Er zijn wel zeker verschillen tussen OT en NT. Maar niet zulke rigoureuze als dat het dispensationalisme ziet. De psalmen en de profeten spreken wel degelijk over God die woont in/bij mensen. Alleen: de nadruk ligt op Gods hoogheid en verhevenheid, en op de plaats waar God woont.Gian schreef:Mag ik dit typisch gereformeerde vaagheid noemen?memento schreef: Nu moeten we dat niet te absoluut verstaan, maar het geeft toch iets aan dat sinds God mens werd, God dichterbij gekomen is dan ooit te voren, en in Zijn Geest ook dichtbij gebleven is.
Nu moeten we dat niet te absoluut zien. Ik denk aan de hier eerder genoemde psalmen, maar ook aan bv. Jesaja (naar de parafrase van het kerstliedje):
Waar woont God?
Bij het zwakke, bij het kleine,
Die stuk zijn van verdriet
Ik ben blij dat Afgewezen toegeeft dat we te weinig oog hebben voor het verschil tussen OT en NT. Dat is logisch omdat dit onderscheid door Augustinus (die Origenus daarin volgde) is weggepoetst. Met de Reformatie heeft men dat vastgehouden.
Door alle eeuwen heen zijn we door de kerk een beetje verjoodst (wet-verbond).
Dat vind je dus o.a. terug in dit soort vraagstukken. We zijn het niet gewend om verschillen op te merken tussen het OT en NT.
Wie dat niet ziet, komt in problemen met de calvinistische rechtvaardigingsleer. Abram geloofde God, en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Paulus benadrukt sterk de continuïteit van het OT met het NT. En ook de evangeliën. Kohlbrugge heeft hier een aardig boekje over geschreven, Waartoe het Oude Testament, wat ik zeer kan aanbevelen. Hij betoogd hier op basis van de Schrift (het is dus meer een bewijs-boekje dan een stichtelijk boekje) dat het OT niets anders leerde dan dat in het NT vervuld is. Ja, dat Paulus en de apostelen in ieder geval géén wezenlijk verschil tussen hun geloof en dat van het OT zagen.