DWW schreef:
Ik heb genoeg van je gelezen, en genoeg met je gediscusieeerd, om te weten welke leer jij voorstaat, beste BM. Dat is namelijk de leer van de rechtvaardiging van de wedergeborene, dewelke geheel indruist tegen de Heilige Schrift. Je kunt ook niet zeggen dat ik je niet meer dan een keer op een Bijbelse wijze heb weerlegd.
DWW, de wedergeborene wordt, nee IS gerechtvaardigd. In principe van eeuwigheid, in de conscientie van de zondaar in de tijd. Lees Romeinen 8:30:
En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Ik ben niet degene die dwaalt op dit punt...
DWW schreef:
In feite leer je hetzelfde als waar jij meent tegen te strijden. Je zegt telkens dat iemand wedergeboren is door geestelijke ontdekking etc........maar het moet wel op Christus uitlopen, anders was het geen wedergeboorte. Zie daarin de zeer duidelijke veronderstelling. Kuiper die jij bevecht, leerde het onbewust, Kersten die bemint, leerde de zgn. bewuste wedergeboortetheologie. Hier moet je eens over nadenken, Bert. Het is beiden werkelijk een veronderstelde gedachtegang.
Toch beter lezen, DWW. Ik heb nooit gezegd dat iemand wedergeboren wordt door geestelijke ontdekking... Of, als ik mijn geheugen helemaal verloren hebt, wijs me even op een citaat van me, aub... De Schrift leert ons dat we door Zijn Woord (Christus) en Geest wedergeboren worden.
Hoewel ik het in veel met
Ds. Kersten eens ben, is beminnen een beetje ver gezocht... Maar je wou dus stellen dat Ds. Kersten, en dus ook Ds. van der Groe de veronderstelde wedergeboorte handhaaften?
DWW schreef:Waarom is dan de apostel Paulus in zijn doodstaat de wet der wet gestorven is opdat hij Gode in Christus Jezus leven zou, zoals verwoord in Gal. 219-20....?? Waarom schreef dan Paulus dat hij in zijn doodstaat met Hem (geestelijk) begraven is geworden, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven....??
Dat is inlegkunde van jouw kant. Zoals de kanttekeningen dat ook verklaren, betekend dat dat door de wet de kennis der zonde is. Wat ik ook volmondig belijd. En zoals ook de HC in zondag 33 beschrijft als de waarachtige bekering, inhoudende de afsterving van de oude mens.
Of was Paulus (volgens jouw theologie) eerst wedergboren en/of levend gemaakt, en moest hij daarna de geestelijke kruisdood met Christus Jezus sterven...?? Dat zou dan volgens jou deze volgorde zijn : leven - steven - leven
Begrijp jet het zelf allemaal nog een beetje, Bert. Of begin je nu eindelijk een keer je dwalingen in te zien?
Ad hominem. Wil je dan loochenen hetwelk ik boven aanhaalde van de HC 33, hetwelk ook jij ondertekend hebt, dat de ware wedergeboorte de afsterving van de oude mens is? En dat dat niet in 1 dag gebeurt, maar het hele verdere leven hier beneden?
DWW schreef:
Je hebt van de rechtvaardigingsleer van de Heilige Schrift, wel degelijk een wedergeboorteleer gefabriceerd, en daarvoor misbruik je gedurig de Dordtse Leeredenen.
Ad hominem
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.