Wie die dingen niet begrijpt bevindt zich in een rampzalige positie. Hoe goed hij/zij ook meent te kunnen beoordelen. Dat moet voorop blijven staan.
Ik denk inderdaad dat onbekeerden ook een goed oordeel kunnen vellen, misschien ook wel over de geestelijke dingen. Koning Agrippa was niet op die manier blind dat hij alles verwierp als onzin. Maar hij weigerde te buigen voor de boodschap van het kruis. Je kunt het op Bijbelse gronden wel zeggen, maar we moeten er niet ons eigen verhaal van gaan maken.
Want dit lees ik nergens en dus moeten we het niet zeggen. Wat wij denken moeten we gronden op de Bijbel, Tiberius noemt een paar voorbeelden die wel terecht zijn. Onbekeerden kunnen goed zitten in hun oordeel. Ook zij horen bijv. uiterlijke kenmerken waaraan ze kunnen toetsen. Zo kan Franca wellicht een spiegel voorhouden.albion schreef:Ik denk dat Judas veel scherper keek dan zijn mede-discipelen en hij had waarschijnlijk ook veel meer gaven.
Maar wat heb je eraan? Laten we goed blijven zien waarom we deze discussie eigenlijk voeren:
- willen we aantonen dat iedereen die onbekeerd is hier niets over kan zeggen en gebruiken we het dus als discussie-argument? Het is beter om er zo niet mee om te gaan.
- willen we aantonen dat onbekeerden wel degelijk iets kunnen zeggen wat juist is en proberen we daarmee onze onbekeerlijke positie vast te houden? Dat is een heel gevaarlijke weg.
Ik ben vaak bang dat er verkeerde motieven door zo'n discussie heenlopen. Het is namelijk ook niet de eerste keer dat de discussie wordt gevoerd op het forum. Ik zou dus samenvattend willen zeggen:
- Ieder mens kan ware en onware dingen zeggen. Of zijn geestelijke staat met die dingen 'overeenstemt' gaat niemand anders aan in het verband van de discussie. In de discussie gaat het puur om de argumenten, daartoe moeten we ons dus ook beperken.
- Iedereen die meent te kunnen oordelen en onbekeerd te zijn bedriegt zichzelf op een vreselijke manier. Het is levensgevaarlijk om vanuit die situatie ook maar te beginnen na te denken of je een goed oordeel zou kunnen vellen. Want alles wat uit het geloof niet is, blijft zonde - of het nu waar of onwaar is. Soms ben ik bang dat zoveel mensen zich vooral richten op de secundaire zaken (zoals: kan ik - die onbekeerd ben - een goed oordeel vellen?) maar de hoofdzaak die de Bijbel ons leert (bekering en geloof) accepteren als gegeven maar er ten diepste aan voorbij leven. En opmerkingen in deze zin in gedachten beantwoorden met: 'ja, dat kun je nu wel zeggen, maar wat weet je er zelf eigenlijk van?' Zich troosten met de gedachte dat het niet bezitten in ieder geval veiliger is dan het ten onrechte bezitten. Het is allebei onveilig, levensgevaarlijk. We moeten blijven zeggen dat dat zonde is. Elk rechtzinnig (en misschien haarfijn) gegeven oordeel zal in het oordeel tegen hen getuigen. De weg geweten, maar die niet bewandeld.