Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

learsi

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door learsi »

Ben twee weken geleden in de Bhagavad Gita begonnen.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

een vallei vol liefde

-enorm indrukwekkend, lees je niet met droge ogen, ik niet... -
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 20 okt 2009, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

learsi schreef:Ben twee weken geleden in de Bhagavad Gita begonnen.
In het Sanskriet?
Hou wel voor ogen dat de Bhagavad Gita dogmatiek als een verkeerde/valse leermeester ziet ;)
vlinder

Bericht door vlinder »

Ander schreef:
vlinder schreef:Net voorgelezen: De schaking van de 17e eeuw.
Nu aan het voorlezen Robin Hood en als die uit is de lof der zotheid van Erasmus eens doorlezen. Ben benieuwd....
lees je memento voor?
:ouioui :ouioui :ouioui
Weet je hoe gezellig! Iedere zondag en vaak 1 of 2 keer in de week.
Heerlijk, samen op de bank, kaarsjes aan, wijntje erbij, dekentje over de benen en genieten van het samen zijn en het lezen van een boek.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Ik lees: Blizzard. (Roger H. Schoemans)
Omdat ik van geschiedenis hou.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Lassie

Bericht door Lassie »

vlinder schreef:
Ander schreef:
vlinder schreef:Net voorgelezen: De schaking van de 17e eeuw.
Nu aan het voorlezen Robin Hood en als die uit is de lof der zotheid van Erasmus eens doorlezen. Ben benieuwd....
lees je memento voor?
:ouioui :ouioui :ouioui
Weet je hoe gezellig! Iedere zondag en vaak 1 of 2 keer in de week.
Heerlijk, samen op de bank, kaarsjes aan, wijntje erbij, dekentje over de benen en genieten van het samen zijn en het lezen van een boek.
dat doen wij ook vaak.... maar dat voorlezen komt er dan bij ons niet van. :jongle
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Siegfried van Harry Mulisch.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hitlers Mein Kampf, door Werner Maser
Ander

Bericht door Ander »

Ander schreef:Ziek zijn van de kerk? Ds. J. Belder
Wie heeft dit ook wel eens gelezen? Sommige dingen zijn wel verhelderend, met name in de kerkstrijd rond mei 2004.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Wie heeft dit ook wel eens gelezen? Sommige dingen zijn wel verhelderend, met name in de kerkstrijd rond mei 2004.
Ik heb het in één ruk uitgelezen. Geweldig boek!
Vaak heb ik liggen schuddebuiken van de lach; dan weer met een traan naar de zinnen zitten staren.
Voor mij is één ding helder geworden: DÉ Vaderlandse kerk bestaat domweg niet meer, niet de PKN, niet de HHK. Ik heb dat heel lang wel gedacht, in de lijn van de HHK'ers: wij hebben dezelfde grondslag, dus wij zijn de wettige voortzetting van de NHK, dus wij zijn de vaderlandse kerk.
Helaas is de conclusie waar die ds. Belder ook trekt: De Vaderlandse kerk bestaat in Nederland voort in zo'n 10 kerkverbanden.
Ik vond dat een bevrijdende stelling. Bij echte hervormden heb ik toch altijd het idee dat men wat minderwaardig neerkeek op andere kerkverbanden. (Dat is gevoel; ik weet dat dat veelal niet zo is!)
Maar de stelling van ds. Belder geeft direct ook aan dat het ontstaan van de HHK op de wijze zoals dat nu is gegaan, onterecht is geweest. Men had als bezwaarde zich aan moeten sluiten bij bestaande kerkverbanden. M.n. de CGK zou daarvoor geschikt zijn geweest. Nu is er weer een nieuw kerkverband, 60.000 leden, 70 predikanten, eigen organisatis, etc. etc. En hoe langer het duurt, hoe hoger de muren weer worden.
Er is geen reden dat de HHK zelfstandig bestaat: elke HHK-gemeente had onderdak kunnen krijgen bij een bestaand kerkverband, hetzij CGK, hetzij GG, hetzij hier en daar OGGN.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Ander schreef:
Ik heb het in één ruk uitgelezen. Geweldig boek!
Vaak heb ik liggen schuddebuiken van de lach; dan weer met een traan naar de zinnen zitten staren.
Voor mij is één ding helder geworden: DÉ Vaderlandse kerk bestaat domweg niet meer, niet de PKN, niet de HHK. Ik heb dat heel lang wel gedacht, in de lijn van de HHK'ers: wij hebben dezelfde grondslag, dus wij zijn de wettige voortzetting van de NHK, dus wij zijn de vaderlandse kerk.
Helaas is de conclusie waar die ds. Belder ook trekt: De Vaderlandse kerk bestaat in Nederland voort in zo'n 10 kerkverbanden.
Ik vond dat een bevrijdende stelling. Bij echte hervormden heb ik toch altijd het idee dat men wat minderwaardig neerkeek op andere kerkverbanden. (Dat is gevoel; ik weet dat dat veelal niet zo is!)
Maar de stelling van ds. Belder geeft direct ook aan dat het ontstaan van de HHK op de wijze zoals dat nu is gegaan, onterecht is geweest. Men had als bezwaarde zich aan moeten sluiten bij bestaande kerkverbanden. M.n. de CGK zou daarvoor geschikt zijn geweest. Nu is er weer een nieuw kerkverband, 60.000 leden, 70 predikanten, eigen organisatis, etc. etc. En hoe langer het duurt, hoe hoger de muren weer worden.
Er is geen reden dat de HHK zelfstandig bestaat: elke HHK-gemeente had onderdak kunnen krijgen bij een bestaand kerkverband, hetzij CGK, hetzij GG, hetzij hier en daar OGGN.
Denk toch niet dat het grondvlak daar destijds ook zo over dacht. Moeilijk hoor, om zomaar je gebouw uitgeknikkerd te worden terwijl de andere gemeente het niet nodig heeft. Moeilijk hoor, om je aan te sluiten bij een afgescheiden gemeente als je je 'gewoon hervormd' voelt en bent. Verder heb je natuurlijk nu visie van één kant bekeken.
Overigens, dat minderwaardig neerkijken op heb ik meestal andersom ervaren... ;)
Ander

Bericht door Ander »

ik heb een poosje het kerkblad van de HHK gelezen. Ik vond het soms wel een beetje een strijdblad. De CBZ kwam er nooit goed vanaf, ook deels wel terecht natuurlijk. Maar dit boek geeft me een blik naar de andere kant en dan is het wel heel verdrietig. Ik kijk er overigens als buitenstaander tegenaan.

Verder, ik vind het enorm knap dat je zo een boek kan schrijven. Er heeft van dit boek toch een recensie in de Saambinder gestaan? Weet iemand dat en wat werd er toen over geschreven?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef:ik heb een poosje het kerkblad van de HHK gelezen. Ik vond het soms wel een beetje een strijdblad. De CBZ kwam er nooit goed vanaf, ook deels wel terecht natuurlijk. Maar dit boek geeft me een blik naar de andere kant en dan is het wel heel verdrietig. Ik kijk er overigens als buitenstaander tegenaan.
Je hebt gelijk dat 1 bepaalde artikelenreeks een strijdbaar karakter had en heeft. Helaas wel. Overigens is het natuurlijk sociologisch gezien wel logisch dat dit gebeurt. De rest van de artikelen zijn trouwens absoluut het lezen waard en vrij van kerkstrijd ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

Nu bezig met Reflections on the Psalms van C.S. Lewis. Erg interessant.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:ik heb een poosje het kerkblad van de HHK gelezen. Ik vond het soms wel een beetje een strijdblad. De CBZ kwam er nooit goed vanaf, ook deels wel terecht natuurlijk. Maar dit boek geeft me een blik naar de andere kant en dan is het wel heel verdrietig. Ik kijk er overigens als buitenstaander tegenaan.

Verder, ik vind het enorm knap dat je zo een boek kan schrijven. Er heeft van dit boek toch een recensie in de Saambinder gestaan? Weet iemand dat en wat werd er toen over geschreven?
ohhh... maar ik ben insider, en heb hem snel opgezegd... dat strijden hoeft van mij ook niet...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gesloten