Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

gallio

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door gallio »

memento schreef:quote]
M.i. is deze stelling van je te kort door de bocht: "dat in lichtere gemeenten er wat betreft uiterlijke vormen meer wereldgelijkvormigheid is". Maargoed, lees maar terug in deze topic waarom.

Het is rechts niet beter dan links, en links niet beter dan rechts. Helaas...
Ik denk dat Ander bedoelt dat hij/zij daar andere soorten wereldgelijkvormigheid constateert, en heeft daar (imho) gewoon gelijk in.
memento

Bericht door memento »

gallio schreef:
M.i. is deze stelling van je te kort door de bocht: "dat in lichtere gemeenten er wat betreft uiterlijke vormen meer wereldgelijkvormigheid is". Maargoed, lees maar terug in deze topic waarom.

Ik denk dat Ander bedoelt dat hij/zij daar andere soorten wereldgelijkvormigheid constateert, en heeft daar (imho) gewoon gelijk in.
Jepz, maar andere soort wereldgelijkvormigheid is nog wat anders dan meer wereldgelijkvormigheid.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
-niet te hard rijden niet roddelen, eerlijk zijn, ook wb belasting worden ook benadrukt in rechtse gemeenten.
De concrete zonden van te hard rijden, roddelen en zwart-werken en belastingontduiking heb ik nog nooit in een rechtse GG benoemt gehoord. Terwijl ik toch 2 jaar lang er gekerkt heb (GG Kootwijkerbroek en Barneveld).
Ik heb toch meegemaakt dat een vrouw haar kind niet liet dopen voordat haar man openlijk belijdenis deed omdat hij het achtste gebod overtrad (gij zult niet stelen) en dan niet in de zin van echt stelen, maar meer van belastingontduiking. (dit was in een zeer zware gemeente, ik moet wel zeggen dat de ds het liever niet voor in de kerk (met allemaal mensen ook van buitenaf), maar in de consistorie gedaan had (dus alleen voor de kerkenraad).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
gallio

Bericht door gallio »

memento schreef:
gallio schreef:

Jepz, maar andere soort wereldgelijkvormigheid is nog wat anders dan meer wereldgelijkvormigheid.
Not to start another welles nietes discussion, maar ik geloof dat Ander bedoelt dat van uiterlijke vormen meer WGV geconstateerd kan worden. De woorden "van uiterlijke vormen" are important here !! At least the way I read it. Sorry for the English.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

gallio schreef:
memento schreef:
gallio schreef:

Not to start another welles nietes discussion, maar ik geloof dat Ander bedoelt dat van uiterlijke vormen meer WGV geconstateerd kan worden. De woorden "van uiterlijke vormen" are important here !! At least the way I read it. Sorry for the English.
Dus, als het uiterlijk zichtbaar is, is het erger?
gallio

Bericht door gallio »

Mister schreef:
Dus, als het uiterlijk zichtbaar is, is het erger?
Nee, dat heb ik nooit gezegd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef: Dus, als het uiterlijk zichtbaar is, is het erger?
Voor de buitenwacht wel want dat is de enige manier hoe het ze opvalt. Van binnen kunnen ze niet kijken.
caprice

Bericht door caprice »

Waar praten we over? Links, rechts.

Als we maar goed weten dat de naam van allen ZONDAAR is, en dat dat betekent dat we van God afdwalen. Wereldgelijkvormigheid is overal in de kerken te vinden, het zei bedekt in een witgepleisterd graf, het zij openlijk op een andere wijze. De reformatorische gezindte is bijna volledig UITGEHOLD.

Er geldt maar een boodschap: bekeert u tot de levende God. Volg Hem na. En laat achter al de goden van onze auto, godsdienst, huis, werk, gezin, kleding en geld.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
albion

Bericht door albion »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef: Dus, als het uiterlijk zichtbaar is, is het erger?
Voor de buitenwacht wel want dat is de enige manier hoe het ze opvalt. Van binnen kunnen ze niet kijken.
Ik denk het wel. Iemand die boos is en op dat moment tot doodslag geneigd is maar het doet is niet zo erg dan degene die het ook uitvoert. Maar het is allebei wel zondigen tegen het gebod.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ander

Bericht door Ander »

gallio schreef: Hello Ander, zomaar een paar gedachten van mij. Ik constateer nl dezelfde punten die jij noemt, zou ik ook nog een overzicht van op kunnen stellen ...

Wordt er in die 'lichtere gemeenten' minder benadrukt dat de mens van nature verdorven is en dat de bekering in bepaalde aspecten van ons leven te zien moet zijn? Speelt de groepsmentaliteit een rol in deze, de sociale controle van de zwaarderen is vaak sterk en bepaalde wereldgelijkvormigheid komt niet zo snel naar buiten? Is het een feit dat de meetbare wereldgelijkvormigheid door sommige leiders van de zwaardere kerken sterk veroordeeld wordt en dat daarom bepaalde aanpassingen in gedrag gemaakt worden om niet uit de toon te vallen?
Kijk, dit is een antwoord!
in lichtere gemeenten wordt minder benadrukt dat de mens van nature verdorven is.
Dat zou kunnen. Daardoor zouden mensen eerder geneigd zijn om uiterlijk wereldgelijkvormig te zijn.
groepsmentaliteit speelt een rol.
Zou kunnen. Er zijn gemeenten bekend die bij de komst van een 'lichtere dominee' ook uiterlijk een stuk opgeschoven zijn. Dus hoe het dan zit met de groepsmentaliteit zie ik even niet.
de sociale controle van de zwaarderen.
Mogelijk. Al zijn er een aantal 'zware' gemeenten in dorpen waar je sowieso meer sociale controle hebt.
en bepaalde wereldgelijkvormigheid komt niet zo snel naar buiten?
Klopt, denk aan de genoemde voorbeelden: Belastingontduiking, te hard rijden.
Is het een feit dat de meetbare wereldgelijkvormigheid door sommige leiders van de zwaardere kerken sterk veroordeeld wordt en dat daarom bepaalde aanpassingen in gedrag gemaakt worden om niet uit de toon te vallen
Of het is om niet uit te toon te vallen? Deels zal het waar zijn. Deels is er ook beslag/eerbied voor het Woord wat openbaar komt in uiterlijke zaken.
helma

Bericht door helma »

ik vind deze discussie een beetje moeilijk. kijken waar en hoe de wereldgelijkvormigheid het grootst/kleinst is
volgens mij is dit niet wat ds Uitslag bedoelt heeft! Zolang we naar elkaar wijzen lopen we onszelf voorbij.

laten we dit stuk toch allemaal naast ons eigen leven leggen. Of beter: Gods Woord naast ons leven leggen.
en dan vooral eerst wat er van binnen leeft.
want hoe ons hart tegenover de Heere is zal uitkomen in ons leven.
En dan heeft iedereen de handen vol aan eigen tekortkomingen.

mijn moeder zei vroeger altijd tegen ons als we de fouten van iemand anders aanwezen:
Wie in zijn eigen tuintje wiedt; ziet het onkruid bij een ander niet
jvdg

Bericht door jvdg »

helma schreef:ik vind deze discussie een beetje moeilijk. kijken waar en hoe de wereldgelijkvormigheid het grootst/kleinst is
volgens mij is dit niet wat ds Uitslag bedoelt heeft! Zolang we naar elkaar wijzen lopen we onszelf voorbij.

laten we dit stuk toch allemaal naast ons eigen leven leggen. Of beter: Gods Woord naast ons leven leggen.

mijn moeder zei vroeger altijd tegen ons als we de fouten van iemand anders aanwezen:
Hier sluit ik me volgaarne bij aan.
Al die aannames en veronderstellingen, gevoelsmatigheden en halve belevenissen op dit punt hebben geen enkele waarde, zolang we niet bij ons zelf te rade gaan.

Helma, bedankt voor deze heldere posting.
Auto

Bericht door Auto »

jvdg schreef:
helma schreef:ik vind deze discussie een beetje moeilijk. kijken waar en hoe de wereldgelijkvormigheid het grootst/kleinst is

Hier sluit ik me volgaarne bij aan.
Al die aannames en veronderstellingen, gevoelsmatigheden en halve belevenissen op dit punt hebben geen enkele waarde, zolang we niet bij ons zelf te rade gaan.

Helma, bedankt voor deze heldere posting.
Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Ik denk dat het boek eerst maar eens gelezen moet worden, voordat iedereen weer alles tegen elkaar uitspeeld.

(Is er eindelijk eens een boek die zaken in de Refokant aansnijd is het weer niet goed)
Marnix

Bericht door Marnix »

ik vind deze discussie een beetje moeilijk. kijken waar en hoe de wereldgelijkvormigheid het grootst/kleinst is
Inderdaad. Als er iets wereldgelijkvormig is.... is dat het wel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tja, Helma,

Ik denk niet dat ze het in de gaten hebben,

Maar, het toppunt van wereldgelijkvormigheid is het wel, een welles nietes spel van wie meer wereldgelijkvormig is....

Ik heb een mooiere wagen dan jou

Nee, de mijne is mooier....

Wellus

Nietus

Wellus

Nietus

Maar, ik verval in herhalingen, en begin te hakketakken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie