Aanvallen op reformatorische gewoonten

Tiberius
Administrator

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Tiberius »

freek schreef:
Tiberius schreef:
Bloempje28 schreef:Zo is er deze: wij vullen onze zondag in op een manier zoals wij denken dat het hoort. Dit mag niet, dat mag wel. En we kijken een ander er op aan als die het toch allemaal anders doet. maar gisteren las ik in Romeinen 14: 6 "Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor God, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere."
Bloempje, deze tekst gaat niet over de sabbat / zondag, maar over de joodse feestdagen.
Bewijs?
Ik kopieer even een posting die Zonderling een paar dagen geleden in een ander topic typte:
Zonderling schreef:
Mister schreef:
Geborenomvrijtezijn schreef:Eigenlijk is geheel Rom 14 geweldig maar ik doel nu toch op vers 5 en 6
De kanttekening bij Romeinen 14:5 luidt:
acht wel den enen dag boven den anderen dag;
Grieks, oordeelt; dat is meent, dat de feestdagen des Ouden Testaments nog moeten onderhouden worden, en dat overzulks de ene dag heiliger is dan de andere.
M.i. gaat het hier niet over de sabbat/zondag?
Inderdaad. Het achten van de ene boven de andere dag kwam voort uit de Joodse achtergrond van velen van de christenen in die tijd. Zij hadden moeite om de Joodse feestdagen en andere Joodse ceremoniën los te laten. Daartoe leert Paulus dat zij nog zwak zijn in het geloof en dat ieder in zijn geweten zelf verzekerd moet zijn. Daarvan leert ook Paulus in Galaten 4 wat nadrukkelijker dat degenen die deze dagen nog onderhielden dwaalden. Idem in Kolossenzen 2:16.

Het gaat hier dus zeker niet over de Dag des Heeren die door al de Evangelisten ('de eerste dag van de week') benadrukt wordt als opstandingsdag van de Heere Jezus Christus. Op deze dag waren de gelovigen gewoon samen te komen volgens Handelingen 20:7, 1 Korinthe 16:2, Ignatius ca 110 en Justinus ca 150 en werd de Dag des Heeren genoemd volgens Openbaring 1:10 vergeleken met de geschriften van de opvolgers van de apostelen tussen 110 en 150 (Ignatius aan de Magnesiërs, de z.g. 'brief van Barnabas', 'Het onderwijs van de twaalf apostelen').
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

THE EPISTLE OF BARNABAS CHAPTER 15
15:1 |And, moreover, concerning the sabbath it is
written in the ten commandments, in which he spake on
Mount Sinai unto Moses face to face: Sanctify ye the
sabbath of the Lord with pure hands and a pure heart.
15:2 And in another place he saith, If my sons shall
keep my sabbath, then will I place my mercy upon them.
15:3 He speaketh, too, of the sabbath in the
beginning of the creation: And God made in six days
the works of his hands, and finished them on the
seventh day, and rested in it and sanctified it.
15:4 Consider, my children, what signify the words,
He finished them in six days. They mean this: that in
six thousand years the Lord will make an end of all
things, for a day is with him as a thousand years. And
he himself beareth witness unto me, saying: Behold
this day a day shall be as a thousand years.
Therefore, my children, in six days, that is in six
thousand years, shall all things be brought to an end.
15:5 And the words, He rested on the seventh day,
signify this: After that his Son hath come, and hath
caused to cease the time of the wicked one, and hath
judged the ungodly, and changed the sun and the moon
and the stars, then shall he rest well on the seventh
day.
15:6 And further he saith, Thou shalt sanctify it
with pure hands and a pure heart. Who, therefore, can
sanctify the day which the Lord hath sanctified,
unless he be pure of heart? in all things have we been
deceived.
15:7 Behold, that then indeed we shall be able to
rest well and sanctify; even when we ourselves, having
been justified, and having received the promise, when
iniquity exists no longer, but all things have been
made new by the Lord, we shall then be able to
sanctify it, having been first sanctified ourselves.
15:8 And, further, he saith unto them, Your new
moons and your sabbaths I cannot endure. See, now,
what he meaneth. The sabbaths, that now are, are not
acceptable unto me, but that which I have made is,
even that in which, after that I have brought all
things to an end, I shall make a beginning of the
eighth day, which thing is the beginning of another
world.
15:9 Wherefore we keep the eighth day as a day of
gladness, on which also Jesus rose from the dead, and
after he had appeared ascended unto heaven.
Voor alle geïnteresseerden, ik heb dit van deze site gehaald.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Het spijt me maar ik kan me suf ergeren aan het plaatsen van engelse teksten. daarvoor hebben we een forum in het engels toch? Zou het door iemand vertaald kunnen worden in vervolg? Of kopieer het dan uit een nederlandse bijbel.... ::please
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 13 nov 2009, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Tiberius schreef:
Bloempje28 schreef:Zo is er deze: wij vullen onze zondag in op een manier zoals wij denken dat het hoort. Dit mag niet, dat mag wel. En we kijken een ander er op aan als die het toch allemaal anders doet. maar gisteren las ik in Romeinen 14: 6 "Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor God, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere."
Bloempje, deze tekst gaat niet over de sabbat / zondag, maar over de joodse feestdagen.
Prima, maar werkt het zo bij ons ook niet? Als we een dienst over slaan tijdens de feestdagen? Velen hebben daar wel een woordje bij klaar. Laten we de rest van de tekst uit Romeinen 14 dan wel ter harte nemen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Calvijn over de zondag: http://spindleworks.com/library/bouwman ... abbath.htm
Samengevat?
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Calvijn over de zondag: http://spindleworks.com/library/bouwman ... abbath.htm
Samengevat?
Samengevat: Calvijn ziet de zondag NIET als sabbath. De predikant die dit artikel schrijft legt uit waarom hij op dat punt het niet eens is met Calvijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik dacht dat jij zo van diepgaande theologie hield ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bureaucraat

Bloempje28 schreef:Het spijt me maar ik kan me suf ergeren aan het plaatsen van engelse teksten. daarvoor hebben we een forum in het engels toch? Zou het door iemand vertaald kunnen worden in vervolg? Of kopieer het dan uit een nederlandse bijbel.... ::please
De bewuste brief maakt geen onderdeel uit van de bijbel. Bovendien beschik ik niet over een nederlandse vertaling, mocht die al beschikbaar zijn. Het lijkt me toch niet zo moeilijk om even wat in het engels te lezen. Ik neem aan dat iedereen voldoende is ontwikkeld om het engelse citaat te begrijpen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Ik dacht dat jij zo van diepgaande theologie hield ;)
Op mijn werk ga ik niet tussen de regels door allerlei lange Engelse teksten lezen, van onbekende reverends.
freek

Bericht door freek »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Samengevat?
Samengevat: Calvijn ziet de zondag NIET als sabbath. De predikant die dit artikel schrijft legt uit waarom hij op dat punt het niet eens is met Calvijn.
Als je de bijbel niet in een bepaalde mal perst, kun je niet anders dan tot de Calvijnse conclusie komen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bureaucraat schreef:
Bloempje28 schreef:Het spijt me maar ik kan me suf ergeren aan het plaatsen van engelse teksten. daarvoor hebben we een forum in het engels toch? Zou het door iemand vertaald kunnen worden in vervolg? Of kopieer het dan uit een nederlandse bijbel.... ::please
De bewuste brief maakt geen onderdeel uit van de bijbel. Bovendien beschik ik niet over een nederlandse vertaling, mocht die al beschikbaar zijn. Het lijkt me toch niet zo moeilijk om even wat in het engels te lezen. Ik neem aan dat iedereen voldoende is ontwikkeld om het engelse citaat te begrijpen.
Nee dus. En dat is ook helemaal niet zo raar. Er zitten hier mensen van verschillende opleidingen en op verschillend intelligentieniveau.

Als het voor jou zo makkelijk is, dan is het toch ook niet teveel gevraagd om een korte vertaalde samenvatting te geven?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Samengevat?
Als je de bijbel niet in een bepaalde mal perst, kun je niet anders dan tot de Calvijnse conclusie komen.
Waarom nou toch, dit soort opmerkingen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Bureaucraat schreef:
Nee dus. En dat is ook helemaal niet zo raar. Er zitten hier mensen van verschillende opleidingen en op verschillend intelligentieniveau.

Als het voor jou zo makkelijk is, dan is het toch ook niet teveel gevraagd om een korte vertaalde samenvatting te geven?
Dat is ook gebeurd... maar ik dacht dat we vinden dat taal een barriere is, we gewoon wat meer moeite moeten doen om het te begrijpen? Anyhow, er is keurig zoals gevraagd een samenvatting gegeven. Bloempje geeft echter aan dat ze liever uberhaupt geen engelse teksten hier ziet. Dat lijkt me wat teveel van het goede. Natuurlijk is er een engelstalig subforum, maar als je in een onderwerp iets wil neerzetten dat op dat onderwerp van toepassing is, kan dat moeilijk op een ander subforum. Dan kan je kiezen tussen het niet plaatsen of het wel plaatsen omdat je vindt dat het een meerwaarde voor de discussie heeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On topic verder, a.u.b.
Bureaucraat

Speciaal voor Bloempje28:

Een vertaling van de brief van Barnabas. Het is uit de losse pols vertaald, maar volgens mij komt het aardig overeen met het engelse origineel. Wie het beter weet, mag het zeggen.
15.1
En bovendien, aangaande de sabbat, zoals beschreven in de tien geboden, welke Hij uitsprak tegen Mozes op de berg Sinaï van gezicht tot gezicht: “Heiligt de sabbat, met schone handen(?) en een schoon geweten. “
15.2
En op een andere plaats zei Hij: “ Als mijn zoon mijn sabbat, zal ik mijn genade over hem uitstorten.”
15.3
Hij sprak ook over de sabbat bij de schepping: “ God schiep in zes dagen de werken van zijn hand, en beëindigde die op de zevende dag, waarop Hij rustte en de sabbat heiligde.”
15.4
Overweeg, mijn kinderen, wat de woorden ‘Hij beëindigde zijn werken op de zesde dag’ betekenen. Deze woorden betekenen dit: dat in zesduizend jaar de Heere een einde zal maken aan alle dingen, omdat een dag voor Hem is als duizend jaar. En Hijzelf bracht de getuigenis tot mij, zeggende: “ Houdt deze dag, een dag zal zijn als duizend jaar.” Daarom, mijn kinderen, in zes dagen, dat is in zesduidend jaar, zal Hij alle dingen tot een einde brengen”.
15.5
En de woorden ‘Hij rustte op de zevende dag’ betekenen het volgende: Nadat zijn Zoon zal gekomen zijn, en de tijd van de boze beëindigd zal hebben, de goddelozen veroordeeld zal hebben, en de zon, de maan en de sterren veranderd zal hebben, dan zal Hij rusten op de zevende dag.
15.6
Verder zegde Hij: U zult de sabbat heiligen met pure handen(?) en een schoon geweten. Wie kan daarom de dag heiligen die de Heere heeft geheiligd, tenzij hij een schoon geweten heeft/rein van hart is? In alle dingen zijn we misleid.
15.7
Neem waar dat indien we in staat zijn om goed te rusten en te heiligen, zelfs als we onszelf, gerechtvaardigd zijnde en de beloften ontvangen te hebben, wanneer er geen ongelijkheid meer bestaat, maar alle dingen nieuw zijn gemaakt door de Heere, we dan in staat zullen zijn om de sabbat te heiligen, als we zelf eerst geheiligd zijn.
15.8
En verder zei Hij tot mij: “Jullie nieuwe maan en jullie sabbatten kan Ik niet verdragen. Merk op, wat Hij bedoelt: “De sabbatten die nu zijn, zijn niet acceptabel voor Mij, maar hetgeen ik heb gemaakt, zelfs de zaken in welke, nadat ik alle zaken tot een einde heb gemaakt, zal Ik een begin maken met de achtste dag, wat het begin van een andere (nieuwe?) wereld betekent.
15.9
Daarom houden wij dan de achtste dag als een dag van vreugde, op welke Jezus is opgestaan uit de dood, en waarna hij verschenen is en opgevaren naar de hemel.
Gesloten