vlinder schreef:Bert Mulder schreef:Marie-Henriëtte schreef:Het gaat hier niet over een kies en de tandarts. Zie mijn beginposting. Er zijn veel artsen die bij voorkeur de vrouw zien bevallen zonder ruggenprik omdat de pijn bij een bevalling een signaleringsfunctie heeft voor de moeder én haar baby. De moeder kan en mag gerust kiezen voor een ruggenprik (ik houd niemand tegen) maar bedenk wel dat de baby geen stem heeft om te kiezen, en als de vrouw op dat moment totaal verdoofd is, kleven er ook zeker risico's aan vast.
Nog nooit van gehoord, en heb 8 bevallingen meegemaakt (als man)
Het risico zit hem in twee redenen: 1. de baby kan de verdoving ook binnenkrijgen zodat er kans is op lagere hartfrequentie. Daarnaast ben je met een spinaal (ruggenprik) vanaf je heupen tot je tenen ongeveer verdoofd. Stel dat de bevalling onverwacht snel doorzet, kun je als moeder op dat moment niet meer meehelpen omdat je geen gevoel meer in je onderlichaam hebt. Dit is riskant en dat is ook de reden dat ze bij ons vanaf ongeveer 8 cm ontsluiting geen ruggenprik meer geven. Je zou kunnen vragen voor andere pijnstilling in de vorm van tabletten.
Daphne: misschien heb jij nog leuke toevoegingen en praktijkverhalen?

Bij de eerste heb ik een lichte verdoving gekregen (ook omdat de bevalling toen werd opgewekt) bij de laatste 2 niet. De laatste bevalling was eigenlijk het fijnst, ook qua begeleiding. Ik had een ontzettend lieve en ervaren zuster die mij nijstond en de gynaecologe was zo knap dat ze na afloop maar 1 hechting hoefde te plaatsen.
Aan de verdoving kleven inderdaad nadelen en ik zou ook iedere vrouw adviseren om het zonder te doen, zoveel mogelijk. Alleen moet je niet vergeten dat pijn erg vermoeiend is en dat bij een langdurige bevalling dus pijnstilling ook even rust kan brengen. Iedere bevalling en zwangerschap is anders en dient dus ook iedere keer opnieuw te worden beoordeeld, in plaats van een algemeen oordeel en standpunt uit te spreken.
En of er ooit een pijnloze en kwaalloze zwangerschap komt, dat bewijfel ik. En ik zou eiegnlijk niet weten wat er dan allemaal op de markt daarvoor is. Misschien zou je dat kunnen toelichten.