Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Afgewezen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Afgewezen, ben jij niet in de war met oefenaar D. Janse?

Ds. A. Janse werd in 1858 geboren, speelde een redelijk prominente rol bij het ontstaan van de GG in 1907 en is in 1920 overleden.
Over hem schrijft ds. Kersten in "Bedroefden om der bijeenkomst wil":
De wijze waarop hij predikte moest men gewoon zijn. Dan hinderde het niet al sprak en deed hij langzaam… Dan verstond men dat hij meer op het dagelijks leven aankwam dan wel leerde van de onderscheiden standen in het leven van het volk. Sommigen konden dat niet vatten en keerden zich dan af; hoewel anderen dat element in de prediking te meer waardeerden.
Dat tendeert wel een klein beetje naar jullie kwalificatie.

Overigens heb ik nog geen preek van hem kunnen vinden over Ps 27,4.
Hij was inderdaad al bevestigd tot predikant toen hij voorging in de kruisgemeenten. Wellicht zat D. Janse in mijn hoofd.
@Refo, wij hebben nooit een ds. A. Janssen gehad.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Volgens mij staat de preek in dit boek: http://www.postorderboekhandel.nl/objec ... schrijving
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Het ging er niet over, maar werd in de preek aangehaald: "wij (de predikanten) hebben water bij de wijn gedaan"...
Tussen haakjes van mij.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
zusterelly

Bericht door zusterelly »

's Morgens adventspreek over Hooglied 2
's Middags catechismuspreek over 7e gebod, waarin het ook nog een poosje ging over de kleding van de vrouw :bobo
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

zusterelly schreef:'s Middags catechismuspreek over 7e gebod, waarin het ook nog een poosje ging over de kleding van de vrouw :bobo
Was dat niet zinvol dan?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

zusterelly schreef:'s Morgens adventspreek over Hooglied 2
's Middags catechismuspreek over 7e gebod, waarin het ook nog een poosje ging over de kleding van de vrouw :bobo
Dat lijkt me voor sommige dames niet overbodig in het kader van het 7e gebod.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Precies wat ik bedoel. Kort van stof en diep van inzicht past niet bij dameskleding.
zusterelly

Mister schreef:
zusterelly schreef:'s Middags catechismuspreek over 7e gebod, waarin het ook nog een poosje ging over de kleding van de vrouw :bobo
Was dat niet zinvol dan?
Dat zal ik niet zeggen. Het was ouderwets, eenzijdig dat wel. Alsof de kleding van de man niet aan de orde hoeft te komen...
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

zusterelly schreef:
Mister schreef:
Was dat niet zinvol dan?
Dat zal ik niet zeggen. Het was ouderwets, eenzijdig dat wel. Alsof de kleding van de man niet aan de orde hoeft te komen...
Natuurlijk hoort dat ook aan de orde te komen. Maar blijft staan dat kleding vooral in combinatie met dames veelal (onbedoeld) voor problemen zorgt. Daar mag best eens wat van gezegd worden in een leerdienst.
zusterelly

Mister schreef:
zusterelly schreef:
Mister schreef:
Was dat niet zinvol dan?
Natuurlijk hoort dat ook aan de orde te komen. Maar blijft staan dat kleding vooral in combinatie met dames veelal (onbedoeld) voor problemen zorgt. Daar mag best eens wat van gezegd worden in een leerdienst.
Terwijl er andere dingen die ook bij het 7e gebod horen blijven liggen?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Dat noem je er net niet bij. Ik reageer op jouw :bobo i.c.m. kleding en dames.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

zusterelly schreef: Terwijl er andere dingen die ook bij het 7e gebod horen blijven liggen?
Zoals...?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
zusterelly

Mister schreef:Dat noem je er net niet bij. Ik reageer op jouw :bobo i.c.m. kleding en dames.
Je hebt gelijk, daar was ik niet duidelijk in. Mijn :bobo had nogal met mijn gevoel te maken, ik ben het helemaal zat om steeds maar weer naar een (gedeelte van een) preek te moeten luisteren over de kleding van de vrouw.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:Precies wat ik bedoel. Kort van stof en diep van inzicht past niet bij dameskleding.
Oppassen, Mister!

Want daar hadden we het vorige week nog over in 'beroepen'...

Zo zouden ook jou eens voor voyeur uitmaken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef:
Mister schreef:Precies wat ik bedoel. Kort van stof en diep van inzicht past niet bij dameskleding.
Oppassen, Mister!

Want daar hadden we het vorige week nog over in 'beroepen'...

Zo zouden ook jou eens voor voyeur uitmaken....
Sowieso hoort het niet in 'beroepen' Doe maar in Wist je dat... ;)
Verder is het een gegeven dat er ook in onze gezindte dames zijn die het op de één of andere manier een sport vinden om zoveel mogelijk niet te bedekken. Dat heeft niets met voyeurisme te maken. Dat kan ieder mens concluderen.
Plaats reactie