Crematie en Mis bijwonen
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Crematie en Mis bijwonen
Ik zou geen van beide doen..
Heb wel eens een roomse rouwdienst bijgewoond, weet niet waarom niet, maar het was geen mis....
Heb wel eens een roomse rouwdienst bijgewoond, weet niet waarom niet, maar het was geen mis....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
De Roomsen houden nog steeds vast dat een ieder die belijdt dat de paapse mis een vevloekte afgoderij is, geen deel zal hebben in het rijk Gods, en dat deze personen vervloekt zijn.-DIA- schreef:Er was nooit geen discussie over:
Een crematie ga je niet naartoe...
En waar de Paapse mis wordt bediend behoor je ook niet te komen...
Vorige week was er de crematie van een Roomse buurman.
Er werd totaaal niet meer gediscussieerd of je de crematie en de mis mocht bijwonen.
Ik hoor tegenwoordig steeds meer relativerend over deze zaken praten.
Hoe komt dat, is dat niet een teken dat we ongemerkt dieper wegzinken?
Wat zou je doen, als je Roomse buurman werd gecremeerd?
En vanzelf vooraf de Paapse mis bijwonen...
Een crematie zou ik ook niet zien zitten om bij te wonen. Het is onzin om te beweren dat het goed is om daarbij te zijn voor de nabestaanden, want zorg, liefde en aandacht kan ook op veel andere verschillende wijzen gegeven worden. Condoleance, een kaart, een pan soep of andere diensten.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Ik heb daar vanmiddag ook over na zitten denken. Het is inmiddels enige jaren geleden.Bert Mulder schreef:Ik zou geen van beide doen..
De wijwaterkwast weet ik zeker maar de hostie werd niet uitgereikt.
En wat de pastoor toen vertelde was nog niet eens verkeerd, maar de situatie was bijzonder toen. Twee kleine kistjes, moeder op brancard met ambulance gebracht.
maar on-topic............ ik blijf erbij dat ik zou gaan.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Ik zou niet zo snel een crematie bijwonen, maar je moet wel onderscheid maken tussen het afwijzen vanm cremeren en het omringen van de bedroefde familie.
Enkele jaren geleden stonden mijn opa en oma voor de vraag of ze naar een crematie zouden gaan. Ze hebben hun standpunt (dat ze niet zouden gaan) in een brief verwoord naar hun schoonzus; zijn tussen overlijden en cremeren elke dag bij haar langs geweest ter ondersteuning. Ze zijn naar de condoleance geweest en ook naar de plechtigheid voor de crematie. Toen zijn ze weggegaan.
Ik denk dat ik het ook zo zou doen.
Wat de mis betreft: Ik heb weleens een mis bijgewoond in Duitsland, gewoon omdat ik dat eens mee wilde maken. Ik moet zeggen dat de boodschap die ik tijdens die dienst hoorde een stuk rechtzinniger was dan van verschillende vrijzinnige PKN-gemeenten, die die geen mis hebben.
Dus ondanks het respect dat ik heb voor ds. Kersten: De tijden zijn wat dat betreft natuurlijk wel veranderd.
Enkele jaren geleden stonden mijn opa en oma voor de vraag of ze naar een crematie zouden gaan. Ze hebben hun standpunt (dat ze niet zouden gaan) in een brief verwoord naar hun schoonzus; zijn tussen overlijden en cremeren elke dag bij haar langs geweest ter ondersteuning. Ze zijn naar de condoleance geweest en ook naar de plechtigheid voor de crematie. Toen zijn ze weggegaan.
Ik denk dat ik het ook zo zou doen.
Wat de mis betreft: Ik heb weleens een mis bijgewoond in Duitsland, gewoon omdat ik dat eens mee wilde maken. Ik moet zeggen dat de boodschap die ik tijdens die dienst hoorde een stuk rechtzinniger was dan van verschillende vrijzinnige PKN-gemeenten, die die geen mis hebben.
Dus ondanks het respect dat ik heb voor ds. Kersten: De tijden zijn wat dat betreft natuurlijk wel veranderd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hier in Twente wonen vrij veel Roomsen en daar worden er heel wat gecremeerd. Dat de mensen daar niet meer geven is onwetendheid of het niet op de juiste manier willen beredeneren.Rens schreef:memento schreef:Veel Roomsen (ook geestelijken) in NL zijn uiterst vrijzinnig. Zo hoorde ik eens in een kerkdienst meneer pastoor beweren: "Zoals u weet hebben wij in onze kerk van die dikke boeken waarin precies staat hoe het moet. U weet hoe dat werkt. We leggen die boeken opzij, en gebruiken gewoon ons gezonde verstand."Tiberius schreef:Ik dacht dat ook de roomsen crematie afwijzen.-DIA- schreef:Wat zou je doen, als je Roomse buurman werd gecremeerd?![]()
![]()
kan het niet met je eens zijn vanuit de praktijk.............het zijn enkelingen die de moed hebben zo te handelen...............
Ik weet niet of je crematie tegenwoordig nog moet zien als een bewust in opstand komen tegen de levende God. Vijftig jaar geleden, dertig jaar geleden was dat vaak wel het geval. Nu is crematie voor veel mensen een 'normaal' alternatief voor begraven, zonder dat zij hierbij religieuze gedachten hebben.
Dat is, denk ik, ook wel weer zo, maar dan nog betaamd het christenen niet om het te doen.Zita schreef:Ik weet niet of je crematie tegenwoordig nog moet zien als een bewust in opstand komen tegen de levende God. Vijftig jaar geleden, dertig jaar geleden was dat vaak wel het geval. Nu is crematie voor veel mensen een 'normaal' alternatief voor begraven, zonder dat zij hierbij religieuze gedachten hebben.
Dat ben ik helemaal met je eens Gijs, even voor de duidelijkheid.Gijs83 schreef:Dat is, denk ik, ook wel weer zo, maar dan nog betaamd het christenen niet om het te doen.Zita schreef:Ik weet niet of je crematie tegenwoordig nog moet zien als een bewust in opstand komen tegen de levende God. Vijftig jaar geleden, dertig jaar geleden was dat vaak wel het geval. Nu is crematie voor veel mensen een 'normaal' alternatief voor begraven, zonder dat zij hierbij religieuze gedachten hebben.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
- zusterelly
Ik ben een aantal keren naar een crematie geweest. Dat was als een bewoner gecremeerd werd waar ik contactverzorgende van was. Deze crematies waren in het geheel niet christelijk getint.Gijs83 schreef:Dat is, denk ik, ook wel weer zo, maar dan nog betaamd het christenen niet om het te doen.Zita schreef:Ik weet niet of je crematie tegenwoordig nog moet zien als een bewust in opstand komen tegen de levende God. Vijftig jaar geleden, dertig jaar geleden was dat vaak wel het geval. Nu is crematie voor veel mensen een 'normaal' alternatief voor begraven, zonder dat zij hierbij religieuze gedachten hebben.
Één keer ben ik naar een rouwdienst in de RK kerk geweest. Heel veel jaren geleden. Ik ging daar naar toe omdat ik hem altijd verzorgd had en een zeer goede band met hem en zijn vrouw had. De dienst was in het Latijn. Dus totaal niets van begrepen.
Of ik nu hiernaar toe ga of naar een kerkelijke begrafenis waar de overledene veelvuldig in het middelpunt staat en niet De Heere God, het één kost mij niet meer moeite dan het ander.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
inderdaad, een christen behoort zich absoluut niet te laten cremeren. Maar ik weet dus niet of je in alle gevallen kunt zeggen dat het een christen niet betaamt om naar een crematie te gaan.Gijs83 schreef:Dat is, denk ik, ook wel weer zo, maar dan nog betaamd het christenen niet om het te doen.Zita schreef:Ik weet niet of je crematie tegenwoordig nog moet zien als een bewust in opstand komen tegen de levende God. Vijftig jaar geleden, dertig jaar geleden was dat vaak wel het geval. Nu is crematie voor veel mensen een 'normaal' alternatief voor begraven, zonder dat zij hierbij religieuze gedachten hebben.
@ Luther, dat van die mis bijwonen begrijp ik. Wij hebben er één bijgewoond in de Sint Pieter in Rome.
Je ouders zijn een mooi voorbeeld hoe je iemand wel kan respecteren en ondersteunen en toch niet over je eigen principes heenwalst.
Je ouders zijn een mooi voorbeeld hoe je iemand wel kan respecteren en ondersteunen en toch niet over je eigen principes heenwalst.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Dat bedoelde ik hier ook niet te zeggen.Zita schreef:inderdaad, een christen behoort zich absoluut niet te laten cremeren. Maar ik weet dus niet of je in alle gevallen kunt zeggen dat het een christen niet betaamt om naar een crematie te gaan.Gijs83 schreef:Dat is, denk ik, ook wel weer zo, maar dan nog betaamd het christenen niet om het te doen.Zita schreef:Ik weet niet of je crematie tegenwoordig nog moet zien als een bewust in opstand komen tegen de levende God. Vijftig jaar geleden, dertig jaar geleden was dat vaak wel het geval. Nu is crematie voor veel mensen een 'normaal' alternatief voor begraven, zonder dat zij hierbij religieuze gedachten hebben.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ja, kaarsen, wijwater....fluitje schreef:Ik heb daar vanmiddag ook over na zitten denken. Het is inmiddels enige jaren geleden.Bert Mulder schreef:Ik zou geen van beide doen..
De wijwaterkwast weet ik zeker maar de hostie werd niet uitgereikt.
En wat de pastoor toen vertelde was nog niet eens verkeerd, maar de situatie was bijzonder toen. Twee kleine kistjes, moeder op brancard met ambulance gebracht.
maar on-topic............ ik blijf erbij dat ik zou gaan.
Misschien dat het zo is, dat als men het laatste oliesel niet gehad heeft, men ook geen misdienst heeft...
De begravenis waar ik naar toe ging was van een klant die van een hartaanval heel plotseling was overleden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
De roomskatholieke opvatting van de mis (eucharistieviering genoemd) is dat hier steeds opnieuw het offer van Jezus Christus tegenwoordig gemaakt wordt. Het offer wordt niet herhaald. Dit is een protestants voorordeel!
Het enige Kriterium is toch of Jezus Christus centraal staat en dit gebeurt in een eucharistieviering net zoals in een dienst van zB de geref. gemeente.
Als mijn protestantse buurman sterft ga ik natuurlijk ook naar zijn uitvaart kerkdienst (requiem) en ook was ik al een paar keer bij zulke plechtigheden in de oosters ortodoxe kerk. Daar zeggen ze in een dienst wel honderd keer "gospodin pomiljoe" , Heer ontferm U! Ja dat is wat wij dringend van node hebben.
Het enige Kriterium is toch of Jezus Christus centraal staat en dit gebeurt in een eucharistieviering net zoals in een dienst van zB de geref. gemeente.
Als mijn protestantse buurman sterft ga ik natuurlijk ook naar zijn uitvaart kerkdienst (requiem) en ook was ik al een paar keer bij zulke plechtigheden in de oosters ortodoxe kerk. Daar zeggen ze in een dienst wel honderd keer "gospodin pomiljoe" , Heer ontferm U! Ja dat is wat wij dringend van node hebben.
Jezus Christus is het licht der wereld
Zijn dood verkondigen wij
Zijn verrijzenis prijzen wij
tot Hij komt in heerlijkheid
Zijn dood verkondigen wij
Zijn verrijzenis prijzen wij
tot Hij komt in heerlijkheid
Ik lees "Bijbels gezien is het niet de juiste manier om afscheid te nemen van overledenen."
Waar staat dat dan?
Voor de rest erg jammer dat men het bog steeds over paaps heeft in deze tijd , erg jammer !
Ik dacht dat beidde denominaties toenadering tot elkaar zochten en het verleden het verleden zouden laten. Ook aan de protestantse kant is de geschiedenis niet helemaal vrijgewaard van bepaalde zaken
In de grondbeginselen zijn we allemaal Christenen en dat wordt behoorlijk vergeten
Waar staat dat dan?
Voor de rest erg jammer dat men het bog steeds over paaps heeft in deze tijd , erg jammer !
Ik dacht dat beidde denominaties toenadering tot elkaar zochten en het verleden het verleden zouden laten. Ook aan de protestantse kant is de geschiedenis niet helemaal vrijgewaard van bepaalde zaken
In de grondbeginselen zijn we allemaal Christenen en dat wordt behoorlijk vergeten