Goed met die collecte voor Haiti heb je een punt.Tiberius schreef:Dat er een extra collecte voor Haïti gehouden gaat worden.parsifal schreef:Okee, wat heb je afgelopen zondag gehoord, wat je nog niet wist?Tiberius schreef:Bij dezen wil ik je hartelijk uitnodigen in onze gemeente!parsifal schreef:Deze vraag kun je ook stellen voor verreweg de meeste preken en de meeste theologische en geestelijke boeken. Het gebeurt eigenlijk heel weinig dat ik een preek hoor en van iets kan zeggen dat ik het nog niet wist.![]()
Maar zonder gekheid: hoe kan je een boekje van een ongelovige vrouw nu vergelijken met een preek?
Door een preek of door het lezen van de Bijbel wordt je opgebouwd in het geloof en neem je toe in de kennis van Christus. Daar raak je nooit in uitgeleerd. Wij mensen kunnen daar in dit leven maar een heel klein beetje van te weten komen.
En als dat in de gemeente waar jij kerkt niet het geval is, dan is er iets grondig mis. Of met jezelf, als het nooit eens je hart raakt, en je de preken alleen maar beoordeeld of het je verstandelijke kennis doet toenemen.
Terwijl wat ik van dit boekje hier hoor, het alleen maar om algemeen bekende gegevens gaat.
Ik word opgebouwd door preken, maar het is in negen van de tien gevallen niet zo dat ik iets hoor wat ik nog niet wist. Mijn punt is juist dat het vaak niet om de dingen gaat die je nog niet wist, maar om dingen die je al wel wist (en mogelijk algemeen bekend zijn), maar die er wel voor zorgen dat je zaken beter gaat begrijpen, over je eigen leven of over het leven van anderen.
Ik denk dat Franca Treur wel degelijk een plaatje schetst wat er voor zorgt dat mensen meer besef geven van wat er mis kan zijn in sommige delen van de gereformeerde gezindte, ondanks dat dit voor diezelfde mensen niet nieuw is of niet algemeen bekend was. De columns van Franca Treur geven ook een beeld van een ex-christen met argumenten die op een rijtje zijn gezet en waardoor je de argumenten beter leert begrijpen (ondanks dat je ze al kende en je er andere conclusies aan kunt verbinden).
De vraag of je iets van het boek geleerd hebt, wat je nog niet wist, is daarom net zo irrelevant als de vraag of je van een preek iets geleerd hebt wat je nog niet wist. Een relevantere vraag is of je door een boek of een preek, dingen anders of scherper bent gaan zien en of je jezelf en anderen (Inclusief de Ander) beter leert begrijpen.