Ellende, Verlossing, Dankbaarheid

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

we zijn ellendig, moede, arm en naakt, dat hoeven we niet nog te worden!
Juist, de geur van de dood hangt rondom ons. We behoeven niet meer ellendig te worden, we zijn reeds totaal dood! Maar nu komt het: God die ontdekt een zondaar door de prediking van Wet en Evangelie aan zijn goddeloze bestaan voor God.
Sommige menen dat je eerst ellendig moet worden voordat je tot Christus mag gaan. Nee gij zijt ellendig, blind, arm en naakt! Als God de Christus laat prediken dan laat Hij prediken de totale rijkdom in Zijn lieve Zoon en de totale onmacht en doodstaat van onszelf!

En het is inderdaad zo dat de trits ellende verlossing en dankbaarheid een doorgaand werk is in het leven van Gods volk. Moet ik verhalen van David uit Psalm 51 (ellende), moet ik verhalen van andere psalmen waarin hij zijn verlossing bezingt (Psalm 32) en waarin hij zijn dankbaarheid uit?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik hoorde tijdens een preek van een paar weken geleden de volgende uitspraak:

De grootste ellende is dat we onze ellende niet zien!

Mensen die het zelf niet eens zien zijn dus zo ellendig want ze hebben het niet door!
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

We mogen gaan tot Christus zoals we zijn, we zijn ellendig, moede, arm en naakt, dat hoeven we niet nog te worden!
Je zegt dat we mogen komen zoals we zijn. Gelukkig klopt dat ook. Maar je hebt rijke zondaren en arme zondaren. De arme zondaren zijn arm gemaakt door God. Hij heeft hun hun zonden voor ogen gesteld. En dan kan God wat aan hun kwijt. (de verlossing) De zondaar is dan dood in zichzelf, hij is leeg. Dan kan God hem vullen met zichzelf. Maar aan een zondaar die nog rijk is, kan hij niets kwijt.
refo

Bericht door refo »

Origineel geplaatst door kridje

De grootste ellende is dat we onze ellende niet zien!
Als je het maar vaak genoeg zegt, krijgt het vanzelf de waarde van een Bijbeltekst.
england

Bericht door england »

Oeps, Refo, dat vind ik wel een beetje een ondeugende uitspraak...

Gaat deze discussie niet teveel op 'de toeleidende weg' lijken?

Hier wordt (uiteraard) de HC niet gepreekt. Als ik het er met mensen overheb zijn er twee hoofdreacties: 1) ideaal, zo komt er structuur in de preken of 2) fout, je hoort niet van de cathechismus te preken, maar van de Bijbel...

Wat vinden jullie daarvan?
Ik moet zeggen dat er bepaalde predikanten die zelfs de laatste twee stukken nog zo kunnen behandelen zodat ze uiteindelijk weer over het stuk der ellende preken, is dat een reeel gevaar?
Balance

Bericht door Balance »

Het is leerzaam deze discussie door te lezen.

De balans kent twee kanten.

Dat geld ook voor dit onderwerp.

Altijd in de ellende blijven hangen gaat niets positiefs vanuit.

Er staat in Romeinen 7:24 Ik ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods.

En dan komt de andere kant van de balans.

Romeinen 7:25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here.

Het op een verkeerde manier blijven wroeten in onze ellende drukt ons terneer. Er is een weg gebaand om uit deze ellende te komen. Ook wordt Romeinen 7:24 soms misbruikt als excuus voor een leven in zonde.

Toch is het ook niet de bedoeling onze ellende in zijn geheel te vergeten. Paulus spreekt na zijn bekering regelmatig nog over zijn "oude leven".

Paulus herrinnert ook ons allemaal er aan hoe wij zijn geweest bijvoorbeeld in Efezieers2:1. Deze herinnering is belangrijk omdat het ons in de juiste ootmoed houdt. Als er in ons leven met God's hulp iets tot stand komt krijgt Hij alle eer. Niemand hoeft zich als mens iets te verbeelden.

Alle eer komt God toe.

Tot zover mijn gedachten over dit onderwerp.

Balance

[Veranderd op 19/10/02 door Balance]
PeterB

Bericht door PeterB »

Ik hoorde eens het volgende over een oude vrouw, een kind van God. Je hoefde bij deze vrouw niet aan te kloppen met dogmatiek en dergelijke. Daar had ze geen verstand van!!!
Maar wat wist ze wel te vertellen? Zo eenvoudig en tegelijker tijd zo heel rijk en leerzaam voor ons: "Van Dogmatiek weet ik niks, maar 1 ding weet ik en dat is dat ik eerst God kwijt was en nu weer terug heb".

Dat is ellende-kennis. Dat we dit allemaal zouden mogen leren
Madtice

Bericht door Madtice »

Volgens mij is dat geen ellendekennis hoor. Volgens mij is zij gewoon heel erg gelukkig dat God haar terug wilde.
Kislev

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door Madtice
dat God haar terug wilde.
Inderdaad; terug
PeterB

Bericht door PeterB »

Wat die vrouw hier bedoelde is dat ze wel degelijk het besef had (en dan bedoel ik niet verstandelijk) dat ze GOD KWIJT was.

en wat kislev aanhaald: "terug"

Dat wilde dus zeggen dat die vrouw ook eerst besefte dat ze God ook kwijt was en dat ze wel eerst met God was.

Ik vraag me alleen wel eens af waarom er altijd gesproken kan worden over de genade Gods en hoe gelukkig kinderen Gods zijn en nou echt NOOIT eens gesproken kan worden over de ellendige staat waarin ieder mens van nature verkeerd.

Iedere keer, hier en in persoonlijke gesprekken, als ik het onderwerp aanhaal over de ellendige staat van de mens dan voel je gewoon de weerstand die opkomt in de harten!!

Stelt dat niet tot nadenken??????
david

Bericht door david »

Beste PeterB,

Ik denk dat je deels gelijk hebt wat betreft de weerstand tegen de ellendige staat van de mens. Wat mezelf betreft: mijn terughoudendheid ten aanzien van van het spreken over de ellendige staat is vooral gebaseerd op het feit dat ik dat veel te vaak en te uitgebreid gehoord heb. Ik heb nu meer zoiets van: zodra mensen daarmee aankomen (en dan bedoel ik vooral hier op het forum) ervaar ik dat als een dooddoener. En ik weet wel dat ik dan niet helemaal (of helemaal niet) recht doe aan degene die dat zegt.
Maar het roept inderdaad weerstand en wrevel bij me op. Niet omdat het niet zo is of omdat ik er niet aan wil. Maar omdat het me vroeger zo vaak lamgeslagen heeft als ik serieuze vragen en zoektochten had. Dan werd er niet op Christus gewezen, maar dan werden er dingen gezegd die hierop neerkwamen: de mens is van nature zondig en in een ellendige staat, dus beeld je maar niet in die vragen van jou enige waarde hebben.

En de pijn om die afwijzing zit er nog steeds. Het wordt wel minder, maar toch. Dus als ik jouw berichten dan lees, krijg ik zo'n gevoel van: heb je er weer zo één. Op dat moment scheer ik jou over één kam met degenen die zulke dingen vroeger tegen mij zeiden. Dat spijt me, echt waar. Want ik ken je verder helemaal niet.
En nu je dit zo schreef, over die weerstand die je ervaart als je met mensen praat... Ik dacht: laat ik er serieus op in gaan en proberen uit te leggen hoe het bij mij werkt. Ik hoop dat het je duidelijker wordt.
En misschien is dat wel bij meer mensen zo. Dat er angst achter zit en niet zozeer het ontkennen van de ellendige staat van de mens.

En als zij dan met de genade van God aankomen, dat vind ik ook wel terecht. Het één kan niet zonder het ander, zal ik maar zeggen. Je kunt niet over de ellendige staat van de mens praten als je er niet Gods genade tegenover stelt. En hoe kun je het over genade hebben als je de ellendige staat buiten beschouwing laat?

Ik denk dat het een vrij logische reactie is: als je veel over ellende gehoord hebt, verleg je het accent naar de genade. Hoor je veel over genade, dan gaat je voorkeur uit naar meer over je ellende. En zo heeft iedereen zijn achtergrond.
PeterB

Bericht door PeterB »

Beste David,

uit wat je zegt maak ik op dat diegenen die op jou vragen een antwoord gegeven hebben, niet eerlijk zijn geweest. Niet tegenover jou en niet tegenover zichzelf.
Maar omdat het me vroeger zo vaak lamgeslagen heeft als ik serieuze vragen en zoektochten had. Dan werd er niet op Christus gewezen, maar dan werden er dingen gezegd die hierop neerkwamen: de mens is van nature zondig en in een ellendige staat, dus beeld je maar niet in die vragen van jou enige waarde hebben.
Niet tegenover jou: Men heeft jou ook nooit de weg tot Christus voorgehouden.

Niet tegenover zichzelf: als ze zelf weet hadden gehad van het verzoenend werk van Christus, dan hadden ze iemand anders nooit op zo'n manier behandeld als jij aangeef. Want als iemand zichzelf verzoend weet met God, dan gaat hij zichzelf zien als de grootste der zondaren (net als Paulus) En als er vergeving is voor hem, dan is er zeker vergeving voor een ander en zal deze persoon zich zeker richten op het heil van die ander, wel Christus.

Maar dit neemt natuurlijk niet weg dat er wel degelijk over de ellendestaat gepraat dient te worden.
Let wel, er zijn veel mensen die niets anders doen dan hele kerkdiensten en gezelschappen en/of gesprekken alleen maar de mens de verdoemenis aanpreken. Ik zeg hierop: DIT IS NIET JUIST.

Ik hoop niet dat je me over één kam scheer met dit soort mensen, hoewel ik niet boven deze mensen ga staan, want ik en jij en iedereen hier is geen haar beter.

Veelal wordt er gedacht dat als er over ellende gepraat dient te worden dat we dan van de toehoorder geen spaander heel dienen te laten. En soms hoor je wel eens van die opmerkingen onder die toehoorders: "nou hij heeft weer niks van ons overgelaten he?" Dat is dan "zwaar".
Die mensen hebben er dus geen weet van van wat ellende nu eigenlijk inhoud.
Kijk ellende kennis is absoluut geen VOORWAARDE voor de zaligheid. Die is er maar één en dat is Christus, NIETS anders.

Maar wat je aanhaalt is dat die vragen van jou zogenaamd geen waarde zouden hebben. En wel omdat je van nature zondig ben en in een ellendige staat.
Nu dat is dus niet zo!!! Jou vragen hebben juist wel waarde. Het bewijst dat je bezig bent met de zaken van het geestelijk leven. En waar dan op gewezen dient te worden is dat we God dienen te zoeken en dat we dienen te bidden om licht en wijsheid over hoe we tot God kunnen komen. En dat we dat zelf niet kunnen en dat God ons hierin eerst laat zien wie we zijn en wat we werkelijk zijn, dat leert Hij ons dan Zelf wel. Dat dienen wij iemand niet aan te preken.

Maar dat neemt niet weg dat er wel op gewezen dient te worden dat we ellendig zijn.
En die ellende kennis zoals we dat noemen, is het besef dat we God kwijt zijn, in het Paradijs moedwillig van Hem afgevallen en daardoor het eeuwige oordeel Gods waardig.
Dat wil dus niet zeggen dat we hierdoor een angst moeten krijgen, juist helemaal niet. We dienen juist bedroeft te zijn dat we zulk een goeddoend God de rug toegekeerd hebben. En als God dit aan de zondaar gaat leren, dan gaat Hij hiermee niet alleen die ellende aanwijzen, maar zeker ook de enige nodige Weg tot de zaligheid openbaren: Christus.

Een mens nu kan hierover met grote levensvragen zitten. Jij had die ook zei je. En als men dan alleen maar op des mensen ellende staat te wijzen, dan heeft men hun eigen ellende nog nooit onder ogen gehad.
Ellende besef drijft juist uit naar Christus.

En daarom vind ik het ook zeker belangrijk om de weg tot Christus aan het licht te leggen in de predeking en de gesprekken.

Als ik nog wat mag vragen: je spreekt over angst, wat voor soort angst heb je het dan over?
roseline

Bericht door roseline »

Ellende, Verlossing en Dankbaarheid.

Op basis van deze drie uitgangspunten is de gereformeerde leer opgebouwd.

Maar wat is de verhouding tussen hen.
ligt er bv in de reformatorsche kerken en te zware nadruk op de Ellende of moeten we net zoals de evangelische richting met een grote stap gelijk de Dankbaarheid vol om armen. zonder enige ellendekennis.
Waar komt in eerste instantie dit rijtje vandaan? Ellende, verlossing, dankbaarheid? Losse begrippen, i.p.v logischere bijbelteksten?

Ellendekennis? Onbijbels woord. 'Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? 'schrijft Paulus, en vervolgens - in 1 adem: 'Gode zij dank, door Christus Jezus, onze Here!'

Hij twijfelt er geenszins aan. Het is bijna een retorische vraag.

Ik heb soms het idee dat de leer van de gereformeerde kerk enkel gebaseerd is op Rom. 7:13-24. 25-26 wordt nauwelijks gelezen, Rom. 8 al helemaal niet... (of heb ik het mis? Lees het allemaal maar eens, HEEL Romeinen 8).

Maar Rom. 7 gaat over wat IS - daar heb je geen geloof voor nodig. Immers, geloof gaat niet over wat ZICHTBAAR is, maar over hetgeen je NIET ZIET, het ONZICHTBARE, het EEUWIGE. Rom. 7 - in mijn vlees woont geen goed - is een FEIT.

Echter, mijn geloof staat uitgewerkt in heel Romeinen 8 - en de rest van de bijbel overigens. Het is nog onzichtbaar, maar het is zekerheid, het is niet te zien, maar het is bewezen, het is eeuwig, onvergankelijk.

Wanneer ik iets doe dat ik níet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mijn vlees woont.
En mijn vlees is vergankelijk en zal sterven, aan het kruis Gal. 5:24.

Gode zij dank, door Jezus Christus, onze Here!

Groeten, Rose.

[Veranderd op 21/10/02 door roseline]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Waar komt in eerste instantie dit rijtje vandaan? Ellende, verlossing, dankbaarheid? Losse begrippen, i.p.v logischere bijbelteksten?"
Dit rijtje komt uit de Heidelbergse Catechismus en beschrijft hoe de Bijbel spreekt over wat er allemaal in een mensenleven moet gebeuren wil hij of zij getroost kunnen sterven. Als een mens bekeerd wordt krijgt hij ellendekennis en gaat hij zoeken naar een Borg voor zijn schuld. Als de Heere dan geloof schenkt en het Hem behaagt Jezus Christus in zijn of haar ziel te openbaren, mag er kennis zijn van de verlossing voor hem of haar persoonlijk. Dat geloof dat verbindt aan Jezus Christus uit zich in een leven vol dankbaarheid. Concreet: Het hartelijk dienen van God door Jezus Christus' krachten.

Zie je hoe dit alles weldegelijk uit de Bijbel komt? Je kunt het niet ontkennen.

"Ellendekennis? Onbijbels woord."
Ellendekennis? Daar staat de Bijbel vol van. Je citeert zelf al een mooi citaat van Paulus als hij uitroept in Romeinen 7 dat hij een ellendig mens is. Getuigt dat dan niet van ellendekennis? Hoe bijbels!

"Ik heb soms het idee dat de leer van de gereformeerde kerk enkel gebaseerd is op Rom. 7:13-24. 25-26 wordt nauwelijks gelezen, Rom. 8 al helemaal niet... (of heb ik het mis? Lees het allemaal maar eens, HEEL Romeinen 8)."
Je hebt het volkomen mis. De Heidelberger Catechismus bestaat uit 52 zondagen (129 vragen). De eerste zondag gaat over de enige troost in leven en sterven (samenvatting van de Heidelberger Catechismus; 2 vragen).
Dan gaan er 9 vragen over de kennis der ellende. Dan gaan er 74 vragen over de kennis van de verlossing. Tenslotte gaan er 44 vragen over het leven in de dankbaarheid.

"Maar Rom. 7 gaat over wat IS - daar heb je geen geloof voor nodig. Immers, geloof gaat niet over wat ZICHTBAAR is, maar over hetgeen je NIET ZIET, het ONZICHTBARE, het EEUWIGE. Rom. 7 - in mijn vlees woont geen goed - is een FEIT."
Maar wie komt zonder het geloof tot die uitroep van Paulus? Wie ontdekt dat hij door en door verdorven is door de zonde? Dat kan alleen als de Heere God je laat zien wie je bent voor Hem! Het geloof ziet het zichtbare ook in een ander perspectief. Weten dat je zondaar bent doen velen, maar het beleven en er onder zuchten, dat kan slechts door het geloof.

Groeten,
REFOjongere
Plaats reactie