing van afgelpen woesndag zal ik even vermelden.
WOENSDAGAVOND
BIJBELLEZING OVER JONA:
TEKST:
JONA 2 : 7-9
(lees de teksten even na in uw Bijbel)
THEMA:
JONA'S DANKZEGGING UIT HET INGEWAND VAN DE VIS
1. De oorxaak tot deze dankzegging
2. De opwekking in deze dankzegging
3. De inhoud van deze dankzegging
ZONDAG:
Morgendienst
TEKST:
LUKAS 7 : 1-9
(Uitgangspunt vers 9)
THEMA:
DIEËRLEI GETUIGENIS
1. Het getuigenis van de Joden
2. Het getuigenis van de hoofdman
3.Het getuigenis van Christus
Middagdienst
(Leesdienst - Preek van ds.G. van Reenen)
TEJST:
JOHANNES 14 : 21
THEMA:
DE WARE LIEFHEBBERS DES HEEREN
1. Hun gewisse kenmerken
2. Hun groot voorrecht
3. Hun rijke verwachting
Avonddienst:
TEKST:
H.C. ZONDAG 44 vr/antw 114-115
THEMA:
DE ONDERHOUDING VAN DE WET
1. Het beginsel van de wetsvervulling
2. De noodzaak van de wetspredikin
Maar ook enkle punten van de Bijbellezing van afgelpen woesndag zal ik even vermelden.
WOENSDAGAVOND
BIJBELLEZING OVER JONA:
TEKST:
JONA 2 : 7-9
(lees de teksten even na in uw Bijbel)
THEMA:
JONA'S DANKZEGGING UIT HET INGEWAND VAN DE VIS
1. De oorxaak tot deze dankzegging
2. De opwekking in deze dankzegging
3. De inhoud van deze dankzegging
ZONDAG:
Morgendienst
TEKST:
LUKAS 7 : 1-9
(Uitgangspunt vers 9)
THEMA:
DIEËRLEI GETUIGENIS
1. Het getuigenis van de Joden
2. Het getuigenis van de hoofdman
3.Het getuigenis van Christus
Middagdienst
(Leesdienst - Preek van ds.G. van Reenen)
TEJST:
JOHANNES 14 : 21
THEMA:
DE WARE LIEFHEBBERS DES HEEREN
1. Hun gewisse kenmerken
2. Hun groot voorrecht
3. Hun rijke verwachting
Avonddienst:
TEKST:
H.C. ZONDAG 44 vr/antw 114-115
THEMA:
DE ONDERHOUDING VAN DE WET
1. Het beginsel van de wetsvervulling
2. De noodzaak van de wetspredikin
Wel eens een preek gehoord van DS. van Reenen. Werd voorgelezen.
Over de boom met zijn verschillende takken en blaadjes. 'Kwam mij een beetje apart over'. Iedereen in een andere kerk. En toch dan zo'n preek. Moeten maar veel naar Ds. van Reenen luisteren. Want hij zei ook de waarheid.
Heb toen fijn geluisterd.. was heel fijn.
Het is toch een overleden dominee?
Over de boom met zijn verschillende takken en blaadjes. 'Kwam mij een beetje apart over'. Iedereen in een andere kerk. En toch dan zo'n preek. Moeten maar veel naar Ds. van Reenen luisteren. Want hij zei ook de waarheid.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Matthew Henry
In 1935 is hij overleden.Desiree schreef:Wel eens een preek gehoord van DS. van Reenen. Werd voorgelezen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ds. Gijbertus van Reenen werd geboren in 1864Desiree schreef:Wel eens een preek gehoord van DS. van Reenen. Werd voorgelezen.
Hij was pedikant van 1899-1935, en bediende de volgende gemeenten:
Zeist (1899-1904)
Leiden (1907-1912)
Opheusden 1912-1916)
Gouda (1916-1920)
Werkendam (1920--1923)
Emeritus 1923
Bodegraven (1925-1928)
Overleden: 1935
Opmerkelijk: Hij kreeg (door zijn zwakke gezondheid) emeritaat in 1923,
terwijl in 1925 weer in de volle bedinning werd gesteld!
Daarna mocht hij de gemeente van Bodegraven nog dienen tot 1928.
Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan.
Veel preken van hem zijn in druk verschenen, en hij publiceerde ook
veel in De Saambinder. Heel bekend zijn de SAMENSPRAKEN VAN BART EN KEES,
die eerst in de Saambinder hebben gestaan, en later in boekvorm zijn
uitgegeven. Verschillende titels zijn (voor zover ik weet) nog altijd te koop.
En u ontopic weer. Het geklaag doet iedereen maar in PB's richting de mods!
- MarthaMartha
als ik mod was zou ik dat in elk geval nooit aanbiedenAuto schreef:En u ontopic weer. Het geklaag doet iedereen maar in PB's richting de mods!

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Nou dat mods enzo.. dat snap ik niet.. maar ik vind er niks mis mee die 'reclame'. Ik ben Ds. Van Reenen niet gewoon.. maar ik vond het fijn. Toch een beetje nieuwsgierig, wie was dan die dominee enz.
Maar het is goed als ik eens opzoek waar de preken over gingen..
Maar het is goed als ik eens opzoek waar de preken over gingen..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
Matthew Henry
Matthew Henry
Psalm 27, 1 John 4 vers 7 -12 en John 3 vers 16 - 20, Gods Liefde en dat met de Valentijn gekte hier..
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gister een goede zondag geweest in Norwich (ds den Hollander)
's morgens een preek over het bitterlijk wenen van Petrus
's avonds over Jairus.
Heb het goed kunnen volgen en vooral 's morgens heeft de preek me erg geraakt.
Wat is het toch een wonder dat Jezus Zich omkeren wil en ons nog aan wil zien, ondanks onze dwaasheid en zonden.
Mijn eigen gemeente niet eens heel erg gemist (en dat zegt heel wat...)
's avonds over Jairus.
Wat is het toch een wonder dat Jezus Zich omkeren wil en ons nog aan wil zien, ondanks onze dwaasheid en zonden.
De gemeente jou wel .... Bij ons gepreekt over Johannes11:50 De ongewilde profetie van Kajafas.helma schreef:Gister een goede zondag geweest in Norwich (ds den Hollander)
's avonds over Jairus.
's middags over Johannes 15: 14 Jezus vriendschap met Zijn discipelen.
Wat een groot wonder dat Hij zondige mensen vrienden wil noemen: Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mooi, dus je was in de gemeente die tot voor kort door wijlen Ds.J.Spaans werd gediend. Daar zitten ook wat ex-Rijssenaren. Er is zelfs eentje ouderling.helma schreef:Gister een goede zondag geweest in Norwich (ds den Hollander)
's avonds over Jairus.
Gisteren was onze dominee afwezig en wij gingen ook een beetje op de Amerikaanse tour, luister maar:
's-morgens: Psalm 22:7: Maar Ik ben een Worm en geen Man, een smaad van mensen en veracht van het volk(leespreek van wijlen Ds.W.C.Lamain)
's-middags: Numeri 20:17: (Toen zong Israel dit lied: Spring op, gij put, zing daarvan bij beurte)(leespreek van wijlen Ds.C.Hegeman)
's-avonds: Psalm 56:9: Gij hebt mijn omzwerven geteld; leg mijn in Uw fles; zijn zij niet in Uw register? (leespreek van Ds.A.H.Verhoef te St.Catharines)
Persoonlijk had ik aan de laatste preek het meeste. De Psalm is ook een gouden kleinood van David en daarvan zijn er maar 6 in de Bijbel te vinden. (Psalm 16 en 56 t/m 60), Dat betekend dat ze bijzonder van inhoud zijn.