Bezinning is wel eens goed...
Bezinning is wel eens goed...
Soms hebben we de mond vol over een 'mooie preek'
of 'ik mistte de bevindelijke wegen in de preek'
Maar laten we de hand maar eens op de mond leggen.
Wat een lege en ijdele woorden toch vaak!
Mijn Vader, laat Job beproefd worden tot het einde toe
Dat is genade.
Laten we daar eens biddend naar luisteren.
http://www.esnips.com/doc/57d85606-b152 ... ddelharnis
PS Luther, hartelijk dank voor de link waar deze preek op staat
of 'ik mistte de bevindelijke wegen in de preek'
Maar laten we de hand maar eens op de mond leggen.
Wat een lege en ijdele woorden toch vaak!
Mijn Vader, laat Job beproefd worden tot het einde toe
Dat is genade.
Laten we daar eens biddend naar luisteren.
http://www.esnips.com/doc/57d85606-b152 ... ddelharnis
PS Luther, hartelijk dank voor de link waar deze preek op staat
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Bezinning is wel eens goed...
Ik heb de preek niet geluisterd.-DIA- schreef: Mijn Vader, laat Job beproefd worden tot het einde toe
Dat is genade.
Misschien staat het antwoord in de preek, maar ik snap niet waarom je het genade noemt dat Job
zo beproefd werd tot het einde! Het was toch de duivel, die het voorstel deed om Job te beproeven?
De duivel kent geen genade.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Re: Bezinning is wel eens goed...
Bezinning is goed. Maar wat staat er?
De kanttekening zegt ook:
Of aldus: zal Job beproefd worden tot den einde toe? alsof hij vreesde dat Job door al te langdurige beproeving zijn zonden zou vermenigvuldigen.
Dat is dan geen genade.
De kanttekening zegt ook:
Of aldus: zal Job beproefd worden tot den einde toe? alsof hij vreesde dat Job door al te langdurige beproeving zijn zonden zou vermenigvuldigen.
Dat is dan geen genade.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Bezinning is wel eens goed...
Het is genade als je waardig geacht wordt beproefd te worden, om de genade van God te meer te doen uitschitteren. Daardoor wordt God meer verheerlijkt. Dat is niet naar ons vlees, maar God spaart vlees en bloed niet als Hij Zichzelf door zulk een weg wil verheerlijken.vogeltje schreef:Ik heb de preek niet geluisterd.-DIA- schreef: Mijn Vader, laat Job beproefd worden tot het einde toe
Dat is genade.
Misschien staat het antwoord in de preek, maar ik snap niet waarom je het genade noemt dat Job
zo beproefd werd tot het einde! Het was toch de duivel, die het voorstel deed om Job te beproeven?
De duivel kent geen genade.
En dat de ziel dan toch achteraf mag zeggen: Het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest...
Het trof me bijzonder, omdat tijdens de ziekte van mijn moeder een lief kind van God ook tegen mijn moeder zei (niet uit hardheid): Mijn vader, laat haar beproefd worden tot het einde. Om iets daarvan te verstaan kan ik je het beluisteren van de preek wel aanbevelen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Bezinning is wel eens goed...
Luister even verder.refo schreef:Bezinning is goed. Maar wat staat er?
De kanttekening zegt ook:
Of aldus: zal Job beproefd worden tot den einde toe? alsof hij vreesde dat Job door al te langdurige beproeving zijn zonden zou vermenigvuldigen.
Dat is dan geen genade.
Deze dingen komen ook wel aan de orde.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Bezinning is wel eens goed...
En heb je daar een Bijbelse onderbouwing voor? Job werd niet beproefd tot het einde, hij werd zwaar beproefd... maar we lezen ook dat God hem daarna zegende en welvaart gaf. Zoals ik ook al gebed lees in Psalm 90:-DIA- schreef:Het is genade als je waardig geacht wordt beproefd te worden, om de genade van God te meer te doen uitschitteren. Daardoor wordt God meer verheerlijkt. Dat is niet naar ons vlees, maar God spaart vlees en bloed niet als Hij Zichzelf door zulk een weg wil verheerlijken.vogeltje schreef:Ik heb de preek niet geluisterd.-DIA- schreef: Mijn Vader, laat Job beproefd worden tot het einde toe
Dat is genade.
Misschien staat het antwoord in de preek, maar ik snap niet waarom je het genade noemt dat Job
zo beproefd werd tot het einde! Het was toch de duivel, die het voorstel deed om Job te beproeven?
De duivel kent geen genade.
En dat de ziel dan toch achteraf mag zeggen: Het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest...
Het trof me bijzonder, omdat tijdens de ziekte van mijn moeder een lief kind van God ook tegen mijn moeder zei (niet uit hardheid): Mijn vader, laat haar beproefd worden tot het einde. Om iets daarvan te verstaan kan ik je het beluisteren van de preek wel aanbevelen.
13 Keer u tot ons, HEER – hoe lang nog?
Ontferm u over uw dienaren.
14 Vervul ons in de morgen met uw liefde,
laat ons van blijdschap juichen, al onze dagen.
15 Geef ons vreugde, vergoed de dagen dat u ons kwelde,
de jaren dat wij ellende doorstonden.
16 Toon uw daden aan uw dienaren,
maak uw glorie bekend aan hun kinderen.
17 Laat ons uw genade zien, Heer, onze God.
Bevestig het werk van onze handen,
het werk van onze handen, bevestig dat.
(Psalm 90)
En in Psalm 66 zien we ook dat God ons beproeft om ons te reinigen, maar ons dan ook wil zegenen.
10 U hebt ons beproefd, o God,
ons gezuiverd, gezuiverd als zilver,
11 ons in een vangnet gedreven,
ons een zware last op de schouders gelegd.
12 Mensen zijn over ons heen gereden,
wij zijn door vuur en door water gegaan,
maar u bracht ons naar een land van overvloed.
Mogen we dat gebed bidden, in plaats van alleen bidden om beproeving? Hij zal dat geven als het nodig is. Maar waar in de Bijbel lees je over een gebed tot beproeving tot het einde? Ik ben heel benieuwd... het klinkt mooi, heel vroom... maar is het ook Bijbels? Onderbouw het eens vanuit Gods Woord, dat we om beproeving tot het einde mogen en moeten bidden.
Overigens ook heel rijk en bemoedigend wat we dan in 1 Kor 10 mogen lezen:
13 U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan.
Nog een laatste ding, God beproeft ons niet alleen om aan Zijn heerlijkheid te komen. Dat zou inhouden dat het puur eigenbelang is, waarom Hij mensen beproeft. Maar Hij doet het ook in ons belang. Hij wil ons reinigen, zorgen dat we op Hem alleen gaan vertrouwen en Hem liefhebben, bij Hem schuilen. Dat God aan zijn eer wil komen is niet los te koppelen van het feit dat Hij het goede met ons voorheeft, dat we Hem liefhebben en eren. Dat we die Vader-kind-band met Hem hebben. Want dat is werkelijk goed voor ons. Het is dus beiden: God krijgt de eer die Hij verdient. Maar Hij doet het niet alleen voor zichzelf maar ook uit liefde voor ons. Die twee dingen moeten we denk ik altijd naast elkaar laten staan. Want het gaat Hem om liefde, die band en liefde moet van twee kanten komen. De liefde is niet zelfzuchtig maar ook altijd gericht op de ander.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Bezinning is wel eens goed...
Wacht! Dit bedoel ik niet allemaal! Ik bedoel alleen wat ik zeg. En dat houdt misschien wel in dat het persoonlijk doorleefd moet worden.Marnix schreef:En heb je daar een Bijbelse onderbouwing voor? Job werd niet beproefd tot het einde, hij werd zwaar beproefd... maar we lezen ook dat God hem daarna zegende en welvaart gaf. Zoals ik ook al gebed lees in Psalm 90:-DIA- schreef:Het is genade als je waardig geacht wordt beproefd te worden, om de genade van God te meer te doen uitschitteren. Daardoor wordt God meer verheerlijkt. Dat is niet naar ons vlees, maar God spaart vlees en bloed niet als Hij Zichzelf door zulk een weg wil verheerlijken.vogeltje schreef:Ik heb de preek niet geluisterd.-DIA- schreef: Mijn Vader, laat Job beproefd worden tot het einde toe
Dat is genade.
Misschien staat het antwoord in de preek, maar ik snap niet waarom je het genade noemt dat Job
zo beproefd werd tot het einde! Het was toch de duivel, die het voorstel deed om Job te beproeven?
De duivel kent geen genade.
En dat de ziel dan toch achteraf mag zeggen: Het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest...
Het trof me bijzonder, omdat tijdens de ziekte van mijn moeder een lief kind van God ook tegen mijn moeder zei (niet uit hardheid): Mijn vader, laat haar beproefd worden tot het einde. Om iets daarvan te verstaan kan ik je het beluisteren van de preek wel aanbevelen.
13 Keer u tot ons, HEER – hoe lang nog?
Ontferm u over uw dienaren.
14 Vervul ons in de morgen met uw liefde,
laat ons van blijdschap juichen, al onze dagen.
15 Geef ons vreugde, vergoed de dagen dat u ons kwelde,
de jaren dat wij ellende doorstonden.
16 Toon uw daden aan uw dienaren,
maak uw glorie bekend aan hun kinderen.
17 Laat ons uw genade zien, Heer, onze God.
Bevestig het werk van onze handen,
het werk van onze handen, bevestig dat.
(Psalm 90)
En in Psalm 66 zien we ook dat God ons beproeft om ons te reinigen, maar ons dan ook wil zegenen.
10 U hebt ons beproefd, o God,
ons gezuiverd, gezuiverd als zilver,
11 ons in een vangnet gedreven,
ons een zware last op de schouders gelegd.
12 Mensen zijn over ons heen gereden,
wij zijn door vuur en door water gegaan,
maar u bracht ons naar een land van overvloed.
Mogen we dat gebed bidden, in plaats van alleen bidden om beproeving? Hij zal dat geven als het nodig is. Maar waar in de Bijbel lees je over een gebed tot beproeving tot het einde? Ik ben heel benieuwd... het klinkt mooi, heel vroom... maar is het ook Bijbels? Onderbouw het eens vanuit Gods Woord, dat we om beproeving tot het einde mogen en moeten bidden.
Overigens ook heel rijk en bemoedigend wat we dan in 1 Kor 10 mogen lezen:
13 U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan.
Nog een laatste ding, God beproeft ons niet alleen om aan Zijn heerlijkheid te komen. Dat zou inhouden dat het puur eigenbelang is, waarom Hij mensen beproeft. Maar Hij doet het ook in ons belang. Hij wil ons reinigen, zorgen dat we op Hem alleen gaan vertrouwen en Hem liefhebben, bij Hem schuilen. Dat God aan zijn eer wil komen is niet los te koppelen van het feit dat Hij het goede met ons voorheeft, dat we Hem liefhebben en eren. Dat we die Vader-kind-band met Hem hebben. Want dat is werkelijk goed voor ons. Het is dus beiden: God krijgt de eer die Hij verdient. Maar Hij doet het niet alleen voor zichzelf maar ook uit liefde voor ons. Die twee dingen moeten we denk ik altijd naast elkaar laten staan. Want het gaat Hem om liefde, die band en liefde moet van twee kanten komen. De liefde is niet zelfzuchtig maar ook altijd gericht op de ander.
En nogmaals, reageer liever pas nadat jullie de preek hebben gehoord. Dat kan een ander licht werpen op wat er bedoelt wordt en ook wat het bevindelijk inhoudt...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Bezinning is wel eens goed...
Oke... maar daar kom ik de komende dagen niet aan toe. Sorry als ik je verkeerd heb begrepen. Misschien heeft mijn reactie toch nog enige waarde, ik heb geprobeerd vanuit de Bijbel te kijken naar hoe we met beproeving mogen omgaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Bezinning is wel eens goed...
Ooit zij iemand dit ook tegen mij in heel moeilijke omstandigheden.
Heb het altijd heel harteloos gevonden.
Het klinkt heel bijbels en vroom, maar komt liefdeloos over.
Soms is het beter met iemand te huilen en te bidden dan deze teksten te gebruiken.
Ik hoop overigens niet dat ik Dia hier mee kwets, want dat wil ik niet.
Heb het altijd heel harteloos gevonden.
Het klinkt heel bijbels en vroom, maar komt liefdeloos over.
Soms is het beter met iemand te huilen en te bidden dan deze teksten te gebruiken.
Ik hoop overigens niet dat ik Dia hier mee kwets, want dat wil ik niet.
Re: Bezinning is wel eens goed...
Jammer dat ik de preek niet kan downloaden.-DIA- schreef:http://www.esnips.com/doc/57d85606-b152 ... ddelharnis
PS Luther, hartelijk dank voor de link waar deze preek op staat
Re: Bezinning is wel eens goed...
Ik vind het nogal vrij on-pastoraal om zoiets te zeggen.
Ik sluit bij Terri aan. Iemand heeft dan begrip en 'het meedragen van lasten' nodig.
Overigens, bij Job was het de duivel hè, die hem zo beroofde van alles.
Ik vind het nogal gevaarlijk ook om te bidden dat iemand, of jijzelf beproefd zal worden tot het einde toe.
Hierbij wil ik niets af doen van de waarde die jullie erbij hadden DIA. Maar sluit me wel aan bij Marnix. Is het wel Bijbels...
Ik sluit bij Terri aan. Iemand heeft dan begrip en 'het meedragen van lasten' nodig.
Overigens, bij Job was het de duivel hè, die hem zo beroofde van alles.
Ik vind het nogal gevaarlijk ook om te bidden dat iemand, of jijzelf beproefd zal worden tot het einde toe.
Hierbij wil ik niets af doen van de waarde die jullie erbij hadden DIA. Maar sluit me wel aan bij Marnix. Is het wel Bijbels...
My one and only goal;
His image in my soul.
Re: Bezinning is wel eens goed...
Dit vind wel erg ver gaan. Om het Woord van God te verwerpen of minder geschikt te achten. In dat Woord ben je juist bij de Bron, dan staat er niks tussen. Mensenwoorden kunnen goed bedoeld zijn maar niet te vergelijken met Gods Woord. Maar ik neem wel aan dat het uit onkunde (niet met opzet) is gezegd.JaCa schreef:Ik vind het nogal vrij on-pastoraal om zoiets te zeggen.
Ik sluit bij Terri aan. Iemand heeft dan begrip en 'het meedragen van lasten' nodig.
Overigens, bij Job was het de duivel hè, die hem zo beroofde van alles.
Ik vind het nogal gevaarlijk ook om te bidden dat iemand, of jijzelf beproefd zal worden tot het einde toe.
Hierbij wil ik niets af doen van de waarde die jullie erbij hadden DIA. Maar sluit me wel aan bij Marnix. Is het wel Bijbels...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Bezinning is wel eens goed...
Nee hoor, maar je tast wel -zeker onbewust- Gods Woord aan. God doet er mee wat Hem behaagd. Deze woorden waren noodzakelijk. Zouden we dan kritiek durven uiten?Terri schreef:Ooit zij iemand dit ook tegen mij in heel moeilijke omstandigheden.
Heb het altijd heel harteloos gevonden.
Het klinkt heel bijbels en vroom, maar komt liefdeloos over.
Soms is het beter met iemand te huilen en te bidden dan deze teksten te gebruiken.
Ik hoop overigens niet dat ik Dia hier mee kwets, want dat wil ik niet.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Bezinning is wel eens goed...
Wat ik ver vind gaan is de suggestie: om het Woord van God te verwerpen of minder geschikt te achten-DIA- schreef:Dit vind wel erg ver gaan. Om het Woord van God te verwerpen of minder geschikt te achten. In dat Woord ben je juist bij de Bron, dan staat er niks tussen. Mensenwoorden kunnen goed bedoeld zijn maar niet te vergelijken met Gods Woord. Maar ik neem wel aan dat het uit onkunde (niet met opzet) is gezegd.JaCa schreef:Ik vind het nogal vrij on-pastoraal om zoiets te zeggen.
Ik sluit bij Terri aan. Iemand heeft dan begrip en 'het meedragen van lasten' nodig.
Overigens, bij Job was het de duivel hè, die hem zo beroofde van alles.
Ik vind het nogal gevaarlijk ook om te bidden dat iemand, of jijzelf beproefd zal worden tot het einde toe.
Hierbij wil ik niets af doen van de waarde die jullie erbij hadden DIA. Maar sluit me wel aan bij Marnix. Is het wel Bijbels...
Dat is helemaal niet aan de orde.
Ik geef alleen aan dat zo'n tekst nogal onpastoraal is om in deze situatie te zeggen.
Én dat de duivel Job beproefde...!
My one and only goal;
His image in my soul.
Re: Bezinning is wel eens goed...
Ja maar het geval waar ik op doel was het goed! En beslist niet onpastoraal...JaCa schreef:Wat ik ver vind gaan is de suggestie: om het Woord van God te verwerpen of minder geschikt te achten-DIA- schreef:Dit vind wel erg ver gaan. Om het Woord van God te verwerpen of minder geschikt te achten. In dat Woord ben je juist bij de Bron, dan staat er niks tussen. Mensenwoorden kunnen goed bedoeld zijn maar niet te vergelijken met Gods Woord. Maar ik neem wel aan dat het uit onkunde (niet met opzet) is gezegd.JaCa schreef:Ik vind het nogal vrij on-pastoraal om zoiets te zeggen.
Ik sluit bij Terri aan. Iemand heeft dan begrip en 'het meedragen van lasten' nodig.
Overigens, bij Job was het de duivel hè, die hem zo beroofde van alles.
Ik vind het nogal gevaarlijk ook om te bidden dat iemand, of jijzelf beproefd zal worden tot het einde toe.
Hierbij wil ik niets af doen van de waarde die jullie erbij hadden DIA. Maar sluit me wel aan bij Marnix. Is het wel Bijbels...
Dat is helemaal niet aan de orde.
Ik geef alleen aan dat zo'n tekst nogal onpastoraal is om in deze situatie te zeggen.
Én dat de duivel Job beproefde...!
© -DIA- 18-05-2024: 32800