Dorsvloer vol confetti

Luther
Contacteer:

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Luther »

Rens schreef:
Luther schreef:
Rens schreef:ik bel toch al vrijwel nooit, en op zondag al helemaal niet.

maar 's morgens en 's avonds via de pc (audio-server) een dienst van de gergem volgen (ds Baan; Kapelle-Biezelinge), verder radio 5 om een zo breed mogelijk beeld te krijgen wat er leeft binnen andere geloofskringen dan de gergem. (uitgezonderd de moslim- en boedhistische omroepen)
Kijk, Rens, dat is nou eens katholiek in de ware zin des woords...;)
je zou er haast Rooms van worden..................
En dat zei ik dan weer niet......:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Rens

Bericht door Rens »

Luther schreef:
Rens schreef:
Luther schreef:
Rens schreef:ik bel toch al vrijwel nooit, en op zondag al helemaal niet.

maar 's morgens en 's avonds via de pc (audio-server) een dienst van de gergem volgen (ds Baan; Kapelle-Biezelinge), verder radio 5 om een zo breed mogelijk beeld te krijgen wat er leeft binnen andere geloofskringen dan de gergem. (uitgezonderd de moslim- en boedhistische omroepen)
Kijk, Rens, dat is nou eens katholiek in de ware zin des woords...;)
je zou er haast Rooms van worden..................
En dat zei ik dan weer niet......:)
Geintjuhhhhhhhhhhhhhh
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther schreef:
vlinder schreef:O ja, nog iets uit de rare zuil: je mag niet bellen op zondag, maar wel naar het nieuws luisteren omdat er geen krant op zondag komt. Ik ga steeds meer dingen zeeer hypocriet vinden.
Huh??
Bij ons is het weer andersom: wel bellen op zondag, maar niet naar de radio luisteren...
Bij ons mag alles. 'Alle dingen zijn mij geoorloofd'. Alleen doen we niet alles op zondag, en dat vind ik een goede gewoonte.

Verder ben ik het met Jolanda eens. Niet te kort door de bocht alles op de zuil afschuiven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Afgewezen schreef:
vlinder schreef:2. Sommige gedachten komen m.i. niet op bij Kathelijne. Als dat wel zo is, moet ze ouder zijn geweest dan het boek doet voorkomen. Een meisje van 12 denkt volgens mij niet van zulke moeilijke dingen. Een aantal wel, maar niet alles. Ik hebe 2 zusjes van die leeftijd, maar die denken veel eenvoudiger.
Dat valt mij ook op (nu ik het aan het lezen ben ;)). Het zijn niet de gedachtegangen van een kind, maar van een oudere, die met onderkoelde ironie de gang van zaken beschrijft. Zo doet en beleeft een kind het niet.
Een naargeestig boek trouwens. Behalve de vieze woorden, ook steeds de toespelingen op seksualiteit en dergelijke. Maar vooral de koude en afstandelijke wijze waarop over geloofszaken geschreven wordt.
En wat de stijl betreft: natuurlijk ontbreken de obligate beeldspraken niet....
Meisjes van 12 kunnen tegenwoordig al heel complex denken hoor. Het klinkt misschien wat badinerend als ik het zo zeg, maar ik meen het serieus.
Dat geloof ik wel, maar er is weinig kinderlijks aan de gedachtegangen van Kathelijne. Alleen op heel onlogische momenten: dat ze niet weet wat vwo is, en dat ze van zichzelf niet weet dat ze goed kan leren.
Hendrikus schreef:Vieze woorden? Toespelingen op sexualiteit? Naar mijn mening heeft Franca Treur heel realistisch geschreven, zo zit de wereld in elkaar tegenwoordig. Je kunt je daar wel voor willen afsluiten, maar dan schep je je eigen wereldje dat niet overeenkomt met de realiteit.
Fijn dat jij me vertelt hoe de wereld in elkaar zit. Wist ik nog niet. ;)
Maar waarom er uitgebreid geschreven moet worden over foto's van konijnen die elkaar dekken en zo, en meer van dat soort onsmakelijke details, is mij een raadsel. Het is typisch iets van moderne literatuur en het voegt niets toe aan het verhaal.
Hendrikus schreef:Koud en afstandelijk. Ja, zo ervoer ik het ook wel, zoals ik aangaf. Maar dan toegespitst op de manier waarop over de ouders wordt geschreven als "de vader" en "de moeder": daarin ontbreekt warmte. Maar dat kan de auteur heel doelbewust hebben gedaan om de sfeer in het gezin te schetsen, die kennelijk niet erg warm was.
De koudheid waarmee ze over geloofszaken schrijft, is veel ingrijpender. En of de sfeer in het gezin van de schrijver werkelijk zo koud was, laat zich uiteraard raden.
Overigens ken ik in mijn eigen familie ook wel zo'n soort gezin: vader een zwijgende loonwerker, moeder een 'vrome' vrouw, een hele zware kerk, en ieder gaat zo'n beetje zijns weegs.
Hendrikus schreef:En als iemand van het geloof afstand heeft genomen, kun je niet anders verwachten dan dat de uiterlijkheden waarop zovelen afknappen, de lege vormen zonder inhoud, worden beschreven als kil en koud.
Het gaat niet om de uiterlijkheden, het gaat om heel wezenlijke dingen. Waarom moet bijv. het eten van een bord met melkvellen gecombineerd worden met het spreken over de vierschaar der consciëntie? Zo zit het hele boek vol met vileine toespelingen op het geloof en de geloofsbeleving van mensen. En door zó'n boek moet ons een spiegel voorgehouden worden??
Hendrikus schreef:Obligate beeldspraken... Ach ja, soms ligt de bal voor open doel - en moet je wel heel erg je best doen om 'm náást te schieten.
De meeste zijn erg gezocht en weinig functioneel.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:Koud en afstandelijk. Ja, zo ervoer ik het ook wel, zoals ik aangaf. Maar dan toegespitst op de manier waarop over de ouders wordt geschreven als "de vader" en "de moeder": daarin ontbreekt warmte. Maar dat kan de auteur heel doelbewust hebben gedaan om de sfeer in het gezin te schetsen, die kennelijk niet erg warm was.
De koudheid waarmee ze over geloofszaken schrijft, is veel ingrijpender. En of de sfeer in het gezin van de schrijver werkelijk zo koud was, laat zich uiteraard raden.
Overigens ken ik in mijn eigen familie ook wel zo'n soort gezin: vader een zwijgende loonwerker, moeder een 'vrome' vrouw, een hele zware kerk, en ieder gaat zo'n beetje zijns weegs.
En hoe vind jij dat? welk gevoel heb je daar bij?
Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:En als iemand van het geloof afstand heeft genomen, kun je niet anders verwachten dan dat de uiterlijkheden waarop zovelen afknappen, de lege vormen zonder inhoud, worden beschreven als kil en koud.
Het gaat niet om de uiterlijkheden, het gaat om heel wezenlijke dingen. Waarom moet bijv. het eten van een bord met melkvellen gecombineerd worden met het spreken over de vierschaar der consciëntie? Zo zit het hele boek vol met vileine toespelingen op het geloof en de geloofsbeleving van mensen. En door zó'n boek moet ons een spiegel voorgehouden worden??
Noem jij dat vilein? ik vind het eerder confronterend en het houdt mij in zoverre een spiegel voor, dat je dus enorm moet oppassen op welke wijze en op welke plaats je over deze geestelijke zaken spreekt. Hoe kan het (verkeerd) overkomen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion

Bericht door albion »

vlinder schreef:
Fjodor schreef:Maar vind je (vlinder, auto) dan ook dat je geen radio kan luisteren? Want hoewel de muziek vaak in het engels is en je de woorden dan vaak niet opmerkt, vinden jullie dan dat dat ook niet kan?
Ik luister inderdaad vrijwel nooit naar de radio. Soms een hopeloze poging om te luisteren hoe lang de file nog is waar ik middenin sta.
Ik denk dat er net als op TV genoeg programma's zijn die wel goed zijn, maar er zijn er ook tussen die niet door de beugel kunnen.

O ja, nog iets uit de rare zuil: je mag niet bellen op zondag, maar wel naar het nieuws luisteren omdat er geen krant op zondag komt. Ik ga steeds meer dingen zeeer hypocriet vinden.

Wij bellen niet op zondag, wij lezen geen krant op zondag en de radio gaat ook niet aan op zondag. Wij gaan uit principe ook niet op visite op zondag.
Zondag zitten we ook niet buiten (door de weeks ook niet, dus vraag ik me af waarom ik dat dan op zondag dan zonodig wel zou moeten doen). Wij wandelen niet op zondag dan alleen lopend naar de kerk. Wij zitten zondag niet achter de pc, wij kijken geen film of wat dies meer zij. Wij kerken niet in een ander dorp, maar gaan gewoon naar de kerk in ons eigen dorp (niet dat daar ook wel eens wat misgaat, en dat daar ook niet het een en ander speelt. Maar overal is er wel wat. Bovendien (zei mijn moeder altijd) neem je jezelf mee.) Ik weet niet wat daar hypocriet aan is. Sorry.

En ik ben er wel achter als je het ene toelaat dat al heel gauw het volgende zich aandient, en dat het dan al heel wat moeilijker wordt om consequent te blijven. Het is hard vechten tegen de mentaliteit die er nu heerst.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Joannah

Bericht door Joannah »

albion schreef:
vlinder schreef:
Fjodor schreef:Maar vind je (vlinder, auto) dan ook dat je geen radio kan luisteren? Want hoewel de muziek vaak in het engels is en je de woorden dan vaak niet opmerkt, vinden jullie dan dat dat ook niet kan?
Ik luister inderdaad vrijwel nooit naar de radio. Soms een hopeloze poging om te luisteren hoe lang de file nog is waar ik middenin sta.
Ik denk dat er net als op TV genoeg programma's zijn die wel goed zijn, maar er zijn er ook tussen die niet door de beugel kunnen.

O ja, nog iets uit de rare zuil: je mag niet bellen op zondag, maar wel naar het nieuws luisteren omdat er geen krant op zondag komt. Ik ga steeds meer dingen zeeer hypocriet vinden.

Wij bellen niet op zondag, wij lezen geen krant op zondag en de radio gaat ook niet aan op zondag. Wij gaan uit principe ook niet op visite op zondag.
Zondag zitten we ook niet buiten (door de weeks ook niet, dus vraag ik me af waarom ik dat dan op zondag dan zonodig wel zou moeten doen). Wij wandelen niet op zondag dan alleen lopend naar de kerk. Wij zitten zondag niet achter de pc, wij kijken geen film of wat dies meer zij. Wij kerken niet in een ander dorp, maar gaan gewoon naar de kerk in ons eigen dorp (niet dat daar ook wel eens wat misgaat, en dat daar ook niet het een en ander speelt. Maar overal is er wel wat. Bovendien (zei mijn moeder altijd) neem je jezelf mee.) Ik weet niet wat daar hypocriet aan is. Sorry.

En ik ben er wel achter als je het ene toelaat dat al heel gauw het volgende zich aandient, en dat het dan al heel wat moeilijker wordt om consequent te blijven. Het is hard vechten tegen de mentaliteit die er nu heerst.
Mag het licht nog wel aan, de elekticiteit kost nl. stroom en kost geld, op zondag verbruik en koop je dus je energie.
(tsja, als je dan wettisch wil zijn, moet je het goed doen)
De sabbat is er voor de mens !!!!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

zag het boek vanmiddag liggen in de winkel. Maar over 17,95 moet ik nog wel even nadenken...:)
The Groom's still waiting at the altar
albion

Bericht door albion »

Joannah schreef:
albion schreef:
vlinder schreef:

Mag het licht nog wel aan, de elekticiteit kost nl. stroom en kost geld, op zondag verbruik en koop je dus je energie.
(tsja, als je dan wettisch wil zijn, moet je het goed doen)
De sabbat is er voor de mens !!!!

Fijn dat je het zo goed weet :) Jij hoeft voor mij geen verantwoording af te leggen. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen daden en jij voor de jouwe, zullen we maar zeggen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

albion schreef:
vlinder schreef:

Albion, ik heb echt enorm respect voor mensen die in deze zaken consequent proberen te zijn. En in jouw verhaal zie ik veel consequentheid (consequentie klinkt hier zo gek). Ik denk alleen wel dat de concrete invulling van de zondagsrust voor een groot deel onder de christelijke vrijheid of onder de middelmatige zaken valt. Goed om jezelf eraan te houden, zolang je beseft dat het ten diepste niet wezenlijk is. En grote terughoudendheid in het opleggen van deze zaken aan een ander (behalve dan de eigen niet-volwassen kinderen).
Met het hypocriete werd volgens mij niet geduid op een 'voorzichtige' invulling van de zondag, maar op een inconsequente zogenaamde vroomheid. O nee, geen krant op zondag, maar wel de radio aan, om het nieuws te luisteren. Dat soort zaken.
Gian

Bericht door Gian »

Niets mis mee als mensen zichzelf geboden opleggen. Mits ze maar gehouden worden.
Ik denk dat sommige instellingen een positieve bijdrage kunnen leveren aan de omgang met God.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Rens

Bericht door Rens »

Bonny schreef:zag het boek vanmiddag liggen in de winkel. Maar over 17,95 moet ik nog wel even nadenken...:)
ik wil over onderhavig boek tóch even iets kwijt wat mij al een hele topic lang hogelijk verbaast:

dat een boek, dat buiten de zuil totaal geen indruk maakt, binnen de zuil voor zoveel beroering zorgt..........

ik zal nog even de samenvatting geven vanuit de ECI-catalogus over het boek:

====

DORSVLOER VOL CONFETTI - Paperback

’s Winters zijn de zondagen het snelst voorbij. Als de dominee om vier uur de middagdienst afsluit met de zegen voor weer een hele week, vliegen ze alle zeven naar het fietsenhok. ‘Om de poten te breken,’ zegt de vader. ‘Daar komen nog eens ongelukken van.’ Dat zegt hij altijd: ‘Daar komen nog eens ongelukken van.’ Net als: ‘Als je brokken maakt, ik betaal niks hoor.
Meer...

Hoeveel kracht hebben woorden? Hoe onschuldig zijn de fantasieën van een meisje van twaalf?
De jonge Katelijne groeit in de jaren tachtig en negentig op in een strenggelovig boerengezin in Zeeland. Als enig meisje tussen zes broers wordt ze nauwelijks bij het boerenwerk betrokken. Hierdoor gaan ook de gesprekken aan tafel grotendeels aan haar voorbij.

Terwijl haar verlangen om mee te doen onverminderd groot blijft, gaan haar gedachten hun eigen gang. Daarbij laat ze zich meeslepen door verhalen. Familieverhalen, dorpsroddels, Bijbelverhalen, bekeringsgeschiedenissen. Ook sprookjes, al mag ze die eigenlijk niet lezen, omdat het leugens zijn die haar maar afhouden van de Waarheid. Ze merkt dat haar eigen woorden grote gevolgen hebben voor haar familie.

Dorsvloer vol confetti is een sensitieve roman over de strijd van ieder mens om een eigen leven, en tegelijkertijd een liefdevol portret van een Zeeuwse orthodoxe boerengemeenschap met een geheel eigen vertelcultuur.

=========

dit is óf wat op de flap van het boek staat, óf de samenvatting is vanuit de centrale ECI-redactie (dat kan ik niet beoordelen omdat ik het boek nog nooit in handen heb gehad)

Maar al met al is het verbazingwekkend, al die beroering binnen de zuil.

Het ware beter geweest er, net als buiten de zuil, schouderophalend aan voorbij te zijn gegaan, want wat voegt al dat gekrakeel feitelijk toe of doet iets af aan hetgeen geschreven is, wat uiteindelijk een eigen visie is van mvr. Treur........
Moderatorbericht:
Joannah

Bericht door Joannah »

[quote] Wij wandelen niet op zondag dan alleen lopend naar de kerk/quote]
Dat is natuurlijk je goed recht :-).
Maar Jezus wandelde zelf wel,(en plukte zelfs graan om te eten) maar goed, voor de een is iedere dag hetzelfde, voor de ander niet, ik mag een ander er niet over oordelen :-)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Rens

Bericht door Rens »

Joannah schreef:
Wij wandelen niet op zondag dan alleen lopend naar de kerk
Dat is natuurlijk je goed recht :-).
Maar Jezus wandelde zelf wel,(en plukte zelfs graan om te eten) maar goed, voor de een is iedere dag hetzelfde, voor de ander niet, ik mag een ander er niet over oordelen :-)
zó is het iets duidelijker........ :langue
Moderatorbericht:
helma

Bericht door helma »

Bonny schreef:zag het boek vanmiddag liggen in de winkel. Maar over 17,95 moet ik nog wel even nadenken...:)
ik had ergens een link geplaatst met een kortingsbon; kan hem nu niet meer vinden...
Plaats reactie