Inderdaad Refo, de wedergeboorte van een schuldige zondaar is onopgeefbaar, om de eenvoudige reden dat de Heere Jezus in Zijn onderwijs daarover helder sprak. Evenals over het geloof en over het zien op Hem. De noodzaak daarvan, de inhoud daarvan en de nodiging daartoe, gaat in de prediking uit. En helemaal niet zoiets als 'een mens die onderwerp van studie zou zijn'.refo schreef:Dat is wel zo.
Een 'onopgeefbaar leerstuk' is de zogenoemde 'noodzaak van wedergeboorte'.
Die wordt vormgegeven in een leerstuk van een onafhankelijk werkende Heilige Geest die een eens verkoren mens op enig moment levendmaakt. Deze levendgemaakte (wedergeboren in engere zin) is in de prediking onderwerp van studie.
Wat blijkt uit de onderstrepingen.
Gaat de kerkelijke kaart op de schop?
Re: Gaat de kerkelijke kaart op de schop?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
wat je vraag - dat we moeten weten of het Gods weg is - bij mij wel oproept bij het beantwoorden is of het God alleen is die tot je geweten spreekt of dat de protectionistische houding van de gg (die ik best begrijp overigens) ook invloed heeft op je geweten. hoe zijn die twee te scheiden?Luther schreef:Maar het lijkt me toch wel minstens van belang dat de 'overstapper' van de Heere weet, dat het Gods weg is?
En hoeft de 'blijver' niet van de Heere te weten dat dat Gods weg is?sela schreef:wat je vraag - dat we moeten weten of het Gods weg is - bij mij wel oproept bij het beantwoorden is of het God alleen is die tot je geweten spreekt of dat de protectionistische houding van de gg (die ik best begrijp overigens) ook invloed heeft op je geweten. hoe zijn die twee te scheiden?Luther schreef:Maar het lijkt me toch wel minstens van belang dat de 'overstapper' van de Heere weet, dat het Gods weg is?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Het punt is: Petrus preekte op Pinksterdag de 'grote daden Gods'. Veel hedendaagse preken gaan daar ook over, maar dan versmald tot wat God in/ aan mensen doet. Maar daarover sprak Petrus nou juist niet.memento schreef:Alhoewel ik die onderstrepingen uiterst belangrijk, en zeer onmisbaar vind, deel ik de kritiek wel ten dele. Vaak gaat het in de preek om wat God aan mensen doet. Maar God is veel meer!Luther schreef:Al die onderstrepingen van Tiberius gaan over God die de goddelozen rechtvaardigt.
Dacht je van niet?freek schreef:Het punt is: Petrus preekte op Pinksterdag de 'grote daden Gods'. Veel hedendaagse preken gaan daar ook over, maar dan versmald tot wat God in/ aan mensen doet. Maar daarover sprak Petrus nou juist niet.memento schreef:Alhoewel ik die onderstrepingen uiterst belangrijk, en zeer onmisbaar vind, deel ik de kritiek wel ten dele. Vaak gaat het in de preek om wat God aan mensen doet. Maar God is veel meer!Luther schreef:Al die onderstrepingen van Tiberius gaan over God die de goddelozen rechtvaardigt.
Aan wie dacht je dat God dan die grote daden deed waar Petrus over preekte?
Lees zijn preek in Handelingen 2 maar eens na.
Volgens mij preekte Petrus vooral over Jezus Christus, die gestorven én weer opgestaan was/is. Het gaat om de grote daden die God verricht heeft in Jezus Christus.Tiberius schreef:Dacht je van niet?freek schreef:Het punt is: Petrus preekte op Pinksterdag de 'grote daden Gods'. Veel hedendaagse preken gaan daar ook over, maar dan versmald tot wat God in/ aan mensen doet. Maar daarover sprak Petrus nou juist niet.memento schreef:Alhoewel ik die onderstrepingen uiterst belangrijk, en zeer onmisbaar vind, deel ik de kritiek wel ten dele. Vaak gaat het in de preek om wat God aan mensen doet. Maar God is veel meer!Luther schreef:Al die onderstrepingen van Tiberius gaan over God die de goddelozen rechtvaardigt.
Aan wie dacht je dat God dan die grote daden deed waar Petrus over preekte?
Lees zijn preek in Handelingen 2 maar eens na.
Lees maar in Handelingen 2:
22 Gij Israëlietische mannen, hoort deze woorden: Jezus den Nazarener, een Man van God, onder ulieden betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelven weet;
23 Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;
24 Welken God opgewekt heeft, de smarten des doods ontbonden hebbende, alzo het niet mogelijk was, dat Hij van denzelven dood zou gehouden worden.
25 Want David zegt van Hem: Ik zag den Heere allen tijd voor mij; want Hij is aan mijn rechter hand, opdat ik niet bewogen worde.
26 Daarom is mijn hart verblijd; en mijn tong verheugt zich; ja, ook mijn vlees zal rusten in hope;
27 Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, noch zult Uw Heilige over geven, om verderving te zien.
28 Gij hebt mij de wegen des levens bekend gemaakt; Gij zult mij vervullen met verheuging door Uw aangezicht.
29 Gij mannen broeders, het is mij geoorloofd vrij uit tot u te spreken van den patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op dezen dag.
30 Alzo hij dan een profeet was, en wist, dat God hem met ede gezworen had, dat hij uit de vrucht zijner lenden, zoveel het vlees aangaat, den Christus verwekken zou, om Hem op zijn troon te zetten;
31 Zo heeft hij, dit voorziende, gesproken van de opstanding van Christus, dat Zijn ziel niet is verlaten in de hel, noch Zijn vlees verderving heeft gezien.
32 Dezen Jezus heeft God opgewekt; waarvan wij allen getuigen zijn.
33 Hij dan, door de rechter hand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes, ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort.
34 Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand.
35 Totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
36 Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.
De preek begint al eerder.
Ja, die ook.refo schreef:En hoeft de 'blijver' niet van de Heere te weten dat dat Gods weg is?sela schreef:wat je vraag - dat we moeten weten of het Gods weg is - bij mij wel oproept bij het beantwoorden is of het God alleen is die tot je geweten spreekt of dat de protectionistische houding van de gg (die ik best begrijp overigens) ook invloed heeft op je geweten. hoe zijn die twee te scheiden?Luther schreef:Maar het lijkt me toch wel minstens van belang dat de 'overstapper' van de Heere weet, dat het Gods weg is?
Laat ik daar gelijk bij zeggen dat God ook spreekt door Zijn daden en voorzienigheid. En dan kan ik wel wat willen, maar als uit niets blijkt dat ik weg zou moeten, waarom zou je dat dan doen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nee, het gaat over de mens, die het leert en vervolgens de mens die toevlucht neemt. Daar staat de mens centraal of zoals je het wilt: hoe Gods volk het beleeft. Dit wordt meestal in preken in de gg ook zo gezegd. Het is vaak een beschouwend "verhaal" over de bevindingen van Gods volk.Luther schreef:Hè???priscilla schreef:Drie van jouw onderstrepingen gaan over wat de bekeerde mens doet of leert. Bewijst toch wat ik zeg?Tiberius schreef:Zie mijn onderstrepingen.priscilla schreef: Wat je nu zegt, dat cirkelt toch allemaal om de bekeerde mens? Waar blijft God die goddelozen rechtvaardigt?
Ik rol van m'n stoel...![]()
Al die onderstrepingen van Tiberius gaan over God die de goddelozen rechtvaardigt.
Maar goed, dat is ook één van de redenen waarom ik geen gg ben.
De gg legt de nadruk in de prediking op de wedergeboorte.Tiberius schreef:Ik niet. Dus misschien kan je het uitleggen.
Overigens in het kader van Refo's posting nog een andere vraag: is de eis dat een mens wedergeboren moet worden, dan het eigene van de GG?
Hierdoor ontkomt men er niet aan om te gaan beschrijven wat een ware gelovige aan beleving zou moeten hebben.
Ergo gaan we het doolhof in van subjectieve ervaringen en nemen ook de Dordtse Leerregels niet serieus.
De Dordtse Leeregels zijn daar erg duidelijk in:
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen , en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
"Een bewuste overstapper"
Klopt. In navolging van Johannes 3 en zoals het Doopformulier beschrijft.Jac schreef:De gg legt de nadruk in de prediking op de wedergeboorte.
Waarom zou men er niet aan kunnen ontkomen? Ik hoor dat "ontkomen" wekelijks, dus dat zal wel meevallen.Zoek op Google op ""Jac schreef:Hierdoor ontkomt men er niet aan om te gaan beschrijven wat een ware gelovige aan beleving zou moeten hebben.
Ik zou zeggen: hartelijk welkom in onze gemeente.Jac schreef:"Een bewuste overstapper"
Die Dordtse Leerregels vatten joh3 prachtig samen, maar daar geeft de gg een "eigen" invulling aan.
Is dat dan het "eigene" van de gg, die afwijking van Dordt?
Is dat dan het "eigene" van de gg, die afwijking van Dordt?
Klopt. Daar preekt Petrus over het heilsfeit van Pinksteren, zoals hij verderop over de heilsfeiten van Goede Vrijdag en Pasen preekt.Tiberius schreef:De preek begint al eerder.
Natuurlijk zeggen ze dat. Politiek correct antwoorden, heet zoiets.Luther schreef: Ga alle 57 dienstdoende GG-predikanten langs met jouw zin: "In de gg is "de bekeerde mens" met zijn bevindingen, ervaringen en gevoelens belangrijk. Als je bekeert bent, ben je iets." En vraag hen of dit klopt. Ze zullen je allemaal zeggen, dat het zo heel anders ligt.
Politiek correct wil nog niet zeggen dat het overeenkomt het de dagelijkse (zondagse) gang van zaken.Afgewezen schreef:Natuurlijk zeggen ze dat. Politiek correct antwoorden, heet zoiets.Luther schreef: Ga alle 57 dienstdoende GG-predikanten langs met jouw zin: "In de gg is "de bekeerde mens" met zijn bevindingen, ervaringen en gevoelens belangrijk. Als je bekeert bent, ben je iets." En vraag hen of dit klopt. Ze zullen je allemaal zeggen, dat het zo heel anders ligt.