1. Nee, ik heb dat boek niet gelezen en zal dat niet doen ook.Rosa schreef:Tiberius:
1. Heb jij het boek gelezen?
2. Waarom WIL je dingen niet zien? Vanwaar die starheid?
2. Zie mijn vraag een eindje lager.
1. Nee, ik heb dat boek niet gelezen en zal dat niet doen ook.Rosa schreef:Tiberius:
Ik vind dat je heus de mening van de mensen die het boek op waarde weten te schatten, niet klakkeloos hoeft over te nemen maar ik ben van mening dat je erover na moet denken of je bereid bent enige nuances aan te kunnen brengen in je gedachtenpatroon. Starheid verkleint je blik en ontneemt je bepaalde inzichten.Tiberius schreef:Rosa schreef:
2. Waarom WIL je dingen niet zien? Vanwaar die starheid?Tiberius schreef:1. Nee, ik heb dat boek niet gelezen en zal dat niet doen ook.
Klinkt als een werkelijk verlost mens. Alleen jammer dat het niet voortkomt uit: wij dan, gerechtvaardigd zijnde hebben vrede met God.Jongere schreef:Vandaag interview met Franca Treur in de Trouw gelezen (over de Tien Geboden). Ik lees er veel dingen in die iets doen met me, anderzijds is ze ook heel duidelijk. We vereenzelvigen de hoofdpersoon uit het boek vaak met Franca in dit topic, maar Franca is iemand die heel duidelijk weet hoe ze denkt.
Franca Treur in Trouw schreef:Ik heb soms het idee dat ik overal buiten sta. Ik hoor niet bij de refo's en ik hoor niet bij de wereld. Daar staat een groot gevoel van bevrijding tegenover: ik ben verlost van de angst, ik ben niet meer onzeker over mijn zielenheil, ik hoef niet langer nederig te zijn en ik heb ontdekt dat ik zelf, persoonlijk, iets kan bereiken.
Niemand hoeft het boek te lezen. Ik denk wel dat als je het boek niet gelezen hebt je je er niet een te geharnaste mening over moet vormen. In dit topic zijn verschillende zaken gezegd die lijken te gaan over de auteur of over haar intenties. Veel van die dingen zouden denk ik niet gezegd zijn als het boek was gelezen. Door het plaatsen van algemeenheden over schoppen van kerkverlaters in dit topic lijken deze uitspraken op Franca Treur te slaan. Mogelijk gebeurt dat schoppen, maar het gebeurt niet in de roman waar dit topic over gaat.Rosa schreef:Ik vind dat je heus de mening van de mensen die het boek op waarde weten te schatten, niet klakkeloos hoeft over te nemen maar ik ben van mening dat je erover na moet denken of je bereid bent enige nuances aan te kunnen brengen in je gedachtenpatroon. Starheid verkleint je blik en ontneemt je bepaalde inzichten.Tiberius schreef:Rosa schreef:
2. Waarom WIL je dingen niet zien? Vanwaar die starheid?Tiberius schreef:1. Nee, ik heb dat boek niet gelezen en zal dat niet doen ook.
En verder... ik begrijp niet dat je zoveel weet te zeggen over iets waar je geen enkele kennis van hebt genomen. Moet ik dat scharen onder zelfingenomenheid of denk je werkelijk de waarheid in pacht te hebben over iets waar je part noch deel van kent?
Dag Tiberius,Tiberius schreef:1. Nee, ik heb dat boek niet gelezen en zal dat niet doen ook.Rosa schreef:Tiberius:
Zou je dit kunnen toelichten?jvdg schreef:De vraag die voor mij overblijft is, of Katelijne's verhaal representatief is voor onze huidige jeugd.
Zoja, dan ben ik niet pessimistisch.
Ach ja, zo gaat het vaak: er verschijnt een boek en dan wordt er een hoop drukte gemaakt door mensen die het boek niet eens gelezen hebben. Of je nou Van der Zwaag heet of Treur, kennelijk hoort dat erbij.jvdg schreef:Na het lezen van het laatste hoofdstuk waarin de boektitel duidelijk werd, bekroop me het gevoel dat er teveel ophef en misbaar is gemaakt over de inhoud hiervan.
Als de schrijfster buiten de publiciteit was gebleven, zouden er weinig reacties op dit boek zijn gekomen.
Gezien het tijdstip wil ik je vriendelijk vragen daar komende week DV op te mogen antwoorden.Luther schreef:Zou je dit kunnen toelichten?jvdg schreef:De vraag die voor mij overblijft is, of Katelijne's verhaal representatief is voor onze huidige jeugd.
En in je toelichting gelijk kunnen meenemen de vraag, hoeveel Katelijne gezien heeft van de liefde van Christus in haar omgeving?
Ik kan vanuit mijn ervaring op school zeggen dat dat inderdaad het geval is, dat er meer jongelui bezigzijn met levensvragen en op dezelfde wijze worstelen als Kathelijne. Over het tweede wat je schrijft, ben ik een stuk minder optimistisch, namelijk dat ze nu meer weerklank zouden krijgen. Ik hoop het, maar ik ben bang van niet.jvdg schreef:Gezien het tijdstip wil ik je vriendelijk vragen daar komende week DV op te mogen antwoorden.Luther schreef:Zou je dit kunnen toelichten?jvdg schreef:De vraag die voor mij overblijft is, of Katelijne's verhaal representatief is voor onze huidige jeugd.
En in je toelichting gelijk kunnen meenemen de vraag, hoeveel Katelijne gezien heeft van de liefde van Christus in haar omgeving?
Voor nu wil ik wel zeggen dat Katelijne idd. weinig tot niets heeft mogen zien van de Liefde van Christus in haar omgeving, maar dat zijzelf daar wel actief mee bezig is geweest.
Daarom stel ik, dat als de huidige jeugd diezelfde ervaring heeft en daarmee worstelen in een tijd waar daar (mss.) meer begrip voor is, ik niet meer zo pessimistisch ben.
Die weerklank vinden ze wel, op avonden van JijDaar bijvoorbeeld.Luther schreef: Ik kan vanuit mijn ervaring op school zeggen dat dat inderdaad het geval is, dat er meer jongelui bezigzijn met levensvragen en op dezelfde wijze worstelen als Kathelijne. Over het tweede wat je schrijft, ben ik een stuk minder optimistisch, namelijk dat ze nu meer weerklank zouden krijgen. Ik hoop het, maar ik ben bang van niet.
Ik heb het over een categorie jongeren die naar dat soort avonden (nog) niet gaat omdat ze jonger zijn. Nee, ik bedoel dat ik (maar wellicht is het heel subjectief) een behoorlijke kloof constateer tussen jongeren en hun ouders. Dat het niet zozeer altijd onwil is van de ouders, maar gewoon zoiets als: 'Tja, daar praat je niet zomaar over...' Terwijl de huidige generatie jongeren overal over praat en dat soort (in hun ogen) vreemde geslotenheid niet altijd begrijpen.Hendrikus schreef:Die weerklank vinden ze wel, op avonden van JijDaar bijvoorbeeld.Luther schreef: Ik kan vanuit mijn ervaring op school zeggen dat dat inderdaad het geval is, dat er meer jongelui bezigzijn met levensvragen en op dezelfde wijze worstelen als Kathelijne. Over het tweede wat je schrijft, ben ik een stuk minder optimistisch, namelijk dat ze nu meer weerklank zouden krijgen. Ik hoop het, maar ik ben bang van niet.
Maar ja, die deugen dan weer niet volgens de heren in de zwarte pakken...
Luther (en ook Parsifal en Rosa), ik zie in dit topic twee, aan elkaar verwante, thema's: het boek dorsvloer en kerkverlating in het algemeen.Luther schreef:Dag Tiberius,Tiberius schreef:1. Nee, ik heb dat boek niet gelezen en zal dat niet doen ook.Rosa schreef:Tiberius:
Uiteraard kan niemand jou verplichten het boek te lezen. Ik heb ook gelezen hoe je in deze discussie reageert, maar het bevreemd me wel dat je zo geharnast erin staat.
En ik zou nu ook wel willen weten: Hoe beoordeel jij dan het stukje dat ds. Visscher in de Saambinder over dit boek schreef?
Om te beginnen was het niet zozeer een stukje over dat boek, maar gebruikt hij dat boek als één van de kapstokken voor zijn betoog. In het geheel van zijn artikel presenteert hij drie spiegels (een hyperige term waar ik sowieso al flauw van wordt, maar dat terzijde), waarvan één spiegel tot nadenken stemt (dit boek), één tot bezinning stemt (het boek van Tim Keller) en één op de knieën brengt (het boek van John Flavel).Luther schreef:En ik zou nu ook wel willen weten: Hoe beoordeel jij dan het stukje dat ds. Visscher in de Saambinder over dit boek schreef?
- Ik snap nog steeds niet waarom je van het woord 'spiegels' zo flauw wordt, maar dat terzijde... Het lijkt me een goede term, die steeds meer nodig blijkt.Tiberius schreef:Om te beginnen was het niet zozeer een stukje over dat boek, maar gebruikt hij dat boek als één van de kapstokken voor zijn betoog. In het geheel van zijn artikel presenteert hij drie spiegels (een hyperige term waar ik sowieso al flauw van wordt, maar dat terzijde), waarvan één spiegel tot nadenken stemt (dit boek), één tot bezinning stemt (het boek van Tim Keller) en één op de knieën brengt (het boek van John Flavel).Luther schreef:En ik zou nu ook wel willen weten: Hoe beoordeel jij dan het stukje dat ds. Visscher in de Saambinder over dit boek schreef?
Als ik het hele artikel lees, en er niet een paar alinea's voor het voetlicht breng, dan zal ik maar één boek gaan lezen: het boek van Flavel met meditaties over het Heilig Avondmala. Dat is ook de conclusie van ds. Visscher.
Vergis je overigens niet in die door jou zo geroemde boekbespreking: ook ds. Visscher heeft alleen maar het online stukje gelezen, meer niet.
Dan moet het wel echt een spiegel zijn, geen lachspiegel.Luther schreef:- Ik snap nog steeds niet waarom je van het woord 'spiegels' zo flauw wordt, maar dat terzijde... Het lijkt me een goede term, die steeds meer nodig blijkt.
Ik keur het niet af, ik stel alleen maar vast dat het gebeurt.Luther schreef:- Het boek van Franca Treur mag je wel degelijk vermengen met de algemene discussie over kerkverlating.
Alleen ben ik bang dat het anders over komt dan jij graag zou willen.Luther schreef:Wat de insteek van het artikel betreft: Ik vond het juist knap dat ds. Visscher het verweefde in een bespreking van drie boeken; zo komt het toch in de Saambinder, zonder dat het direct massief als het een 'schaamsessie' wordt, zoals Afgewezen dat noemt.