Individualisme

JolandaOudshoorn

Re: Individualisme

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:
Gijs83 schreef:Onze dominee haalde gisteren nog iets aan van vroeger, toen er nog veel armoede(rijkdom ook oorzaak individualisme) was, dat mensen gewoon voor elkaar zorgden, de 1 maakte een pan soep en die bracht men naar de buren bv. De ander bracht nog weer wat anders naar de buren, net wat de behoefte was. Nu heeft men daar geen eens tijd voor...
Dat gebeurt ook hier gelukkig nog zeer regelmatig. Pas heeft zelfs onze dominee dat aan den lijve ondervonden. Ook hij kreeg soep e.d. toen zijn vrouw na een ziekenhuisperiode thuis kwam. Gijs je hoeft je ds. niet te verdedigen, ook hij ziet alleen wat in zijn omgeving gebeurt, maar dat hoeft niets te zeggen over de hele breedte van het kerkelijk leven. Jammer dat dit in Rijssen niet meer voorkomt joh.
Misschien kan hij de eerste zijn die het weer oppakt :super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:zelfs de palestijnen profiteren mee,
:humhihi :humhihi
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Vroeg werd hier zelfs gecollecteerd voor een auto voor de dominee :bobo
jvdg

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:Vroeg werd hier zelfs gecollecteerd voor een auto voor de dominee :bobo
Dat heb ik in Riessen meegemaakt, maar de predikant klaagde over de lage opbrengst.
Dat was heel jammer, temeer daar hij de gemeente die lage opbrengst verweet.
Ik heb het zelf moeten aanhoren en schaamde me.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Gijs83 schreef:Vroeg werd hier zelfs gecollecteerd voor een auto voor de dominee :bobo
Dat heb ik in Riessen meegemaakt, maar de predikant klaagde over de lage opbrengst.
Dat was heel jammer, temeer daar hij de gemeente die lage opbrengst verweet.
Ik heb het zelf moeten aanhoren en schaamde me.
moest tie een volkswage rije inplaats van een mercedes...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Auto schreef:
vlinder schreef:
Gijs83 schreef:Onze dominee haalde gisteren nog iets aan van vroeger, toen er nog veel armoede(rijkdom ook oorzaak individualisme) was, dat mensen gewoon voor elkaar zorgden, de 1 maakte een pan soep en die bracht men naar de buren bv. De ander bracht nog weer wat anders naar de buren, net wat de behoefte was. Nu heeft men daar geen eens tijd voor...
Dat gebeurt ook hier gelukkig nog zeer regelmatig. Pas heeft zelfs onze dominee dat aan den lijve ondervonden. Ook hij kreeg soep e.d. toen zijn vrouw na een ziekenhuisperiode thuis kwam. Gijs je hoeft je ds. niet te verdedigen, ook hij ziet alleen wat in zijn omgeving gebeurt, maar dat hoeft niets te zeggen over de hele breedte van het kerkelijk leven. Jammer dat dit in Rijssen niet meer voorkomt joh.
Bij ons ook, de predikant vroeg aan iemand waar hij wat hout voor de kachel kon halen. De volgende dag lag er een paar kuub. Netjes opgestappeld in het hout huisje.
mmm als alleen de dominee dan de pan soep krijgt of de houtblokken schiet het nog niet erg op.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
henriët

Bericht door henriët »

Gijs83 schreef:
henriët schreef:
dan kent deze dominee misschien zijn gemeente niet goed
of hij komt alleen bij mensen die het niet nodig hebben
of de dominee is niet toegankelijk, zodat mensen hun nood niet willen vertellen en hun dankbaarheid voor zoiets durven te uiten.

Ik ben er van overtuigd dat er voldoende mensen zijn die in praktische dingen binnen de gemeente elkaar bijstaan!
Je bent niet de eerste die hem dat verwijt. Of hij zijn gemeente niet goed kent, dat valt nog te bezien. Het zal best gebeuren, maar dat is ook nog verschillend welke mentaliteit er in een gemeente heerst. Maar ik denk dat hij het algemene beeld bedoelde, dat Nederlanders weinig tijd e.d. voor elkaar over hebben.
daar snap ik werkelijk niets van hoor.
misschien in de steden ofzo en dan nog betwijfel ik het, ik zie juist zulke sterke banden tussen gemeenteleden, dat als er iets is, dat er dan ook gezorgd wordt. misschien ligt het wel aan de kerkelijke gemeentes zelf. Als een dominee niet oproept tot liefdadigheid en tot zorgen voor elkaar.. en m i hoort een ds daar ook zelf een voorbeeld in te zijn. Staat de deur van de pastorie open?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik weet het nog!

Ds. A. Br. reed toen in een zwarte Opel Kapitän (de duurste Opel die er destijds was!)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef: Ik weet het nog!

Ds. A. Br.
beetje ongebruikelijke naam...

Br....

erg kort.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
Ik weet het nog!

Ds. A. Br. reed toen in een zwarte Opel Kapitän (de duurste Opel die er destijds was!)
dat een ds een goede auto heeft, vind ik niet meer dan normaal, maar waarom nu meteen de duurste...??
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:
Ik weet het nog!

Tja, als je bij ons gaat collecteren...(volgens mij was lang niet iedereen het er mee dat daar een collecte voor werd gehouden).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Ik weet het nog!

Tegenwoordig kan je alleen al voor de benzinekosten een maandelijkse extra collecte houden.

Afbeelding
Jongere

Bericht door Jongere »

Wat is er zo raar aan dat daarvoor wordt gecollecteerd?
Een dominee leeft van het salaris van de gemeente(n). Als hij vervolgens een auto nodig heeft voor ambtswerkzaamheden, maar er het geld niet voor heeft vind ik het niet heel vreemd om te collecteren.
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:Wat is er zo raar aan dat daarvoor wordt gecollecteerd?
Een dominee leeft van het salaris van de gemeente(n). Als hij vervolgens een auto nodig heeft voor ambtswerkzaamheden, maar er het geld niet voor heeft vind ik het niet heel vreemd om te collecteren.
Je hebt gelijk, gewoon een auto van de "zaak".
De discussie gaat erover of dat een DC of een RR moet zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Wat is er zo raar aan dat daarvoor wordt gecollecteerd?
Het is ietwat indiscreet.
Een dominee leeft inderdaad van het salaris van de gemeente, dat klopt. Maar wat hij met dat geld doet, is in de eerste plaats een zaak van hemzelf en zijn gezin, niet van de gemeente. De ene predikant zal zijn geld graag uitgeven aan een degelijke auto, de ander aan nette kleding, een derde aan de studie van zijn kinderen en noem maar op. Op dit soort detailniveau heeft de gemeente er m.i. niets mee te maken.

Een predikant(sgezin) leeft sowieso al in een glazen huisje, gun hen in dit soort dingen dan nog enig privé.
Plaats reactie