Zolang "eerbiedig" niet synoniem is voor "ingetogen" ben ik het hier helemaal mee eens-DIA- schreef:Ik vind het een prachtinstrument! En gelukkig wordt het orgel ook goed (eerbiedig) bespeeld.Mister schreef:Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...-DIA- schreef:Mijn ouders hebben het vaak verteld hoe de gemeentezang in de oude Walkerk zonder orgelbegeleiding was.
(Ze waren toen nog Hervormd, maar kerkten al wel bij de GG toen al).
Hoe voor het eerst een orgel in gebruik werd genomen ten tijde dat ds. J. Vreugdenhil hier predikant was.
Hij zou hebben gezegd toen het orgel voor het eerst speelde: Het is maar een gepiep bij wat het eens in
de hemel zal zijn....
Volgens mij is dat orgel uit de Walkerk bij de opening van de Noorderkerk overgeplaatst naar de Noorderkerk
(het oude orgel dus).
Het oude orgel had ook wel zijn charmes, een orgelgeluid dat je uit duizend herkende!
Refokring wacht organistentekort
Re: Refokring wacht organistentekort
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...Mister schreef:Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...-DIA- schreef:Mijn ouders hebben het vaak verteld hoe de gemeentezang in de oude Walkerk zonder orgelbegeleiding was.
Hoe voor het eerst een orgel in gebruik werd genomen ten tijde dat ds. J. Vreugdenhil hier predikant was.
Hij zou hebben gezegd toen het orgel voor het eerst speelde: Het is maar een gepiep bij wat het eens in
de hemel zal zijn....
Volgens mij is dat orgel uit de Walkerk bij de opening van de Noorderkerk overgeplaatst naar de Noorderkerk
(het oude orgel dus).
....dansen de organisten?Gijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...Mister schreef:Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...-DIA- schreef:Mijn ouders hebben het vaak verteld hoe de gemeentezang in de oude Walkerk zonder orgelbegeleiding was.
de hemel zal zijn....
(het oude orgel dus).)
Je zou het haast denken!jvdg schreef:....dansen de organisten?Gijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...Mister schreef:
Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...)
![]()
Bepaalt de dominee, anders hoe er gespeeld mag worden danGijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...)
o, o, o, waar moet dat heen?Gijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...)
~~Soli Deo Gloria~~
Vaak wel, vooral die predikanten die a-muzikaal zijn.Orchidee schreef:Bepaalt de dominee, anders hoe er gespeeld mag worden danGijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...)
jvdg schreef:Vaak wel, vooral die predikanten die a-muzikaal zijn.Orchidee schreef:Bepaalt de dominee, anders hoe er gespeeld mag worden danGijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...)
Kijk eens, toch mooi om te horen dat een orgel met zoveel mogelijkheden ook goed gebruikt wordt.Gijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...Mister schreef:Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...-DIA- schreef:Mijn ouders hebben het vaak verteld hoe de gemeentezang in de oude Walkerk zonder orgelbegeleiding was.
de hemel zal zijn....
(het oude orgel dus).)
Waarom mogen organisten het orgel niet gebruiken waar het voor bedoeld is. (Ik neem aan bij jullie alleen psalmen.) Nou, psalm 150 en psalm 22 zijn twee totaal verschillende psalmen.Gijs83 schreef:Je zou het haast denken!jvdg schreef:....dansen de organisten?Gijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...Mister schreef:
Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...)
![]()
Bij psalm 22 moeten de tranen als het ware uit de orgelpijpen druppen; bij ps. 150 mag het zinderen van geluid in de kerk, alles staat open, er zit enig ritme in... Mooi, die verscheidenheid.
Om eerlijk te zijn, geniet ik (als het gaat om orgelspel) in de kerk vooral, als de organisten spelen uit het koraalboek van Dick Sanderman. En als ze dat goed spelen! Er zitten werkelijk fenomenale voorspelen en begeleidingszettingen in!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wat mij betreft moet psalm 22 eindigen met het volle werk.
Het mooie van Psalm 22 is juist die verscheidenheid binnen de psalm.
Je zou psalm 22 eens moeten lezen in onberijmde versie.
Een goede organist zou denk ik de diepte van psalm 22 kunnen laten horen in zijn spel.
Het mooie van Psalm 22 is juist die verscheidenheid binnen de psalm.
Je zou psalm 22 eens moeten lezen in onberijmde versie.
Een goede organist zou denk ik de diepte van psalm 22 kunnen laten horen in zijn spel.
Mee eens. Een organist moet en mag de sfeer denk ik ook overbrengen. Psalm 22 is dan heel breed, er zit eeen enorme diversiteit aan emoties in. Wanhoop, hoop, angst, vreugde en dankbaarheid. Psalm 150 kan voluit worden gespeeld (en niet alleen bij het "laat het orgel overal"
. Bij Psalm 22 zal het ene vers veel ingetogener worden gespeeld dan het andere vers.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
Kensington
Om even terug hierop terug te komen......
Wacht onze gezindte nu een ORGANISTEN TE KORT of niet?
Dat was de discussie!
Er zijn nog genoeg mensen die orgel kunnen spelen, al is het niet op conservatorium nivo, die goed kunnen begeleiden!!
Waarschijnlijk wacht een te kort aan goed geschoolde organisten...
Dat was de discussie!
Er zijn nog genoeg mensen die orgel kunnen spelen, al is het niet op conservatorium nivo, die goed kunnen begeleiden!!
Kensington schreef:Om even terug hierop terug te komen......
Dat was de discussie!
Het refoforummende gedeelte van onze gezindte wacht in elk geval met antwoord geven op deze vraag.
- MarthaMartha
Niet overal in elk geval, in onze gemeente zijn er net weer 2 van onder de 20 jaar bijgekomen, dus we kunnen vooruit...freek schreef:Kensington schreef:Om even terug hierop terug te komen......
Dat was de discussie!
Het refoforummende gedeelte van onze gezindte wacht in elk geval met antwoord geven op deze vraag.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!