Dorsvloer vol confetti

Margriet
Contacteer:

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Margriet »

Afgewezen schreef:
Josephus schreef:Natuurlijk kun je over elk boek wel iets zeggen, maar het maakt daarbij m.i. wel uit of het gaat om een 'harde' wetenschappelijke publicatie of een kunstzinnige roman.
Ja, maar dat maakt een roman, vooral wanneer deze goed geschreven is (in dit geval qua stijl, een echte plot is niet aanwezig), juist zo gevaarlijk. En dat je een auteur nooit echt kunt aanvallen op wat hij schrijft, is wel gebleken uit het 'ezelproces' destijds rondom Wolkers. Maar iedereen weet wel beter...

Dat was Gerard Reve.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Nee, dat bedoel ik niet. Maar een schrijver kan zijn/haar meningen 'kunstzinnig' onderbrengen in een kunstwerk, zonder de dingen hardop uitgesproken te hebben.
Dat is waar. Maar ook in dat geval kun je de schrijver daarover kritisch bevragen, het is hooguit iets lastiger dan wanneer iemand onomwonden zegt "ik vind X."
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Margriet schreef:
Afgewezen schreef:
Josephus schreef:Natuurlijk kun je over elk boek wel iets zeggen, maar het maakt daarbij m.i. wel uit of het gaat om een 'harde' wetenschappelijke publicatie of een kunstzinnige roman.
Ja, maar dat maakt een roman, vooral wanneer deze goed geschreven is (in dit geval qua stijl, een echte plot is niet aanwezig), juist zo gevaarlijk. En dat je een auteur nooit echt kunt aanvallen op wat hij schrijft, is wel gebleken uit het 'ezelproces' destijds rondom Wolkers. Maar iedereen weet wel beter...

Dat was Gerard Reve.
Sorry, je hebt gelijk. :)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:Nee, dat bedoel ik niet. Maar een schrijver kan zijn/haar meningen 'kunstzinnig' onderbrengen in een kunstwerk, zonder de dingen hardop uitgesproken te hebben.
Dat is waar. Maar ook in dat geval kun je de schrijver daarover kritisch bevragen, het is hooguit iets lastiger dan wanneer iemand onomwonden zegt "ik vind X."
En dat is jouw mening. :)
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Josephus schreef:
En dat is jouw mening. :)
Goed gezien. En het staat een ieder uiteraard vrij het daarmee eens of oneens te zijn. En ter aanvulling: juist omdat je bij een roman niet altijd even helder kunt hebben in hoeverre een romanpersonage ook de mening van de auteur weergeeft, moet je ervoor waken om daar zelf allerlei invullingen aan te geven.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:En ter aanvulling: juist omdat je bij een roman niet altijd even helder kunt hebben in hoeverre een romanpersonage ook de mening van de auteur weergeeft, moet je ervoor waken om daar zelf allerlei invullingen aan te geven.
Dat is me bekend. Maar je kunt vaak wel zien hoe een auteur zijn/haar werk geconstrueerd heeft om een bepaalde mening/opvatting uit te dragen. In dit boek lijdt dat in bijv. de melkvellenscêne geen twijfel.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Josephus schreef:En ter aanvulling: juist omdat je bij een roman niet altijd even helder kunt hebben in hoeverre een romanpersonage ook de mening van de auteur weergeeft, moet je ervoor waken om daar zelf allerlei invullingen aan te geven.
Dat is me bekend. Maar je kunt vaak wel zien hoe een auteur zijn/haar werk geconstrueerd heeft om een bepaalde mening/opvatting uit te dragen. In dit boek lijdt dat in bijv. de melkvellenscêne geen twijfel.
Je blijft het proberen hè... :D

Maar gun anderen alsjeblieft de ruimte om die twijfel wel te hebben of om zo'n scène anders te interpreteren (zie de reacties van Zita en Joannah).

En nu ga ik hardlopen. ::bye
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:Koud en afstandelijk. Ja, zo ervoer ik het ook wel, zoals ik aangaf. Maar dan toegespitst op de manier waarop over de ouders wordt geschreven als "de vader" en "de moeder": daarin ontbreekt warmte. Maar dat kan de auteur heel doelbewust hebben gedaan om de sfeer in het gezin te schetsen, die kennelijk niet erg warm was.
De koudheid waarmee ze over geloofszaken schrijft, is veel ingrijpender. En of de sfeer in het gezin van de schrijver werkelijk zo koud was, laat zich uiteraard raden.
Overigens ken ik in mijn eigen familie ook wel zo'n soort gezin: vader een zwijgende loonwerker, moeder een 'vrome' vrouw, een hele zware kerk, en ieder gaat zo'n beetje zijns weegs.
En hoe vind jij dat? welk gevoel heb je daar bij?
Is absoluut niet van belang in dit kader.
Nou, dat vind ik wel van belang, om jouw postings in dit topic te kunnen begrijpen. Ik hoop namelijk dat dat je wat doet, en dat je dat niet als een soort robot voor kennisgeving aanneemt.
Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:En als iemand van het geloof afstand heeft genomen, kun je niet anders verwachten dan dat de uiterlijkheden waarop zovelen afknappen, de lege vormen zonder inhoud, worden beschreven als kil en koud.
Het gaat niet om de uiterlijkheden, het gaat om heel wezenlijke dingen. Waarom moet bijv. het eten van een bord met melkvellen gecombineerd worden met het spreken over de vierschaar der consciëntie? Zo zit het hele boek vol met vileine toespelingen op het geloof en de geloofsbeleving van mensen. En door zó'n boek moet ons een spiegel voorgehouden worden??
Noem jij dat vilein? ik vind het eerder confronterend en het houdt mij in zoverre een spiegel voor, dat je dus enorm moet oppassen op welke wijze en op welke plaats je over deze geestelijke zaken spreekt. Hoe kan het (verkeerd) overkomen?
En ja, dat is vilein. Zo haal je de heiligste zaken naar beneden. En dat is niet het enige, het hele boek is één groot vat vol subtiele hatelijkheden richting God en richting het geloof.
Ook Franca Treur zelf geeft aan dat het helemaal niet om een spiegelfunctie gaat (in het ND). En als je het boek leest, kun je dat alleen maar beamen. Tenzij je je naïeve refobril ophoudt.
Je mag het van mij vilein noemen, maar ik ben geïnteresseerd in de vraag, waarom die vileiniteit gebruikt wordt. Dat moet een reden hebben. Die reden lees ik ook. Dat leidt bij mij ertoe dat dit boek toch een spiegel is, al heeft de schrijfster dat niet bedoelt. En of dat een naïeve refobril is... mij best, ik heb er geen moeite mee als anderen mij refo noemen. En naïeviteit... sja... Ik weet niet of dat naïeviteit is; het is voor mij onmogelijk om onbewogen te zijn met mensen die dreigen verloren te gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
parsifal

Bericht door parsifal »

Misschien een kleine overeenkomst tussen Franca Treur en deze zanger (als we toch al van boek naar auteur zijn gegaan:)

http://www.christianitytoday.com/ct/mus ... n10-1.html
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
vlinder

Bericht door vlinder »

albion schreef:
Zita schreef:
albion schreef:
vlinder schreef: Ik luister inderdaad vrijwel nooit naar de radio. Soms een hopeloze poging om te luisteren hoe lang de file nog is waar ik middenin sta.
Ik denk dat er net als op TV genoeg programma's zijn die wel goed zijn, maar er zijn er ook tussen die niet door de beugel kunnen.

O ja, nog iets uit de rare zuil: je mag niet bellen op zondag, maar wel naar het nieuws luisteren omdat er geen krant op zondag komt. Ik ga steeds meer dingen zeeer hypocriet vinden.

Wij bellen niet op zondag, wij lezen geen krant op zondag en de radio gaat ook niet aan op zondag. Wij gaan uit principe ook niet op visite op zondag.
Zondag zitten we ook niet buiten (door de weeks ook niet, dus vraag ik me af waarom ik dat dan op zondag dan zonodig wel zou moeten doen). Wij wandelen niet op zondag dan alleen lopend naar de kerk. Wij zitten zondag niet achter de pc, wij kijken geen film of wat dies meer zij. Wij kerken niet in een ander dorp, maar gaan gewoon naar de kerk in ons eigen dorp (niet dat daar ook wel eens wat misgaat, en dat daar ook niet het een en ander speelt. Maar overal is er wel wat. Bovendien (zei mijn moeder altijd) neem je jezelf mee.) Ik weet niet wat daar hypocriet aan is. Sorry.

En ik ben er wel achter als je het ene toelaat dat al heel gauw het volgende zich aandient, en dat het dan al heel wat moeilijker wordt om consequent te blijven. Het is hard vechten tegen de mentaliteit die er nu heerst.
Albion, ik heb echt enorm respect voor mensen die in deze zaken consequent proberen te zijn. En in jouw verhaal zie ik veel consequentheid (consequentie klinkt hier zo gek). Ik denk alleen wel dat de concrete invulling van de zondagsrust voor een groot deel onder de christelijke vrijheid of onder de middelmatige zaken valt. Goed om jezelf eraan te houden, zolang je beseft dat het ten diepste niet wezenlijk is. En grote terughoudendheid in het opleggen van deze zaken aan een ander (behalve dan de eigen niet-volwassen kinderen).
Met het hypocriete werd volgens mij niet geduid op een 'voorzichtige' invulling van de zondag, maar op een inconsequente zogenaamde vroomheid. O nee, geen krant op zondag, maar wel de radio aan, om het nieuws te luisteren. Dat soort zaken.

Gaf ik dan aan dat ik andere veroordeel hoe zij hun zondagsrust beleven? Ik ben grootgebracht in een stad (Den Haag - Zoetermeer en in een ander land Z-A) en ben blij dat ik op een dorpje woon waar de auto niet op zondag wordt gewassen, of dat er geboord wordt of de kinderen voor je deur spelen etc. Het dorpje waar ik woon is behoorlijk verandert wat betreft de 'zondagsrust'. Terwijl vroeger 90% bij onze kerkelijke gemeente behoorde (dus de ouders en grootouders van nu zijn ongeveer op dezelfde wijze grootgebracht wat betreft de zondagsrust als mijn man en ik) is het nu een minderheid en verdeelt over verschillende kerken en niet kerkelijken (import). Consequentie hiervan is dat de jeugd elkaar beïnvloed en mijn zoon er middenin staat. En daarom schreef ik die laatste zin: Als je het ene toelaat dat al gauw het volgende zich aandient en dan is je zondagsrust al gauw weg.

Maar het is ook in welk deel je van het land woont. Ik heb mijn ogen uitgekeken toen ik voor het eerst met vakantie naar Urk gingen. Daar is het een lopen en gaan de hele zondag. Wat niet verwonderlijk is als je de hele week op zee zit. De familieband is daar enorm hecht, dus zondags gaan ze een bakkie doen bij hun ouders etc. 's Avonds na de kerkdienst gingen ze bij de ds op de koffie (een soort 'gezelschap' dus). (Ik weet niet of dat nog de gewoonte is).

De opmerking van Joannah vind ik van 'vijandschap' getuigen. Zij is degene die zich ergert (denk ik) aan mensen die zo op hun manier de zondag doorbrengen anders had ze dat niet gezegd van de electriciteit.

Inderdaad is het inconsequent om het ene te laten en het andere wel te doen. Wat dat betreft wisten wij heel goed waar we aan toe waren met mijn ouders. Geen monopoly op zondag. Deden we dat wel 'stiekem' dan ging zonder pardon het geld de kachel/vuilnisbak in, geen make-up, deden we het wel, dan kon je de volgende keer geen make-up meer vinden want dat was weggegooid en je had het hart niet om het te vragen omdat je dan geconfronteerd werd met een discussie die je meestal toch verloor. Er werd nooit gestraft maar er werd altijd wel een gesprek gevoerd waar je als kind niet altijd op zat te wachten. Mochten we iets niet (tv kijken bij een vriendinnetje en je deed dat toch) dan kon je er bijvoorbaat op wachten dat de bel ging en je gehaald werd om naar huis te gaan, waar je dan niet aan je lot werd overgelaten maar dat je samen met je moeder of iemand anders iets gezelligs ging doen. Wij wisten wat we mochten en niet mochten. En om dat hypocriet te noemen vind ik te ver gaan. Je hoeft dat niet een ander op te leggen maar als ouders sta je verantwoordelijk voor je opvoeding. En door ons inconsequent gedrag (denk ik) weten de kinderen ook niet meer waar ze aan toe zijn en dan heb je wat meer moeite bij het opvoeden van je kinderen (tenminste dat merk ik wel, en hoe ouder ze worden hoe moeilijker het wordt, vooral als ze zelf niet achter een kerkelijke opvoeding staan. Ze schoppen tegen grenzen aan, willen hun 'vrijheid', maar hebben niet door dat ze juist hun 'vrijheid' hebben als ze naar Gods geboden willen leven. Door tegen alle geboden in te gaan en alle 'verboden' na te volgen is hun leven veel 'dwangmatiger' dan ze zelf beseffen).
Zita heeft het begrepen, Albion niet. Dus Albion, je hoeft niet zo sorry te typen alsof ik iets fout heb gedaan. Misschien zou je je eerst af kunnen vragen hoe ik iets heb bedoeld.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Je mag het van mij vilein noemen, maar ik ben geïnteresseerd in de vraag, waarom die vileiniteit gebruikt wordt. Dat moet een reden hebben. Die reden lees ik ook. Dat leidt bij mij ertoe dat dit boek toch een spiegel is, al heeft de schrijfster dat niet bedoelt. En of dat een naïeve refobril is... mij best, ik heb er geen moeite mee als anderen mij refo noemen. En naïeviteit... sja... Ik weet niet of dat naïeviteit is; het is voor mij onmogelijk om onbewogen te zijn met mensen die dreigen verloren te gaan.
Het is uiteraard goed om bewogen te zijn met mensen die verloren dreigen te gaan. Maar dat geldt toch niet alleen voor mensen die boeken schrijven en toevallig in het nieuws komen?
Verder, ja, in zekere zin is het boek een spiegel, maar dan van de ernstige toestand van Franca Treurs ziel. Verder heb ik er weinig boodschap aan. Ds. Roos schreef terecht in BhP dat we ons maar niet te veel moeten bezighouden met 'de vijanden in de poort', en dat we ook niet te faalangstig moeten zijn betreffende onze 'zuil'.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Je mag het van mij vilein noemen, maar ik ben geïnteresseerd in de vraag, waarom die vileiniteit gebruikt wordt. Dat moet een reden hebben. Die reden lees ik ook. Dat leidt bij mij ertoe dat dit boek toch een spiegel is, al heeft de schrijfster dat niet bedoelt. En of dat een naïeve refobril is... mij best, ik heb er geen moeite mee als anderen mij refo noemen. En naïeviteit... sja... Ik weet niet of dat naïeviteit is; het is voor mij onmogelijk om onbewogen te zijn met mensen die dreigen verloren te gaan.
Het is uiteraard goed om bewogen te zijn met mensen die verloren dreigen te gaan. Maar dat geldt toch niet alleen voor mensen die boeken schrijven en toevallig in het nieuws komen?
Verder, ja, in zekere zin is het boek een spiegel, maar dan van de ernstige toestand van Franca Treurs ziel. Verder heb ik er weinig boodschap aan. Ds. Roos schreef terecht in BhP dat we ons maar niet te veel moeten bezighouden met 'de vijanden in de poort', en dat we ook niet te faalangstig moeten zijn betreffende onze 'zuil'.
Ik ben blij te lezen dat het voor jou ook een spiegel is geworden. En inderdaad, het geeft zeker vooral een inkijkje in de ziel van Franca. Maar daarmee ook in die van vele andere jongeren in onze kring, die dezelfde zaken meemaken als Kathelijne. Ik heb er vandaag weer één gesproken, een jongen, die in korte trekken aangaf, waarom hij zodra hij 18 is, met de kerk gaat breken en compleet is stukgelopen op koude rechtzinnigheid zonder inhoud, op regeltjes zonder warmte, etc.

Wat de opmerking van ds. Roos betreft: Volgens mij heeft hij een ambt waarmee hij dagelijks het opzicht heeft over 'vijanden in de poort'.
En nee, we hoeven niet faalangstig te zijn over de zuil, maar we moeten met alle goede dingen van de zuil niet blind worden voor de gebreken van de zuil en de innerlijke zwakte van de zuil en de bastionisering van de zuil.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Ik ben blij te lezen dat het voor jou ook een spiegel is geworden. En inderdaad, het geeft zeker vooral een inkijkje in de ziel van Franca. Maar daarmee ook in die van vele andere jongeren in onze kring, die dezelfde zaken meemaken als Kathelijne. Ik heb er vandaag weer één gesproken, een jongen, die in korte trekken aangaf, waarom hij zodra hij 18 is, met de kerk gaat breken en compleet is stukgelopen op koude rechtzinnigheid zonder inhoud, op regeltjes zonder warmte, etc.
Beste Luther, daar ging het bij Franca Treur niet om.
Joannah

Bericht door Joannah »

In feite moet iedere gezindte, licht of zwaar, zich natuurlijk helemaal niet (willen) spiegelen, zeker niet aan een boekje van ene mevrouw Treur.
Spiegel je liever aan wat de bijbel zegt, bestudeer het boek der boeken wat vaker, en de boekskes er om heen wat minder.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Beste Luther, daar ging het bij Franca Treur niet om.
Nee, daar gaat het mij om! Zij laat ons details zien, die ze zelf als schrijfster helemaal niet scherp heeft, of niet relevant vindt.
Plaats reactie