Nee.accoord schreef:
Dat klinkt interessant Bert, correspondeerde hij ook met jou over de toekomst van het kerkverband?
Ik heb ook altijd in zekere zin sympathie gehad voor ds. Wink, maar dan vanwege zijn zuivere verklaring van de weg der zaligheid die bij tijd en wijle mocht doorklinken in zijn preken. Maar helaas waren er zoveel dingen, in zijn spreken, in zijn wandel en ook in zijn handel, die mijn sympathie niet konden wegdragen.
Er is ook correspondentie geweest tussen een alom geachte predikant van de ger. gem. in ned. binnen verband en ds. Wink. Helaas zonder zichbaar resultaat. Dat ging me echt aan het hart. Wat moet deze man toch gedreven hebben om zo halsstarrig te blijven?! Wat een trieste afloop, wat een trieste begrafenis! Vooral dat laatste voelde als een afscheidsceremonie van het toch al verbrokkelde kerkverband van de Ger. Gem. in Ned Buiten Verband. En de predikant die zich vriend noemde van de overleden leraar, ligt toch geheel niet in de lijn van Ds. Wink. O, dat de harten toch bewogen mochten worden om terug te keren naar het oorspronkelijke kerkverband! Maar om Ds. Wink postuum trouw te blijven, zal dat niet tot de mogelijkheden behoren. Wat moet de kerkenraad, of wat daar nog van over is, grote zorgen hier over hebben!
En soms verwijt ik mezelf dat ik veel dingen onbesproken gelaten heb...
Toch ligt er een band met deze vader in Christus voor mij...
Met al zijn gebreken is hij toch een instrument geweest in Gods Hand... en wie van ons is zonder zonde? Breng ik het er beter af in het ambt?
zalig zijn zij, die in de Heere sterven!