Soms hoop je dat het niet klopt. En dan blijkt het weer bevestigd te worden.memento schreef:@Luther: de dingen die je noemt had je allemaal van te voren ook kunnen bedenken.
Dat vind ik te makkelijk. Bovendien: het gaat niet zozeer om het begrip 'genieten', maar wel: Hoe kun je de medemens van 2010 benaderen, als je niet weet wat de diepste drijfveren van die mens is (binnen of buiten de zuil)? Hoe kun je Gods Woord in rapport met de tijd brengen, als je niet geconfronteerd wenst te worden met die tijd? Kunstuitingen zijn dé manier om daar achter te komen.memento schreef:Wat hier botst is de visie op literatuur, of eigenlijk kunst in het algemeen. Ik vindt het ongepast om "te genieten" van iets wat in wezen erg triest is. Of dat nu een TV-programma is over leed van bepaalde mensen, of een boek is over een meisje die God niet vindt, m.i. is dat ongepast "vermaak". Genieten van leed, of dat nu foto, film of boek is, is voor mij (ethisch gezien) een stap te ver. Argumenten als "spiegel zijn" etc, tenzij die hard gemaakt worden, zie ik meer als goedpraten dan als argumenten.
En ik zeg zeker niet dat je daar kritiekloos in te werk moet gaan. Jouw visie zou erop neerkomen dat op een VO-school ook geen literatuur en cultuur en kunstzinnige vorming gegeven zou moeten worden. Welkom in platland, zou ik dan willen zeggen. Want om maar één voorbeeld te noemen: een gedicht kan in enkele zinnen toch veel meer de ziel van iemand bloot leggen, dan een dag praten met dezelfde persoon?
Het gaat er niet om of we dat willen toelaten, we leven in deze wereld en we hebben - als het goed is - een Woord voor deze wereld. Dát is toch alleen al een reden om ook enigszins te willen peilen, waar gedachten en emoties op gestoeld zijn?memento schreef:Kunst is iets wat onze diepste emoties raken kan, of het nu boeken, schilderijen, fotos of film is. En emoties beïnvloeden ons denken méér dan onze ratio. M.i. moeten we daarom erg voorzichtig zijn met de keuze van de dingen die we toelaten onze emoties te beïnvloeden. Zeker omdat de kracht van een literair werk vele malen hoger ligt dan speelfilms, waar velen wél moeite mee hebben.
Daarnaast: Waarom zou de Schepper mensen kunstzinnige gaven gegeven hebben?