Luther schreef:rekcor schreef:Luther schreef:Er zijn zaken die zo principieel liggen, dat alleen de aanwezigheid, in feite het kapituleren betekent voor een zaak die in Gods Woord duidelijk wordt afgewezen.
Hier ben ik het volstrekt mee oneens. De Heere Jezus ging om met hoeren en tollenaars, iets wat volgens jouw redenering nooit zou hebben mogen gebeuren.
Dat is onzin, want dan vergelijk je appels met peren.
Inderdaad, de Heere Jezus zocht hoeren tollenaren op en bekeerde ze! Bij een crematie kun je niet op het moment suprême vanuit Gods Woord gaan aangeven dat de kist absoluut niet de oven in mag.
Goed, maar nu negeer de rest van mijn verhaal, namelijk dat het goed is om e.e.a. later wel ter sprake te brengen... Ik pleit er dus - ik meen in navolging van Jezus - om mijn naasten op te blijven zoeken, vooral in tijden van verdriet en rouw. Ook als ze in die tijd dingen doen waar ik niet achter sta.
Luther schreef:Nee, het bijwonen daarvan is ook een vorm van je neerleggen bij een foute handelswijze.
Sorry, maar deze conclusie is gewoon niet logisch. Ik leg me helemaal niet neer bij een foute handelswijze door erbij aanwezig te zijn. Waarom doe ik dat in jouw ogen? Ik ben ooit een avond in een discotheek geweest, om te zien wat jongeren daar nu aan vinden. Ik heb me zelden zo ellendig (uit-landig) gevoeld als daar op die avond. Wil dat nu plotseling zeggen dat ik het bezoeken discotheken toejuich. Juist niet! Keur ik discotheekbezoek nu goed? Dat zij verre!
Nog een voorbeeld: als ik naar een partijbijeenkomst van GroenLinks ga om te zien wat voor standpunten men daar verkondigt, wil dat zeggen dat ik plotseling pro-GroenLinks ben? Geen logische conclusie als je het mij vraagt...
Waarmee ik maar wil zeggen: het gaat a) of je zelf niet tot zonde verleid wordt en b) om het
doel van je bezoek. Als a niet het geval is, en b in lijn met de bijbel, is er met het bezoeken van een crematieplechtigheid niets mis.
Luther schreef:Off-topic: Het is een beetje te vergelijken met het bijwonen van een trouwplechtigheid, bijvoorbeeld van je broer, die zijn eigen vrouw heeft laten zitten en er met een ander vandoor is gegaan. Volgens mij zeg je met het aanwezig zijn bij zo'n nieuwe trouwdag, dat je uiteindelijk geen bezwaar (meer) hebt.
Dit vind ik dan weer appels met peren vergelijken. Ik zou het inderdaad lastig vinden om naar het trouwfeest van die broer te gaan, omdat het voor mij helemaal geen feest is! Ik zou dus moeten veinzen dat ik blij voor hem ben.
Toch zou ik er - denk ik - uiteindelijk voor kiezen om wel te komen, om de relatie met mijn broer in stand te houden, en in gesprek met hem te blijven, maar
niet omdat ik zijn handelswijze goedkeur!
Ik heb nog nooit gezien dat iemand boycotten de zaken ten goede keerde...