Zonderling schreef:Ik heb 'nee, maar' ingevuld.
Wanneer we naar het onderscheid dat de PVV maakt, dan lopen er enkele zaken door elkaar:
- autochtoon / allochtoon c.q. herkomst van burgers
- religie (m.n. islam of niet)
- ras: m.i. speelt dit eigenlijk helemaal niet bij Wilders of de PVV
Het gaat dus alleen om het onderscheid op basis van autochtoon versus allochtoon en om het onderscheid van religie.
Ik vind de uitspraak 'kopvoddentaks' van Wilders ver onder de maat en verwerpelijk. Het is ook een vorm van minachting naar een groep mensen. Dus in dat opzicht veroordeel ik deze partij c.q. deze uitspraak ook. Aan de andere kant vind ik, evenals de PVV, dat ons beleid ten aanzien van vreemdelingen al tientallen jaren verkeerd is geweest. We hadden nooit mensen zo snel alle rechten moeten geven, inclusief vreemdelingen die zich direct crimineel in Nederland begonnen te gedragen.
Het is een moeilijke problematiek, vol valkuilen. Ik steun de PPV niet, maar er zijn wel zaken waar Wilders terecht de vinger op gewezen heeft. De term 'kopvoddentaks' is echter een minderwaardige term. Hiervoor zou hij zeker zijn excuses kunnen c.q. moeten aanbieden. Toch vind ik dit vooralsnog een incident en niet iets structureels waarmee deze partij kan worden gekwalificeerd.
Over het punt in kwestie: Het racisme van de partij heb ik nog niet kunnen ontdekken. Over de religie 'islam' mag Wilders m.i. best een negatief oordeel hebben, evenals ik dat heb. Mits we goed onderscheid kunnen maken tussen de religie en haar aanhangers en ons ook bewust zijn dat niet alle moslims (maar wel een deel ervan!!) er uiteindelijk op uit is hier (op lange termijn) de islam te vestigen.
Verder ben ik blij met Wilders' aandacht voor criminaliteit en het verband tussen criminaliteit en herkomst van de bevolking. Want dat IS gewoon een heel belangrijk issue waar in het verleden veel te weinig aandacht voor is geweest. Met als gevolg dat we nu met grote problemen kampen. Er zijn maar al te veel wijken in ons land waar geen fatsoenlijk mens meer zou willen wonen, nu was dat vroeger ook al zo, maar dat is met de hoge mate van criminaliteit onder een deel van de allochtone bevolking wel veel erger geworden.
Overigens ben ik blij dat Luther zijn uitspraak nuanceert en voor eerdere uitspraken excuses gemaakt heeft. Gezien zijn (hoog) niveau van ontwikkeling verbaas ik mij echter wel over zijn eerder 'misverstand' wat racisme eigenlijk betekent.
Het Openbaar Minsterie ziet genoeg mogelijkheden om Wilders strafrechtelijk te vervolgen vanwege vermeende racistische uitlatingen. Of hij veroordeeld wordt moeten wij afwachten maar het is m.i. niet uit de lucht gegrepen om de PVV racistische trekken toe te schrijven.
Voorbeeld. Marokanen misdragen zich in Gouda tegen o.a hulpverleners. PVV stelt vragen in de tweede kamer (prima)
Politie komt in grote nood bij een feest in Hoek van Holland door Feijenoord Hooligans resultaat 1 slachtoffer
en 5 zeer getraumatiseerde politieagenten ,De PVV zwijgt erover in de tweede kamer deze hooligans zijn nl.
hun electoraat. zouden ze ook gezwegen hebben als het marokanen waren geweest ??
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.