In het RD van 20 november jl. stond een artikel over een werkbezoek van Jasper van Dijk (SP) aan een van de refo-scholen. http://www.refdag.nl/artikel/1446943/SP ... licht.html
Als ik dit zo lees, ís men in het uiterste geval 'bereid' een uitzonderingsbepaling te maken voor reformatorische / orthodoxe scholen die een consequent en consistent toelatingsbeleid voeren. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze uitzonderingsbepaling.
Is er nog toekomst voor het refo-onderwijs of hebben we dat over 10 jaar niet meer? Wordt de waarde van het bezit ervan (zowel door leerlingen, ouders, personeelsleden) nog zo gezien als in de startperiode 30(?) jaar geleden?
Toekomst / waarde bijzonder onderwijs
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 04 mei 2009, 22:54
- Locatie: tuin-huis
Re: Toekomst / waarde bijzonder onderwijs
Ga er maar vanuit dat het reformatorisch onderwijs zoals we dat nu hebben over een jaar of 10 alleen maar in de huidige vorm bestaat, als we dat zelf bekostigen.Bernadientje schreef:In het RD van 20 november jl. stond een artikel over een werkbezoek van Jasper van Dijk (SP) aan een van de refo-scholen. http://www.refdag.nl/artikel/1446943/SP ... licht.html
Als ik dit zo lees, ís men in het uiterste geval 'bereid' een uitzonderingsbepaling te maken voor reformatorische / orthodoxe scholen die een consequent en consistent toelatingsbeleid voeren. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze uitzonderingsbepaling.
Is er nog toekomst voor het refo-onderwijs of hebben we dat over 10 jaar niet meer? Wordt de waarde van het bezit ervan (zowel door leerlingen, ouders, personeelsleden) nog zo gezien als in de startperiode 30(?) jaar geleden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Toekomst / waarde bijzonder onderwijs
Bijzonder of refo onderwijs?Luther schreef:Ga er maar vanuit dat het reformatorisch onderwijs zoals we dat nu hebben over een jaar of 10 alleen maar in de huidige vorm bestaat, als we dat zelf bekostigen.Bernadientje schreef:In het RD van 20 november jl. stond een artikel over een werkbezoek van Jasper van Dijk (SP) aan een van de refo-scholen. http://www.refdag.nl/artikel/1446943/SP ... licht.html
Als ik dit zo lees, ís men in het uiterste geval 'bereid' een uitzonderingsbepaling te maken voor reformatorische / orthodoxe scholen die een consequent en consistent toelatingsbeleid voeren. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze uitzonderingsbepaling.
Is er nog toekomst voor het refo-onderwijs of hebben we dat over 10 jaar niet meer? Wordt de waarde van het bezit ervan (zowel door leerlingen, ouders, personeelsleden) nog zo gezien als in de startperiode 30(?) jaar geleden?
Re: Toekomst / waarde bijzonder onderwijs
In ieder geval het refo onderwijs.priscilla schreef:Bijzonder of refo onderwijs?Luther schreef:Ga er maar vanuit dat het reformatorisch onderwijs zoals we dat nu hebben over een jaar of 10 alleen maar in de huidige vorm bestaat, als we dat zelf bekostigen.Bernadientje schreef:In het RD van 20 november jl. stond een artikel over een werkbezoek van Jasper van Dijk (SP) aan een van de refo-scholen. http://www.refdag.nl/artikel/1446943/SP ... licht.html
Als ik dit zo lees, ís men in het uiterste geval 'bereid' een uitzonderingsbepaling te maken voor reformatorische / orthodoxe scholen die een consequent en consistent toelatingsbeleid voeren. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze uitzonderingsbepaling.
Is er nog toekomst voor het refo-onderwijs of hebben we dat over 10 jaar niet meer? Wordt de waarde van het bezit ervan (zowel door leerlingen, ouders, personeelsleden) nog zo gezien als in de startperiode 30(?) jaar geleden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Toekomst / waarde bijzonder onderwijs
Dat we het zelf moeten bekostigen. Ik denk het niet. De meetlat voor het bijzonder onderwijs zal voor iedere school hetzelfde zijn. Zowel voor de moslims als voor de christenen.
Toch pleit ik er ook wel voor om een open toelatingsbeleid voor te staan. Met daarbij de volgende bepalingen. Ouders die de grondslag onderschrijven kunnen lid worden en in het bestuur gekozen worden. En, heel belangrijk, deze ouders worden ook aangesproken op hun levenshouding in overeenstemming met die grondslag. En dat gaat over alle terreinen van het leven. Ouders die deze grondslag niet onderschrijven, kunnen ze respecteren. Met andere woorden ze moeten aanvaarden dat hun kind bijbels onderwijs krijgt. Deze ouders kunnen geen lid worden en ook niet in het bestuur gekozen worden.
In de Nederlandse samenleving valt of staat voor mij een Wet met de handhaving. Dat geldt ook hierin.
Hiermee stel je als school open voor alle inwoners van je gemeente. Ieder kind is welkom en dat is het ook omdat het Evangelie het kind welkom heet.
Toch pleit ik er ook wel voor om een open toelatingsbeleid voor te staan. Met daarbij de volgende bepalingen. Ouders die de grondslag onderschrijven kunnen lid worden en in het bestuur gekozen worden. En, heel belangrijk, deze ouders worden ook aangesproken op hun levenshouding in overeenstemming met die grondslag. En dat gaat over alle terreinen van het leven. Ouders die deze grondslag niet onderschrijven, kunnen ze respecteren. Met andere woorden ze moeten aanvaarden dat hun kind bijbels onderwijs krijgt. Deze ouders kunnen geen lid worden en ook niet in het bestuur gekozen worden.
In de Nederlandse samenleving valt of staat voor mij een Wet met de handhaving. Dat geldt ook hierin.
Hiermee stel je als school open voor alle inwoners van je gemeente. Ieder kind is welkom en dat is het ook omdat het Evangelie het kind welkom heet.
Re: Toekomst / waarde bijzonder onderwijs
Maar school is toch geen evangelisatie instituut?hervormde schreef:Dat we het zelf moeten bekostigen. Ik denk het niet. De meetlat voor het bijzonder onderwijs zal voor iedere school hetzelfde zijn. Zowel voor de moslims als voor de christenen.
Toch pleit ik er ook wel voor om een open toelatingsbeleid voor te staan. Met daarbij de volgende bepalingen. Ouders die de grondslag onderschrijven kunnen lid worden en in het bestuur gekozen worden. En, heel belangrijk, deze ouders worden ook aangesproken op hun levenshouding in overeenstemming met die grondslag. En dat gaat over alle terreinen van het leven. Ouders die deze grondslag niet onderschrijven, kunnen ze respecteren. Met andere woorden ze moeten aanvaarden dat hun kind bijbels onderwijs krijgt. Deze ouders kunnen geen lid worden en ook niet in het bestuur gekozen worden.
In de Nederlandse samenleving valt of staat voor mij een Wet met de handhaving. Dat geldt ook hierin.
Hiermee stel je als school open voor alle inwoners van je gemeente. Ieder kind is welkom en dat is het ook omdat het Evangelie het kind welkom heet.
Re: Toekomst / waarde bijzonder onderwijs
priscilla schreef:Maar school is toch geen evangelisatie instituut?hervormde schreef:Dat we het zelf moeten bekostigen. Ik denk het niet. De meetlat voor het bijzonder onderwijs zal voor iedere school hetzelfde zijn. Zowel voor de moslims als voor de christenen.
Toch pleit ik er ook wel voor om een open toelatingsbeleid voor te staan. Met daarbij de volgende bepalingen. Ouders die de grondslag onderschrijven kunnen lid worden en in het bestuur gekozen worden. En, heel belangrijk, deze ouders worden ook aangesproken op hun levenshouding in overeenstemming met die grondslag. En dat gaat over alle terreinen van het leven. Ouders die deze grondslag niet onderschrijven, kunnen ze respecteren. Met andere woorden ze moeten aanvaarden dat hun kind bijbels onderwijs krijgt. Deze ouders kunnen geen lid worden en ook niet in het bestuur gekozen worden.
In de Nederlandse samenleving valt of staat voor mij een Wet met de handhaving. Dat geldt ook hierin.
Hiermee stel je als school open voor alle inwoners van je gemeente. Ieder kind is welkom en dat is het ook omdat het Evangelie het kind welkom heet.
Ook op RF hebben we dus een aanhanger van de Franse laïcité. Scheiding van kerk en staat. Thuis en in de kerk breng je het Evangelie en op school en op het werk niet. Dat is Evangelievrij.
Nee, de school is geen Evangelieinstituut, maar wel een instelling waar de dag begonnen wordt met de Schrift en waar ook geeindigd wordt. Wanneer de Schrift opengaat wordt de Schrift ook uitgelegd. Scherp het uw kinderen in. Overal waar ze zijn. Deze lijn kunnen we heel makkelijk rechtvaardigen op grond van de Schrift. Onderwijs was daar een zaak van de familie.
Onderwijs is nooit neutraal. Juf: wat is er nu waar: de schepping of de evolutie. Kind, ik leg jullie beide uit en dan mogen jullie zelf kiezen. Juf: is het waar dat Jezus ....
Re: Toekomst / waarde bijzonder onderwijs
Ik zeg niet dat je op school het evangelie niet moet laten horen. Je geeft onderwijs vanuit een bepaalde identiteit. Alleen als jij zegt dat ieder kind welkom is, want bij het evangelie is ook ieder kind welkom, dan geldt dit wel voor in de kerk, maar om op school een bepaalde identiteit te waarborgen dan is het soms verstandiger om ouders een andere school te adviseren.hervormde schreef:priscilla schreef:Maar school is toch geen evangelisatie instituut?hervormde schreef:Dat we het zelf moeten bekostigen. Ik denk het niet. De meetlat voor het bijzonder onderwijs zal voor iedere school hetzelfde zijn. Zowel voor de moslims als voor de christenen.
Toch pleit ik er ook wel voor om een open toelatingsbeleid voor te staan. Met daarbij de volgende bepalingen. Ouders die de grondslag onderschrijven kunnen lid worden en in het bestuur gekozen worden. En, heel belangrijk, deze ouders worden ook aangesproken op hun levenshouding in overeenstemming met die grondslag. En dat gaat over alle terreinen van het leven. Ouders die deze grondslag niet onderschrijven, kunnen ze respecteren. Met andere woorden ze moeten aanvaarden dat hun kind bijbels onderwijs krijgt. Deze ouders kunnen geen lid worden en ook niet in het bestuur gekozen worden.
In de Nederlandse samenleving valt of staat voor mij een Wet met de handhaving. Dat geldt ook hierin.
Hiermee stel je als school open voor alle inwoners van je gemeente. Ieder kind is welkom en dat is het ook omdat het Evangelie het kind welkom heet.
Ook op RF hebben we dus een aanhanger van de Franse laïcité. Scheiding van kerk en staat. Thuis en in de kerk breng je het Evangelie en op school en op het werk niet. Dat is Evangelievrij.
Nee, de school is geen Evangelieinstituut, maar wel een instelling waar de dag begonnen wordt met de Schrift en waar ook geeindigd wordt. Wanneer de Schrift opengaat wordt de Schrift ook uitgelegd. Scherp het uw kinderen in. Overal waar ze zijn. Deze lijn kunnen we heel makkelijk rechtvaardigen op grond van de Schrift. Onderwijs was daar een zaak van de familie.
Onderwijs is nooit neutraal. Juf: wat is er nu waar: de schepping of de evolutie. Kind, ik leg jullie beide uit en dan mogen jullie zelf kiezen. Juf: is het waar dat Jezus ....
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 04 mei 2009, 22:54
- Locatie: tuin-huis
Re: Toekomst / waarde bijzonder onderwijs
Hiermee stel je als school open voor alle inwoners van je gemeente. Ieder kind is welkom en dat is het ook omdat het Evangelie het kind welkom heet.[/quote]
Vraagje: Het refo onderwijs is dacht ik destijds opgericht vanuit de optiek dat ouders niet achter het christelijke (vaak alleen nog in naam) onderwijs konden staan. Wanneer ieder kind welkom zou zijn op een refo school, gaan we dan niet terug naar de tijd voordat het refo onderwijs er was?
Ik denk overigens niet dat de refo scholen bedoeld zijn om als evangelisatie instituut te fungeren.
Vraagje: Het refo onderwijs is dacht ik destijds opgericht vanuit de optiek dat ouders niet achter het christelijke (vaak alleen nog in naam) onderwijs konden staan. Wanneer ieder kind welkom zou zijn op een refo school, gaan we dan niet terug naar de tijd voordat het refo onderwijs er was?
Ik denk overigens niet dat de refo scholen bedoeld zijn om als evangelisatie instituut te fungeren.